Wooi, ni macam nonton tsunami landa Jepun sebulan lalu - takut-syiok.
Atau sedang nonton Shah Rukh Khan menyanyi kat TV tapi nak kena lari masuk toilet sekarang juga sebab dah tahan. Tak tahu nak buat mana satu dulu.
Hahaha.
Matawang Singapork melonjak ke tahap tertinggi dalam sejarah berbanding dolar Amerika.
Ringgit tertinggi dengan US dollar dalam setahun.
Dan Perak (silver) tertinggi dalam 31 tahun, Emas naik lagi ke rekod baru.
Platinum dan Palladium juga naik giler.
Singdollar kini di bawah 1.3 berbanding USD. Dulu nak turun dari 1.5 payah benar.
Ringgit pula di 3.02. Kita tentu ingat dulu zaman Mahathir dan currency controls, ia diikat di paras 3.80.
Semakin kukuh. Takde pulak orang yang puji.
Cuba jika esok ringgit jatuh - kerana apa sebab pun - tentu ada yang pekik-pekik.
Memang Dollar-Malay ni dalam chart nampak macam terbalik.
Kerana dolar Amerika ni matawang terbesar, maka pasaran dunia melihat matawang semua dari kacamata USD.
Ia dilihat begini: dulu US$1 = 3.80. Iaitu satu dolar Amerika boleh beli RM3.80.
Kini US$1 = 3.02. Satu dolar Amerika boleh membeli hanya RM3.02.
Maknanya, USD makin lemah. Atau ringgit lebih kuat.
Jadi jika kamu lihat CHART, seperti di bawah ni, USD lebih lemah.
Tapi jika tak puas hati, nak tengok Aku Makin Kaya, saya invert chart ni - di Bawah.
Nak main-main dengan Invert ni, atau detail pergerakan Dollar-Malay dalam 90hari, 180hari, gi kat sini.
Ah ah, orang pasaran panggil Dollar-Malay. Mereka nak jual beli dalam sesaat-dua, where got time nak kata - "Can you please sell US Dollar to Malaysian Ringgit at range of between 3.030 and 3.028".
Jawapan money broker: "OK sir, the order is done".
Ish! No time for all these!
Short form antara bank dealer dengan money broker, lebih kurang - "Sell dollar-malay oh-three, oh-two-eight".
Jawapan: "Yours!".
Tapi itu dulu, kalau pakai phone. Kini pakai taip kat keyboard saja buy and sell orders ni.
Eeks, harap Abang Zack baca ni dan betulkan. Depa tu dulu big time player kat Raffles Place. Sebab saya agak gitu ler perbualan kerana kerap juga dengar dealer-money broker pekik-pekik kat phone dulu. Takut cerita tak tepat.
TAPI Perak yang banyak buat saya menyesal. Tak beli banyak lagi dulu. Hanya kira-kira setahun lalu, ia berharga US$20 setiap ounce (atau ditulis ringkas oz.).
Kini dah double jadi US$40!!!
Maklumlah kita kena kumpul duit dulu sebelum membeli. But the market waits for no man! Saya baru nak beli satu silver coin, pelabur dari Sarawak dan Kastam beli 1,000 kilo.
Emas pula tak penat-penat. Dalam 10 tahun ini terus dan terus capai rekod tertinggi dalam sejarah. Saya pernah bual-kosong sejarah emas dan matawang dulu di sini.
Sebab ini semua berlaku?
Kata omputeh, the perfect storm - masalah berganda - untuk USD.
1) Mula-mula inflasi makanan yang menakutkan ramai pemimpin.
2) Lepas tu negara MENA berkocak. Ini bukan Minah Keramat, tapi Middle East and North Africa. Takut bekalan minyak terpotong - menjadikan inflasi satu dunia dan melemahkan ekonomi terbesar di dunia, Amerika, dan USD - orang lari keluar dari matawang US dan masuk Logam Mulia (precious metals = gold silver platinum palladium).
Bak kata omputeh - precious metals shine. Silver shines = perak silau (tak tahu ler bahasa melayu ni jitu atau tidak. Harap betulkan).
3) Dan semalam ditambah lagi masalah ekonomi Eropah. Setelah Greece dan Ireland, Portugal pulak kena bail-out.
Tak tahu ler bila nak selesai masalah EU ni. Lepas ni mungkin Italy pula dan lepas tu Britain?
4) Matawang Singdollar juga naik sebab ramai pemain pasaran menjangkakan Monetary Authority of Singapore, bank pusat, akan naikkan interest rate tempatan nak kekang masalah inflasi di pulau ini.
Juga, jika dibandingkan, ekonomi Temasek dan Najibanwarland akan lebih kukuh dari eko-NO-money Amerika.
Dah beberapa hari ni, gaduh besar di Washington tentang Baget, walhal duit dah nak habis.
--------------------------------------------
CERITA ANAK THAI KAKI PUTUS
Ini sambungan cerita semalam. Anak pompuan Thai 14 tahun yang malang. Dia terjatuh ke landasan keretapi MRT lalu kedua kakinya putus digilis tren.
Akhbar hari ini - bapanya tiba dengan bas dari selatan Thailand. Dapat jumpa anak.
Ibunya tak datang, rupanya. Kerana begitu terkejut. Dan saya rasa, mungkin tak cukup wang nak ke sini.
Nitcharee dulunya tak tahu nak jadi doktor atau peguam. Kini dah decide. Nak jadi doktor kerana jadi sedar setelah kemalangannya.
Kakinya akan dipasang kaki besi, tapi saya harap ada yang hulur wang jadi sponsor.
Ini gambarnya - dah ceria sikit sebab bapanya dah tiba.
Juga di sini.
Kerana tentunya kita khuatir akan berlaku kepada anak kita, kita harap pemerintah di Singapura dan KL-Selangor pasang ler pintu gelongsor di semua stesen di atas platform.
Showing posts with label economy. Show all posts
Showing posts with label economy. Show all posts
Friday, April 8, 2011
Friday, April 1, 2011
Cerita orang Bangla
Saya pernah tulis di sini tentang investment bank terkemuka Goldman Sachs menamakan Bangladesh sebagai salah satu dari 11 negara yang ekonomi akan berkembang kukuh.
The Next Eleven atau N-11, kata Goldman.
Bank Amerika ini jugalah yang memberi nama jolokan yang begitu popular di kalangan pelabur - BRIC (Brazil Russia India China).
Negara tu lahir dengan pahitnya.
Dulu sebahagian daripada India.
Kemudian menjadi Pakistan Timur, dikawal oleh Islamabad di Pakistan Barat, apabila India berpecah.
Setelah perang dengan Islamabad, Pakistan Timur jadi Bangladesh. Pakistan Barat jadi Pakistan.
Berjuta mati dalam perang kemerdekaan ini.
Hari ini, kita semua tentu kenal atau pernah bertembung dengan pekerja Bangla di negara kita, baik Maysia atau Singapork.
Mereka kerja buruh, seperti Indonesia.
Negara mereka ada seramai 165 juta manusia (berbanding Maysia 28juta, Indonesia 247 juta) industri terbesar ialah perkilangan kain dan pakaian. Mereka buat pakaian untuk jenama terkemuka seperti Nike dan Gap.
Di Singapoora, selain pekerja buruh dari China dan India, ramai mamat Bangla ni. Mereka biasanya kerja dengan kontraktor yang bersihkan blok-blok penghuni, HDB flats.
Bila hari Jumaat, ramai yang berkesempatan masuk masjid.
SEBENARNYA gelaran mereka yang betul ialah Benggali, bukan Bangla. Mereka tinggal di Telok Bengal = Bay of Bengal.
Air Sungai Ganges dari gunung Himalaya masuk India dan keluar ke laut di negara ini. Ganges Delta atau Mouths of the Ganges.
Saya pun silap sehingga sejak 5-6bulan ni ada minah Bangla, opocot, Benggali masuk kerja tempat saya.
Minahnya keturunan saja dari telok tu sebab beliau bawa pasport British dan cara percakapannya macam Princes Di.
Suaminya omputeh British juga wartawan di akhbar saya (tapi lain department).
Masa baru depa masuk saya kena tunjuk ajar cara kerja, tersasul saya panggilnya Bangla! Nasib baik depa siap dengan London accent tak faham saya panggil dia 'minah Bangla'.
Sekarang saya panggil mina 28-29tahun ni 'maam'.
Segan sekarang nak bual dengannya. Bayangkan perbualan kami -
Maam City of London (telo Princess Di): '**Remy, would like to join my husband and I for lunch at the *cafe upstairs later?'
Pak chic Ampang-Geylang (telo P.Ramlee): 'Kenot maam, I busy-busy work, you know. Wait work not finis, how? Kena scolding by boss, then I scared'.
(*Kita panggil canteen, maklumlah kat London semua ada kelas)
(**Nama saya yang 'Remeh-temeh' pun jadi glam bila pakai telo brit ni).
WALAUPUN kini beliau British, kerana neneknya dan atoknya dulu masuk ke sana, depa masih bangga datang dari Bangladesh. Dan kerap balik kampung, katanya.
Jadi bila beliau terbaca artikel ni, cepat beliau email kepada saya:
"Interesting article about Bangladesh for you, unkerr".
Bacalah di sini, sejuk juga hati saya baca cerita negara umat m miskin ni sedang pesat membangun.
Sama macam ekonomi Indonesia yang sedang membangun pesat.
BEGITU pesat naiknya negara Bay of Bengal ini sehingga seorang kenalan saya, pak chic tua macam saya, akan dihantar ke sana oleh sebuah syarikat besar nak kembangkan business.
Syarikat Eropah ni syarikat megah, namanya terkenal satu dunia dan semua orang mahukan barangan keluarannya. Jika syarikat ni nak kembangkan business tu, maknanya tentu nampak potensi yang baik. Maaf tak boleh namakan dulu, sebab tak minta kebenaran nak cerita banyak, tapi syiok saya nanti ada member kat sana, ada sebab nak jalan-jalan cari Bangla. Opocot, cari roti benggali.
GAMBAR: Dhaka = macam JB aje, heehee!
Lagi gambar di sini. Besaonya bandar abang benggali.
The Next Eleven atau N-11, kata Goldman.
Bank Amerika ini jugalah yang memberi nama jolokan yang begitu popular di kalangan pelabur - BRIC (Brazil Russia India China).
Negara tu lahir dengan pahitnya.
Dulu sebahagian daripada India.
Kemudian menjadi Pakistan Timur, dikawal oleh Islamabad di Pakistan Barat, apabila India berpecah.
Setelah perang dengan Islamabad, Pakistan Timur jadi Bangladesh. Pakistan Barat jadi Pakistan.
Berjuta mati dalam perang kemerdekaan ini.
Hari ini, kita semua tentu kenal atau pernah bertembung dengan pekerja Bangla di negara kita, baik Maysia atau Singapork.
Mereka kerja buruh, seperti Indonesia.
Negara mereka ada seramai 165 juta manusia (berbanding Maysia 28juta, Indonesia 247 juta) industri terbesar ialah perkilangan kain dan pakaian. Mereka buat pakaian untuk jenama terkemuka seperti Nike dan Gap.
Di Singapoora, selain pekerja buruh dari China dan India, ramai mamat Bangla ni. Mereka biasanya kerja dengan kontraktor yang bersihkan blok-blok penghuni, HDB flats.
Bila hari Jumaat, ramai yang berkesempatan masuk masjid.
SEBENARNYA gelaran mereka yang betul ialah Benggali, bukan Bangla. Mereka tinggal di Telok Bengal = Bay of Bengal.
Air Sungai Ganges dari gunung Himalaya masuk India dan keluar ke laut di negara ini. Ganges Delta atau Mouths of the Ganges.
Saya pun silap sehingga sejak 5-6bulan ni ada minah Bangla, opocot, Benggali masuk kerja tempat saya.
Minahnya keturunan saja dari telok tu sebab beliau bawa pasport British dan cara percakapannya macam Princes Di.
Suaminya omputeh British juga wartawan di akhbar saya (tapi lain department).
Masa baru depa masuk saya kena tunjuk ajar cara kerja, tersasul saya panggilnya Bangla! Nasib baik depa siap dengan London accent tak faham saya panggil dia 'minah Bangla'.
Sekarang saya panggil mina 28-29tahun ni 'maam'.
Segan sekarang nak bual dengannya. Bayangkan perbualan kami -
Maam City of London (telo Princess Di): '**Remy, would like to join my husband and I for lunch at the *cafe upstairs later?'
Pak chic Ampang-Geylang (telo P.Ramlee): 'Kenot maam, I busy-busy work, you know. Wait work not finis, how? Kena scolding by boss, then I scared'.
(*Kita panggil canteen, maklumlah kat London semua ada kelas)
(**Nama saya yang 'Remeh-temeh' pun jadi glam bila pakai telo brit ni).
WALAUPUN kini beliau British, kerana neneknya dan atoknya dulu masuk ke sana, depa masih bangga datang dari Bangladesh. Dan kerap balik kampung, katanya.
Jadi bila beliau terbaca artikel ni, cepat beliau email kepada saya:
"Interesting article about Bangladesh for you, unkerr".
Bacalah di sini, sejuk juga hati saya baca cerita negara umat m miskin ni sedang pesat membangun.
Sama macam ekonomi Indonesia yang sedang membangun pesat.
BEGITU pesat naiknya negara Bay of Bengal ini sehingga seorang kenalan saya, pak chic tua macam saya, akan dihantar ke sana oleh sebuah syarikat besar nak kembangkan business.
Syarikat Eropah ni syarikat megah, namanya terkenal satu dunia dan semua orang mahukan barangan keluarannya. Jika syarikat ni nak kembangkan business tu, maknanya tentu nampak potensi yang baik. Maaf tak boleh namakan dulu, sebab tak minta kebenaran nak cerita banyak, tapi syiok saya nanti ada member kat sana, ada sebab nak jalan-jalan cari Bangla. Opocot, cari roti benggali.
GAMBAR: Dhaka = macam JB aje, heehee!
Lagi gambar di sini. Besaonya bandar abang benggali.
Sunday, January 16, 2011
Ekonomi N-11 akan pesat, Malaysia tak ada
Saya pernah tulis di sini tentang STINC, BRIC, BRIIC yang datang selepas Tiger Economies.
Tiger Economies ialah nama jolokan para ekonomis untuk negara yang membangun pantas dalam tahun 1990an. Ia termasuk Singapork, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Malaysia.
Kenapa perlu nama jolokan seperti itu?
Ia memudahkan syarikat broker saham, bank pelaburan dan para ekonomis bila nak 'menjual' nama negara itu kepada pelabur pasaran (portfolio investors. Beza antara portfolio investors dan foreign direct investors di sini).
Dan nama jolokan ini segera diambil oleh media dan orang politik.
Dr Mahathir misalnya, berbangga dulu menyebut Malaysia sebagai sebuah negara 'Tiger Economy'.
Ada pula gunakan nama jolokan STINC - Singapore, Thailand, Turkey, Indonesia, Chile.
Kini investment bank Goldman Sachs yang memberikan nama jolokan BRIC (Brazil, Russia, India, China) - yang kini dipakai ramai - menambah lagi satu jolokan baru, Next -11.
Goldman Sachs ni nama bank pelaburan terkemuka di Amerika dan seluruh dunia. Sama seperti nama-nama Lehman Brothers (dah bankrupt), Solomon Brothers, Merrill Lynch. Di pasaran saham, bond, komoditi dunia, mak oi, jika kamu sebut nama mereka ni, gentar orang.
'Solomon analyst says buy Tenaga stock' atau 'Merrill's latest report says sell out of Southeast Asia and buy Latam (Latin America)'.
Jadi kini mereka kata N-11 ni boleh menjadi ekonomi-ekonomi terbesar di dunia di masa depan, selepas BRIC.
Senarai N-11:
Bangladesh, Egypt, Indonesia, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan, Philippines, South Korea, Turkey, and Vietnam.
Tujuh dari 11 itu negara yang bertaraf 'negara Islam'.
- Saya pernah cerita banyak kali mengenai potensi Indonesia dan Turkey.
- Nama Vietnam di situ pun saya tak terkejut kerana dengan diam-diam, ekonomi negara sosialis ini sedang naik pantas, walau banyak corruption dan wastage serta cronyism (samalah dengan cerita di dunia ketiga semuanya).
- Yang saya terkejut ialah nama Korea Selatan di situ. Bekas Tiger Economy, kini kena kejar di belakang BRIC countries. Ekonominya akan dapat naik pantas kembali, menurut Goldman.
- Dan saya terkejut lihat nama lain seperti Bangladesh, Egypt, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan dan Philippines!
Kerja saya ialah 'menjaga' berita Asia Tenggara (9 negara Asean TIDAK termasuk Temasek) serta Asia Selatan (India, Pakistan, Afghanistan, Sri Lanka, Bangladesh, dan yang lainnya termasuk Bhutan dan Nepal).
Tak pulak saya nampak potensi ekonomi besar dari Bangladesh, Pakistan dan Philippines ini. Tapi baguslah jika para ekonomis tu kata negara-negara ini akan maju.
Malaysia? Tak ada.
Tapi seperti saya pernah kata beberapa kali, it's nothing to do with kekecohan politik atau so-called corruption of the judiciary dan lainnya.
It's just business. Mereka tak takut kamu debat politik, tapi mereka bertanya - What is your investment story?
Kamu nak jual ubat kepada pelabur - apa dia yang kamu nak offer? Adakah lebih baik dari yang terdapat di negara yang sama kecoh seperti Pakistan dan Iran?
Saya dah mula nampaklah adanya ETP = Economic Transformation Programme. Tapi masih terlalu banyak retorik politik dari semua pihak yang mengkaburkan pandangan pelabur.
Mereka tak takut jika kamu bertengkar antara Pakatan dan BN, yang mereka mahu lihat hanyalah consistency dalam mesej pelaburan kamu.
Tapi sayang, nampaknya masih kabur sebab semua politikus sedang sibuk nak pertahan/masuk Putrajaya, bukan memacu ekonomi.
JIKA tanya saya - kurangkan riuh rendah retorik. Nak bertelor biar cepatlah, wahai Najib dan Anwar, Kit Siang dan Ibrahim Ali.
Kamu sibuk bertengkar satu kampung, tapi tak ada cerita baik untuk membuat pelabur berkata - 'Mereka ni negara demokratik tak seperti Singapork, jadi kita faham kenapa selalu bising dan banyak isu. Tapi investment story mereka tetap cantik!'
So, what is your investment story?
Tiger Economies ialah nama jolokan para ekonomis untuk negara yang membangun pantas dalam tahun 1990an. Ia termasuk Singapork, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Malaysia.
Kenapa perlu nama jolokan seperti itu?
Ia memudahkan syarikat broker saham, bank pelaburan dan para ekonomis bila nak 'menjual' nama negara itu kepada pelabur pasaran (portfolio investors. Beza antara portfolio investors dan foreign direct investors di sini).
Dan nama jolokan ini segera diambil oleh media dan orang politik.
Dr Mahathir misalnya, berbangga dulu menyebut Malaysia sebagai sebuah negara 'Tiger Economy'.
Ada pula gunakan nama jolokan STINC - Singapore, Thailand, Turkey, Indonesia, Chile.
Kini investment bank Goldman Sachs yang memberikan nama jolokan BRIC (Brazil, Russia, India, China) - yang kini dipakai ramai - menambah lagi satu jolokan baru, Next -11.
Goldman Sachs ni nama bank pelaburan terkemuka di Amerika dan seluruh dunia. Sama seperti nama-nama Lehman Brothers (dah bankrupt), Solomon Brothers, Merrill Lynch. Di pasaran saham, bond, komoditi dunia, mak oi, jika kamu sebut nama mereka ni, gentar orang.
'Solomon analyst says buy Tenaga stock' atau 'Merrill's latest report says sell out of Southeast Asia and buy Latam (Latin America)'.
Jadi kini mereka kata N-11 ni boleh menjadi ekonomi-ekonomi terbesar di dunia di masa depan, selepas BRIC.
Senarai N-11:
Bangladesh, Egypt, Indonesia, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan, Philippines, South Korea, Turkey, and Vietnam.
Tujuh dari 11 itu negara yang bertaraf 'negara Islam'.
- Saya pernah cerita banyak kali mengenai potensi Indonesia dan Turkey.
- Nama Vietnam di situ pun saya tak terkejut kerana dengan diam-diam, ekonomi negara sosialis ini sedang naik pantas, walau banyak corruption dan wastage serta cronyism (samalah dengan cerita di dunia ketiga semuanya).
- Yang saya terkejut ialah nama Korea Selatan di situ. Bekas Tiger Economy, kini kena kejar di belakang BRIC countries. Ekonominya akan dapat naik pantas kembali, menurut Goldman.
- Dan saya terkejut lihat nama lain seperti Bangladesh, Egypt, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan dan Philippines!
Kerja saya ialah 'menjaga' berita Asia Tenggara (9 negara Asean TIDAK termasuk Temasek) serta Asia Selatan (India, Pakistan, Afghanistan, Sri Lanka, Bangladesh, dan yang lainnya termasuk Bhutan dan Nepal).
Tak pulak saya nampak potensi ekonomi besar dari Bangladesh, Pakistan dan Philippines ini. Tapi baguslah jika para ekonomis tu kata negara-negara ini akan maju.
Malaysia? Tak ada.
Tapi seperti saya pernah kata beberapa kali, it's nothing to do with kekecohan politik atau so-called corruption of the judiciary dan lainnya.
It's just business. Mereka tak takut kamu debat politik, tapi mereka bertanya - What is your investment story?
Kamu nak jual ubat kepada pelabur - apa dia yang kamu nak offer? Adakah lebih baik dari yang terdapat di negara yang sama kecoh seperti Pakistan dan Iran?
Saya dah mula nampaklah adanya ETP = Economic Transformation Programme. Tapi masih terlalu banyak retorik politik dari semua pihak yang mengkaburkan pandangan pelabur.
Mereka tak takut jika kamu bertengkar antara Pakatan dan BN, yang mereka mahu lihat hanyalah consistency dalam mesej pelaburan kamu.
Tapi sayang, nampaknya masih kabur sebab semua politikus sedang sibuk nak pertahan/masuk Putrajaya, bukan memacu ekonomi.
JIKA tanya saya - kurangkan riuh rendah retorik. Nak bertelor biar cepatlah, wahai Najib dan Anwar, Kit Siang dan Ibrahim Ali.
Kamu sibuk bertengkar satu kampung, tapi tak ada cerita baik untuk membuat pelabur berkata - 'Mereka ni negara demokratik tak seperti Singapork, jadi kita faham kenapa selalu bising dan banyak isu. Tapi investment story mereka tetap cantik!'
So, what is your investment story?
Wednesday, November 17, 2010
Gold Standard, matawang kertas.... Bah. 4/4
Pada akhir abad ke 19 (1850s ke atas) - 150 tahun lalu - negara-negara ekonomi besar masa itu Britain, Perancis, Jerman, Holland, Italy bersatu gunakan matawang yang disokong Emas (gold-backed currency). Tapi UK ni kejap guna bimetal standard (Emas dan Perak), kejap hanya Emas saja.
Amerika Syarikat pada masa itu adalah negara yang jauh di seberang Lautan Atlantik dan ekonomi yang KECIL.
Negara besar di Eropah ni kata - Budak kecik Amerika tak masuk group kami yang gunakan gold standard ni pun, tak apa.
(Britain masa itu dalam zaman Empire - penjajah India, Burma, Malaysia, Singapore, Hong Kong. Malah Amerika tu pun dulunya sebahagian drpd empayar British ni. Perancis baru tamat zaman gemilang Napoleon, Jerman dan Italy ada empayar - ada negara-negara Arab dan Afrika yang dicontrol mereka. Holland penjajah Indonesia).
GAMBAR: Matawang kertas tertua, kurun 14, China (700 tahun lalu). Dibuat daripada kulit pokok.
Pada masa itu, E&P masih komoditi yang disayangi tapi telah digantikan dengan wang kertas - "fiat money" = wang yang diterbitkan oleh pemerintah negara untuk kegunaan ramai.
Tapi wang ini ada "gold-backing". Apa benda tu, 'bang?
CAKAP MUDAH: Pada masa itu, perdagangan antarabangsa masih berkisar di sekeliling E&P.
- Wang kertas Britain, pound, ini boleh digunakan di England dan Scotland, tapi bila kita masuk negara Eropah lain, tak semua terima wang kertas negara lain.
- Apa lagi jika anda bawa wang kertas Britain pergi ke China atau Jepun.
- Atau anda bawa guilden, wang dulu Holland, ke Amerika. Hmmm, tak semua orang akan terima wang kertas ni.
Jadi untuk kemudahan semua orang, semua wang kertas ini boleh ditukar kepada Emas (dan Emas dan Perak di Britain). Convertibility to gold.
Secara ringkas, ini yang dimaksudkan oleh Dr M, presiden World Bank Robert Zoellick, atau sesiapa saja yang bercakap tentang "gold-backed currency" atau "currency with gold backing".
Sesiapa saja pada masa itu, boleh ke bank pusat (Bank Negara) atau bank besar untuk menukar wang kertas kepada Emas.
Each dollar (pound, guilden, lira, franc etc) is backed by gold kept in reserves by the central bank.
Ada ratio yang digunakan masa itu, misalnya 10 pound atau 10 lira dapat berapa gram/ounce Emas atau Perak.
Dan memang betul, ada tahun-tahun di mana wang kertas tak boleh diconvert kepada Emas - biasanya dalam tahun-tahun peperangan, seperti Perang Dunia 1 1914-1918.
Tapi secara umum, gold-backing bermakna sesiapa pun boleh menukar wang kertas mereka kepada Emas.
GAMBAR: Duit syiling tertua di dunia, 2,500 tahun lalu, bandar Asia Minor (kini Greece). Diperbuat daripada emas dan electrum.
PERLUnya gold-backing ini juga seperti apa yang dikatakan Dr M. Emas ada "intrinsic value". Tak ada orang yang dapat emas akan campak dia ke tepi. Jika orang beri kita piring stainless steel atau pasu tembaga, kita kata terima kasih, lepas tu kita letak kat tepi.
Tapi jika saya beri anda sudu emas 18K pun, bila tiba di rumah, anda akan belek dan gilap. Lepas tu simpan baik-baik.
Sebab itu jika saya kata kepada kamu 100 tahun lalu - ambil kertas cantik ni (ada gambar Agong atau Yusuf Ishak), ini gaji kamu untuk sebulan, mungkin orang tak ambil. Kerana rakyat tak gitu percaya kepada pemerintah masa itu - yang kerap pergi perang. Zaman empayar dulu tu, kejap2 gi perang.
Tapi jika pemerintah kata: kamu ambil kertas cantik ni sebagai gaji, tapi tak perlu takut sebab bila masa pun boleh convert kepada emas.
-------------------------------------------
KELANTAN & DINAR NIK AZIZ
ITULAH antara sebabnya saya katakan cara Kelantan tu pada saya tak kena. Baca apa yang Dr M katakan di sini.
Betullah mereka di Kelantan nak gunakan E&P, nak ikut "cara Islam".
Tapi pada saya, E&P bukan digunakan secara harian untuk jual-beli.
E&P sepatutnya disimpan sebagai reserves - anda boleh convert wang kertas anda jika diperlukan.
Saya bukan persendakan tapi serious: Mungkin Kelantan boleh keluarkan matawang kertas sendiri gambaq Nik Aziz.
Ini boleh bayar gaji dan jual beli, lepas tu boleh declare: Pada bila masa pun, "Dinar Nik Aziz" ni boleh ditukar kepada E&P.
Ratio pertukaran untuk Hari Ini, misalnya, 100 Dinar Nik Aziz = RM100 = 4.3gram (misal saja).
Tapi nilai pertukaran Dinar Nik Aziz ke Emas ni akan bertukar setiap hari menurut harga pasaran Emas antarabangsa.
Kerana orang tidak akan tukar Dinar Nik Aziz kepada Emas setiap hari, maka mereka tak akan terjejas dalam membeli susu atau bayar hutang rumah bulanan. Mereka akan hanya terjejas jika convert Dinar Nik Aziz dengan Emas di bank.
Saya khuatir jika Kelantan gunakan wang dinar yang dah dikeluarkan tu untuk jual-beli akan merugikan setengah pihak kerana Dinar Emas (92 per cent gold, atau 22k) tu naik turun setiap hari.
Perak naik turun juga tapi kerana harganya rendah, orang mungkin tak kisah sangat.
Harga Emas dah naik dan terus naik dalam 10 tahun ini.
Tahun ini saja, harga Emas dah naik 20 peratus. Walhal tahun lalu naik 38 peratus!
Saya khuatir apabila ia mula jatuh dan jatuh di masa depan - mungkin makan bertahun akan terus jatuh dan jatuh, nanti orang akan kutuk Islam - 'Apa ni! Merugikan kami, ini ke yang diajar agama kita? Baik pakai kertas wang lama.'
Seperti yang Dr M kata - E&P ni bukan untuk digunakan secara harian. Ia perlu dijadikan wang tukaran di belakang perniagaan, bukan di depan.
OK, cukup ler lagu Emas dan Perak ni.
SAYA setuju dengan komen seorang pembaca bahawa yang saya ngobrol ni cetek.
Amerika Syarikat pada masa itu adalah negara yang jauh di seberang Lautan Atlantik dan ekonomi yang KECIL.
Negara besar di Eropah ni kata - Budak kecik Amerika tak masuk group kami yang gunakan gold standard ni pun, tak apa.
(Britain masa itu dalam zaman Empire - penjajah India, Burma, Malaysia, Singapore, Hong Kong. Malah Amerika tu pun dulunya sebahagian drpd empayar British ni. Perancis baru tamat zaman gemilang Napoleon, Jerman dan Italy ada empayar - ada negara-negara Arab dan Afrika yang dicontrol mereka. Holland penjajah Indonesia).
GAMBAR: Matawang kertas tertua, kurun 14, China (700 tahun lalu). Dibuat daripada kulit pokok.
Pada masa itu, E&P masih komoditi yang disayangi tapi telah digantikan dengan wang kertas - "fiat money" = wang yang diterbitkan oleh pemerintah negara untuk kegunaan ramai.
Tapi wang ini ada "gold-backing". Apa benda tu, 'bang?
CAKAP MUDAH: Pada masa itu, perdagangan antarabangsa masih berkisar di sekeliling E&P.
- Wang kertas Britain, pound, ini boleh digunakan di England dan Scotland, tapi bila kita masuk negara Eropah lain, tak semua terima wang kertas negara lain.
- Apa lagi jika anda bawa wang kertas Britain pergi ke China atau Jepun.
- Atau anda bawa guilden, wang dulu Holland, ke Amerika. Hmmm, tak semua orang akan terima wang kertas ni.
Jadi untuk kemudahan semua orang, semua wang kertas ini boleh ditukar kepada Emas (dan Emas dan Perak di Britain). Convertibility to gold.
Secara ringkas, ini yang dimaksudkan oleh Dr M, presiden World Bank Robert Zoellick, atau sesiapa saja yang bercakap tentang "gold-backed currency" atau "currency with gold backing".
Sesiapa saja pada masa itu, boleh ke bank pusat (Bank Negara) atau bank besar untuk menukar wang kertas kepada Emas.
Each dollar (pound, guilden, lira, franc etc) is backed by gold kept in reserves by the central bank.
Ada ratio yang digunakan masa itu, misalnya 10 pound atau 10 lira dapat berapa gram/ounce Emas atau Perak.
Dan memang betul, ada tahun-tahun di mana wang kertas tak boleh diconvert kepada Emas - biasanya dalam tahun-tahun peperangan, seperti Perang Dunia 1 1914-1918.
Tapi secara umum, gold-backing bermakna sesiapa pun boleh menukar wang kertas mereka kepada Emas.
GAMBAR: Duit syiling tertua di dunia, 2,500 tahun lalu, bandar Asia Minor (kini Greece). Diperbuat daripada emas dan electrum.
PERLUnya gold-backing ini juga seperti apa yang dikatakan Dr M. Emas ada "intrinsic value". Tak ada orang yang dapat emas akan campak dia ke tepi. Jika orang beri kita piring stainless steel atau pasu tembaga, kita kata terima kasih, lepas tu kita letak kat tepi.
Tapi jika saya beri anda sudu emas 18K pun, bila tiba di rumah, anda akan belek dan gilap. Lepas tu simpan baik-baik.
Sebab itu jika saya kata kepada kamu 100 tahun lalu - ambil kertas cantik ni (ada gambar Agong atau Yusuf Ishak), ini gaji kamu untuk sebulan, mungkin orang tak ambil. Kerana rakyat tak gitu percaya kepada pemerintah masa itu - yang kerap pergi perang. Zaman empayar dulu tu, kejap2 gi perang.
Tapi jika pemerintah kata: kamu ambil kertas cantik ni sebagai gaji, tapi tak perlu takut sebab bila masa pun boleh convert kepada emas.
-------------------------------------------
KELANTAN & DINAR NIK AZIZ
ITULAH antara sebabnya saya katakan cara Kelantan tu pada saya tak kena. Baca apa yang Dr M katakan di sini.
Betullah mereka di Kelantan nak gunakan E&P, nak ikut "cara Islam".
Tapi pada saya, E&P bukan digunakan secara harian untuk jual-beli.
E&P sepatutnya disimpan sebagai reserves - anda boleh convert wang kertas anda jika diperlukan.
Saya bukan persendakan tapi serious: Mungkin Kelantan boleh keluarkan matawang kertas sendiri gambaq Nik Aziz.
Ini boleh bayar gaji dan jual beli, lepas tu boleh declare: Pada bila masa pun, "Dinar Nik Aziz" ni boleh ditukar kepada E&P.
Ratio pertukaran untuk Hari Ini, misalnya, 100 Dinar Nik Aziz = RM100 = 4.3gram (misal saja).
Tapi nilai pertukaran Dinar Nik Aziz ke Emas ni akan bertukar setiap hari menurut harga pasaran Emas antarabangsa.
Kerana orang tidak akan tukar Dinar Nik Aziz kepada Emas setiap hari, maka mereka tak akan terjejas dalam membeli susu atau bayar hutang rumah bulanan. Mereka akan hanya terjejas jika convert Dinar Nik Aziz dengan Emas di bank.
Saya khuatir jika Kelantan gunakan wang dinar yang dah dikeluarkan tu untuk jual-beli akan merugikan setengah pihak kerana Dinar Emas (92 per cent gold, atau 22k) tu naik turun setiap hari.
Perak naik turun juga tapi kerana harganya rendah, orang mungkin tak kisah sangat.
Harga Emas dah naik dan terus naik dalam 10 tahun ini.
Tahun ini saja, harga Emas dah naik 20 peratus. Walhal tahun lalu naik 38 peratus!
Saya khuatir apabila ia mula jatuh dan jatuh di masa depan - mungkin makan bertahun akan terus jatuh dan jatuh, nanti orang akan kutuk Islam - 'Apa ni! Merugikan kami, ini ke yang diajar agama kita? Baik pakai kertas wang lama.'
Seperti yang Dr M kata - E&P ni bukan untuk digunakan secara harian. Ia perlu dijadikan wang tukaran di belakang perniagaan, bukan di depan.
BRETTON WOODS
Dalam 1944, banyak negara di dunia bersatu hati buat deal bahawa demi perdagangan antarabangsa, kita semua setuju matawang masing-masing ada kadar pertukaran masing-masing, dan ada backing Emas.
Sedap rasanya jika kita tahu Singdollar dan Ringgit kita boleh diconvert kepada emas. Baca di sini.
Sedap rasanya jika kita tahu Singdollar dan Ringgit kita boleh diconvert kepada emas. Baca di sini.
Tapi dalam 1971, Presiden Nixon dari negara ekonomi terbesar di dunia secara sendiri menolak bahawa wangnya perlu ada gold-backing!
(Dalam 150 tahun Amerika lompat dari negara kecil kepada ekonomi terbesar. Britain, Holland, Italy, Germany dah tak ada empire!)
Maka sejak itu, matawang kita semua dah tak ada gold-backing lagi.
Bila pemerintah mana pun kurang wang, secara theori mereka boleh cetak wang (print money) lebih-lebih untuk digunakan sebagai bayaran!
Itulah, secara pendek, yang dinamakan Quantitative Easing (QE) di Amerika sekarang ini.
Ekonomi Amerika dah lemah lagi, maka Federal Reserve Bank (bank pusat Amerika) buat QE ini. Secara theori, lebih banyak wang yang circulate, maka ia merendahkan matawang US Dollar, agar menjadikan exportnya lebih kuat. Juga, dengan banyak US dollar Amerika, ekonomi Amerika diharapkan tidak tenggelam kerana business semua dapat boost - more money, secara theori, means more people can spend and spend.
TAPI jika tak dikawal printing money ni bahaya. Boleh menjadikan inflasi.
CAKAP MUDAH: Jika dulu US$10 boleh beli sarapan pagi, kini wang dalam sistem kewangan dah banyak, mungkin menaikkan sarapan pagi kepada US$20.
Macam dulu Pak Lah naikkan gaji civil service semasa beliau jadi PM. Niatnya baik, tapi harga barangan di Malaysia semua naik mendadak sebab lebih banyak wang mengejar barangan/khidmat yang sama.
The same volume of goods and types of services are being chased by more money. Jadi harga barang/khidmat terus naik!
Macam dulu Pak Lah naikkan gaji civil service semasa beliau jadi PM. Niatnya baik, tapi harga barangan di Malaysia semua naik mendadak sebab lebih banyak wang mengejar barangan/khidmat yang sama.
The same volume of goods and types of services are being chased by more money. Jadi harga barang/khidmat terus naik!
OK, cukup ler lagu Emas dan Perak ni.
-------------------------------------------
SAYA setuju dengan komen seorang pembaca bahawa yang saya ngobrol ni cetek.
Pada saya ini omong-omong secara basic.
Macam kita dulu bawa kereta secara basic, belajar dengan instructor.
Nak gerakkan kereta sikit, tahu nak pegang steering, kawal ABC (Accelerator, Brake, Clutch).
Kalau dah syiok, boleh belajar mendalam secara sendiri atau ambil kursus.
Boleh beli Merc dan Beemer, bawa 200km sejam, walhal yang diajar instructor hanya basic - nak gerakkan kereta dengan selamat.
Saya harap dengan ngobrol empat Bahagian ni, paling tidak kita tak takut sangat bila orang bual tentang pasaran Emas dan Perak, atau matawang.
Dan kita dapat ilmu sikit jika orang nak bual dengan kita tentang "gold-backed currency" ni.
Yang lainnya terpulang kepada kamu, jika ada minat.
Saya harap dengan ngobrol empat Bahagian ni, paling tidak kita tak takut sangat bila orang bual tentang pasaran Emas dan Perak, atau matawang.
Dan kita dapat ilmu sikit jika orang nak bual dengan kita tentang "gold-backed currency" ni.
Yang lainnya terpulang kepada kamu, jika ada minat.
Wednesday, November 3, 2010
Republicans tawan House of Reps
Terima kasih kepada ninotaziz di posting sebelum ini, yang bertanya tentang Dems lawan GOP dalam US mid-term elections.
Susah nak cari topik 'kosher', maam.
Nak bual Batu Sapi dan Galas, dah cerita pun. Biarlah kita tunggu dulu.
Kita bual Am'rika ni bukan apa - dia negara terkuat di dunia: dari segi kuasa militer, kuasa ekonomi, kuasa inventions/pereka sofwe dan macam2 lagi.
-- Jika Am'rika tak beli produk lektronik dan lektrikal Malaysia dan Singapork selama 3 bulan beturut-turut saja, hancur ekonomi negara kita!
-- Kamu lihat di rumah - kipas, mesin jahit, aircon, TV, komputer, kereta dan seterusnya, kebanyakan dicipta oleh minda omputeh benua Am'rika tu dulu. Diperbaiki oleh Jepun, Korea, Taiwan dan China.
-- Begitu kuat mereka ni kawal kehidupan kita, sebab tu kamu jangan marah-marah jika PM Najib atau Anwar Ibrahim selalu buat baik dengan pegawai tinggi mereka. Ada baiknya untuk kita semua.
-- Saya juga cerita tentang projection of American power di bawah ni - tanpa peranan Am'rika di Asia, China akan kuasai semua kita.
Sekurang-kurang mari kita cuba fahami sikit cara mereka tadbir negara dan berfikir tentunya berguna.
(Saya cerita kembali di bawah apa itu US mid-term elections - cara berbeza orang Am'rika ni tadbir negaranya nak adakan checks and balances. Lihat di bawahhhhh sekali posting ini jika nak baca kembali tentang apa yang mereka panggil "the mid-terms").
---------------------------------
GAMBAR: Pandangan bangunan Congress, May 2010.
Di Washington, SEMUA bangunan tidak boleh dibina lebih tinggi dari tip of the dome bangunan di Capitol Hill ini.
Jika kamu nonton filem Salt (Angelina Jolie) dengan teliti - teliti bangunan, bukan Jolie - semua bangunan di DC lebih-kurang 10 tingkat maksimum.
Begitu hormat mereka dengan sistem pentadbiran mereka. Yang Umat M bahalol, buat bangunan hotel dan jam besar dekat Kaabah, yang merendahkan taraf Masjidil Haram. Nak buat bangunan besar dan tinggi kan lebih baik dibuat lebih jauh dari Masjidil Haram? Nanti orang tawaf lebih sibuk tengok jam dan admire bangunan megah dan cantik tu. Sedih hamba.
---------------------------------
Kemenangan GOP - Grand Old Party, iaitu Republican Party - iaitu menang besar dan kawal semula House of Reps, ada implikasi besar untuk dunia, termasuk untuk negara kecil seperti Singapore dan Malaysia.
Nancy Pelosi, makcik glam Dems majority speaker kena cari kerja lain. Baru dua tahun jadi majority Speaker!
Republicans kini control kembali House of Representatives (juga dipanggil Lower House).
Tapi Senate, atau Upper House, tetap di tangan Dems, Democratic Party.
Presiden Obama juga seorang Dem.
Sebelum ini Presiden ialah Dem; House dan Senate keduanya dicontrol oleh Dems juga. Congress was fully in the control of the Dems, now it is split.
Di Am'rika, untuk menggubal undang-undang kena perlukan persetujuan Lower dan Upper House.
Sama juga jika nak approve sesuatu belanjawan baru/khas.
Misalnya jika Presiden kata nak dapat sokongan belanja US$xx billion untuk selamatkan bank, beliau kena dapat persetujuan House dan Senate.
Atau nak tukar undang-undang agar semua gay tidak didiskriminasi dalam tentera (satu isu yg sangat panas di Am'rika).
Dulu senang saja kerana bila dibawa undi di Lower House, parti beliau Dems bermajoriti.
Selepas Lower House luluskan, Senate/Upper House pun dicontrol oleh Dems akan luluskan dengan mudah.
Senang nak buat undang-undang!
Di Malaysia dan Temasek, yang nak buat undang-undang baru atau belanjawan baru ialah Perdana Menteri dan Kabinet, kadang-kadang selepas pressure oleh rakyat.
Di Malaysia ada Agung dan Singapork ada Presiden, tapi mereka tak buat policy, mereka cuma titular head of state.
Di Malaysia, selepas Lower House (Parliament) luluskan sesuatu, Tidak Perlu dapat kelulusan Senate (Upper House) dah.
Di Singapore, cuma ada Parlimen, tak ada Senate.
IMPLIkasi
1) Policy gridlock.
Di Am'rika kini :
- Presiden seorang Dem.
- GOP control Lower House.
- Dems majoriti di Senate.
Maka akan timbul policy gridlock.
Apabila Presiden nak luluskan sesuatu secara cepat - misalnya nak suruh wakil rakyat sokong tentera serang Afghanistan atau Iraq, dah payah dah.
Sebab Lower House (GOP) mungkin bangkang, walaupun Upper House (Dems) akan setuju.
Yang baiknya, lebih payah jika mereka nak luluskan sesuatu yang tidak disokong ramai orang.
Problemnya ialah bila Obama nak baiki ekonomi Amerika, mungkin akan diblock oleh Republicans yang mahu debat dan nak tambah itu dan ini.
Obama nak gubal macam-macam nak perbaiki ekonomi, tapi kini mungkin jadi lebih lece - wooi, baca ni: macam2 Republicans boleh block dalam isu ekonomi saja!
2) Republicans dan dagangan dunia.
Secara umum, Republicans ni ialah pihak yang suka berdagang dengan dunia. Mereka pro-business, Dems kurang minat dengan business ni (secara umum).
Dulu apabila Obama dan Dems menang kuat, negara yang suka dagangan bebas seperti Temasek agak gusar.
Kerana Dems secara traditional lebih inward-looking dalam segi business.
Dems lebih protectionist, sedangkan Republicans lebih suka big business dan global trade.
3) Conservative, "pro-family".
GOP ni lebih conservative cara pemikiran mereka tentang isu-isu kekeluargaan.
Mereka dilihat lebih didominasi oleh pihak Christian Right - macam George W. Bush, Dick Cheney, Condi Rice dulu.
Mereka tak suka gay sangat, tak suka abortion, dan mahukan agama (Kristian) diketengahkan dalam kelas dan tempat kerja - eh. eh, macam PAS zaman dulu.
Democrats biasanya dilihat lebih liberal - gay is ok, abortion is up to you, dan bab agama ni mereka tak ambil kisah sangat. Kamu nak masuk surau pakai uniform SIA pun ok.
Sebab itu ramai pelakon dan penyanyi mereka sokong Dems.
Arnold Schwarnegger jadi Governor California dengan tiket Republicans, tapi cara beliau jaga state itu ialah cara liberal Dems.
Untuk negara kecik macam Malaysia dan Singapore, Republicans ni tak ambil pusing tentang Global Warming. Dulu Bush-Cheney dengan mentah menolak bahawa dunia ini ada global warming = mereka tolak Kyoto Protocol (kamu google jika nak tahu apa ni).
Dems percaya tentang Global Warming, tapi GOP kata 'nonsense!' (secara umum).
4) Militer
GOP ni lebih aggresive dari segi projection of power mereka.
Mereka lebih suka main politik di luar negara. Dan main militer.
Apabila Obama mengganti Bush, ramai analysts di Asia seram sejuk. Sebab Dems ni biasanya tak kisah sangat tentang Asia. Ini dikhuatiri oleh pemerhati kerana buat masa ini, China semakin kuat - ekonomi dan militer. Mereka dah lebih garang nak flex muscles.
Kita lihat isu nelayan Jepun dan isu rare earth metals yang saya bincang baru ini.
Kalau Am'rika tak mahu tunjuk kuasa kat sini, gerenti China akan dominate (mungkin ada implikasi untuk orang Cina di Malaysia, Indonesia jika 'Big Brother' semakin kuat).
Jadi jika GOP dah kuasai Lower House ni, mungkin Am'rika akan main peranan lebih aktif di luar negara? Mungkin akan tunjuk bom lebih daripada diplomasi? Mungkin tidak, kerana Presiden tetap seorang Dem.
Ada satu isu lain yang bersangkut - kerana Republicans ni secara umum 'lebih Kristian', maka untuk dunia Islam, ceritanya pun mungkin berubah.
Obama dan pemerintah Dems dari dulu lagi akan cuba ambil jalan tengah dalam isu Palestin-Israel (Dem president Bill Clinton dulu yang sarankan dan 'paksa' Israel sign "two state solution" untuk isu Palestin).
Republicans secara terang sokong Israel. Sebab pada mereka Tuhan bagi tanah Palestin kepada Yahudi (secara umum lah yang saya bual ni).
Yang declare 'War on Terror' terhadap orang Islam tu si gila Bush-Cheney-Rumsfield, semua geng Christian Right dari GOP. Mereka ni extreme example, tapi you get the idea about the Republicans on military and power projection.
APA PUN, kita lihat dulu ler. Masih awal lagi.
Sekian dulu
---------------------------------
Sistem politik Am'rika - secara ringkas
Dems lawan GOP. Dulu saya ingat apa ni GOP, rupa2nya Grand Old Party, iaitu Republicans.
ahem di malaysia GOP tu ialah Umno. di spork, GOP (in fact the ONLY party, hahaha) ialah PAP.
Di negara kita, elections 5tahun sekali (atau disingkatkan kpd 4 jika govt rasa boleh menang dgn baik).
di malaysia, ada dua jenis manusia dlm parlimen:
1) MP = Ahli Parlimen. mereka ngaku Wakil Rakyat sebab dilantik rakyat dlm pilihanraya. tapi bab kebas wang tak ingat rakyat - ini bukan di msia, tapi di india! yg di msia dan spork semua mala'ikat.
2) ada Senator = dilantik di Malaysia, bukan dipilih rakyat.
di msia, MP lebih prestigious. Senator ni bila mereka bual, tak ada yg dengar, sehingga mereka selalu komplen akhbar ignore mereka.
di spore, cuma ada MP. Tak ada Upper House kat mana ada Senator, sebab negeri kecik macam perlis.
3) ada lagi satu kumpulan di malaysia - DUN = Dewan Undangan Negeri yg di ketuai oleh Menteri Besar atau Chief Minister.
di amerika ni lain betul cara mereka.
Dalam American Congress ada dua jenis wakil rakyat:
1) yg lebih prestigious ialah yg berpangkat Senator.
Ada 50 buah state/negeri dlm amerika. 48 dlm tanah besar amerika - satu terkeluar di utara, alaska. dan satu lagi di tengah lautan, hawaii.
setiap negeri wajib ada DUA Senator, jadi jumlah 100 orang.
mereka duduk dlm Upper House. nak gubal undang2, mesti kena pass Upper House ini (di msia, Lower House = MP dah kata okay, senator = Upper House, tak ada kuasa nak block).
mereka jadi senator selama ENAM TAHUN. dan lepas tu secara bergilir (bukan sekali semua sekaligus ada pilihanraya) akan diundi kembali atau kena tendang.
2) Manusia kedua dlm Congress ialah House of Representatives. Mereka duduk dlm Lower House.
yg bab ini macam kat malaysia. state yg besar ada ramai Rep, di california saja ada 53 orang!, dan negeri kecil ada 2-3 kerat macam hawaii.
Mereka ni, ikut bahasa kita, kita panggil MP. Cuma mereka di panggil Rep.
Sama ada Democrat Rep atau Republican Representative.
Ada 435 Reps ini.
Kedua kumpulan di atas, Senator dan Reps, kita panggil Congressman atau Congresswoman.
Mereka kena menghadapi pengundi setiap DUA TAHUN!
(Presiden Amerika dilantik separately LIMA TAHUN sekali, jadi undi House of Reps ni di pertengahan presidency).
Dan setiap dua tahun ni, secara bergilir, 1/3 = lebih kurang 30 orang = Senator akan kena undi oleh rakyat juga.
Itu yg dipanggil MID-TERM ELECTIONS.
Belum sempat panaskan kerusi empok atau buat projek nak kebas wang rakyat, dah kena undi oleh rakyat!
semasa di US dulu, saya tanya analysts mereka - lu orang buat susah setiap 2thn ada undi, macam mana dia nak buat planning lima tahun bantu rakyat.
mereka jawab: tak payah khuatir.
long term planning ada Senator yg dilantik setiap Enam Tahun. dan ada Presiden yg duduk kat situ Lima Tahun.
Mid-term Elections ni sebagai check and balance, jadi tak syiok sangat duduk kat atas, kena jawab dgn rakyat!
jawapan pendek utk ninotaziz,
will their polls affect our thinking (in msia)?
ia menunjukkan rakyat ni kalau tak dijaga akan lari.
dulu obama dan dems menang besar. baru 2 thn dulu!
kali ini gerenti kena bantai teruk dan Upper and Lower Houses of Congress dijangka jatuh ke GOP (kini keduanya di tangan Dems).
samalah yg di msia dan spore tu. siap kejap lagi, kena bantai.
cuma kita di sini untung, sebab 5thn sekali baru jumpa rakyat. mereka kena jumpa setiap 2thn. takuttttt....
3) untuk complete cerita, yg msia panggil DUN dan MB, mereka ada undi Governor.
lebih kurang itu macamlah beb, saya ada skip beberapa bab tentang elections ni, kalau tidak lagi pening.
Susah nak cari topik 'kosher', maam.
Nak bual Batu Sapi dan Galas, dah cerita pun. Biarlah kita tunggu dulu.
Kita bual Am'rika ni bukan apa - dia negara terkuat di dunia: dari segi kuasa militer, kuasa ekonomi, kuasa inventions/pereka sofwe dan macam2 lagi.
-- Jika Am'rika tak beli produk lektronik dan lektrikal Malaysia dan Singapork selama 3 bulan beturut-turut saja, hancur ekonomi negara kita!
-- Kamu lihat di rumah - kipas, mesin jahit, aircon, TV, komputer, kereta dan seterusnya, kebanyakan dicipta oleh minda omputeh benua Am'rika tu dulu. Diperbaiki oleh Jepun, Korea, Taiwan dan China.
-- Begitu kuat mereka ni kawal kehidupan kita, sebab tu kamu jangan marah-marah jika PM Najib atau Anwar Ibrahim selalu buat baik dengan pegawai tinggi mereka. Ada baiknya untuk kita semua.
-- Saya juga cerita tentang projection of American power di bawah ni - tanpa peranan Am'rika di Asia, China akan kuasai semua kita.
Sekurang-kurang mari kita cuba fahami sikit cara mereka tadbir negara dan berfikir tentunya berguna.
(Saya cerita kembali di bawah apa itu US mid-term elections - cara berbeza orang Am'rika ni tadbir negaranya nak adakan checks and balances. Lihat di bawahhhhh sekali posting ini jika nak baca kembali tentang apa yang mereka panggil "the mid-terms").
---------------------------------
GAMBAR: Pandangan bangunan Congress, May 2010.
Di Washington, SEMUA bangunan tidak boleh dibina lebih tinggi dari tip of the dome bangunan di Capitol Hill ini.
Jika kamu nonton filem Salt (Angelina Jolie) dengan teliti - teliti bangunan, bukan Jolie - semua bangunan di DC lebih-kurang 10 tingkat maksimum.
Begitu hormat mereka dengan sistem pentadbiran mereka. Yang Umat M bahalol, buat bangunan hotel dan jam besar dekat Kaabah, yang merendahkan taraf Masjidil Haram. Nak buat bangunan besar dan tinggi kan lebih baik dibuat lebih jauh dari Masjidil Haram? Nanti orang tawaf lebih sibuk tengok jam dan admire bangunan megah dan cantik tu. Sedih hamba.
---------------------------------
Kemenangan GOP - Grand Old Party, iaitu Republican Party - iaitu menang besar dan kawal semula House of Reps, ada implikasi besar untuk dunia, termasuk untuk negara kecil seperti Singapore dan Malaysia.
Nancy Pelosi, makcik glam Dems majority speaker kena cari kerja lain. Baru dua tahun jadi majority Speaker!
Republicans kini control kembali House of Representatives (juga dipanggil Lower House).
Tapi Senate, atau Upper House, tetap di tangan Dems, Democratic Party.
Presiden Obama juga seorang Dem.
Sebelum ini Presiden ialah Dem; House dan Senate keduanya dicontrol oleh Dems juga. Congress was fully in the control of the Dems, now it is split.
Di Am'rika, untuk menggubal undang-undang kena perlukan persetujuan Lower dan Upper House.
Sama juga jika nak approve sesuatu belanjawan baru/khas.
Misalnya jika Presiden kata nak dapat sokongan belanja US$xx billion untuk selamatkan bank, beliau kena dapat persetujuan House dan Senate.
Atau nak tukar undang-undang agar semua gay tidak didiskriminasi dalam tentera (satu isu yg sangat panas di Am'rika).
Dulu senang saja kerana bila dibawa undi di Lower House, parti beliau Dems bermajoriti.
Selepas Lower House luluskan, Senate/Upper House pun dicontrol oleh Dems akan luluskan dengan mudah.
Senang nak buat undang-undang!
Di Malaysia dan Temasek, yang nak buat undang-undang baru atau belanjawan baru ialah Perdana Menteri dan Kabinet, kadang-kadang selepas pressure oleh rakyat.
Di Malaysia ada Agung dan Singapork ada Presiden, tapi mereka tak buat policy, mereka cuma titular head of state.
Di Malaysia, selepas Lower House (Parliament) luluskan sesuatu, Tidak Perlu dapat kelulusan Senate (Upper House) dah.
Di Singapore, cuma ada Parlimen, tak ada Senate.
IMPLIkasi
1) Policy gridlock.
Di Am'rika kini :
- Presiden seorang Dem.
- GOP control Lower House.
- Dems majoriti di Senate.
Maka akan timbul policy gridlock.
Apabila Presiden nak luluskan sesuatu secara cepat - misalnya nak suruh wakil rakyat sokong tentera serang Afghanistan atau Iraq, dah payah dah.
Sebab Lower House (GOP) mungkin bangkang, walaupun Upper House (Dems) akan setuju.
Yang baiknya, lebih payah jika mereka nak luluskan sesuatu yang tidak disokong ramai orang.
Problemnya ialah bila Obama nak baiki ekonomi Amerika, mungkin akan diblock oleh Republicans yang mahu debat dan nak tambah itu dan ini.
Obama nak gubal macam-macam nak perbaiki ekonomi, tapi kini mungkin jadi lebih lece - wooi, baca ni: macam2 Republicans boleh block dalam isu ekonomi saja!
2) Republicans dan dagangan dunia.
Secara umum, Republicans ni ialah pihak yang suka berdagang dengan dunia. Mereka pro-business, Dems kurang minat dengan business ni (secara umum).
Dulu apabila Obama dan Dems menang kuat, negara yang suka dagangan bebas seperti Temasek agak gusar.
Kerana Dems secara traditional lebih inward-looking dalam segi business.
Dems lebih protectionist, sedangkan Republicans lebih suka big business dan global trade.
3) Conservative, "pro-family".
GOP ni lebih conservative cara pemikiran mereka tentang isu-isu kekeluargaan.
Mereka dilihat lebih didominasi oleh pihak Christian Right - macam George W. Bush, Dick Cheney, Condi Rice dulu.
Mereka tak suka gay sangat, tak suka abortion, dan mahukan agama (Kristian) diketengahkan dalam kelas dan tempat kerja - eh. eh, macam PAS zaman dulu.
Democrats biasanya dilihat lebih liberal - gay is ok, abortion is up to you, dan bab agama ni mereka tak ambil kisah sangat. Kamu nak masuk surau pakai uniform SIA pun ok.
Sebab itu ramai pelakon dan penyanyi mereka sokong Dems.
Arnold Schwarnegger jadi Governor California dengan tiket Republicans, tapi cara beliau jaga state itu ialah cara liberal Dems.
Untuk negara kecik macam Malaysia dan Singapore, Republicans ni tak ambil pusing tentang Global Warming. Dulu Bush-Cheney dengan mentah menolak bahawa dunia ini ada global warming = mereka tolak Kyoto Protocol (kamu google jika nak tahu apa ni).
Dems percaya tentang Global Warming, tapi GOP kata 'nonsense!' (secara umum).
4) Militer
GOP ni lebih aggresive dari segi projection of power mereka.
Mereka lebih suka main politik di luar negara. Dan main militer.
Apabila Obama mengganti Bush, ramai analysts di Asia seram sejuk. Sebab Dems ni biasanya tak kisah sangat tentang Asia. Ini dikhuatiri oleh pemerhati kerana buat masa ini, China semakin kuat - ekonomi dan militer. Mereka dah lebih garang nak flex muscles.
Kita lihat isu nelayan Jepun dan isu rare earth metals yang saya bincang baru ini.
Kalau Am'rika tak mahu tunjuk kuasa kat sini, gerenti China akan dominate (mungkin ada implikasi untuk orang Cina di Malaysia, Indonesia jika 'Big Brother' semakin kuat).
Jadi jika GOP dah kuasai Lower House ni, mungkin Am'rika akan main peranan lebih aktif di luar negara? Mungkin akan tunjuk bom lebih daripada diplomasi? Mungkin tidak, kerana Presiden tetap seorang Dem.
Ada satu isu lain yang bersangkut - kerana Republicans ni secara umum 'lebih Kristian', maka untuk dunia Islam, ceritanya pun mungkin berubah.
Obama dan pemerintah Dems dari dulu lagi akan cuba ambil jalan tengah dalam isu Palestin-Israel (Dem president Bill Clinton dulu yang sarankan dan 'paksa' Israel sign "two state solution" untuk isu Palestin).
Republicans secara terang sokong Israel. Sebab pada mereka Tuhan bagi tanah Palestin kepada Yahudi (secara umum lah yang saya bual ni).
Yang declare 'War on Terror' terhadap orang Islam tu si gila Bush-Cheney-Rumsfield, semua geng Christian Right dari GOP. Mereka ni extreme example, tapi you get the idea about the Republicans on military and power projection.
APA PUN, kita lihat dulu ler. Masih awal lagi.
Sekian dulu
---------------------------------
Sistem politik Am'rika - secara ringkas
Dems lawan GOP. Dulu saya ingat apa ni GOP, rupa2nya Grand Old Party, iaitu Republicans.
ahem di malaysia GOP tu ialah Umno. di spork, GOP (in fact the ONLY party, hahaha) ialah PAP.
Di negara kita, elections 5tahun sekali (atau disingkatkan kpd 4 jika govt rasa boleh menang dgn baik).
di malaysia, ada dua jenis manusia dlm parlimen:
1) MP = Ahli Parlimen. mereka ngaku Wakil Rakyat sebab dilantik rakyat dlm pilihanraya. tapi bab kebas wang tak ingat rakyat - ini bukan di msia, tapi di india! yg di msia dan spork semua mala'ikat.
2) ada Senator = dilantik di Malaysia, bukan dipilih rakyat.
di msia, MP lebih prestigious. Senator ni bila mereka bual, tak ada yg dengar, sehingga mereka selalu komplen akhbar ignore mereka.
di spore, cuma ada MP. Tak ada Upper House kat mana ada Senator, sebab negeri kecik macam perlis.
3) ada lagi satu kumpulan di malaysia - DUN = Dewan Undangan Negeri yg di ketuai oleh Menteri Besar atau Chief Minister.
di amerika ni lain betul cara mereka.
Dalam American Congress ada dua jenis wakil rakyat:
1) yg lebih prestigious ialah yg berpangkat Senator.
Ada 50 buah state/negeri dlm amerika. 48 dlm tanah besar amerika - satu terkeluar di utara, alaska. dan satu lagi di tengah lautan, hawaii.
setiap negeri wajib ada DUA Senator, jadi jumlah 100 orang.
mereka duduk dlm Upper House. nak gubal undang2, mesti kena pass Upper House ini (di msia, Lower House = MP dah kata okay, senator = Upper House, tak ada kuasa nak block).
mereka jadi senator selama ENAM TAHUN. dan lepas tu secara bergilir (bukan sekali semua sekaligus ada pilihanraya) akan diundi kembali atau kena tendang.
2) Manusia kedua dlm Congress ialah House of Representatives. Mereka duduk dlm Lower House.
yg bab ini macam kat malaysia. state yg besar ada ramai Rep, di california saja ada 53 orang!, dan negeri kecil ada 2-3 kerat macam hawaii.
Mereka ni, ikut bahasa kita, kita panggil MP. Cuma mereka di panggil Rep.
Sama ada Democrat Rep atau Republican Representative.
Ada 435 Reps ini.
Kedua kumpulan di atas, Senator dan Reps, kita panggil Congressman atau Congresswoman.
Mereka kena menghadapi pengundi setiap DUA TAHUN!
(Presiden Amerika dilantik separately LIMA TAHUN sekali, jadi undi House of Reps ni di pertengahan presidency).
Dan setiap dua tahun ni, secara bergilir, 1/3 = lebih kurang 30 orang = Senator akan kena undi oleh rakyat juga.
Itu yg dipanggil MID-TERM ELECTIONS.
Belum sempat panaskan kerusi empok atau buat projek nak kebas wang rakyat, dah kena undi oleh rakyat!
semasa di US dulu, saya tanya analysts mereka - lu orang buat susah setiap 2thn ada undi, macam mana dia nak buat planning lima tahun bantu rakyat.
mereka jawab: tak payah khuatir.
long term planning ada Senator yg dilantik setiap Enam Tahun. dan ada Presiden yg duduk kat situ Lima Tahun.
Mid-term Elections ni sebagai check and balance, jadi tak syiok sangat duduk kat atas, kena jawab dgn rakyat!
jawapan pendek utk ninotaziz,
will their polls affect our thinking (in msia)?
ia menunjukkan rakyat ni kalau tak dijaga akan lari.
dulu obama dan dems menang besar. baru 2 thn dulu!
kali ini gerenti kena bantai teruk dan Upper and Lower Houses of Congress dijangka jatuh ke GOP (kini keduanya di tangan Dems).
samalah yg di msia dan spore tu. siap kejap lagi, kena bantai.
cuma kita di sini untung, sebab 5thn sekali baru jumpa rakyat. mereka kena jumpa setiap 2thn. takuttttt....
3) untuk complete cerita, yg msia panggil DUN dan MB, mereka ada undi Governor.
lebih kurang itu macamlah beb, saya ada skip beberapa bab tentang elections ni, kalau tidak lagi pening.
Saturday, October 30, 2010
PKR man fishing for votes....?
Eeks braders dan bradees.
Maaf wali songo.
Saya tak kata nak berhenti blogging.
Terima kasih banyak-banyak ramai dah concern pak chic nak retire. Belum lagi.
Atau tanya kerana nak naik haji ke? Part ini dah 4tahun booking dengan Tabung Haji, masih tunggu dalam queue.
Saya kata nak rehat kejap, sebab dah tak ada semangat tulis setiap hari.
Saya dah tak larat nak tulis diari elektronik harian macam lalu.
"Oleh itu, saya rehat mulai hari ini.
"Dah tidak akan tulis tiap hari lagi macam dulu.
"Tak tahu bila nak ada mood nak main muzik-blogging ni lagi."
Saya jangka nak tulis sekali dalam 2-4hari.
-------------------------------------
TAPI baru nak berehat ada cerita lucu yang pada masa rasa kasihan pula.
Calon PKR terjatuh ke dalam laut semalam, buat kali kedua.
Kata omputeh:
- He was fishing for votes.
- His campaign is a wash-out.
- He was diving right into the voters' problems.
- He heavily waded to rescue the villagers.
Itu jika kita, ahem, "berhati Umno".
Jika kita berhati rakyat (fulamak), kita kata "kasihan orang kampung, jambatan pun tak sempurna".
-------------------------------------
TENTANG saranan pengunjung blog.
Betoi tu, saya rasa kita ngobrol isu selain politik Malaysia dan Singapork.
Sebabnya mudah - pilihanraya semakin dekat.
Mereka sensitif jika orang cucuk jarum sana dan sini. Maklumlah saya wartawan cari makan. Bukan blogger bebas.
1) Di Malaysia jika kamu suruh saya teka, December ni boleh diadakan pilihanraya umum ke13 jika BN menang di Galas DAN Batu Sapi = kena menang dua-dua.
Jika di Galas tambahan pengundi Melayu untuk Umno-BN naik 5 percentage points, misalnya dari 55 peratus kepada 60 peratus. Petanda baik untuk PM Najib.
Lebih lagi jika pengundi Cina dan Orang Asli tak turun banyak. Jika bertambah dua golongan ini undi Umno-BN akan mempercepatkan lagi pilihanraya umum.
Di Sabah, mereka nak jengok ramai tak nak pengundi Cina yang lari dari BN. Jika steady atau turun 2peratus ke bawah, dan pengundi Bumi tak lari, maka kuatlah signal nak panggil general election.
Itu tekaan saya.
Tapi sebenarnya tekaan pilihanraya pada March lebih mungkin lagi, sebab kerajaan nak lihat program ekonominya ada kesan.
Once the economic growth creates a buzz among the public - eh bagusnya ekonomi kita - maka set! Terus masuk general election. Jadi mungkin ditunda kepada March, sebab program2 ekonomi masih di tahap awal.
Eh cukuplah cakap politik!
Ish.
2) Di Temasek, jika saya nak teka, pilihanraya pada December.
Tak payah tunggu hingga March, takut ekonomi USA tenggelam nanti susah - sebab ekonomi Singapork dan ekonomi US ni taliannya begitu kuat. Wall Street bersin, Singapore demam. Kata omputeh, if Wall Street sneezes, Singapore catches a cold.
Eh cukuplah tu!
Ish ish ish.
OK saya rehat hunjung minggu.
Maaf wali songo.
Saya tak kata nak berhenti blogging.
Terima kasih banyak-banyak ramai dah concern pak chic nak retire. Belum lagi.
Atau tanya kerana nak naik haji ke? Part ini dah 4tahun booking dengan Tabung Haji, masih tunggu dalam queue.
Saya kata nak rehat kejap, sebab dah tak ada semangat tulis setiap hari.
Saya dah tak larat nak tulis diari elektronik harian macam lalu.
"Oleh itu, saya rehat mulai hari ini.
"Dah tidak akan tulis tiap hari lagi macam dulu.
"Tak tahu bila nak ada mood nak main muzik-blogging ni lagi."
Saya jangka nak tulis sekali dalam 2-4hari.
-------------------------------------
TAPI baru nak berehat ada cerita lucu yang pada masa rasa kasihan pula.
Calon PKR terjatuh ke dalam laut semalam, buat kali kedua.
Kata omputeh:
- He was fishing for votes.
- His campaign is a wash-out.
- He was diving right into the voters' problems.
- He heavily waded to rescue the villagers.
Itu jika kita, ahem, "berhati Umno".
Jika kita berhati rakyat (fulamak), kita kata "kasihan orang kampung, jambatan pun tak sempurna".
-------------------------------------
TENTANG saranan pengunjung blog.
Betoi tu, saya rasa kita ngobrol isu selain politik Malaysia dan Singapork.
Sebabnya mudah - pilihanraya semakin dekat.
Mereka sensitif jika orang cucuk jarum sana dan sini. Maklumlah saya wartawan cari makan. Bukan blogger bebas.
1) Di Malaysia jika kamu suruh saya teka, December ni boleh diadakan pilihanraya umum ke13 jika BN menang di Galas DAN Batu Sapi = kena menang dua-dua.
Jika di Galas tambahan pengundi Melayu untuk Umno-BN naik 5 percentage points, misalnya dari 55 peratus kepada 60 peratus. Petanda baik untuk PM Najib.
Lebih lagi jika pengundi Cina dan Orang Asli tak turun banyak. Jika bertambah dua golongan ini undi Umno-BN akan mempercepatkan lagi pilihanraya umum.
Di Sabah, mereka nak jengok ramai tak nak pengundi Cina yang lari dari BN. Jika steady atau turun 2peratus ke bawah, dan pengundi Bumi tak lari, maka kuatlah signal nak panggil general election.
Itu tekaan saya.
Tapi sebenarnya tekaan pilihanraya pada March lebih mungkin lagi, sebab kerajaan nak lihat program ekonominya ada kesan.
Once the economic growth creates a buzz among the public - eh bagusnya ekonomi kita - maka set! Terus masuk general election. Jadi mungkin ditunda kepada March, sebab program2 ekonomi masih di tahap awal.
Eh cukuplah cakap politik!
Ish.
2) Di Temasek, jika saya nak teka, pilihanraya pada December.
Tak payah tunggu hingga March, takut ekonomi USA tenggelam nanti susah - sebab ekonomi Singapork dan ekonomi US ni taliannya begitu kuat. Wall Street bersin, Singapore demam. Kata omputeh, if Wall Street sneezes, Singapore catches a cold.
Eh cukuplah tu!
Ish ish ish.
OK saya rehat hunjung minggu.
Tuesday, October 19, 2010
Currency wars - US, China perang, Asia panas
Semasa saya mula jadi laporan pasaran kewangan Malaysia pada December 1994, kerja tak susah sangat.
Pada masa itu ringgit ditetapkan untuk berdagang pada RM2.53 = US$1 (kalau tak silap).
Matawang Malaysia ni dibenarkan oleh Bank Negara untuk 'naik turun' sikit tapi ada limitnya dalam sehari, apa yang dipanggil 'trading band'. Dah lama saya pun dah lupa = jika tak salah trading band ini ialah 10 points di atas dan bawah 2.53, atau dibenarkan naik atau turun 1 sen saja sehari.
Jika ada bank di Malaysia yang membeli atau menjual US$-RM di luar had itu, mereka akan dapat panggilan dari seorang pegawai Bank Negara bernama Hazri.
Mamat fx traders (foreign exchange) di treasury department bank di Malaysia saya rasa gerun dengan Hazri ni. Beliau akan 'marah' bertanya kenapa kamu jual-beli di luar trading band ini. Saya tak kenal beliau, cuma ramai sungguh fx traders mention nama beliau.
Berbanding dengan Singapore dollar pula (Sing dollar), kadar pertukaran juga agak mantap. RM1.8 = Sing$1.
Bank menjual-beli ringgit kerana perdagangan = Malaysia Airlines MENJUAL ringgit dan membeli US dollar kerana nak beli minyak untuk kapalterbang; atau syarikat A MENJUAL ringgit nak beli machinery dari Jepun atau Germany. Perdagangan dunia banyak gunakan US dollar.
Atau Petronas MEMBELI ringgit dan menjual US dollar kerana nak bawa pulang keuntungannya (minyak didagangkan dalam US dollar). Atau orang Singapore MEMBELI ringgit dengan menjual Sing dollar kerana nak buat factory di Johor.
Banyak juga wang bertukar tangan kerana "treasury activities" fx traders dari bank international di Singapore. Mereka ni (termasuk di London dan New York) akan dituduh sebagai penyangak matawang atau currency speculator oleh Dr Mahathir kelak.
Saya ramai kawan di bank Singapore yang jadi fx traders masa tu. Kerja mereka duduk depan skrin computer dan jual-beli apa pun currency nak buat duit untuk bank.
Jika mereka dengar berita baik atau buruk (Israel nak serang Iran! Kapal nelayan Vietnam ditangkap China! Petronas nak beli ringgit dengan banyak! Berita ekonomi buruk untuk Jepun kerana tankan report begitu negatif! Inflasi dikhuatiri di Amerika kerana 'Crab'/CRB index naik mendadak), mereka akan cepat jual-beli US dollar dengan matawang lain.
Tapi yang bergolak biasanya di negara ekonomi besar = Amerika, Jepun, UK, Eropah.
CALM BEFORE THE STORM
Senang kerja saya masa tu kerana ringgit tak gerak banyak, saya cuma sibuk buat laporan pasaran saham = masa tu Renong dan UEM di bawah Halim Saad, Malaysia Airlines baru dibeli Tajudin Ramli, Vincent Tan busy dengan macam-macam projek Berjaya, YTL baru nak naik dan Syed Mokhtar Albukhari, yang ini orang tak pernah dengar pun masa tu.
Saya juga sibuk menulis tentang money market dan bond Malaysia. Eeks masa tu pasaran bon ni baru lahir, cuma money market agak active = ia berkisar kepada pinjaman wang antara bank dan kadar bunga (interbank loans dan interest rates).
Ekonomi Malaysia boom-boom-ala-kazoom. Orang bisik sikit saja Cainis tertindas, lepas tu sibuk jual-beli saham.
Orang baru nak bisik Mahathir habiskan duit rakyat, dah mula sibuk nak queue beli kereta Proton = kena tunggu 8bulan hingga setahun nak beli Saga dan Knight.
Tak sempat cerita habis polis pukul mamat India hingga mati dalam jail, dah kena pergi sales meeting.
Tak ada masa nak sembang benda lain selain bagaimana nak buat duit.
KL jam sebab banyak sangat salesmen di tengah jalan tu = nak jual macam-macam barangan atau kerana nak gi interview = ramai orang sibuk bertukar kerja kerana company banyak berkembang nak pekerja baru.
Tapi kehidupan ini semua berubah mulai penghujung 1997 kerana Asian Economic Crisis yang bermula di Thailand dan kerana spekulator kewangan.
KRISIS MATAWANG ASIA
Kita semua dah tahu apa terjadi dalam krisis matawang Asia dan krisis ekonomi.
Tak payah panjangkan cerita.
Cuba saya nak ulang cerita ini:
US$1 akhirnya boleh membeli RM3.8.
S$1 = RM2.1 (kini dah RM2.4).
Masa tu baru ramai orang kenal siapa itu fx traders dan pasaran pertukaran wang.
Baru kita tahu kestabilan matawang itu bukan kerana 'benda biasa', seperti kita boleh harapkan tentu ada nasi lemak atau roti canai setiap pagi jika kita nak sarapan.
Ada pihak mainkan peranan yang boleh merosakkan ekonomi dengan kita sekali, ada pihak yang jadi pemerhati setiap minit pastikan semua berjalan dengan lancar - iaitu bank pusat seperti Bank Negara dan Monetary Authority of Singapore, Bank of Japan dan Federal Reserve Bank.
CURRENCY WARS HARI INI
Masalah hari ini agak terbalik.
Bukan spekulator dan fx traders yang nak naikkan dan turunkan kadar matawang, tapi negara besar seperti Amerika, Jepun dan China.
Kerana ekonominya lemah, Amerika mahukan China kurang kadar yuan berbanding US$.
Dia tuduh China sengaja rendahkan kadar yuan (atau renminbi) agar eksport China kuat, dan boleh jadi pengeksport terbesar di dunia.
China kata podah! Jika kami naikkan kadar yuan, nanti ekonomi kami lemah, jutaan hilang kerja, kocar kacir negara kami.
Ingat nak tulis panjang lagi, tapi Ayahanda Mahathir (Bapa Pembunuh Segala Penyangak) dah pun tulis kat sini, The Currency War.
Cukuplah tu!
Cerita di atas ni agar kita perhatikan dengan rapi apa yang terjadi.
Negara kecil seperti Singapore dan Malaysia ni nak buat apa. Gajah dua nak gaduh, kita semua kena pandai elak jika tidak kemek kena pijak!
Pada masa itu ringgit ditetapkan untuk berdagang pada RM2.53 = US$1 (kalau tak silap).
Matawang Malaysia ni dibenarkan oleh Bank Negara untuk 'naik turun' sikit tapi ada limitnya dalam sehari, apa yang dipanggil 'trading band'. Dah lama saya pun dah lupa = jika tak salah trading band ini ialah 10 points di atas dan bawah 2.53, atau dibenarkan naik atau turun 1 sen saja sehari.
Jika ada bank di Malaysia yang membeli atau menjual US$-RM di luar had itu, mereka akan dapat panggilan dari seorang pegawai Bank Negara bernama Hazri.
Mamat fx traders (foreign exchange) di treasury department bank di Malaysia saya rasa gerun dengan Hazri ni. Beliau akan 'marah' bertanya kenapa kamu jual-beli di luar trading band ini. Saya tak kenal beliau, cuma ramai sungguh fx traders mention nama beliau.
Berbanding dengan Singapore dollar pula (Sing dollar), kadar pertukaran juga agak mantap. RM1.8 = Sing$1.
Bank menjual-beli ringgit kerana perdagangan = Malaysia Airlines MENJUAL ringgit dan membeli US dollar kerana nak beli minyak untuk kapalterbang; atau syarikat A MENJUAL ringgit nak beli machinery dari Jepun atau Germany. Perdagangan dunia banyak gunakan US dollar.
Atau Petronas MEMBELI ringgit dan menjual US dollar kerana nak bawa pulang keuntungannya (minyak didagangkan dalam US dollar). Atau orang Singapore MEMBELI ringgit dengan menjual Sing dollar kerana nak buat factory di Johor.
Banyak juga wang bertukar tangan kerana "treasury activities" fx traders dari bank international di Singapore. Mereka ni (termasuk di London dan New York) akan dituduh sebagai penyangak matawang atau currency speculator oleh Dr Mahathir kelak.
Saya ramai kawan di bank Singapore yang jadi fx traders masa tu. Kerja mereka duduk depan skrin computer dan jual-beli apa pun currency nak buat duit untuk bank.
Jika mereka dengar berita baik atau buruk (Israel nak serang Iran! Kapal nelayan Vietnam ditangkap China! Petronas nak beli ringgit dengan banyak! Berita ekonomi buruk untuk Jepun kerana tankan report begitu negatif! Inflasi dikhuatiri di Amerika kerana 'Crab'/CRB index naik mendadak), mereka akan cepat jual-beli US dollar dengan matawang lain.
Tapi yang bergolak biasanya di negara ekonomi besar = Amerika, Jepun, UK, Eropah.
CALM BEFORE THE STORM
Senang kerja saya masa tu kerana ringgit tak gerak banyak, saya cuma sibuk buat laporan pasaran saham = masa tu Renong dan UEM di bawah Halim Saad, Malaysia Airlines baru dibeli Tajudin Ramli, Vincent Tan busy dengan macam-macam projek Berjaya, YTL baru nak naik dan Syed Mokhtar Albukhari, yang ini orang tak pernah dengar pun masa tu.
Saya juga sibuk menulis tentang money market dan bond Malaysia. Eeks masa tu pasaran bon ni baru lahir, cuma money market agak active = ia berkisar kepada pinjaman wang antara bank dan kadar bunga (interbank loans dan interest rates).
Ekonomi Malaysia boom-boom-ala-kazoom. Orang bisik sikit saja Cainis tertindas, lepas tu sibuk jual-beli saham.
Orang baru nak bisik Mahathir habiskan duit rakyat, dah mula sibuk nak queue beli kereta Proton = kena tunggu 8bulan hingga setahun nak beli Saga dan Knight.
Tak sempat cerita habis polis pukul mamat India hingga mati dalam jail, dah kena pergi sales meeting.
Tak ada masa nak sembang benda lain selain bagaimana nak buat duit.
KL jam sebab banyak sangat salesmen di tengah jalan tu = nak jual macam-macam barangan atau kerana nak gi interview = ramai orang sibuk bertukar kerja kerana company banyak berkembang nak pekerja baru.
Tapi kehidupan ini semua berubah mulai penghujung 1997 kerana Asian Economic Crisis yang bermula di Thailand dan kerana spekulator kewangan.
KRISIS MATAWANG ASIA
Kita semua dah tahu apa terjadi dalam krisis matawang Asia dan krisis ekonomi.
Tak payah panjangkan cerita.
Cuba saya nak ulang cerita ini:
US$1 akhirnya boleh membeli RM3.8.
S$1 = RM2.1 (kini dah RM2.4).
Masa tu baru ramai orang kenal siapa itu fx traders dan pasaran pertukaran wang.
Baru kita tahu kestabilan matawang itu bukan kerana 'benda biasa', seperti kita boleh harapkan tentu ada nasi lemak atau roti canai setiap pagi jika kita nak sarapan.
Ada pihak mainkan peranan yang boleh merosakkan ekonomi dengan kita sekali, ada pihak yang jadi pemerhati setiap minit pastikan semua berjalan dengan lancar - iaitu bank pusat seperti Bank Negara dan Monetary Authority of Singapore, Bank of Japan dan Federal Reserve Bank.
CURRENCY WARS HARI INI
Masalah hari ini agak terbalik.
Bukan spekulator dan fx traders yang nak naikkan dan turunkan kadar matawang, tapi negara besar seperti Amerika, Jepun dan China.
Kerana ekonominya lemah, Amerika mahukan China kurang kadar yuan berbanding US$.
Dia tuduh China sengaja rendahkan kadar yuan (atau renminbi) agar eksport China kuat, dan boleh jadi pengeksport terbesar di dunia.
China kata podah! Jika kami naikkan kadar yuan, nanti ekonomi kami lemah, jutaan hilang kerja, kocar kacir negara kami.
Ingat nak tulis panjang lagi, tapi Ayahanda Mahathir (Bapa Pembunuh Segala Penyangak) dah pun tulis kat sini, The Currency War.
Cukuplah tu!
Cerita di atas ni agar kita perhatikan dengan rapi apa yang terjadi.
Negara kecil seperti Singapore dan Malaysia ni nak buat apa. Gajah dua nak gaduh, kita semua kena pandai elak jika tidak kemek kena pijak!
Tuesday, October 5, 2010
Bergaduh 2 negara sebab nelayan - power shift
Kita semua dah nampak betapa marahnya segolongan di Indonesia dalam kejadian dia tangkap nelayan Malaysia, Malaysia tangkap pegawai marinnya.
Tapi ada pergaduhan lebih besar melibatkan dua negara gergasi, dan yang kini menakutkan ramai pemerintah di seluruh dunia - termasuk di Amerika pun.
Beberapa minggu lepas - aku tak baca pun kat media Malaysia! - beberapa nelayan China dicekup oleh marin Jepun.
Dekat kepulauan yang jadi rebutan kedua-dua negara.
Cerita di sini, sini dan sini (ada peta pulau-pulau di sini).
Jepun tangkap apabila kapal nelayan China dikatakan sengaja merempuh kapal marin Jepun. Eh eh cari pasal si mata sepet ni, kata si mata sepet jiran dia.
Tapi lepas tu China gertak dan herdik si mamat Jepun ni. Macam Bendera buat dengan Malaysia, tapi ini pemerintah pusat China yang marah - kamu lepaskan nelayan kami, or else.
Jepun terkejut, takut kimono terburai, lalu lepaskan semua kecuali kapten kapal nelayan tu.
China tak puas hati, lalu pekik kuat-kuat lagi: Lepaskan kapten or else....!!!
Mula-mula Jepun kata 'podah kaki botol!' (dalam bahasa dia lah), tapi setelah seminggu China pekik-pekik, Jepun takut dia nak makan sushi tak selesa, lalu dipulangkan kapten itu.
Ohmyallah! Satu dunia terkejut dan menggeletar (melainkan media kat Malaysia yang sibuk Azmin lawan Zaid, Ib lawan Kit, KengYaik lawan TsuKoon! Esok dunia kiamat pun, lu orang tak tahu kenapa).
Belum habis terkejut yang ini. Lagi satu kejutan - China kata kamu dah lepaskan, sekarang mesti minta maaf dengan kami!!!
La. Kurang ajar betul.
Tapi seram sejuk satu dunia melihat benda ni.
SEBAB: Cara diplomasi China dulu ialah cara beradab dan pelan-pelan, bukan memekik dan memaksa. Bukan cara kurang ajau (Yang saya maksudkan ni negara China, bukan orang Cainis macam Babiwee).
Ini bermakna China ni sejak menjadi ekonomi kedua terbesar di dunia tahun lalu (Amerika No.1, Jepun jatuh ke tempat ketiga), cara ia main politik dah bertukar. Dah nak main kasar.
Cerita belum habis beb.
Ini lagi dasyat.
RARE EARTH MINERALS
Sejak dua-tiga hari ni, gempar lagi dunia.
Enjin industri Jepun begitu pesat, jadi ia banyak mengimport barangan elektrikal dan elektronik (termasuk dari Singapoora dan Malaisia).
Dan ia juga banyak import raw materials.
Semuanya ini dibuat kereta dan TV, telefon dan DVD player yang dijual di negara sendiri mahupun dieksport.
Yang buat industri dan businessmen sedunia gempar - China adalah pengeluar bahan mentah bernama rare earth yang terbesar di dunia (Lihat GRAPH).
Jepun ialah pengimport rare earths terbesar di dunia.
Apa tu rare earth? Tanah kubur ke? Apa kegunaannya?
Kita semua dah nonton Avatar. Manusia ke planet tu nak korek rare earth bernama Unobtanium - cantik nama benda tak ada ni. Something that cannot be obtained elsewhere.
Kat Malaysia bila kita sebut rare earth, orang teringat cerita lama kat Perak - syarikat Asian Rare Earth yang dituduh tinggalkan bahan radioaktif begitu saja.
Rupa-rupanya semasa gaduh kelmarin tu, China dah stop mengeksport rare earthnya ke Jepun.
Satu dunia kini menggelacat nak cari bahan rare earth ni di tempat lain, sebab takut China kuasai bahan ini dan jadikan ia mainan politik.
Di sini dan sini.
KAITAN DENGAN MALAYSIA
1) Kerana Malaysia juga ada bahan rare earth ni, dah ada pun orang korek kat Kuantan - di sini. Juga di sini dan sini.
Nanti mungkin banyak lagi pelabur masuk nak korek atau proses bahan ini kat belakang rumah kamu.
Jika mereka jaga baik-baik tak apalah.
2) Apa yang berlaku antara China dan Jepun tu menunjukkan power shift. Dulu China ni negara miskin dan lemah.
Kini ia rasa ia dah besar, tapi kamu kurang hormat dengan mereka.
They demand respect.
Sama juga Malaysia gaduh dengan Indonesia selalu ni. Mungkin ada di Malaysia yang kata - hanya segelintir yang marah, yang lain sayang kita.
Tak benar juga.
Memang betul, masih ada dua juta rakyat Indonesia cari makan di Malaysia.
Tapi Indonesia juga rasa Malaysia ni kurang ajar sebab masih anggap kami semuanya papa, country cousins, poor cousins.
Mereka rasa 'Kami di Indonesia adalah ekonomi terbesar di Asean'.
Kamu (termasuk Singapork) hanya member dalam Asean.
Indonesia kini sebuah dari negara-negara ekonomi terbesar - Group of 20 or G-20. Iaitu negara terkaya G8 ditambah dengan ekonomi besar lain.
They demand respect.
Tapi ada pergaduhan lebih besar melibatkan dua negara gergasi, dan yang kini menakutkan ramai pemerintah di seluruh dunia - termasuk di Amerika pun.
Beberapa minggu lepas - aku tak baca pun kat media Malaysia! - beberapa nelayan China dicekup oleh marin Jepun.
Dekat kepulauan yang jadi rebutan kedua-dua negara.
Cerita di sini, sini dan sini (ada peta pulau-pulau di sini).
Jepun tangkap apabila kapal nelayan China dikatakan sengaja merempuh kapal marin Jepun. Eh eh cari pasal si mata sepet ni, kata si mata sepet jiran dia.
Tapi lepas tu China gertak dan herdik si mamat Jepun ni. Macam Bendera buat dengan Malaysia, tapi ini pemerintah pusat China yang marah - kamu lepaskan nelayan kami, or else.
Jepun terkejut, takut kimono terburai, lalu lepaskan semua kecuali kapten kapal nelayan tu.
China tak puas hati, lalu pekik kuat-kuat lagi: Lepaskan kapten or else....!!!
Mula-mula Jepun kata 'podah kaki botol!' (dalam bahasa dia lah), tapi setelah seminggu China pekik-pekik, Jepun takut dia nak makan sushi tak selesa, lalu dipulangkan kapten itu.
Ohmyallah! Satu dunia terkejut dan menggeletar (melainkan media kat Malaysia yang sibuk Azmin lawan Zaid, Ib lawan Kit, KengYaik lawan TsuKoon! Esok dunia kiamat pun, lu orang tak tahu kenapa).
Belum habis terkejut yang ini. Lagi satu kejutan - China kata kamu dah lepaskan, sekarang mesti minta maaf dengan kami!!!
La. Kurang ajar betul.
Tapi seram sejuk satu dunia melihat benda ni.
SEBAB: Cara diplomasi China dulu ialah cara beradab dan pelan-pelan, bukan memekik dan memaksa. Bukan cara kurang ajau (Yang saya maksudkan ni negara China, bukan orang Cainis macam Babiwee).
Ini bermakna China ni sejak menjadi ekonomi kedua terbesar di dunia tahun lalu (Amerika No.1, Jepun jatuh ke tempat ketiga), cara ia main politik dah bertukar. Dah nak main kasar.
Cerita belum habis beb.
Ini lagi dasyat.
RARE EARTH MINERALS
Sejak dua-tiga hari ni, gempar lagi dunia.
Enjin industri Jepun begitu pesat, jadi ia banyak mengimport barangan elektrikal dan elektronik (termasuk dari Singapoora dan Malaisia).
Dan ia juga banyak import raw materials.
Semuanya ini dibuat kereta dan TV, telefon dan DVD player yang dijual di negara sendiri mahupun dieksport.
Yang buat industri dan businessmen sedunia gempar - China adalah pengeluar bahan mentah bernama rare earth yang terbesar di dunia (Lihat GRAPH).
Jepun ialah pengimport rare earths terbesar di dunia.
Apa tu rare earth? Tanah kubur ke? Apa kegunaannya?
Kita semua dah nonton Avatar. Manusia ke planet tu nak korek rare earth bernama Unobtanium - cantik nama benda tak ada ni. Something that cannot be obtained elsewhere.
Kat Malaysia bila kita sebut rare earth, orang teringat cerita lama kat Perak - syarikat Asian Rare Earth yang dituduh tinggalkan bahan radioaktif begitu saja.
Rupa-rupanya semasa gaduh kelmarin tu, China dah stop mengeksport rare earthnya ke Jepun.
Satu dunia kini menggelacat nak cari bahan rare earth ni di tempat lain, sebab takut China kuasai bahan ini dan jadikan ia mainan politik.
Di sini dan sini.
KAITAN DENGAN MALAYSIA
1) Kerana Malaysia juga ada bahan rare earth ni, dah ada pun orang korek kat Kuantan - di sini. Juga di sini dan sini.
Nanti mungkin banyak lagi pelabur masuk nak korek atau proses bahan ini kat belakang rumah kamu.
Jika mereka jaga baik-baik tak apalah.
2) Apa yang berlaku antara China dan Jepun tu menunjukkan power shift. Dulu China ni negara miskin dan lemah.
Kini ia rasa ia dah besar, tapi kamu kurang hormat dengan mereka.
They demand respect.
Sama juga Malaysia gaduh dengan Indonesia selalu ni. Mungkin ada di Malaysia yang kata - hanya segelintir yang marah, yang lain sayang kita.
Tak benar juga.
Memang betul, masih ada dua juta rakyat Indonesia cari makan di Malaysia.
Tapi Indonesia juga rasa Malaysia ni kurang ajar sebab masih anggap kami semuanya papa, country cousins, poor cousins.
Mereka rasa 'Kami di Indonesia adalah ekonomi terbesar di Asean'.
Kamu (termasuk Singapork) hanya member dalam Asean.
Indonesia kini sebuah dari negara-negara ekonomi terbesar - Group of 20 or G-20. Iaitu negara terkaya G8 ditambah dengan ekonomi besar lain.
They demand respect.
Wednesday, September 22, 2010
E-Village, BioValley, MSC & ETP .... Bah. 3/3
PARIS TAK JADI KE KL!
Alamak, buat susah Minah Dadah ni. Baca sini.
"The move also abruptly canceled Hilton's planned appearances in Kuala Lumpur, Malaysia, and Jakarta, Indonesia.
"Hilton's publicist Dawn Miller wrote in a statement that Hilton plans to make the trips at a later date."
Nasib baik remgold dah organise press conference dengan Malaysian media baru-baru ini.
-------------------------------------------------
POSTING ORI - E-VILLAGE, BIOVALLEY....
Bahagian 1 di sini.
Bahagian 2 di sini.
PROJEK MEGA YANG BERJAYA
Tidak benar jika kita katakan semua projek mega gagal, hancur dan habiskan duit rakyat.
Ada yang berjaya dan dengan senyap-senyap menjadi icon Malaysia.
- Lebuhraya PLUS.
Masa nak dibuat dulu semua orang kutuk habis-habisan.
Siapa yang perlukan highway ni!?
Akan matilah bandar-bandar kecil kerana projek membazir wang ini!?
Sekarang kita komplen sebab bila hari perayaan trafik jam sampai semua jadi giler.
Dan ramai engineer Melayu lahir sebab projek highway ni.
Saya untung dah pandu kereta dari hujung di Johor, hingga ke hujung di Perlis. Yang tak sedap ialah selepas Penang, jalannya di Kedah dan Perlis tak rata.
Terima kasih Daim Tok Misai dan Mahathir.
- KLCC, Petronas Twin Towers.
Membazir!?
Bodoh nak habiskan duit Petronas!?
Buat bangunan pendek sudah lah.
Hahaha.
Kini, apabila orang luar gambarkan Malaysia, mereka akan terbayang dua tower ni.
Bila ada imej Malaysia di CNN, BBC, New York Times dan Asahi Shimbun - gambar bangunan dua ekor berbaju silver ni yang keluar.
Dan kerana pejabat 88-tingkat x 2 itu penuh, dan Suria KLCC mall laku sakan, jadi wang pulangan yang terus bertambah untuk Petronas.
Siapa pernah naik ke tingkat yang paling tinggi sekali, angkat tangan!
Aha - wartawan pak chic remgold dah sampai, dua kali dah.
Masa tu baru siap lagi tahun 1998, dan pejabat lama saya (Reuters) di situ. Masa tu security masih lemah lagi kat situ.
Di atas tu ialah ada showroom kecik - boleh nampak Sumatra, dan eh! itu Pahang ke?
Ada replica Twin Towers kat tengah bilik tu, dan boleh pusing keliling lihat satu dunia.
Angin kat atas kayangan ni boleh didengar - kuat macam nak ribut, walaupun cermin tebal.
Eeks, sebenarnya ada rahsia di atas dua tower ni, tapi saya tak akan beritahu anda. Atas sebab security.
Kini kayangan ni untuk VIP saja, orang biasa tak dibenarkan naik lagi ke sana.
Terima kasih Mahathir, negarawan yang ramai kini busuk-busukan.
- Proton dan Perodua (ini tertinggal - patut masuk senarai nak hidup segan, nak mati belum tahu lagi!)
Saya tulis sebagai 'berjaya', tentu ramai juga tak setuju. Sebab pada ramai orang (termasuk saya pun), projek ini kan gagal! Kenapa letak kat sini?
Dari segi nak jual kereta kat negara lain, Proton dah gagal dan akan terus gagal.
Benarkan dia merge dengan Perodua sajalah! Itu pandangan saya. Atau jual up to 51 per cent stake Proton ni kepada pembina kereta luar seperti Volkswagen.
Perodua sebenarnya 51 per cent milik Daihatsu (anak syarikat Toyota), jadi kualiti produknya no problem. Mereka gunakan model Daihatsu yang sama, boleh dijual dengan jenama lain di Malaysia, Indonesia, Thailand dan seterusnya. R&D Daihatsu buat.
Saya pandang dari sudut lain nak katakan projek P&P telah berjaya.
Proton dan Perodua ni telah memberi businessmen Melayu belajar jual-menjual secara profesional.
Memang kata Cainis dan Injun tak adil. Dan memang pada hari awal dulu, businessmen Melayu ni lemak sebab senang sangat nak jual.
Dan memang banyak duit habis gitu saja - sebab tu saya rasa patut dijual saja stake Proton ni. Jika dijual kelak saya harap bukan kepada kroni Melayu yang sampai kiamat pun saya rasa tak dapat majukannya lagi. Business kereta ni global; anda tak boleh jual Proton hanya di Malaysia dan harap nak terus hidup.
Tetapi kerana Proton inilah, businessmen Melayu kecil yang masih jadi pengedar hingga kini dah makin pandai - kerana mereka kena bersaing dengan jenama seperti Kia dan Chevrolet.
Dan ada salesmen yang kini menjual jenama kereta lain setelah mendapat 'latihan' jadi pengedar Proton dan Perodua.
Dan ini penting untuk orang macam saya - dulu dari saya tiba di Malaysia tahun 1994 dan sehingga tahun 2000 - mak oi. Bila Cainis New Year saja, ketakutan saya jika kereta saya kena langgar atau kereta rosak.
Sebab apa? Sebab jika accident atau rosak 3hari sebelum Kongheefattchoy ni dan dua minggu selepas itu, maka tak akan ada satu workshop repair pun akan dibuka!
Kini dah ada workshop orang Melayu. Phew, takut Lambo saya rosak, brader.
Terima kasih 'musuh negara', Dr M, kerana melahirkan anak-anak Melayu pandai berniaga dan membaiki enjin. Kat Singapore, saya tak pernah nampak seorang pun budak Melayu repair enjin kereta. Tentunya ada, tapi saya tak pernah lihat bila ke workshop-workshop mana pun.
(Tentang sistem kroni Approved Permit ni dah pernah masuk dulu bab ni, cukuplah. Sekali lagi, niat kerajaan baik tapi tak dikawal dengan baik).
Walaupun Cainis dan Injun kata tak adil, ada baiknya bangsa majoriti Malaysia ni diajar mengail ikan, jadi mereka tak terus minta-minta.
Give a man a fish, and he will eat for a day. Teach a man to fish, and he will eat forever.
- Felda (Federal Land Development Authority) pun, pada saya, projek berjaya! Aha.
Jika tak ada skim ini dulu, ramai Melayu di pendalaman tak ada harta sawit mahupun harta tanah - walaupun harga murah - di kampung.
Hari ini jika kita sebut saja 'kamu nak dapat tanah Felda percuma' - ratusan ribu orang akan berebut, sebab mereka dah dapat lihat kebaikannya.
Cuba jika Umno-BN nak kasi Melayu tanah hari ini! Melompat PKR-PAS-DAP akan komen macam-macam agar bangsa lain pun diberi sama.
Cuma yang tak baik ialah kerana mereka juga pengundi, maka kerajaan Umno-BN ni dah lemakkan sangat Tribe Felda ni.
Tentang projek terbaru Felda di Makkah (atau Madinah?) dan di tepi KLCC tu memang kontroversi.
Patut jika pembangkang dan kita semua terus kena tanya dan tanya biar keluar lebih banyak detail sebab itu wang rakyat, beb. Saya pernah tulis di sini mengapa kerajaan kena jawab dengan jelas.
Banyak lagi jika nak disenarai.
- Port Klang dan Port of Tanjung Pelepas = kamu ingat mudah ke nak buat pelabuhan yang orang percaya? Yang tahap efficiencynya tinggi? Lebih lagi ada pelabuhan Singapura berdekatan, jika orang tak suka akan lari ke sana.
- Jambatan Pulau Pinang. Nasib baik ada yang ini. Jika tidak kena tunggu feri berejam bila nak cross.
- Bank Negara Malaysia (ini bukan "projek" tapi kejayaan juga) - sebagai wartawan kewangan dulu, saya nampak BNM panik dan terkejut berok apabila crisis matawang melanda dalam 1998/99. Tapi atas dukungan Dr M, BNM kini dihormati seantero dunia beb.
Apabila BNM membuat currency controls tu - tak boleh lagi menjual beli ringgit di luar Malaysia dan beberapa policy lain yang tutup pintu spekulasi 100 peratus - seorang economist terkenal telefon saya dari Singapork bertanya -
"WHO was the person/s who made this policy? It is so good because it stopped all the speculation 100 per cent overnight. Someone ought to hire this/these guy/s!"
Memang betul, BNM zaman Daim dulu haprak habiskan berbilion main pasaran forex, tapi lepas tu taubat nasuha jaga nama negara.
-------------------------------------------------
CUKUP DULU.
Saya bagi sample-sample di atas nak tunjukkan kita semua bahawa memang banyak yang ragu dengan ETP ni.
Ramai khuatir projek besar akan gagal, wang kena songlap lagi, membazir tak kena tempat dan seterusnya.
Tapi seperti yang kita lihat di atas, tak semua projek tu gagal.
Dan kerana lebih banyak yang berjaya daripada yang gagal - dan walaupun perampokan berlaku dalam beberapa banyak projek - negara tetap maju!
Kalau lebih banyak telah gagal dari yang telah berjaya, Malaysia hari ini masih di tahap Zimbabwe.
Di penghujung pemerintahan, ahem, "kuku besi" Dr M, dengan bangga Malaysia ni boleh mengaku:
- The most economically-advanced Third World country.
Singapura dah masuk First World (dikira dari tahap KDNK dan infrastructure), jadi tak termasuk dalam senarai Third World. Masa tu China dan India masih jauh kat belakang. Vietnam dan Indonesia masih tidur. Kini mereka ni semua dah didepan Malaysia.
Jika kamu ambil 114 negara Third World dalam NAM pada masa itu: semua kat belakang.
- The most advanced Muslim country (walaupun 45 peratus rakyatnya bukan Muslim).
Bukan UAE/Dubai, bukan Bahrain - negara yang banyak duit minyak dan gas.
Bukan Pakistan yang menerima berbilion wang sokongan Amerika setiap tahun, sebab koruption dia teruk banget.
Kini Turkey dipandang sebagai negara Islam yang paling advance.
- The most tolerant Islamic country, despite having a high percentage of non-Muslims.
Di Singapore, Cainis 80 peratus, non-Cainis 20 peratus = ini bermakna lebih payah nak jadikan Malaysia ni negara yang penuh toleransi, sebab minoritinya begitu ramai. Dan Cainis Malaysia control ekonomi, tapi kerajaan telah dapat balance political power Melayu dengan economic power Cainis ni begitu lama.
Kat Temasek mudah saja = sebab Cainis control economic dan political power, mudah nak ke hadapan. Melayu dan Injuns jadi passenger pun dah cukup.
JIKA dulu boleh capai ni semua, takkan kini nak give up senang-senang?
Lu orang rela ke negara kamu go-stan masuk longkang hanya kerana politikus sibuk gaduh setiap hari?
MASA DEPAN
Purata KDNK Malaysia naik sebanyak 8 peratus setahun, setiap tahun, selama 10 tahun dari 1988 kepada 1998. The Malaysian economy grew by an average of 8 per cent a year, every year, for 10 years, between 1988 and 1997.
Saya tahu benda ni dengan intim - sebab dulu asyik tulis sentence kat atas ni semasa cover berita ekonomi Malaysia.
(Pada Ogos 1997 baru krisis ekonomi melanda, sebab tu KDNK dalam 1997 masih kuat).
Memang saya harapkan pembangkang akan kritik dan para analis akan bongkar dan teliti projek ETP Pak Najib ni semua.
Untuk kebaikan bersama.
Yang saya harap, sebagai penumpang negara Malaysia, ialah jangan sampai kita bergaduh macam nak rak, tapi tak nampak bahawa yang penting ialah menaikkan ekonomi negara - bukan nak dapat point agar diundi masuk syurga di Putrajaya.
Kata omputeh = Let us not miss the Forest for the trees.
Jangan kamu gaduh tentang itu dan ini, tapi lupa big picture nak menaikkan ekonomi negara.
Teruskan perjuangan.
Alamak, buat susah Minah Dadah ni. Baca sini.
"The move also abruptly canceled Hilton's planned appearances in Kuala Lumpur, Malaysia, and Jakarta, Indonesia.
"Hilton's publicist Dawn Miller wrote in a statement that Hilton plans to make the trips at a later date."
Nasib baik remgold dah organise press conference dengan Malaysian media baru-baru ini.
-------------------------------------------------
POSTING ORI - E-VILLAGE, BIOVALLEY....
Bahagian 1 di sini.
Bahagian 2 di sini.
PROJEK MEGA YANG BERJAYA
Tidak benar jika kita katakan semua projek mega gagal, hancur dan habiskan duit rakyat.
Ada yang berjaya dan dengan senyap-senyap menjadi icon Malaysia.
- Lebuhraya PLUS.
Masa nak dibuat dulu semua orang kutuk habis-habisan.
Siapa yang perlukan highway ni!?
Akan matilah bandar-bandar kecil kerana projek membazir wang ini!?
Sekarang kita komplen sebab bila hari perayaan trafik jam sampai semua jadi giler.
Dan ramai engineer Melayu lahir sebab projek highway ni.
Saya untung dah pandu kereta dari hujung di Johor, hingga ke hujung di Perlis. Yang tak sedap ialah selepas Penang, jalannya di Kedah dan Perlis tak rata.
Terima kasih Daim Tok Misai dan Mahathir.
- KLCC, Petronas Twin Towers.
Membazir!?
Bodoh nak habiskan duit Petronas!?
Buat bangunan pendek sudah lah.
Hahaha.
Kini, apabila orang luar gambarkan Malaysia, mereka akan terbayang dua tower ni.
Bila ada imej Malaysia di CNN, BBC, New York Times dan Asahi Shimbun - gambar bangunan dua ekor berbaju silver ni yang keluar.
Dan kerana pejabat 88-tingkat x 2 itu penuh, dan Suria KLCC mall laku sakan, jadi wang pulangan yang terus bertambah untuk Petronas.
Siapa pernah naik ke tingkat yang paling tinggi sekali, angkat tangan!
Aha - wartawan pak chic remgold dah sampai, dua kali dah.
Masa tu baru siap lagi tahun 1998, dan pejabat lama saya (Reuters) di situ. Masa tu security masih lemah lagi kat situ.
Di atas tu ialah ada showroom kecik - boleh nampak Sumatra, dan eh! itu Pahang ke?
Ada replica Twin Towers kat tengah bilik tu, dan boleh pusing keliling lihat satu dunia.
Angin kat atas kayangan ni boleh didengar - kuat macam nak ribut, walaupun cermin tebal.
Eeks, sebenarnya ada rahsia di atas dua tower ni, tapi saya tak akan beritahu anda. Atas sebab security.
Kini kayangan ni untuk VIP saja, orang biasa tak dibenarkan naik lagi ke sana.
Terima kasih Mahathir, negarawan yang ramai kini busuk-busukan.
- Proton dan Perodua (ini tertinggal - patut masuk senarai nak hidup segan, nak mati belum tahu lagi!)
Saya tulis sebagai 'berjaya', tentu ramai juga tak setuju. Sebab pada ramai orang (termasuk saya pun), projek ini kan gagal! Kenapa letak kat sini?
Dari segi nak jual kereta kat negara lain, Proton dah gagal dan akan terus gagal.
Benarkan dia merge dengan Perodua sajalah! Itu pandangan saya. Atau jual up to 51 per cent stake Proton ni kepada pembina kereta luar seperti Volkswagen.
Perodua sebenarnya 51 per cent milik Daihatsu (anak syarikat Toyota), jadi kualiti produknya no problem. Mereka gunakan model Daihatsu yang sama, boleh dijual dengan jenama lain di Malaysia, Indonesia, Thailand dan seterusnya. R&D Daihatsu buat.
Saya pandang dari sudut lain nak katakan projek P&P telah berjaya.
Proton dan Perodua ni telah memberi businessmen Melayu belajar jual-menjual secara profesional.
Memang kata Cainis dan Injun tak adil. Dan memang pada hari awal dulu, businessmen Melayu ni lemak sebab senang sangat nak jual.
Dan memang banyak duit habis gitu saja - sebab tu saya rasa patut dijual saja stake Proton ni. Jika dijual kelak saya harap bukan kepada kroni Melayu yang sampai kiamat pun saya rasa tak dapat majukannya lagi. Business kereta ni global; anda tak boleh jual Proton hanya di Malaysia dan harap nak terus hidup.
Tetapi kerana Proton inilah, businessmen Melayu kecil yang masih jadi pengedar hingga kini dah makin pandai - kerana mereka kena bersaing dengan jenama seperti Kia dan Chevrolet.
Dan ada salesmen yang kini menjual jenama kereta lain setelah mendapat 'latihan' jadi pengedar Proton dan Perodua.
Dan ini penting untuk orang macam saya - dulu dari saya tiba di Malaysia tahun 1994 dan sehingga tahun 2000 - mak oi. Bila Cainis New Year saja, ketakutan saya jika kereta saya kena langgar atau kereta rosak.
Sebab apa? Sebab jika accident atau rosak 3hari sebelum Kongheefattchoy ni dan dua minggu selepas itu, maka tak akan ada satu workshop repair pun akan dibuka!
Kini dah ada workshop orang Melayu. Phew, takut Lambo saya rosak, brader.
Terima kasih 'musuh negara', Dr M, kerana melahirkan anak-anak Melayu pandai berniaga dan membaiki enjin. Kat Singapore, saya tak pernah nampak seorang pun budak Melayu repair enjin kereta. Tentunya ada, tapi saya tak pernah lihat bila ke workshop-workshop mana pun.
(Tentang sistem kroni Approved Permit ni dah pernah masuk dulu bab ni, cukuplah. Sekali lagi, niat kerajaan baik tapi tak dikawal dengan baik).
Walaupun Cainis dan Injun kata tak adil, ada baiknya bangsa majoriti Malaysia ni diajar mengail ikan, jadi mereka tak terus minta-minta.
Give a man a fish, and he will eat for a day. Teach a man to fish, and he will eat forever.
- Felda (Federal Land Development Authority) pun, pada saya, projek berjaya! Aha.
Jika tak ada skim ini dulu, ramai Melayu di pendalaman tak ada harta sawit mahupun harta tanah - walaupun harga murah - di kampung.
Hari ini jika kita sebut saja 'kamu nak dapat tanah Felda percuma' - ratusan ribu orang akan berebut, sebab mereka dah dapat lihat kebaikannya.
Cuba jika Umno-BN nak kasi Melayu tanah hari ini! Melompat PKR-PAS-DAP akan komen macam-macam agar bangsa lain pun diberi sama.
Cuma yang tak baik ialah kerana mereka juga pengundi, maka kerajaan Umno-BN ni dah lemakkan sangat Tribe Felda ni.
Tentang projek terbaru Felda di Makkah (atau Madinah?) dan di tepi KLCC tu memang kontroversi.
Patut jika pembangkang dan kita semua terus kena tanya dan tanya biar keluar lebih banyak detail sebab itu wang rakyat, beb. Saya pernah tulis di sini mengapa kerajaan kena jawab dengan jelas.
Banyak lagi jika nak disenarai.
- Port Klang dan Port of Tanjung Pelepas = kamu ingat mudah ke nak buat pelabuhan yang orang percaya? Yang tahap efficiencynya tinggi? Lebih lagi ada pelabuhan Singapura berdekatan, jika orang tak suka akan lari ke sana.
- Jambatan Pulau Pinang. Nasib baik ada yang ini. Jika tidak kena tunggu feri berejam bila nak cross.
- Bank Negara Malaysia (ini bukan "projek" tapi kejayaan juga) - sebagai wartawan kewangan dulu, saya nampak BNM panik dan terkejut berok apabila crisis matawang melanda dalam 1998/99. Tapi atas dukungan Dr M, BNM kini dihormati seantero dunia beb.
Apabila BNM membuat currency controls tu - tak boleh lagi menjual beli ringgit di luar Malaysia dan beberapa policy lain yang tutup pintu spekulasi 100 peratus - seorang economist terkenal telefon saya dari Singapork bertanya -
"WHO was the person/s who made this policy? It is so good because it stopped all the speculation 100 per cent overnight. Someone ought to hire this/these guy/s!"
Memang betul, BNM zaman Daim dulu haprak habiskan berbilion main pasaran forex, tapi lepas tu taubat nasuha jaga nama negara.
-------------------------------------------------
CUKUP DULU.
Saya bagi sample-sample di atas nak tunjukkan kita semua bahawa memang banyak yang ragu dengan ETP ni.
Ramai khuatir projek besar akan gagal, wang kena songlap lagi, membazir tak kena tempat dan seterusnya.
Tapi seperti yang kita lihat di atas, tak semua projek tu gagal.
Dan kerana lebih banyak yang berjaya daripada yang gagal - dan walaupun perampokan berlaku dalam beberapa banyak projek - negara tetap maju!
Kalau lebih banyak telah gagal dari yang telah berjaya, Malaysia hari ini masih di tahap Zimbabwe.
Di penghujung pemerintahan, ahem, "kuku besi" Dr M, dengan bangga Malaysia ni boleh mengaku:
- The most economically-advanced Third World country.
Singapura dah masuk First World (dikira dari tahap KDNK dan infrastructure), jadi tak termasuk dalam senarai Third World. Masa tu China dan India masih jauh kat belakang. Vietnam dan Indonesia masih tidur. Kini mereka ni semua dah didepan Malaysia.
Jika kamu ambil 114 negara Third World dalam NAM pada masa itu: semua kat belakang.
- The most advanced Muslim country (walaupun 45 peratus rakyatnya bukan Muslim).
Bukan UAE/Dubai, bukan Bahrain - negara yang banyak duit minyak dan gas.
Bukan Pakistan yang menerima berbilion wang sokongan Amerika setiap tahun, sebab koruption dia teruk banget.
Kini Turkey dipandang sebagai negara Islam yang paling advance.
- The most tolerant Islamic country, despite having a high percentage of non-Muslims.
Di Singapore, Cainis 80 peratus, non-Cainis 20 peratus = ini bermakna lebih payah nak jadikan Malaysia ni negara yang penuh toleransi, sebab minoritinya begitu ramai. Dan Cainis Malaysia control ekonomi, tapi kerajaan telah dapat balance political power Melayu dengan economic power Cainis ni begitu lama.
Kat Temasek mudah saja = sebab Cainis control economic dan political power, mudah nak ke hadapan. Melayu dan Injuns jadi passenger pun dah cukup.
JIKA dulu boleh capai ni semua, takkan kini nak give up senang-senang?
Lu orang rela ke negara kamu go-stan masuk longkang hanya kerana politikus sibuk gaduh setiap hari?
MASA DEPAN
Purata KDNK Malaysia naik sebanyak 8 peratus setahun, setiap tahun, selama 10 tahun dari 1988 kepada 1998. The Malaysian economy grew by an average of 8 per cent a year, every year, for 10 years, between 1988 and 1997.
Saya tahu benda ni dengan intim - sebab dulu asyik tulis sentence kat atas ni semasa cover berita ekonomi Malaysia.
(Pada Ogos 1997 baru krisis ekonomi melanda, sebab tu KDNK dalam 1997 masih kuat).
Memang saya harapkan pembangkang akan kritik dan para analis akan bongkar dan teliti projek ETP Pak Najib ni semua.
Untuk kebaikan bersama.
Yang saya harap, sebagai penumpang negara Malaysia, ialah jangan sampai kita bergaduh macam nak rak, tapi tak nampak bahawa yang penting ialah menaikkan ekonomi negara - bukan nak dapat point agar diundi masuk syurga di Putrajaya.
Kata omputeh = Let us not miss the Forest for the trees.
Jangan kamu gaduh tentang itu dan ini, tapi lupa big picture nak menaikkan ekonomi negara.
Teruskan perjuangan.
Tuesday, September 21, 2010
E-Village, BioValley, MSC & ETP .... Bah. 2/3
Bahagian 1 di sini.
Ahem, banyak lagi lah projek yang Gagal, saya tahu.
Perwaja, Bank Bumiputra, sistem AP, PKFZ antara yang senang nak ingat.
Ada pengunjung blog tulis (secara perli) - Felda dan Taman Tamadun Islam. Heehee. Kesian tite eh.
Dan banyak projek yang hidup segan, mati tak mahu - seperti highway masuk Port Dickson dan beberapa highway lain, beberapa project corridor yang dilancarkan Tun Abdullah (antara sebab utama ialah beliau dah turun).
Tapi dah cukuplah tu samplenya.
Jangan negatif sangat terhadap negara sendiri.
Dan banyak projek yang patut dijadikan sempadan.
-------------------------------------------------
INI DUA tulisan lama saya mengenai E-Village dan BioValley.
Sedih dan malu baca ni sekarang.
Apa dah jadi?
Saya tulis panjang-panjang cerita E-Village ni, dua tahun lepas tu, projek dah direcycle jadi BioValley!
PICTURE: ASIAN HOLLYWOOD: A giant sound studio, as large as an aircraft hangar, is the centrepiece of Malaysia's E-Village, as shown in this artist's impression (right). The layout map of the entire complex is shown above.
BERSAMBUNG di Bah. 3/3.
PROJEK MEGA YANG BERJAYA... Harapan masa depan
Ahem, banyak lagi lah projek yang Gagal, saya tahu.
Perwaja, Bank Bumiputra, sistem AP, PKFZ antara yang senang nak ingat.
Ada pengunjung blog tulis (secara perli) - Felda dan Taman Tamadun Islam. Heehee. Kesian tite eh.
Dan banyak projek yang hidup segan, mati tak mahu - seperti highway masuk Port Dickson dan beberapa highway lain, beberapa project corridor yang dilancarkan Tun Abdullah (antara sebab utama ialah beliau dah turun).
Tapi dah cukuplah tu samplenya.
Jangan negatif sangat terhadap negara sendiri.
Dan banyak projek yang patut dijadikan sempadan.
-------------------------------------------------
INI DUA tulisan lama saya mengenai E-Village dan BioValley.
Sedih dan malu baca ni sekarang.
Apa dah jadi?
Saya tulis panjang-panjang cerita E-Village ni, dua tahun lepas tu, projek dah direcycle jadi BioValley!
Headline: Coming soon : Movieworld Malaysia
By REME AHMAD IN KUALA LUMPUR
7 Sept 2000.
By REME AHMAD IN KUALA LUMPUR
7 Sept 2000.
MALAYSIA'S list of top stars does not go much beyond Michelle Yeoh, but the country wants to be a magnet for movie stars and is building a RM3-billion (S$1.3-billion) Hollywood-type complex for film-making, the core of which will open this month.
About 800 workers are rushing to turn disused tin mines at the edge of a forest in Dengkil, Selangor, into the high-technology Entertainment Village, or E-Village.Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad will launch the first phase of E-Village, which cost RM400 million, tomorrow.
"This will be the core of E-Village. From here, it will grow into the other areas," Mr Alan French, the project's general manager of marketing, told The Straits Times.
When completed in seven years, the local Tinseltown aims to be the top place in Asia for movie and television productions with eight sound stages, a studio for special effects, a dramatic art academy and post-production studios.
The total area slated for development is 485-ha, the size of 580 football fields.
Tan Sri Datuk Awang Had Salleh, chairman of Entertainment Village (Malaysia), the project, said: "We will use and apply a different set of technologies that not only make films or TV programmes and shows, but also that merge entertainment products and services.
"We will also see the birth of several downstream businesses or enterprises."
The project is next to Cyberjaya, an area wired with fibre-optic networks, which aims to grow into a city in the heart of the Multimedia Super Corridor (MSC).
With the MSC criticised for lacking vibrancy after its launch five years ago, the government hopes E-Village will increase creative activity within the hi-tech corridor.
Energy, Communications and Multimedia Minister Datuk Leo Moggie said: "The E-Village project is expected to set the scene for the meeting of minds from all over the world and among those with talent, ideas, artistic and technological skills, to achieve one national goal - and that is to put Malaysia's innovation, creativity and entrepreneurship at the forefront of the global creative content supply chain."
E-Village will not compete with Hollywood or India's Bollywood, but, with cheaper costs, it aims to attract top talent from them and from other parts of the world.
Workers are now busy preparing the first phase called the Studio Precinct.
It will have one of Asia's biggest sound studios.
With a length of 50 m, a width of 40 m and a height of 16 m, the sound stage will be one of the biggest in Asia, said Mr French.
With a floor area of 2,000 sq m, it could easily be turned into a small village for feature films.
Or its overhead gantry could be used to set up a static helicopter scene.
Located nearby is a studio for making special effects, such as computer animation, and administrative offices.
E-Village's shareholders are local businessmen, who own 70 per cent equity, and British Aerospace vice-president Steve Grace, who owns the rest.
Malaysia has been under the bright lights before, after successfully playing hosts to two top Hollywood movies.
The thriller Entrapment, starring Sean Connery and Catherine Zeta-Jones, was filmed against the backdrop of the Petronas Towers. Last year, Anna And The King, which starred Jodie Foster and Chow Yuen Fatt, was filmed in Ipoh, Penang and Langkawi.
Early last month, Bollywood hearthrob Shah Rukh Khan flew in to film his latest movie One, Two Ka Four.
Many Malaysians are proud that Bond girl Michelle Yeoh is Malaysian.
But not everyone is embracing the E-Village with enthusiasm.
Malaysia's main Islamic opposition party, PAS, has said the project could accelerate negative values.
Undeterred, E-Village's shareholders are already looking into the next two phases of the project.
They envisage the building of theme parks and resort facilities to ensure the complex will be a hive of activity. There will also be residential and commercial areas.
"Through the use of creative technologies and multimedia capabilities, we will create an entertaining environment that will include theme parks, innovative recreational and resort facilities," said Tan Sri Awang Had.
"In all, E-Village will be a tourist spot or visitor's destination that can provide the MSC a real boost."
The E-Village will work with the developer of the MSC, government-backed Multimedia Development Corporation, to cut through red tape in bringing in foreign film-makers.
"If a company wants to film here, through the MDC we will organise documentation to bring in equipment, staff and people from overseas," said Mr French.
"To attract people to come here, they don't have to go through the paperwork. It will be done very quickly."
Intense marketing has already begun, including a sales pitch to India by Culture, Arts and Tourism Minister Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir.
Film-makers from Europe, India and Australia have shown interest and are waiting for the Studio Precinct to be completed before making commitments. It is being marketed as a cheaper alternative to the more established regional studios.
"A major lure for foreign film-makers to bring their work here is the 40 per cent reduction compared with international rates for digital production," said E-Village's vice-chairman Datuk Ibrahim Abdul Ghaffar.
Mr French said details of the cost to rent the facilities were being worked out.
Funding for the first phase of the project had been generated internally.
The shareholders now hope to attract investors for the second and third phases.
The RM1.5 billion phase two will include a theme park, a "mini-Malaysia" park and the recreations of parts of Asian cities such as Bali, Koh Samui and Madras.
Phase three might offer health farms and shopping areas.
And who knows? In the future, Michelle Yeoh could be just one of Malaysia's galaxy of international stars.
About 800 workers are rushing to turn disused tin mines at the edge of a forest in Dengkil, Selangor, into the high-technology Entertainment Village, or E-Village.Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad will launch the first phase of E-Village, which cost RM400 million, tomorrow.
"This will be the core of E-Village. From here, it will grow into the other areas," Mr Alan French, the project's general manager of marketing, told The Straits Times.
When completed in seven years, the local Tinseltown aims to be the top place in Asia for movie and television productions with eight sound stages, a studio for special effects, a dramatic art academy and post-production studios.
The total area slated for development is 485-ha, the size of 580 football fields.
Tan Sri Datuk Awang Had Salleh, chairman of Entertainment Village (Malaysia), the project, said: "We will use and apply a different set of technologies that not only make films or TV programmes and shows, but also that merge entertainment products and services.
"We will also see the birth of several downstream businesses or enterprises."
The project is next to Cyberjaya, an area wired with fibre-optic networks, which aims to grow into a city in the heart of the Multimedia Super Corridor (MSC).
With the MSC criticised for lacking vibrancy after its launch five years ago, the government hopes E-Village will increase creative activity within the hi-tech corridor.
Energy, Communications and Multimedia Minister Datuk Leo Moggie said: "The E-Village project is expected to set the scene for the meeting of minds from all over the world and among those with talent, ideas, artistic and technological skills, to achieve one national goal - and that is to put Malaysia's innovation, creativity and entrepreneurship at the forefront of the global creative content supply chain."
E-Village will not compete with Hollywood or India's Bollywood, but, with cheaper costs, it aims to attract top talent from them and from other parts of the world.
Workers are now busy preparing the first phase called the Studio Precinct.
It will have one of Asia's biggest sound studios.
With a length of 50 m, a width of 40 m and a height of 16 m, the sound stage will be one of the biggest in Asia, said Mr French.
With a floor area of 2,000 sq m, it could easily be turned into a small village for feature films.
Or its overhead gantry could be used to set up a static helicopter scene.
Located nearby is a studio for making special effects, such as computer animation, and administrative offices.
E-Village's shareholders are local businessmen, who own 70 per cent equity, and British Aerospace vice-president Steve Grace, who owns the rest.
Malaysia has been under the bright lights before, after successfully playing hosts to two top Hollywood movies.
The thriller Entrapment, starring Sean Connery and Catherine Zeta-Jones, was filmed against the backdrop of the Petronas Towers. Last year, Anna And The King, which starred Jodie Foster and Chow Yuen Fatt, was filmed in Ipoh, Penang and Langkawi.
Early last month, Bollywood hearthrob Shah Rukh Khan flew in to film his latest movie One, Two Ka Four.
Many Malaysians are proud that Bond girl Michelle Yeoh is Malaysian.
But not everyone is embracing the E-Village with enthusiasm.
Malaysia's main Islamic opposition party, PAS, has said the project could accelerate negative values.
Undeterred, E-Village's shareholders are already looking into the next two phases of the project.
They envisage the building of theme parks and resort facilities to ensure the complex will be a hive of activity. There will also be residential and commercial areas.
"Through the use of creative technologies and multimedia capabilities, we will create an entertaining environment that will include theme parks, innovative recreational and resort facilities," said Tan Sri Awang Had.
"In all, E-Village will be a tourist spot or visitor's destination that can provide the MSC a real boost."
The E-Village will work with the developer of the MSC, government-backed Multimedia Development Corporation, to cut through red tape in bringing in foreign film-makers.
"If a company wants to film here, through the MDC we will organise documentation to bring in equipment, staff and people from overseas," said Mr French.
"To attract people to come here, they don't have to go through the paperwork. It will be done very quickly."
Intense marketing has already begun, including a sales pitch to India by Culture, Arts and Tourism Minister Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir.
Film-makers from Europe, India and Australia have shown interest and are waiting for the Studio Precinct to be completed before making commitments. It is being marketed as a cheaper alternative to the more established regional studios.
"A major lure for foreign film-makers to bring their work here is the 40 per cent reduction compared with international rates for digital production," said E-Village's vice-chairman Datuk Ibrahim Abdul Ghaffar.
Mr French said details of the cost to rent the facilities were being worked out.
Funding for the first phase of the project had been generated internally.
The shareholders now hope to attract investors for the second and third phases.
The RM1.5 billion phase two will include a theme park, a "mini-Malaysia" park and the recreations of parts of Asian cities such as Bali, Koh Samui and Madras.
Phase three might offer health farms and shopping areas.
And who knows? In the future, Michelle Yeoh could be just one of Malaysia's galaxy of international stars.
PICTURE: ASIAN HOLLYWOOD: A giant sound studio, as large as an aircraft hangar, is the centrepiece of Malaysia's E-Village, as shown in this artist's impression (right). The layout map of the entire complex is shown above.
----------
Headline: Malaysia now wants a slice of the biotech pie
By REME AHMAD IN KUALA LUMPUR
2 Oct 2002.
By REME AHMAD IN KUALA LUMPUR
2 Oct 2002.
HOT on the heels of its plans to compete head-on with Singapore in the services sector, Malaysia yesterday also spelt out its vision of being a biotechnology hub.
Its aim is to attract investments worth at least US$10.5 billion (S$18.6 billion) within a decade, officials say.
The initiative runs head-on with similar plans unveiled by Singapore's Economic Development Board's Industry 21 Plan, under which the biomedical sciences is to become one of the key pillars of the Republic's manufacturing sector.
By 2010, EDB has said it aims for Singapore to be home to 15 world-class companies, and the region's centre for clinical trials and drug development.
Signalling Malaysia's entry into the field, Prime Minister Mahathir Mohamad yesterday launched the country's first international biotechnology convention here. The four-day meeting featured both foreign and local researchers.
Speaking at the opening, Dr Mahathir said biotechnology must be established as 'another pillar' in the development of Malaysia's knowledge economy.
'We invite all of you to join us in this journey and help us in achieving our aspiration to make Malaysia one of the key biotechnology hubs in the world, while reaping the great potential benefits from our greatly diversified bio-resources.
'This, in short, is Malaysia's Biotechnology Agenda,' he said.
Singapore and Malaysia are already competing for the same pie in the services sector, including ports, education and health tourism.
The Malaysian plan includes setting up a special zone for biotech research called BioValley Malaysia.
This will bring together efforts now carried out separately by universities, government agencies and the private sector.
The government plans to pump in RM2 billion (S$937,000) to form three research institutes in BioValley under the country's 2001-2005 development plan.
The 484 ha BioValley will be within the Multimedia Super Corridor (MSC), just south of the capital.
The Biotechnology Coordinating Council overseeing the project is chaired by Deputy Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, one of its main promoters.
No specific incentives were announced to attract foreign firms.
But the plans aim to pull in some 150 new biotech firms along with 30,000 jobs within eight to 10 years and attract between US$10.5 to US$12.2 billion in investments, officials say.
Showing its keen ambition, a local firm, Stem Life Sdn Bhd, has already delved into stem-cell research, an area that has drawn controversy due to worries that scientists were 'playing God'.
Malaysia's conservative Muslim society could make research into stem cells an even more sensitive issue, but Dr Mahathir said an ethics committee and enforcement agency are being formed to ensure things would not get out of hand.
'It is fine to produce specific organs for transplanting in human bodies but we should not try to play God and think of populating this earth with creatures which may destroy us in the end,' he said.
In an interview with the New Straits Times, Dr Mahathir addressed the potential Muslim backlash over stem-cell research.
'In Islam, if something is life-saving, the fact that it is derived from sources which are not considered as clean does not matter.
'Islam is very flexible on this, but of course there are Muslims who refuse to accept the teachings of Islam on this matter. They want to be rigid, to prove how strong their adherence to the religion is,' he said.
Its aim is to attract investments worth at least US$10.5 billion (S$18.6 billion) within a decade, officials say.
The initiative runs head-on with similar plans unveiled by Singapore's Economic Development Board's Industry 21 Plan, under which the biomedical sciences is to become one of the key pillars of the Republic's manufacturing sector.
By 2010, EDB has said it aims for Singapore to be home to 15 world-class companies, and the region's centre for clinical trials and drug development.
Signalling Malaysia's entry into the field, Prime Minister Mahathir Mohamad yesterday launched the country's first international biotechnology convention here. The four-day meeting featured both foreign and local researchers.
Speaking at the opening, Dr Mahathir said biotechnology must be established as 'another pillar' in the development of Malaysia's knowledge economy.
'We invite all of you to join us in this journey and help us in achieving our aspiration to make Malaysia one of the key biotechnology hubs in the world, while reaping the great potential benefits from our greatly diversified bio-resources.
'This, in short, is Malaysia's Biotechnology Agenda,' he said.
Singapore and Malaysia are already competing for the same pie in the services sector, including ports, education and health tourism.
The Malaysian plan includes setting up a special zone for biotech research called BioValley Malaysia.
This will bring together efforts now carried out separately by universities, government agencies and the private sector.
The government plans to pump in RM2 billion (S$937,000) to form three research institutes in BioValley under the country's 2001-2005 development plan.
The 484 ha BioValley will be within the Multimedia Super Corridor (MSC), just south of the capital.
The Biotechnology Coordinating Council overseeing the project is chaired by Deputy Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, one of its main promoters.
No specific incentives were announced to attract foreign firms.
But the plans aim to pull in some 150 new biotech firms along with 30,000 jobs within eight to 10 years and attract between US$10.5 to US$12.2 billion in investments, officials say.
Showing its keen ambition, a local firm, Stem Life Sdn Bhd, has already delved into stem-cell research, an area that has drawn controversy due to worries that scientists were 'playing God'.
Malaysia's conservative Muslim society could make research into stem cells an even more sensitive issue, but Dr Mahathir said an ethics committee and enforcement agency are being formed to ensure things would not get out of hand.
'It is fine to produce specific organs for transplanting in human bodies but we should not try to play God and think of populating this earth with creatures which may destroy us in the end,' he said.
In an interview with the New Straits Times, Dr Mahathir addressed the potential Muslim backlash over stem-cell research.
'In Islam, if something is life-saving, the fact that it is derived from sources which are not considered as clean does not matter.
'Islam is very flexible on this, but of course there are Muslims who refuse to accept the teachings of Islam on this matter. They want to be rigid, to prove how strong their adherence to the religion is,' he said.
BERSAMBUNG di Bah. 3/3.
PROJEK MEGA YANG BERJAYA... Harapan masa depan
E-Village, BioValley, MSC, Putrajaya & kini ETP
Susah jadi kerajaan tuan, puan.
Antara yang paling payah ialah nak memajukan ekonomi agar rakyat semua bahagia.
Atau cakap mudah: Agar semua orang ada pekerjaan yang memuaskan hati - dari segi gaji dan harapan untuk masa depan serta merasakan diri dihargai masyarakat.
- Ada pekerjaan tu yang gajinya okay, tapi takut tidak ada harapan jangka panjang. Misalnya jika kita gemar suka kerja tolong orang pindah barang (seperti syarikat KC Dat). Takkan dah tua pun masih nak kerja angkut kotak berat-berat? Gaji pun takkan akan melonjak jika setakat angkut kotak orang pindah? Sama juga kerja jadi security guard.
- Ada pekerjaan yang gaji/habuan tinggi, tapi tak dihargai masyarakat. Dan 'job security' tak ada. Kamu pernah duduk berbual dengan orang yang mandikan mayat? Saya pernah dulu, semasa arwah bapa saya meninggal. Dia kasi detail, kita pun taubat tak mahu kerja ini!
- Apa pula kerja bagus, gaji tinggi, bos pula buat hal. Atau pekerjaannya boring. Seperti kerja pasang barangan elektronik di factory saban hari. Atau jadi office boy, mahupun wartawan.
Dalam keadaan begini, kita sungguh-sungguh berharap pemerintah atau kerajaan kita bagus. Kita mahukan peluang pekerjaan lain.
Jika kita security guard kita harap dapat lompat jadi cook di restoran Pak Ali misalnya.
Jika wartawan di Akhbar A, mungkin berniat dapat gaji lebih dan kerja lebih mencabar dengan masuk Kinisidertoday.
Di sinilah masuknya peranan kerajaan/pemerintah.
Jika mereka tak mahu kena kutuk dan kena undi keluar, mereka kena sediakan peluang pekerjaan untuk kita - secara direct dan indirect.
Jalannya ialah dengan merancakkan ekonomi.
Walaupun anda kata anda tak dapat satu sen pun jika Syarikat Jepun atau Amerika melabur US1billion, atau jika projek lebuhraya baru dibuat, mahupun Bank A dan Fast-Food Restaurant B membuka banyak branch lagi, sebenarnya ini semua membantu kita rakyat biasa.
Kerana ini semua terjadi, ada pengurus di syarikat tempatan yang lari masuk ke Syarikat Jepun tu dengan gaji lebih besar.
Ada office boy yang calibut masuk kerja kat branch baru Bank A.
Dan tentunya Restaurant tu nak waiters dan cooks baru. Mungkin saya tak pandai nak jadi waiter atau cook, tapi jika mereka sediakan training, saya akan join walau gaji sama.
Dan orang yang gajinya naik, akan nak berumah tangga, membeli motosikal dan kereta, rumah baru dan furniture baru. Kasut dan baju baru. Nak gi holiday ke Langkawi dan London.
Jika anda jual nasi lemak tepi jalan dalam keadaan ekonomi rancak dan orang semua naik gaji, orang bukan beli nasi lemak 'biasa', tapi mampu ditambah daging rendang dan limpa.
Di sinilah ramai menaruh harapan dengan projek berbilion yang diluahkan oleh Idris Jala hari ini. Economic Transformation Programme atau ETP.
MEGA PROJEK YANG GAGAL
Saya bentang dulu keresahan hati yang saya pasti akan jadi bahan pembangkang dan pengkritik kerajaan. Tak salah jika mereka nak hentam, sebab dah banyak kali kerajaan tersasar dalam membuat pengunjuran projek.
Jika anda orang lama macam saya, tentunya dah pernah dengar projek-projek yang banyak habis wang begitu saja.
- Antaranya yang saya buat liputan besar dulu sebagai wartawan ialah E-Village, atau Entertainment Village.
Ada yang memanggilnya Movieworld Malaysia.
Apabila ia dilancarkan dulu, Jackie Chan datang, beb! Wooi.
Ongkos: RM400 juta (ini harga tahun 2000 = 10 tahun yang lalu).
Nak tarik pelaburan: RM3 billion.
Dalamnya nak diadakan theme park, projek perumahan.
Status kini: Dah lama tutup. Saya kerap lalu Dengkil ni jika dari/ke KLIA, tapi tak nampak lagi projek bangunan di tepi jalan tu. Mungkin tertutup dengan pokok?
(Saya Google tapi tak dapat satu pun gambar E-Village ni. Ada orang dah lenyapkan ke?)
- Satu lagi projek yang tenggelam terus ialah BioValley.
Apabila saya datang ke majlis pelancarannya dulu, alamak, malu aku. Sebab projek nak jadikan Malaysia ini hub bio-technology besau ni di TAPAK E-Village!
Kerajaan Mahathir bilis orang E-Village dan pasang khemah banyak-banyak dekat situ lancar mega projek lain pula! Itulah kali terakhir saya nampak bangunan besar E-Village tu (dari jauh).
Ongkos: Laporannya nak pam masuk RM2 bilion antara 2001-2005.
Nak tarik pelaburan: RM19 bilion dalam 10 tahun. Aduhai.
Laporan-laporan lama yang saya tulis mengenai kedua projek ini di Bah. 2 nanti.
- Paya Indah Wetlands. Sedih saya mengingatkan.
Semasa belum siap lagi, saya antara wartawan pertama ditugaskan cover ceritanya.
Cantik tempat tu - sebab saya memang suka tinggal dalam hutan.
Saya berdiri kat situ - tidak nampak satu pun bangunan! Walhal dekat dengan KLIA dan tidak jauh dari kampung-kampung di Dengkil.
Saya masuk ke dalam chaletnya yang begitu indah.
Lihat hippo dan burung-burung.
Tempat itu sekarang dah jadi skandal pasir, yang bukan skandal, sebab kerajaan Pakatan memang tak pernah ada skandal. Mereka maksum macam nabi.
MAAF tuan, puan,
Jika kamu rasa saya kurang ajar dan nak tertawakan Malaysia, nanti dulu!
Baca sampai habis. Baru anda faham, bahawa niat saya ialah agar semua dapat lihat batasan dan jadikan pengajaran.
Kan saya dah kata kat atas tu, payah nak jadi kerajaan. Bukan mudah!
Saya pernah bertanya seorang rakan saya - kini YB dalam kerajaan Penang.
Kan dulu kamu senang saja jadi tukang bantai kerajaan, sekarang bagaimana?
Katanya, Ah ah, sekarang banyak tugas dan tanggungjawab.
Takut orang kata kita tak boleh harap dan kerajaan kami malas.
Nak gi makan pun sekarang dah tak boleh pakai seluar pendek lagi! Takut pengundi nampak dan terkejut!
Ha! Baru depa tahu!!!
Dulu senang buka mulut tukang attack kerajaan bodoh, kerajaan songsang, tak bersihkan longkang, menghabiskan wang rakyat....
MEGA PROJEK YANG OK JUGA
Tidak semua projek mega ni habiskan duit gitu saja.
Ada yang OK juga.
Antaranya:
- Multimedia Super Corridor dan Cyberjaya.
Kita nak katakan gagal, tak boleh. Sebab banyak juga pelabur asing dan syarikat besar terletak di sana - di Cyberjaya.
Tapi, mak oi, nak pandu dari Putrajaya masuk Cyberjaya jika waktu malam takut juga, sebab banyak tanah kosong.
Memang mudah nak kritik - tapi pada saya jika dulu tanah yang dibuka TIDAK terlalu luas, mungkin projek boleh dianggap berjaya.
Jika Cyberjaya tu telah dibina bersebelahan Putrajaya, tanah yang lain dibiarkan tanah ladang sawit, mungkin OKlah. Tak nampak seperti padang jarak, padang tekukur.
Ongkos: Saya tak pasti. Tapi harga nak membeli tanah dari peladang sawit, nak buka jalan, pasang letrik sana sini, masukkan paip air dan telekom, whoa. Putrajaya dianggar ongkosnya RM10 bilion paling kurang. Saya rasa gitulah juga harga MSC/Cyberjaya ni.
Rancangan dan niat kerajaan baik, tapi executionnya dan skalanya (the scale of the project) saya rasa terlalu ambitious (memang senang ler aku nak bantai dari luar!).
Projek ni bukan total failure, tapi jika dikira dari sudut ROI = return on investment, manyak susah lor.
- Putrajaya.
Dari tanah kosong, naik pula projek besar ni. Siap dengan 'Mahligai' Mahathir.
Saya tak payah cerita panjang sebab semua orang tahu di mana administrative capital Malaysia ni.
Dah siap semua, baru kerajaan sedar - dulu kalau ada tanah kosong dan bangunan di situ dijual dan disewakan kepada pihak swasta, kan lebih baik! Dapat ROI cepat.
Kenapa dijadikan tempat itu 100 peratus untuk pegawai kerajaan saja? Semua perbelanjaan keluar, sikit saja yang masuk.
Malam hari, jadi bandar mati!
Cuma projek-projek perumahan terpilih saja yang dinaikkan oleh private developers.
Dan kerana 90 peratus (atau lebih?) daripada pegawai kerajaan itu Melayu, maka Putrajaya jadi Bandar Melayu.
Tak salah, cuma yang saya khuatir ialah jika kita tinggal sesama kita, sikap toleransi dan sensitif terhadap bangsa lain berkurangan. Maaf jika tanggapan ini tersasar.
Saya pernah tulis di sini tentang tempat saya di KL - selang seli rumah Melayu, Cina, Melayu, Cina, India, Melayu.
Ongkos: saya difahamkan, RM10 bilion (ada yang kata RM20 bilion).
Pulangan direct = hampir tak ada, sebab tak banyak tanah telah dijual kepada privet sector.
Tapi secara indirect = jika kita dapat katakan bahawa dengan adanya semua pejabat kerajaan di satu tempat yang tak ada traffic jam itu menaikkan efficiency dan productivity, maka ia satu pulangan yang baik.
Manfaat lain - Tempat ni dah jadi daya tarikan pelancong!
Yang saya sedih setiap kali masuk Putrajaya atau lalu di Dengkil ialah PICC = Putrajaya International Convention Centre.
Saya gerenti ramai kalian TIDAK pernah masuk pun dalam PCC ni.
Saya dah masuk banyak kali, dah jelajah dari basement sampai ke bilik-bilik VIP!
Sebelum buka lagi semua wartawan dibawa jalan-jalan. Ada banyak bilik VIP di tingkat atas, kerana masa tu nak diadakan dua perhimpunan penting, dan masa tu Dr Mahathir dah nak retire.
Perhimpunan yang diadakan ialah Organisation of Islamic Conference (57 buah negara) yang dihadhiri Presiden Russia masa tu, Vladimir Putin mamat hensome.
Wah, lepas tu saya hadir lagi apabila diadakan perjumpaan Non-Aligned Movement di PCC! 57 x 2 = 114 buah negara NAM.
Masa Islamic Development Bank directors meeting pun, pak chic ada kat situ dan merayau-rayau macam kutu lapar.
Kini jadi gajah putih.
BERSAMBUNG BAHAGIAN 2....
PROJEK MEGA YANG BERJAYA, dan harapan masa depan
Antara yang paling payah ialah nak memajukan ekonomi agar rakyat semua bahagia.
Atau cakap mudah: Agar semua orang ada pekerjaan yang memuaskan hati - dari segi gaji dan harapan untuk masa depan serta merasakan diri dihargai masyarakat.
- Ada pekerjaan tu yang gajinya okay, tapi takut tidak ada harapan jangka panjang. Misalnya jika kita gemar suka kerja tolong orang pindah barang (seperti syarikat KC Dat). Takkan dah tua pun masih nak kerja angkut kotak berat-berat? Gaji pun takkan akan melonjak jika setakat angkut kotak orang pindah? Sama juga kerja jadi security guard.
- Ada pekerjaan yang gaji/habuan tinggi, tapi tak dihargai masyarakat. Dan 'job security' tak ada. Kamu pernah duduk berbual dengan orang yang mandikan mayat? Saya pernah dulu, semasa arwah bapa saya meninggal. Dia kasi detail, kita pun taubat tak mahu kerja ini!
- Apa pula kerja bagus, gaji tinggi, bos pula buat hal. Atau pekerjaannya boring. Seperti kerja pasang barangan elektronik di factory saban hari. Atau jadi office boy, mahupun wartawan.
Dalam keadaan begini, kita sungguh-sungguh berharap pemerintah atau kerajaan kita bagus. Kita mahukan peluang pekerjaan lain.
Jika kita security guard kita harap dapat lompat jadi cook di restoran Pak Ali misalnya.
Jika wartawan di Akhbar A, mungkin berniat dapat gaji lebih dan kerja lebih mencabar dengan masuk Kinisidertoday.
Di sinilah masuknya peranan kerajaan/pemerintah.
Jika mereka tak mahu kena kutuk dan kena undi keluar, mereka kena sediakan peluang pekerjaan untuk kita - secara direct dan indirect.
Jalannya ialah dengan merancakkan ekonomi.
Walaupun anda kata anda tak dapat satu sen pun jika Syarikat Jepun atau Amerika melabur US1billion, atau jika projek lebuhraya baru dibuat, mahupun Bank A dan Fast-Food Restaurant B membuka banyak branch lagi, sebenarnya ini semua membantu kita rakyat biasa.
Kerana ini semua terjadi, ada pengurus di syarikat tempatan yang lari masuk ke Syarikat Jepun tu dengan gaji lebih besar.
Ada office boy yang calibut masuk kerja kat branch baru Bank A.
Dan tentunya Restaurant tu nak waiters dan cooks baru. Mungkin saya tak pandai nak jadi waiter atau cook, tapi jika mereka sediakan training, saya akan join walau gaji sama.
Dan orang yang gajinya naik, akan nak berumah tangga, membeli motosikal dan kereta, rumah baru dan furniture baru. Kasut dan baju baru. Nak gi holiday ke Langkawi dan London.
Jika anda jual nasi lemak tepi jalan dalam keadaan ekonomi rancak dan orang semua naik gaji, orang bukan beli nasi lemak 'biasa', tapi mampu ditambah daging rendang dan limpa.
Di sinilah ramai menaruh harapan dengan projek berbilion yang diluahkan oleh Idris Jala hari ini. Economic Transformation Programme atau ETP.
MEGA PROJEK YANG GAGAL
Saya bentang dulu keresahan hati yang saya pasti akan jadi bahan pembangkang dan pengkritik kerajaan. Tak salah jika mereka nak hentam, sebab dah banyak kali kerajaan tersasar dalam membuat pengunjuran projek.
Jika anda orang lama macam saya, tentunya dah pernah dengar projek-projek yang banyak habis wang begitu saja.
- Antaranya yang saya buat liputan besar dulu sebagai wartawan ialah E-Village, atau Entertainment Village.
Ada yang memanggilnya Movieworld Malaysia.
Apabila ia dilancarkan dulu, Jackie Chan datang, beb! Wooi.
Ongkos: RM400 juta (ini harga tahun 2000 = 10 tahun yang lalu).
Nak tarik pelaburan: RM3 billion.
Dalamnya nak diadakan theme park, projek perumahan.
Status kini: Dah lama tutup. Saya kerap lalu Dengkil ni jika dari/ke KLIA, tapi tak nampak lagi projek bangunan di tepi jalan tu. Mungkin tertutup dengan pokok?
(Saya Google tapi tak dapat satu pun gambar E-Village ni. Ada orang dah lenyapkan ke?)
- Satu lagi projek yang tenggelam terus ialah BioValley.
Apabila saya datang ke majlis pelancarannya dulu, alamak, malu aku. Sebab projek nak jadikan Malaysia ini hub bio-technology besau ni di TAPAK E-Village!
Kerajaan Mahathir bilis orang E-Village dan pasang khemah banyak-banyak dekat situ lancar mega projek lain pula! Itulah kali terakhir saya nampak bangunan besar E-Village tu (dari jauh).
Ongkos: Laporannya nak pam masuk RM2 bilion antara 2001-2005.
Nak tarik pelaburan: RM19 bilion dalam 10 tahun. Aduhai.
Laporan-laporan lama yang saya tulis mengenai kedua projek ini di Bah. 2 nanti.
- Paya Indah Wetlands. Sedih saya mengingatkan.
Semasa belum siap lagi, saya antara wartawan pertama ditugaskan cover ceritanya.
Cantik tempat tu - sebab saya memang suka tinggal dalam hutan.
Saya berdiri kat situ - tidak nampak satu pun bangunan! Walhal dekat dengan KLIA dan tidak jauh dari kampung-kampung di Dengkil.
Saya masuk ke dalam chaletnya yang begitu indah.
Lihat hippo dan burung-burung.
Tempat itu sekarang dah jadi skandal pasir, yang bukan skandal, sebab kerajaan Pakatan memang tak pernah ada skandal. Mereka maksum macam nabi.
MAAF tuan, puan,
Jika kamu rasa saya kurang ajar dan nak tertawakan Malaysia, nanti dulu!
Baca sampai habis. Baru anda faham, bahawa niat saya ialah agar semua dapat lihat batasan dan jadikan pengajaran.
Kan saya dah kata kat atas tu, payah nak jadi kerajaan. Bukan mudah!
Saya pernah bertanya seorang rakan saya - kini YB dalam kerajaan Penang.
Kan dulu kamu senang saja jadi tukang bantai kerajaan, sekarang bagaimana?
Katanya, Ah ah, sekarang banyak tugas dan tanggungjawab.
Takut orang kata kita tak boleh harap dan kerajaan kami malas.
Nak gi makan pun sekarang dah tak boleh pakai seluar pendek lagi! Takut pengundi nampak dan terkejut!
Ha! Baru depa tahu!!!
Dulu senang buka mulut tukang attack kerajaan bodoh, kerajaan songsang, tak bersihkan longkang, menghabiskan wang rakyat....
MEGA PROJEK YANG OK JUGA
Tidak semua projek mega ni habiskan duit gitu saja.
Ada yang OK juga.
Antaranya:
- Multimedia Super Corridor dan Cyberjaya.
Kita nak katakan gagal, tak boleh. Sebab banyak juga pelabur asing dan syarikat besar terletak di sana - di Cyberjaya.
Tapi, mak oi, nak pandu dari Putrajaya masuk Cyberjaya jika waktu malam takut juga, sebab banyak tanah kosong.
Memang mudah nak kritik - tapi pada saya jika dulu tanah yang dibuka TIDAK terlalu luas, mungkin projek boleh dianggap berjaya.
Jika Cyberjaya tu telah dibina bersebelahan Putrajaya, tanah yang lain dibiarkan tanah ladang sawit, mungkin OKlah. Tak nampak seperti padang jarak, padang tekukur.
Ongkos: Saya tak pasti. Tapi harga nak membeli tanah dari peladang sawit, nak buka jalan, pasang letrik sana sini, masukkan paip air dan telekom, whoa. Putrajaya dianggar ongkosnya RM10 bilion paling kurang. Saya rasa gitulah juga harga MSC/Cyberjaya ni.
Rancangan dan niat kerajaan baik, tapi executionnya dan skalanya (the scale of the project) saya rasa terlalu ambitious (memang senang ler aku nak bantai dari luar!).
Projek ni bukan total failure, tapi jika dikira dari sudut ROI = return on investment, manyak susah lor.
- Putrajaya.
Dari tanah kosong, naik pula projek besar ni. Siap dengan 'Mahligai' Mahathir.
Saya tak payah cerita panjang sebab semua orang tahu di mana administrative capital Malaysia ni.
Dah siap semua, baru kerajaan sedar - dulu kalau ada tanah kosong dan bangunan di situ dijual dan disewakan kepada pihak swasta, kan lebih baik! Dapat ROI cepat.
Kenapa dijadikan tempat itu 100 peratus untuk pegawai kerajaan saja? Semua perbelanjaan keluar, sikit saja yang masuk.
Malam hari, jadi bandar mati!
Cuma projek-projek perumahan terpilih saja yang dinaikkan oleh private developers.
Dan kerana 90 peratus (atau lebih?) daripada pegawai kerajaan itu Melayu, maka Putrajaya jadi Bandar Melayu.
Tak salah, cuma yang saya khuatir ialah jika kita tinggal sesama kita, sikap toleransi dan sensitif terhadap bangsa lain berkurangan. Maaf jika tanggapan ini tersasar.
Saya pernah tulis di sini tentang tempat saya di KL - selang seli rumah Melayu, Cina, Melayu, Cina, India, Melayu.
Ongkos: saya difahamkan, RM10 bilion (ada yang kata RM20 bilion).
Pulangan direct = hampir tak ada, sebab tak banyak tanah telah dijual kepada privet sector.
Tapi secara indirect = jika kita dapat katakan bahawa dengan adanya semua pejabat kerajaan di satu tempat yang tak ada traffic jam itu menaikkan efficiency dan productivity, maka ia satu pulangan yang baik.
Manfaat lain - Tempat ni dah jadi daya tarikan pelancong!
Yang saya sedih setiap kali masuk Putrajaya atau lalu di Dengkil ialah PICC = Putrajaya International Convention Centre.
Saya gerenti ramai kalian TIDAK pernah masuk pun dalam PCC ni.
Saya dah masuk banyak kali, dah jelajah dari basement sampai ke bilik-bilik VIP!
Sebelum buka lagi semua wartawan dibawa jalan-jalan. Ada banyak bilik VIP di tingkat atas, kerana masa tu nak diadakan dua perhimpunan penting, dan masa tu Dr Mahathir dah nak retire.
Perhimpunan yang diadakan ialah Organisation of Islamic Conference (57 buah negara) yang dihadhiri Presiden Russia masa tu, Vladimir Putin mamat hensome.
Wah, lepas tu saya hadir lagi apabila diadakan perjumpaan Non-Aligned Movement di PCC! 57 x 2 = 114 buah negara NAM.
Masa Islamic Development Bank directors meeting pun, pak chic ada kat situ dan merayau-rayau macam kutu lapar.
Kini jadi gajah putih.
BERSAMBUNG BAHAGIAN 2....
PROJEK MEGA YANG BERJAYA, dan harapan masa depan
Sunday, August 29, 2010
Ucapan National Day S'pore.... & isu umat M
Perdana Menteri Singapore Lee Hsien Loong kini sedang berucap, live di TV.
Dari zaman bapanya dulu, National Day rally ni semacam wajib dinonton oleh orang yang nak tahu politik dan business pulau kecik ni.
Setahun sekali, perdana menteri akan explain secara detail kenapa pemerintah buat sesuatu itu, dan jawab isu-isu panas.
Dah lama saya tak nonton sebab kerja di KL dan selalu waktu hari bertugas. Hari ni tak kerja.
Tadi depa start 6.45petang. Mula dengan berucap dalam bahasa Melayu, seperti bapanya Kuan Yew dulu. Saya tak tahu masa Goh Chok Tong jadi PM dulu beliau berucap dalam bahasa Melayu ke tidak.
Terlambat, saya miss ucapan dalam bahasa Melayu.
Kini lagi bual bahasa Mandarin.
Last, dan paling panjang, baru nanti bual dalam bahasa Inggeris.
Isu-isu yang nak dikatakan termasuk Education, Foreign Talent dan Economy tempatan.
Dengan bisikan bahawa pilihanraya akan diadakan pada December atau Januari, waduh pak, speech ini menjadi lebih penting nak menarik hati pengundi.
Selain isu FT ni, warga Singapork marah tentang harga rumah yang tinggi.
Ekonomi Singapura tahun ini (KDNK) dijangka tumbuh 13 hingga 15 peratus - ekonomi terkuat di dunia (China dan India lebih kurang 9 peratus saja). Sebab ada dua kasi-no.
More later....
--------------------------------------------
ALAMAK, 7.40pm hingga 8pm ada break pulak! Lepas tu baru nak cakap bahasa Inggeris.
Baru saya tanya dalam hati tadi - nampak ramai muka Melayu dalam dewan tu, macam mana mereka nak buka, bermaghrib?
Setahu saya, selalunya tak ada break gini.
Takbir! (mampoi polis Singapore tangkap aku).
--------------------------------------------
(Cerita tentang ucapan PM Lee - baca sini dan sini).
--------------------------------------------
BAIK SAYA JAWAB INI
Di posting sebelum ini,
Pinggoo said...
Hi Rem.
I am beginning to be addicted to your blog. I think I am not the only one....hee hee.
Btw, what do you think of the 2 umat M yang kena tangkap kat Singapore tu? They are very brave and courageous to face the PAP machine. Habis tu mamat yang kena ISA itu hari...apa hal? Citer la sikit.
Kesian diorang, bulan puasa pulak tu ...terus kena cekup...
Sape sape nak tahu, pergi lah kat sini....temasekreview.com
Selamat berpuasa.
JAWAPAN:
Eeks, tak payah puji-puji beb. Ini tulisan syiok sendiri.
Harap jangan gunakan apa yang saya tulis sebagai fatwa atau investment advice. Ini macam kita duduk kat kedai kopi bual-bual kosong, pakai apa ilmu yang ada.
Sama macam di kedai kopi, jika orang tak sedap dengar apa yang kita kata, mereka akan beredar ke tempat lain.
Tentang mamat Singapore yg kena cekup tu. Utk pembaca yg tak familiar, di Singapour baru selesai diadakan Youth Olympic Games atau YOG. Buat pertama kali dalam sejarah.
Untuk pengkritik - pemerintah buang duit ratusan juta. Tak ramai yg nonton, volunteer dapat makanan basi hingga ada yg sakit perut.
Untuk penyokongnya pula - orang muda dan keluarga mereka dari 204 negara kini dah masuk Singapork dan tahu brandname pulau ini. Macam saya gi US dua minggu dulu, mereka yg masuk ke sini tu ditunjuk macam-macam benda yg baik dan cantik. Dan bakat muda pun dah mula nampak dalam sukan Singapour - team bola under-15 tu menang tempat ketiga (bronze medal). Wah. Team table tennis dan swimming pun bagus.
Salah satu pengkritik ialah budak Melayu yg menggunakan bahasa kasar, dalam mengkritik YOG dan menteri belia. Baca sini dan sini. Lalu mamat ni kena cekup polis dan nak dibawa ke mahkamah.
Adakah pemerintah dan polis over-react? Itulah yg jadi isu panas di cyberspace.
[Kat Singapore ni siapa nak baca pengkritik pemerintah baca TemasekReview atau TheOnlineCitizen (antara banyak website kritik Sinkapour).
Di zaman internet, pemerintah dan ulama dah tak boleh control spin lagi. The people talk back. They ask difficult questions. Yes, sometimes these websites and blogs ask stupid questions and give shallow answers.
Kalau kamu kata pemerintah Singapore tak boleh kena kritik, salah juga. Baca saja artikel-artikel di dua website too - lebih dasyat dari blog Petra].
Kes kedua pun mamat Melayu juga.
Errr Pinggoo, ada link mamat ni? Saya terbaca kat New Paper tapi dah lupa kesnya, jika tak salah kritik YOG juga.
Jawapan saya kepada kes orang lawan pemerintah Singapork:
Pemerintah PAP dalam keadaan kukuh serba-serbi. Macam Umno-BN zaman Mahathir dulu. Ia tidak biasa dipersoal secara kasar.
Jadi jika nak raise issue tu, kena gunakan bahasa yang slow.
Macam saya jika di pejabat kerajaan Malaysia, mahupun pejabat kementerian Temasek: 'Encik, minta maaf, kenapa saya kena tunggu 5jam nak kollect satu benda ni? Orh, pegawai gi makan 3jam? Terima kasih ya, tuan'.
INI cerita-cerita lama di Singapore ni (detail cerita ni mungkin kurang tepat, tapi lebih kurang beginilah. Jika ada info tepat tolong beritahu):
1) Kira-kira 20tahun lalu (jika tak salah), umat M di Temasek dah tinggi sifat agamanya, mahu anak perempuan dan lelaki mereka memakai seluar panjang semasa Senaman di sekolah, PE atau Physical Education.
Macam mana nak minta pemerintah? Ini isu sensitif ni sebab kaum lain semua anaknya pakai seluar pendek semasa PE.
Maka katanya (lebih kurang gini ler) pemimpin umat M slow talk di belakang tabir dengan menteri pelajaran dan sebagainya. Kerana tak lawan tauke dengan cara kasar, maka ianya dibenarkan. Tak masuk paper pun jika saya tak silap, takut jadi isu meletup.
Siapa nak pakai seluar panjang nak tutup aurat, go ahead. Kalau tak nak, suka hati juga.
Isu tudung? Dulu umat M nak anak pompuan masuk sekolah pakai tudung.
Pada saya, mungkin saya silap, ada pihak yang nak minta hak ini cara kasar. Masukkan media, guna bahasa marah-marah.
Takkan pemerintah nak go-stan jika kamu cabar kekuatannya.
Kalau slow talk dulu, mungkin dah dapat.
2) Umat M nak buat masjid di sini tak cukup wang. Takkan nak minta pemerintah PAP kasi wang cukai rakyat - nanti orang lain minta bina gereja dan kuil pula.
Slow talk lagi.
Maka dimulakan skim MBF - Mosque Building Fund. Pemerintah kapir Singapork bantu umat Islam indirectly dengan memastikan setiap majikan potong gaji umat M yang ditolak untuk buat masjid. Jika anda tak mahu, boleh opt out.
Belasan masjid dah dibuat, setiap satu berjuta dolar - yang empat tingkat pun ada. Semua guna duit umat M sendiri yang tak kaya ke mana pun. Tapi kami tak minta sedekah dengan orang lain, tak pakai duit cukai dari casino dan kilang arak. Semua duit keringat umat M jadi office boy dan drebar, jadi pegawai bank dan ahem, wartawan terbilang, gemilang dan hampir hilang.
3) Lagi satu. Umat M kat sini ramai juga yang papa. Maka ditubuhkan Majlis Pendidikan Anak-Anak Islam Singapura (Mendaki), dan kemudian Association of Muslim Professionals (AMP) pun naik sendiri, nak bantu pendidikan kami.
Di zaman saya dulu belum ada Mendaki dan AMP - yang offer cheap tuition, bantu scholarship dan macam-macam lagi. Masuk website mereka ni dan baca kalau mahu. Dulu nak tuition bayar sendiri, nak scholarship kena queue panjang sebab hanya ada beberapa persatuan Islam kecil yg ada duit.
Jika dulu bising depan-depan minta hak (macam Hindraf dan Dong Jiao Zong) pastinya pemerintah tak kasi. Jika tak silap pemerintah kasi rental sangat murah untuk sekolah-sekolah yang dijadikan HQ Mendaki dan AMP ni.
Jadi itulah saudara: Kamu tak setuju tak apa.
Tapi pada saya, cara nak betulkan pemerintah yang kuat ni ialah dengan slow talk, bukan direct confrontation, tunjukkan marah.
Tapi ini utk Singapore saja ler. Di Malaysia dan Indonesia, India dan China, cara berhadapan dengan pemerintah dan dapatkan apa yang dikehendaki, lain-lain.
Dari zaman bapanya dulu, National Day rally ni semacam wajib dinonton oleh orang yang nak tahu politik dan business pulau kecik ni.
Setahun sekali, perdana menteri akan explain secara detail kenapa pemerintah buat sesuatu itu, dan jawab isu-isu panas.
Dah lama saya tak nonton sebab kerja di KL dan selalu waktu hari bertugas. Hari ni tak kerja.
Tadi depa start 6.45petang. Mula dengan berucap dalam bahasa Melayu, seperti bapanya Kuan Yew dulu. Saya tak tahu masa Goh Chok Tong jadi PM dulu beliau berucap dalam bahasa Melayu ke tidak.
Terlambat, saya miss ucapan dalam bahasa Melayu.
Kini lagi bual bahasa Mandarin.
Last, dan paling panjang, baru nanti bual dalam bahasa Inggeris.
Isu-isu yang nak dikatakan termasuk Education, Foreign Talent dan Economy tempatan.
Dengan bisikan bahawa pilihanraya akan diadakan pada December atau Januari, waduh pak, speech ini menjadi lebih penting nak menarik hati pengundi.
Selain isu FT ni, warga Singapork marah tentang harga rumah yang tinggi.
Ekonomi Singapura tahun ini (KDNK) dijangka tumbuh 13 hingga 15 peratus - ekonomi terkuat di dunia (China dan India lebih kurang 9 peratus saja). Sebab ada dua kasi-no.
More later....
--------------------------------------------
ALAMAK, 7.40pm hingga 8pm ada break pulak! Lepas tu baru nak cakap bahasa Inggeris.
Baru saya tanya dalam hati tadi - nampak ramai muka Melayu dalam dewan tu, macam mana mereka nak buka, bermaghrib?
Setahu saya, selalunya tak ada break gini.
Takbir! (mampoi polis Singapore tangkap aku).
--------------------------------------------
(Cerita tentang ucapan PM Lee - baca sini dan sini).
--------------------------------------------
BAIK SAYA JAWAB INI
Di posting sebelum ini,
Pinggoo said...
Hi Rem.
I am beginning to be addicted to your blog. I think I am not the only one....hee hee.
Btw, what do you think of the 2 umat M yang kena tangkap kat Singapore tu? They are very brave and courageous to face the PAP machine. Habis tu mamat yang kena ISA itu hari...apa hal? Citer la sikit.
Kesian diorang, bulan puasa pulak tu ...terus kena cekup...
Sape sape nak tahu, pergi lah kat sini....temasekreview.com
Selamat berpuasa.
JAWAPAN:
Eeks, tak payah puji-puji beb. Ini tulisan syiok sendiri.
Harap jangan gunakan apa yang saya tulis sebagai fatwa atau investment advice. Ini macam kita duduk kat kedai kopi bual-bual kosong, pakai apa ilmu yang ada.
Sama macam di kedai kopi, jika orang tak sedap dengar apa yang kita kata, mereka akan beredar ke tempat lain.
Tentang mamat Singapore yg kena cekup tu. Utk pembaca yg tak familiar, di Singapour baru selesai diadakan Youth Olympic Games atau YOG. Buat pertama kali dalam sejarah.
Untuk pengkritik - pemerintah buang duit ratusan juta. Tak ramai yg nonton, volunteer dapat makanan basi hingga ada yg sakit perut.
Untuk penyokongnya pula - orang muda dan keluarga mereka dari 204 negara kini dah masuk Singapork dan tahu brandname pulau ini. Macam saya gi US dua minggu dulu, mereka yg masuk ke sini tu ditunjuk macam-macam benda yg baik dan cantik. Dan bakat muda pun dah mula nampak dalam sukan Singapour - team bola under-15 tu menang tempat ketiga (bronze medal). Wah. Team table tennis dan swimming pun bagus.
Salah satu pengkritik ialah budak Melayu yg menggunakan bahasa kasar, dalam mengkritik YOG dan menteri belia. Baca sini dan sini. Lalu mamat ni kena cekup polis dan nak dibawa ke mahkamah.
Adakah pemerintah dan polis over-react? Itulah yg jadi isu panas di cyberspace.
[Kat Singapore ni siapa nak baca pengkritik pemerintah baca TemasekReview atau TheOnlineCitizen (antara banyak website kritik Sinkapour).
Di zaman internet, pemerintah dan ulama dah tak boleh control spin lagi. The people talk back. They ask difficult questions. Yes, sometimes these websites and blogs ask stupid questions and give shallow answers.
Kalau kamu kata pemerintah Singapore tak boleh kena kritik, salah juga. Baca saja artikel-artikel di dua website too - lebih dasyat dari blog Petra].
Kes kedua pun mamat Melayu juga.
Errr Pinggoo, ada link mamat ni? Saya terbaca kat New Paper tapi dah lupa kesnya, jika tak salah kritik YOG juga.
Jawapan saya kepada kes orang lawan pemerintah Singapork:
Pemerintah PAP dalam keadaan kukuh serba-serbi. Macam Umno-BN zaman Mahathir dulu. Ia tidak biasa dipersoal secara kasar.
Jadi jika nak raise issue tu, kena gunakan bahasa yang slow.
Macam saya jika di pejabat kerajaan Malaysia, mahupun pejabat kementerian Temasek: 'Encik, minta maaf, kenapa saya kena tunggu 5jam nak kollect satu benda ni? Orh, pegawai gi makan 3jam? Terima kasih ya, tuan'.
INI cerita-cerita lama di Singapore ni (detail cerita ni mungkin kurang tepat, tapi lebih kurang beginilah. Jika ada info tepat tolong beritahu):
1) Kira-kira 20tahun lalu (jika tak salah), umat M di Temasek dah tinggi sifat agamanya, mahu anak perempuan dan lelaki mereka memakai seluar panjang semasa Senaman di sekolah, PE atau Physical Education.
Macam mana nak minta pemerintah? Ini isu sensitif ni sebab kaum lain semua anaknya pakai seluar pendek semasa PE.
Maka katanya (lebih kurang gini ler) pemimpin umat M slow talk di belakang tabir dengan menteri pelajaran dan sebagainya. Kerana tak lawan tauke dengan cara kasar, maka ianya dibenarkan. Tak masuk paper pun jika saya tak silap, takut jadi isu meletup.
Siapa nak pakai seluar panjang nak tutup aurat, go ahead. Kalau tak nak, suka hati juga.
Isu tudung? Dulu umat M nak anak pompuan masuk sekolah pakai tudung.
Pada saya, mungkin saya silap, ada pihak yang nak minta hak ini cara kasar. Masukkan media, guna bahasa marah-marah.
Takkan pemerintah nak go-stan jika kamu cabar kekuatannya.
Kalau slow talk dulu, mungkin dah dapat.
2) Umat M nak buat masjid di sini tak cukup wang. Takkan nak minta pemerintah PAP kasi wang cukai rakyat - nanti orang lain minta bina gereja dan kuil pula.
Slow talk lagi.
Maka dimulakan skim MBF - Mosque Building Fund. Pemerintah kapir Singapork bantu umat Islam indirectly dengan memastikan setiap majikan potong gaji umat M yang ditolak untuk buat masjid. Jika anda tak mahu, boleh opt out.
Belasan masjid dah dibuat, setiap satu berjuta dolar - yang empat tingkat pun ada. Semua guna duit umat M sendiri yang tak kaya ke mana pun. Tapi kami tak minta sedekah dengan orang lain, tak pakai duit cukai dari casino dan kilang arak. Semua duit keringat umat M jadi office boy dan drebar, jadi pegawai bank dan ahem, wartawan terbilang, gemilang dan hampir hilang.
3) Lagi satu. Umat M kat sini ramai juga yang papa. Maka ditubuhkan Majlis Pendidikan Anak-Anak Islam Singapura (Mendaki), dan kemudian Association of Muslim Professionals (AMP) pun naik sendiri, nak bantu pendidikan kami.
Di zaman saya dulu belum ada Mendaki dan AMP - yang offer cheap tuition, bantu scholarship dan macam-macam lagi. Masuk website mereka ni dan baca kalau mahu. Dulu nak tuition bayar sendiri, nak scholarship kena queue panjang sebab hanya ada beberapa persatuan Islam kecil yg ada duit.
Jika dulu bising depan-depan minta hak (macam Hindraf dan Dong Jiao Zong) pastinya pemerintah tak kasi. Jika tak silap pemerintah kasi rental sangat murah untuk sekolah-sekolah yang dijadikan HQ Mendaki dan AMP ni.
Jadi itulah saudara: Kamu tak setuju tak apa.
Tapi pada saya, cara nak betulkan pemerintah yang kuat ni ialah dengan slow talk, bukan direct confrontation, tunjukkan marah.
Tapi ini utk Singapore saja ler. Di Malaysia dan Indonesia, India dan China, cara berhadapan dengan pemerintah dan dapatkan apa yang dikehendaki, lain-lain.
Subscribe to:
Posts (Atom)













