Showing posts with label Apple. Show all posts
Showing posts with label Apple. Show all posts

Friday, March 4, 2011

iPad2 & Thunderbolt (PAP supporters, read here!)

Panjang lagi umur si Steve Jobs ni. Ingat dah TKO.
Malang sungguh untuk dunia jika beliau sakit tenat atau tak ada lagi.

- Tanpa brilliant ideas beliau, dunia perkomputeran akan jadi lembap dan dipimpin oleh mamat botak Steve Ballmer dari Microsoft - yang semakin ketinggalan zaman.
Bodoh betul Microsoft sejak ditinggalkan Bill Gates.
Baca sini - dah lah ketinggalan iPad dan kini iPad2, tahun depan baru nak update sofware tabletnya! Baik kamu jaul goreng pisang tepi jalan, lebih banyak untung.

- Dan dunia IT akan juga dipimpin oleh syarikat seperti Nokia, yang juga ketinggalan zaman tanpa banyak idea baru. Kalah dan terus kalah - baca ni = kamu boleh lihat market share masing-masing, Nokia, RIM (Blackberry), HTC, Apple, Samsung.
Saya ni sebenarnya dah di KL sejak Khamis. Terkejut al-berok semalam apabila naik LRT dan solat Jumaat.
Kalau di MRT Singapork, boleh dikatakan 90 peratus orang yang naik MRT dan main telefon tu gunakan iPhone dari Apple.

Naik LRT di KL dua kali semalam, whoa! Ramainya orang pakai iPhone!

Semasa solat Jumaat di Masjid KLCC semalam, alamak, mamat di kiri saya tak faham khutbah bahasa Inggeris agaknya, lalu main iPhone depa! (Eh bagus juga ada khutbah bahasa Inggeris ni di masjid tengah bandar. Tapi saya rasa patut adakan setengah dalam bahasa Melayu ler).
Dan mamat lain yang saya intai main telefon sebelum dan sesudah solat juga semuanya main iPhone.
Ish ish ish.
Dunia Nokia nak kiamat sehingga terus begabung tangan dengan Microsoft.
Aduhai.
Ini macam PKR dah tenggelam di Sabah tapi nak bersatu lagi dengan Jeffrey 'Katak Supreme' Kitingan.
Atau Umno yang terkapai panggil balik Ibrahim 'Pendekar Katak' Ali beri ceramah. Dan juga Ummi Hafilda.
You are not solving the problem, but re-creating old ones.

- Ini bad news untuk Research In Motion (RIM), syarikat pengeluar sofwe dan hardwe Blackberry.
Devicenya yang dikeluarkan semua incremental upgrades. Macam Nokia dulu.
Keyboard tukar sikit, screen lebih besar sikit, bentuk tukar sikit.
Tapi tak ada zoom-boom-alakazoom cara Apple buat produk. Walhal produk Apple semuanya hanya meniru orang lain - dia pandai Tiru Macam Saya - tapi dengan memperbaiki apa yang ada.
Macam cara negara East Asia perbaiki produk - Ford yang invent kereta, tapi kini satu dunia rasa kereta Toyota dan Honda lebih kualiti tinggi.
Mat salleh mana yang invent TV dan telefon, yang perbaikinya ialah Jepun dan juga Korea.
Komputer chips yang invent dulu syarikat Am'rika, tapi Taiwan jadi sumber chips sedunia hari ini (termasuk digunakan dalam iPhone dan iPad).

- Selain Apple, hanya Google yang masih terus melonjak dengan sofwe - saya pernah ngomel di sini. Dan katanya mungkin juga Google akan ada hardwe baru.



- Baguslah si Apple ni ada iPad2. Ada sebab saya nak habiskan duit.
Lebih ringan, ada kamera - untuk berbual live nampak muka, dengan rakan di Kerdau atau Chicago.
Cuma sayang tak ada lubang Thunderbolt seperti yang diperkenalkan untuk Macbook Pronya. Baca sini dan sini.
Thunderbolt port ni logonya ialah PETIR = eeks sama dengan logo PAP Singapork (GAMBAR bawah). Takuttttt.
Ia digunakan untuk data transfer (termasuk movie) dengan lebih pantas. 12 times faster than FireWire.

Tapi saya tak rasa iPad2 ni ada Flash sofwe kot.
Siapa yang lebih tahu, sila celah sikit.
Si lembap lain dari RIM, HP, Dell dan seterusnya semua slow nak jual tablet mereka. Haish.

Friday, February 11, 2011

Forget iPad2, iPad3 lebih baik lagi! (Symbian mati?)

Hahaha, betul kata anda di bawah posting sebelum ini. Tak larat nak ikut rentak dunia high-tech ni.
Baik komputer, TV baru, laptop mahupun handset.
Baru pandai pakai benda-allah yang kita baru beli, yang lebih canggih dah keluar!
Baru nak act dengan Mak Bedah orang rumah sebelah, atau John rakankerja dengan mainan baru, depa dah beli yang lebih baru! Opocot.

Rumour ini dasyat. Bukan, ini bukan tentang bila Hosni iPad Mubarak nak tumbang.
Juga bukan tentang Omar iPad2 Suleiman nak ambil kuasa.

Belum sempat iPad2 naik, dah pulak desas-desus tentang iPad3.
Tak larat nak tulis, baca sini, sebab saya menggeletar tak tahu nak beli iPad2 atau tunggu Muslim Brotherhood naik.
Masa iPad3 keluar pun, katanya, sama masa dengan Pemilu* Mesir - pada September.

(*Pemilihan umum, cakap wong jowo. Ommelayu kata pilihanraya umum).

So, iPad2 or wait for iPad3????
Ini kena pakai oh-bay-som dan long-cam-pas*!

(*asal bukan long-cam-umno sudah!)



JUGA mengejutkan, Nokia give up dengan sofwe lamanya, Symbian, dan bersatu tenaga dengan sofwe handset yang tak laku, Windows dari Microsoft. Mungkin tak pakai nama Windows Mobile di lain masa.

Dan Nokia kini nak buang ratusan pekerja! Dulu gah, tapi tertidur kejap je, kena ngap lawan.
Hanya 10 tahun lalu, kat mana pun di dunia semua orang pakai Nokia dan sofwe Symbian - then the best mobile sofwe in the world. Cerita lama saya tentang handset yg saya pakai di sini.

Wednesday, February 9, 2011

iPad2, Honeycomb, Froyo & Gingerbread

Dah lama tak bual cerita teknologi sebab sibuk, ahem, berpolitik dan beragama.

Dalam memasarkan produk tech ni, seperti barangan lain, nama yang cantik mengundang ramai pembeli, walaupun kadang produk hancuq bakul sampah, ataupun produk cuma 'so-so'.

Dah 10bulan sejak iPad mula dijual.
Saya tahu ramai dah beli iPad seperti Johor Mali yang terbang ke UK nak beli tekno canggih dan terbaru.
Saya tak beli sebab nak tengok versi 2 dan kerana versi 1 mahal giler.
Dan lebih lagi kerana nak tunggu produk lain keluaran player besar seperti Blackberry (nak keluarkan Playbook), HP, Dell (Streak) dan lainnya.



iPad saiz screen 10inci (OK ler 9.7inci jika nak tepat).
Produk Samsung, Galaxy Tab, 7inci. Saiz buku novel.
 Saya tak beli juga sebab yang dijual di Singapork oleh SingTel berharga hampir S$1,000 (RM2,400) jika anda tak beli line telefon SingTel yang baru.

Lagipun Galaxy Tab menggunakan sofwe Android keluaran Google. Walaupun agak advance - Android 2.2 yang juga dinamakan Froyo (bukan Android 2.0).
Ada produk tablet lain gunakan Gingerbread, iaitu Android 2.3. Increments in software improvements.

Android 2.0 direka untuk digunakan oleh smartphone - iaitu saiz screen kecil.
Saya tunggu macam buah tak jatuh bila agaknya Google nak siapkan sofwe Honeycomb - the software for tablets.

Kini dah keluar pun Honeycomb. Yay.

Dan hari ini terbaca pula - iPad 2 dah mula masuk production stage.
Ia lebih nipis, lebib banyak memory dan ada kamera - kamera kat depan macam Macbook, agar mudah kamu berbual bersemuka dengan rakan di Kaherah, New York, atau Batu Pahat pun.

Yay.
Cuma yang saya tak tahu iPad2 ada gunakan Flash software atau tidak? Iaitu improvement dalam tayangkan sesetengah movie dan grafik, yang menjadi masalah dalam iPad pertama.

Agaknya bila dah keluar nanti, lawan tablet lain yang menggunakan Honeycomb, serta Playbook (sofwe Blackberry) dan juga tablet dari Nokia (sofwe sendiri) serta HP (sofwe Palm), baru kita boleh tahu mana satu idaman hati.

Editor majalah tech syarikat saya kata, beliau menjangkakan iPad2 akan ditunjuk kepada ramai pada Mac - tak tahu siapa nak tunjukkan kerana Steve Job masih sakit.
Dan barangan ini masuk pasaran pada Jun, jangkaannya.

Agaknya apa pengalaman rakan yang ada iPad masakini - mereka puas hati? Atau apa yang kurang dengan iPad.
Adakah mereka akan beli iPad2 bila ia keluar kelak???
Mana si Johor Mali ni - kasi komen sikit beb.

Friday, September 10, 2010

Libretto, Galaxy, Slate, Streak, U1

Dah penat makan lemang dan kuih raya, baca ni.
Story santai.

Sebagai tech fan, saya dah beberapa kali menulis tentang tunggu buah tak jatuh - produk baru yang akan memudahkan kita bermain dengan teknologi.

Baca cerita lama saya mengenai iPAD dan Blackberry di sini, sini dan sini.
Idea baik dari Lenovo - laptop dan 'iPAD' dalam satu, di sini.
Apa tu Cloud Computing? Baca sini.

- Lihat bagaimana jauh kita dah berlayar, tuan/puan - dulu jika nak buat research tentang sesuatu, kena pergi library. Dulu perpustakaan terdekat masa saya di bangku sekolah, ialah di sekolah sendiri. Nak ke National Library di Singapore jauh di Bras Basah Road (kini dah pindah ke bangunan baru). Nak ke perpustakaan nasional di KL jauh di Jalan Tun Razak. Leceh, sebab kena pakai lawa-lawa, naik pengangkutan, dan buang masa dua-tiga jam. Kini pakai seluar pendek dalam bilek, kita main Google je.

- Sama juga jika nak cari makna sesuatu perkataan dalam bahasa apa pun. Misal jika saya tanya apa makna - 'serindipity' atau 'panache' dan 'panacea'. Tak menggelacat kita macam dulu. Sekarang main Google Translate je.

- Dulu nak contact rakan atau ahli keluarga di negara jauh, kena hantar surat dan tunggu dua-tiga minggu nak dapat jawapan. Lepas tu pakai telefon di rumah, lepas tu upgrade pakai handset dan SMS. Kini kita pakai email, G-chat dan Skype - dan kini ada pula Google Phone (macam Skype)!

Bersyukurlah selalu, geng. Tak semua orang kat dunia ni ada PC kat rumah, handset di tangan, dan ada broadband di negara mereka.



NAK BELI TV BARU? NANTI DULU.

Harga LCD TV akan jatuh dalam beberapa bulan ini kerana supply yang tinggi, dan ekonomi dunia dijangka slow.
Begitu juga harga notebooks (laptop kecil) dan computer monitor LCD.
Baca di sini.
Saya sedang kumpul duit nak beli TV terbesar - 102inci (GAMBAR atas). Dah tak syiok nonton TV 32inci ni. Aiks, action jackson pak chic.


NAK BELI iPAD KECIL? AHA AHA.

iPAD sekarang ialah 10inci (to be exact, 9.7inci). Besau tu, dan berat.
Kini ada banyak rumour akan ada "iPAD mini" - hanya 7inci dan lebih ringan.
Tak tahulah betoi ke tidak. Sini dan sini.
Dah ada GAMBAR yang dibuat peminat Apple bezanya antara iPAD kini, iPhone dan iPAD mini ini.
Tapi benda saiz gini, 'iPAD Pirate', dah ada pun dijual di Singapore (Sim Lim Square) buatan China.




Orang macam saya pula masih menunggu bila so bongok-bongok dari dunia PC ni akan lawan balik. Musuh besar mereka, Apple, dah keluarkan killer product berbulan-bulan, dah jual 2juta unit benda ni! Dah kaya raya.
Tapi satu dunia PC dan Windows-Android masih terkial-kial belum ada produk nak lawan mereka.
Ni dah jadi macam Umno-BN. Dah kena bantai teruk dengan Pakatan selama dua setengah tahun, masih terkial-kial tak mahu baiki diri. Woops termasuk bab politik pulak.
iPAD ni tak ada Adobe Flash - jika anda nak masuk youtube atau MTV susah jika gunakan iPAD ni (JohorMali dan siapa lagi yang gunakan iPAD - betul ke ni?. Anda tak boleh masuk youtube tanpa kena launch apps lain dulu?).




Minggu lalu ada pertunjukkan perkakasan komputer dan barangan elektronik terbesar di Singapore, Comex 2010. Punyerlah besao exhibition tu - lima tingkat di pusat exhibition Suntec City.
Sibuk hamba 3jam kat situ (nasib baik bulan puasa, jadi tak sibuk cari makanan atau toilet!) - yang saya jumpa barangan nak lawan iPAD cuma satu.
Toshiba Libretto - dual-screen machine. Boleh baca buku dua muka surat.
Atau bahagian bawahnya ditukar jadi virtual keyboard dan atasnya screen biasa - lihat sini. Kiuttt! (cute).
Tapi saya lihat spec nampak macam slow saja. Dapat cuba kejap je sebab ramai orang.
Too early to say whether this will be the torch bearer for the PC world.

Samsung pun dah hampir bawa masuk produknya. Samsung Galaxy Tablet - sini dan sini.  Aha. Ia menggunakan sofwe Android dari Google, bukan Windows (yang memang saya tak suka).
7inci. Lihat di tepi mesin ni. Ada lubang-lubang untuk masukkan USB stick - lebih baik daripada iPAD, yang tak ada benda ni. Kena link dengan PC jika nak masukkan lagu dan movie ke dalam mesin Apple tu.

Si HP Slate akan keluar juga tak lama lagi. Mereka pun nak bantai Apple iPAD dengan menunjukkan mereka ada Adobe Flash. Mudah nak expand memory dan masukkan lagu, dengan hanya cucuk memory stick.
Ini ada video youtube Slate, brader (Jika kamu gunakan iPAD tak boleh nonton ini!). Baru kamu tahu salah satu sebab kenapa saya belum beli iPAD.


Abang Dell pula nak keluarkan Dell Streak - lagi kecik. Sebab hanya 5inci - setengah saiz iPAD.
Takut kecik sangat pula tak syiok nak baca buku semasa baring-baring, dan tak dapat tunjukkan orang keliling kita semasa kita duduk berkopi kat kedai mamak atau di *Coffee Bean.
(*Coffee Bean, milik warga Singapura, dah lama halalkan makanannya di Singapoora dan juga ramai pekerja Malayo).
Kita 'action jackson' dan 'ya-ya papaya' (ini ikut cakap orang Sinkapork) dengan tablet ni kat kedai kopi, tinggi 'riyak value'nya tuan/puan. Macam anda naik Proton saya naik Beemer.
Tentu lagak saya lebih sikit, walhal kalau kena langgar bas, sama-sama kemek.
Walhal iPAD mahal atau yang buatan China, jika kopi tumpah atasnya, sama-sama meletup.


Tapi sebenarnya, idea terbaik yang saya pernah lihat (dalam Internet) ialah Lenovo Ideapad U1. Nak gunakan sebagai laptop biasa pun ok, bila nak show-off bawa sebagai touchscreen tablet saja pun boleh!
Lihat GAMBAR ni, syiok banget!



Tapi, alahai. Depa ni semua banyak sangat demo tapi tak keluar lagi produk ni semua secara rasmi.
Sementara itu, Apple terus menang. Bodoh betul lah!
By December jika betul iPAD mini keluar karang - dan katanya dah ada Adobe Flash - mampoi lu orang. The competition would have gotten better and you are still at the same place.















Thursday, July 22, 2010

iPad mula dijual di Singapura

TAMBAHAN MALAM

Rakan kerja saya, seorang wartawan dari Mumbai yang dah dua tahun bekerja di Singapork, gembira sakan dapat beli mesin iPad ni. Cerita beliau di sini.


--------------------------------------------------
Saya gi ke Junction 8, mall dekat rumah saya di Bishan.
Ada 30 orang berbaris jam 9.45pagi.
Kedai Apple buka 10pagi, nak mula jual iPad.

Harga:
S$728 for the 16GB model (RM1,675).
S$878 for the 32GB model
S$1028 for the 64GB model
S$928 for the 16GB Wi-Fi + 3G model
S$1078 for the 32GB Wi-Fi + 3G model
S$1228 for the 64GB Wi-Fi + 3G model (RM2,824).

Lepas tu saya gi Funan Digital Mall, mall terbesar jual barangan komputer (yang lagi satu ialah Sim Lim Square) kat town.
Dah lepas jam 10, tak ada queue di dua kedai Apple.
Semua orang dapat beli.

Yang ada queue panjang ialah untuk beli iPhone4 yang akan mula dijual di Sinkapour Jumaat depan (BARU: Saya difahamkan ini queue nak beli iPad - alamak. Walhal jika mereka naik setingkat lagi tak payah berbaris!).
GAMBAR-GAMBAR di sini - ada rakyat Malaysia, China, Korea datang Temasek nak beli, you.


Saya TIDAK membeli iPad ni.
Dulu nak sangat, cari di empat bandar US tak dapat.
Dan Johor Mali nak tolong belikan di London, saya dah tak mahu.
Dah merajuk.
Saya cuma kepo nak tengok ramai ke tidak orang membeli. Maklumlah technology fan. Nak tengok orang gila ke tidak dengan mesin baru ni. Rise of the Machines.
Tidak begitu ramai nampaknya.


Yang lebih penting ialah saya terserempak seorang 'pakcik' Melayu. Dia panggil nama saya.
Rupa-rupanya seorang teman lama. Beliau dulu foreign-exchange manager di bank di Singapour.
Kalau Dr Mahathir kata 'rogue traders', beliau ialah salah seorang daripada mereka! Hahaha. Ramai 'rogue traders' ni saya kenal, termasuk Nick Leeson yang menjatuhkan Barings Bank, masa saya kerja kat Raffles Place dulu.

Kini mamat Melayu ni dah retire, hati gembira.
Dulu saya kenal beliau semasa di Raffles Place (1992-1994), mamat Melayu ni naik Mercedes, tinggal di rumah terrace corner di Singapour.
Beli apartment besar di KL.
Orang kaya pun masa tu.
Kini dah jual rumah di KL dan Singapore, dah jadi millionaire. Millionaire a few times over (agaknya), tinggal di apartment besar.
Umurnya jika tak salah, depa kasi tahu, 60 tahun. Dah retire 10 tahun lebih!

Yang saya gembira ialah beliau kata sedang dan mahu terus mengajar sesiapa saja yang nak belajar trading dengannya (stocks, bonds, fx, gold/silver, oil). Nak belajar baca charts?
Semua free.
Nanti kena kejar mamat ni. Ilmu percuma oi!

Saturday, July 17, 2010

Apple tolak masalah iPhone. Skandal pekerja panas!

Baik orang politik atau bos kat ofis, jika ramai dah komplen benda yang sama, maknanya ada problem yang patut diselesaikan.

Begitu juga iPhone4 - model terbaru Apple.
Apabila orang berebut membelinya dulu, uh oh, ramai mula dapati ada problem antenna. Antenna ponsel (cellular phone cakap Jawa) kita semua kat dalam benda tu, bukan terkeluar macam model lama.
Tapi si iPhone baru ni apabila digenggam dengan satu cara, signalnya jatuh mendadak dan jika anda lagi buat panggilan, boleh drop panggilan itu.
Yang mula komplen ialah orang-orang pertama yang membeli ponsel ini.
Mereka panggil phenomena ini iPhone death grip.

Lepas itu majalah dan website teknologi - seperti yang saya tayangkan di pojok kanan blog saya - mula menulis tentangnya.
Akhbar mainstream pun lalu masuk.

Apple, yang sahamnya dah naik giler sejak pelancaran iPad dan kemudian iPhone4, tak mengaku.

--------------------------
CERITA TRAGIK SAMPINGAN 

Ponsel dan produk Apple kebanyakannya dipasang di China dalam factory yang dikawal seperti castle di raja di Shenzen.
Ada 400,000 pekerja! Sama ramai dengan seluruh penduduk Perlis!!! Hanya nak pasang iPhone, iPad, MacBook dan produk jenama terkenal ini.
Anda beli RM2,000 iPhone, SGD3,000 MacBook tak ambil pusing di mana dibuat.

Syarikat pembuat ialah kontraktornya Foxconn, yang menjadi kontroversi sedunia baru-baru ini sebab ramai pekerja membunuh diri dan ada pemberontakan sebab strict sangat tempat tu dan gaji kecil (sehingga kini pemerintah China dah paksa semua factory beri naik gaji).
Skandal Foxconn, sebuah syarikat Taiwan, ada di sini, sini (banyak cerita sampingan di link bawah page ini) dan sini.
Klik cerita yang pertama - ramai yang bunuh diri sehingga factory pasang anti-suicide nets!!! Sampai gitu.
Tujuh dah bunuh diri. Sembilan lain cuba nak terjun! Baca di sini.
Bayangkan. Kita syiok pakai produk yang dipasang oleh titik peluh manusia miskin sehingga ada yang tak tahan kerja teruk sehingga bunuh diri! Phew, kasihan.

Kini masalah dah nak diatasi. Siapa yang tahan kena tinggal dalam kawasan factory ni jika anda bekerja dengan Foxconn. Macam hamba sahaya, hanya kerana anda nak produk canggih dengan harga rendah.
Sekarang dah ramai orang memerhatikan syarikat ini dan banyak syarikat lain yang mengeluarkan produk untuk dunia. Gaji pun dah naik.
Dan sudah ada semacam semangat pemberontakan di kalangan pekerja di China - semua dah fed up ditipu dan dipaksa sebegini.
Mungkin saya nak perkenalkan Dong Zong dan Hindraf kat sana. Baru kepala batu depa naik tocang.

------------------------------------------

Semalam, Steve Jobs, genius di belakang syarikat Apple, mengadakan press conference - di sini.
Marah mamat kurus ini (dia sakit teruk pun masih kerja. Saya respek sungguh) kata bukan produk saya saja. Semua smartphone memang ada masalah antenna.
Katanya ini termasuk Blackberry, HTC dan Samsung.
Oi brader, saya kini dah gunakan tiga Blackberry yang lain-lain model. Tak pernah ada masalah.

Apa pun, kita lihatlah dulu, syarikat gergasi ni dah marah. Ada laporan technology website bahawa jika anda komplen iPhone anda rosak benda lain dan bawa ke kedainya untuk ditukar, iPhone baru yang diberi dah tak ada antenna problem.
Jika benar, maknanya walaupun ia tak ngaku, secara sonyap ia tukar juga antenna pekak tu.

-----------------------------------
EEKS! MALU AKU. SINGA-POUR BANJIR LAGI!

Lihat cerita dan siri gambar di sini dan sini.
Apa pula excuse menteri Temasek yang gaji berjuta kali ini?
Dulu pernah kata ini hujan lebat sekali-dalam-50-tahun. Lepas tu kata sebab longkang tersumbat.
Sila baca juga komen-komen pembaca Singapore di bawah dua posting itu. Orang marah gamat oi!
Ada orang dah kata negara ini namanya SINKapore.

Yang saya takut ialah nanti Ikan Todak dengar negara ini kerap banjir, depa datang berduyun. Mereka serang orang lagi shopping kat Orchard Road! Hah kau, mana nak letak muka!?
Singapour dilanggar todak lagi!
Hang Nadim got no time nak Res-Q, sebab sedang sibuk dengar iPod.

--------------------------------------------
MARINA BARRAGE
(Lihat komen saya - Comment #6 di bawah posting ini - ada perbincangan tentang Marina Barrage dan banjir di Sinkapore.
Mungkin Barrage ni tak ada kena mengena dengan banjir. Tapi dah jadi bahan desas-desus di Temasek ialah penyebabnya.

Nota tambahan: Tanah pink di depan kiri dan kanan ialah tanah tambak yang masih kosong. Dah lebih kurang 15-20 tahun ditambak dan dibiarkan kosong nak kasi stable. Cuma ada restoran dan bowling alley bangunan dua tingkat. Dan padang bola.
Jika Malaysia setuju kelak na beri balik tanah KTM yang disewa dari Singapore*, KL dapat dua bidang tanah nak buat bangunan besar.
1) Di Marina Bay downtown - dalam salah satu tanah berpetak biru sebelah kiri. Kerana Raffles Place, kawasan kewangan, dah sesak, kini new financial district nak dibina di Marina Bay ni.
2) Lagi satu ialah tanah di kawasan Rochor - dekat pusat komputer Sim Lim Square.

(*Tanah KTM tu milik Singapore, bukan milik Malaysia. Malaysia diberi pakai selagi ada keretapi masuk Singapore dari utara. Bukan saya atau pegawai Singapore yang kata gini, tapi Timbalan Menteri Ehwal Luar Malaysia, Richard Riot Jaem, memberitahu Dewan Rakyat. Baca di sini.
(Kamu duduk menyewa, lepas tu bagi balik, saya kasi dua bidang tanah besar selepas bayar development fee, okay what!?)





Saturday, June 5, 2010

iPhone, iPad, 'Berry? Nanti! Model baru kan tiba

1) iPhone dengan sofwe baru, bentuk baru

Isnin/esok, iPhone baru dijangka diumumkan oleh hero legenda Apple dan designer terkemuka, Steve Jobs.
Depa ni membuat orang biasa seperti saya malu. Dahlah beliau sakit, nak mati, sehingga kurus kedengkik, tapi terus bekerja kuat! Semua announcement beliau ditunggu satu dunia.
Produk keluarannya menjadi glam seperti orang menunggu lagu baru Backstreet Boys atau Siti Nurhaliza.
Begitu popular produk yang Jobs design sehingga saham Apple mengatasi saham Microsoft baru-baru ini.
Isi iPhone version 4 ini telah pun diselongkar oleh website teknologi terkemuka gizmodo.com, setelah ianya tertinggal di sebuah bar oleh seorang jurutera Apple! Itulah saya dah kata, jangan mabuk. GAMBAR.
Yang baru ini ada dua camera (depan dan belakang), touchscreen yang lebih baik, lebih kecil dari iPhone di pasaran tapi lebih berat.

Musuh iPhone, selain Blackberry (baca di bawah) ialah smartphone lain yang menggunakan sofwe Android keluaran Google.
Cantik si HTC Evo 4G ni.


2) iPad rules, tapi yang lain nak cuba juga

Orang berebut satu dunia nak beli iPad ini.
Sampai Apple tak sempat nak keep up dengan demand.
Pengunjung blog ini, Johor Mali, untung dapat beli kat London. Dua biji lagi! (how's your experience with it, bro?)
Di Sim Lim Square, pusat penjualan barangan komputer, dah ada benda ni, tapi harganya sangat tinggi.

Saya dapat 'main-main' dengan iPad ni di US minggu lalu. Memang syiok.
Dan tentunya ramai pernah menggunakan produk/sofwe Apple. Tak macam produk Windows dan sofwe Microsoft yang lain, produk Apple begitu mudah dan syiok digunakan.
Tapi pada saya, iPad berat jika nak dipegang sebagai buku.

Saya juga dalam lawatan minggu lalu ke negara asing, dapat main-main dengan Amazon's Kindle, Sony Reader dan Barnes & Nobles Nook.
Eeks, tak bagus langsung sofwe mereka ni semua! Dan black and white, hanya untuk baca buku. Sedangkan iPad boleh main games, hantar email, tengok gambar warna-warni, selain baca e-buku.

Kini ada beberapa produk lagi yang akan keluar.
Termasuk yang lebih ringan dari Dell, bernama Streak atau Dell Mini 5 (5inch screen).
GAMBAR: Streak yang kecil dengan iPad.
Cuma tak tahu bila nak sampai ke negara sebelah sini. Dan tak tahu juga jika sofwenya sebagus sofwe Apple.
Tapi yang pasti ianya lebih ringan. Tapi mungkin terlalu kecil kalau nak dibaca buku. Pulak.
JooJoo dari Singapore ni saya tak yakin akan hidup lama. Besar, dan tentunya berat. Walaupun screennya lebih clear daripada iPad. Sofwenya tak tahu pulak.

Si iPad ni begitu popular, sehingga dah ada prediction jika anda naik pesawat lain kali, anda dah tak perlukan flight entertainment system tu lagi - screen TV kat depan kerusi anda. Anda akan gunakan iPad - ah kau! Baca sini, Jetstar (anak syarikat Qantas) dah nak mulakan pun.


3) Blackberry Bold - Slider & Touchscreen!

Macam-macam ada.
Ini berita terbaru - Bukan saja Blackberry nak keluarkan produk baru, tapi ia slider dan touchscreen.
Blackberry Storm hanya touchscreen (tak ada tiny keyboard) - tak laku sangat.
Mesin Blackberry yang lain semuanya ada keyboard, tapi tidak ada touchscreen.
Jadi yang baru ini nak sapu semua! Nak lawan iPhone - yang touchscreen tapi tak ada keyboard. GAMBAR.
Cerita dan gambar lagi di sini.

Kenapa Blackberry perlu keluarkan produk lebih baik? Dia takut orang lain come from behind and eat its lunch. Baca sini dan sini. Jika saya pekerja RIM (pembuat Blackberry), saya baca pun takut!
Dulu Blackberry adalah smartphone yang must-have untuk orang korporat, termasuk di syarikat saya.

Tapi kini, lebih ramai orang dah pindah ke iPhone - yang juga ada 'push-mail' yang diperkenalkan dulu oleh Blackberry.
Push-mail bermakna, setiap kali orang hantar email kepada anda, ia akan secara automatik masuk ke Blackberry anda. Lampu merah akan menyala di tepi telefon tu, menyatakan 'You've got mail'.
Kini iPhone pun dah ada sofwe ini.
Baca di sini. Lagi takutttt jika kamu sayang Blackberry. The iPhone is coming. No wait. The iPhone is here and it wants your lunch.


4) Telefon ada GPS

Dan kini dah makin banyak phone ada GPS.
Niatnya ialah jika anda sesat di lorong kecil di Penang atau dalam hutan Pahang, boleh gunakan telefon untuk jadi panduan keluar melalui GPS.
Tapi ia juga berguna jika kita khuatir anak sesat jalan atau kena kidnap. Sebab boleh dimonitor ke mana budak ni pergi - asal dia tak buang telefon dia

Tapi problem juga untuk yang menipu boss atau bini.

Pekerja: 'Boss, jangan marah, trafik jam teruk kat Macpherson Road, saya lambat masuk hari ini.'
Boss: 'Tapi GPS phone kamu dalam PC saya menunjukkan kamu di food court pasar Geylang. Kau jangan tipu Mat!'

Abang Mat: 'Minah, Abang balik lambat sikit. Lagi nak solat isyak di masjid Wangsa Maju, jadi imam. Lepas tu ada ceramah agama'.
Minah: 'Tapi saya tengok lokasi phone abang kat komputer ni - abang di Pub ImanNipis di Bukit Bintang."
Abang Mat: 'Opocot!'

Thursday, May 27, 2010

Saham Apple tumpaskan Microsoft


Begitulah kalau orang dapat ketua yang tak bagus.
Saham Apple kini lebih berharga daripada saham Microsoft!
Itulah berita besar di kaca TV Amerika. Di sini, sini dan sini.

Dulu zaman Bill Gates, Microsoft begitu menakjubkan dan menakutkan syarikat software lain sehingga yang kecil berkumpul ramai-ramai bawanya ke mahkamah US dalam 'antitrust' case yang terkenal.
Antitrust ialah apabila sebuah syarikat tu dikhuatiri mempunyai monopoli yang begitu kukuh sehingga boleh menggugat, malah membunuh, pihak lawan.
Lepas tu Gates dah kaya raya dan penat, lalu go-stan sikit dan mengambil title yang rendah dalam syarikat itu, chief software arkitek. Si botak dan rakan karibnya, Steve Ballmer (GAMBAR) menggantikan kerja CEO.
Syarikat itu OK lagi masa tu.

Kini, beberapa tahun setelah Gates terus keluar dari peranan aktif dalam Microsoft, hancur syarikat itu.
Software mereka yang sebelum ni, Windows Vista, mempunyai masalah besar - saya pun benci software 'tingkap' (Windows cakap Melayu) ini.
Kini mereka dah keluarkan Windows 7. Lebih baik dari Vista, tapi dah terlambat.

Apple, syarikat yang 10 tahun lalu hampir mampoi, kini dah masuk bidang lain. Bukan saja jual Mac dan Macbook, ipod dan ipod Touchnya meletup di satu dunia.
Lepas tu iPhone pula!
Terkial-kial Microsoft nak lawan. Depa baru nak keluarkan mobile phone bernama Kin (GAMBAR).
Hodoh, kasi aku free pun aku tak mahu.


Produk Apple begitu canggih dan ada 'cool factor'. Produk Microsoft macam barang jamban dari China. Bengap sakan macam orang politik (bukan orang politik Malaysia atau Singapork, tapi di Zimbabwe dan Sierra Leone. Di Malaysia, orang politik bertaraf wali. Di Singapork, orang politik semua mala'ikat).

Lebih teruk lagi ialah saingannya daripada Google (pemilik Google search engine, GMail, Youtube dan Chrome  - Chrome ni lawan dengan Microsoft's Internet Explorer).
Lepas tu software Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, Publisher) pun makin tak laku.
Dalam GMail semua ini ada secara FREE.
Lepas tu ada software online yang percuma bernama OpenOffice yang sama functionnya dengan Microsoft Office.
Baik mereka ni tutup kedai sudah.

Dalam arena mobile phone pula, produk Microsoft yang bernama Windows Mobile pun tak laku.
Saya pernah beli smartphone yang gunakan Windows Mobile. Eeee, bodoh punya design.
Kamu bandingkan dengan software iPhone.
Dan banyak musuhnya lagi, termasuk Symbian (yang banyak digunakan oleh Nokia), Palm (digunakan Palm smartphones, seperti yang saya gunakan. Tapi Palm ni pun dah nak mampoi).
Dan kini musuh ketat baru untuk Windows Mobile ialah software untuk telefon bimbit bernama Android.
Android dikeluarkan oleh siapa lagi beb, Google!

Habis si Botak Ballmer ni. Saya rasa tak lama lagi kena tendang.
Ini saya belum pun masuk bab produk Apple terbaru yang menggegar dunia, iPad.
Saya baru pulang dari Magnificient Mile di Chicago - jalan shoppingnya yang paling glam.
Lepas 2km jalan, tengok kiri kanan dah tak larat. Banyak sangat kedai.
Udara pula sejuk 25deg C, lepas tu angin asyik tiup kencang makin sejuk! Rusagengster pula hanya pakai teeshirt, terpaksa action jalan macam biasa walau tangan dah frozen.
Jika tidak, nanti orang tahu kita rusa kampung GeylangKeramat. Baru saya faham kenapa mereka panggil Chicago ini The Windy City.

Semua jenama besar termasuk Neiman Marcus, Cartier, Saks Fifth Avenue, Brooks Brothers, Swarovski, Macy's dan sebagainya ada di sini. Semua nama glam yang kamu pernah atau tak pernah dengar ada kat sini, termasuk kedai besar Apple.
Saya tanya ada iPad? Sold out.
Maknanya di empat bandar US yang saya kunjungi dalam dua minggu, ilek.
Tak ada. Laris habis.
Di New York saya diberitahu kena order dulu, bayar, lepas tu tunggu seminggu.
Di Singapore, orang dah seludup dan jual dengan harga gila - baca ini.
Di US, harga iPad 16GB ni ialah kira-kira US$600/S$850. Mereka jual S$1,600 di Singapore!!!

Pengajaran untuk kita - walau kamu dulu top, tapi jika lalai, orang lain akan makan nasi lemak kita (Relax a bit, and someone will come along and eat your lunch, kata mat salleh).
Jika kamu ingat dah top - ada parti politik besar, atau kedai besar, atau title besar - dah boleh rileks. Nanti dulu.
There's a wolf behind you!

--------------------------------

GAMBAR ATAS: Logo Chicago Blackhawks.

Semua orang tahu Michael Jordan, pemain basketball yang dah retire dari Chicago Bulls.
Tapi hari ini di Chicago, saya nampak banyak betul orang tampal gambar atau bendera dayak (GAMBAR BAWAH di sebuah bangunan Magnificent Mile) ni kat mana-mana. Di tingkap kedai, depan restoran, atas statue terkenal di tengah bandar mereka.

Saya pun bertanya siapa dayak ini - rupa-rupanya team ice hockey yang lagi kencang. Chicago Blackhawks.
Chicago Bulls dah tak terkenal lagi setelah Jordan retire. Satu bendera atau gambar Chic Bulls ni pun saya tak nampak!
Kini zaman Blackhawks pula.
Tadi nak beli cap Blackhawk, punyalah mahal. Yang Bulls punya murah!
Relax a bit, and someone will come along and eat your lunch.
Hungga-rangga, hungga-rangga, ho, ho ho! (Joget dayak tribe Jawa American dari Indian reservation GeylangKeramat).


Saturday, April 10, 2010

Gunakan Google dgn lebih baik & barangan China

Kita masuk bab yang ringan di hujung minggu ni.
Nak buat jenaka Eh, eh tengok tu 'bang, gambar dah habis dipakai semuanya.

Ada dua perkara menarik.


1) Do you 'google'?  

Boleh dikatakan hampir semua orang diseluruh dunia (selain China, Korea Utara dan negara di mana internet di kawal rapi) menggunakan Google untuk membuat search.
Ada macam-macam search engine yang kita semua gunakan dulu, tetapi nampaknya Google juga yang paling berkesan, kerana sistem algorithm yang sangat canggih.

Kerana takut sesuatu syarikat itu jadi monopoli besar, saya pernah cuba Yahoo!, Bing (dari Microsoft), Cuil dan sebagainya.
Tapi tak setepat Google.

Di sini, akhbar terror di dunia, New York Times, ada 10 tips bagaimana nak gunakan Google ini dengan lebih baik lagi.
Wow. Saya pun tak terfikir ada cara lebih baik nak gunakannya sebelum ini.

Kata orang Singapore: Cuba try.
(Dah 'cuba', 'try' lagi. Kiasu giler).


2) iPhone, Blackberry dari China 

Dah lama saya tak ke Sim Lim Square - salah satu dari dua pusat membeli barangan komputer dan teknologi di pulau yang pernah dilanggar todak.

Semalam saya gi. Wah. Harga iPhone tiruan dari negara China kini semakin murah!
Setahun lalu S$200 (RM460) sebuah, tadi saya tanya-tanya = S$130. Kalau tawar mungkin dapat kurang S$20.
Saya pernah pakai dulu iPhone pirate ni - tapi rosak setelah 4 bulan! Sofwenya dan rupanya tak ada beza langsung dengan iPhone original, cuma ada beberapa perkataan dalam bahasa Mandarin, sebab ia berasal dari China.

Dari satu sudut, iPhone ini lebih baik kerana kita boleh letak DUA sim card di dalamnya, bukan satu.
Maknanya kalau kita bawa dua handset sekarang ni - satu untuk bos telefon, dan satu untuk bini/laki - dengannya anda hanya perlu membawa satu saja telefon.
Dan tak seperti iPhone ori, ada USB port jadi anda boleh masukkan lagu, video dengan tak payah menggunakan iTunes sofwe dari Apple.
Tambahan: ia juga ada antenna TV yang kecil!
Wow, lagi sedikit saya terbeli. Nasib baik tak ada duit! Hahaha.

Dan di Sim Lim juga ada dijual iPhone mini.
Sebenarnya kalau yang ori hanya ada satu saiz saja.
Tapi orang China ni pandai: dia buat handset bentuk sama tapi yg kecil.
Harganya S$120.
Ia juga boleh dimuatkan dengan DUA simcard.

Lepas tu, terkejut saya.
Ada juga dijual di situ handset berbentuk Blackberry, juga buatan China.
Kita boleh nampak jelas ia tak secantik Blackberry ori. Tapi dengan harga S$130, why not? Yang ori, paling murah di sini ialah S$500.
Saya main-main dengan sofwe, nampak, secara kasar, sama saja.
Tapi tak tahu sama ada kita boleh terima-hantar email dengan berkesan macam Blackberry ori.


Yang pasti, China ni dah jadi macam Jepun dulu.
Pada tahun 1960an dan 1970an, Jepun hanya pandai meniru barangan keluaran mat salleh. Baik kereta, televisyen, aircon, komputer dan komponent kecil.
Lama-kelamaan mereka pandai design sendiri, dan produk dari Jepun ni lebih baik dan murah dari yang dibuat di Amerika dan Eropah!
Syarikat Amerika dan Eropah banyak dah malap kerana Jepun, dan juga Korea Selatan, lebih pandai design dan keluarkan dengan lebih murah.
Antara nama besar syarikat Amerika-Eropah yang dah malap atau terus tenggelam? IBM, Wang Computer, Electrolux, Kodak, Ford, General Motors.

China kini banyak barang tiruan. Kereta dari China mungkin ramai tertawakan dan tak mahu pakai - begitulah dulu kita anggap kereta-kereta dari Jepun. Dulu kita lebih suka kereta buatan British seperti Austin, kereta Eropah bernama Fiat dan dari Amerika bernama Ford. Kini yang naik ialah nama-nama yang ditertawakan sebagai 'kereta orang miskin' - Lexus, Toyota, Honda dan Suzuki.
Dan kereta Korea yang hanya 15 tahun dulu kita tertawakan pun dah jadi popular dan berbentuk ori yang manis - Kia dan Hyundai.

Kalaulah anak-anak kita pandai copy macam Jepun, Korea dan China ni, bagus juga. Lama-lama dia boleh sapu cara pemikiran mereka juga dalam teknik pembuatan ni.
Saya nak jual Lamborghini Madura saya (eh wah) dan beli kereta buatan Malaysia, Lembugini.

Thursday, March 25, 2010

Psst! Nak software percuma dan berguna?

Dah lama tak masuk bab Internet-software-internet.
Kita jengok kejap dunia siber ni.

1) Ramai orang tentu suka melayari Youtube nak lihat trailer wayang, dengar lagu dan tengok aksi orang politik dan keluarga mereka (cerita 'Rosmah puaka' dulu popular benar! Maaf Datin Seri, saya cuma tulis apa yang semua orang suka buat. Saya tak nonton pun. Errrr, sekali saja adalah....).
Atau mungkin nak lihat Shah Rukh Khan joget, mendengar ceramah agama dan sebagainya.
Kadang-kadang kita syiok benar dengan sebuah lagu atau nasyid. Atau ceramah politik.

Kita nak download ke iPod (atau untuk saya, ke Walkman W Series untuk buat jogging), atau ke PC kita.
Tapi bagaimana nak tukar video dalam Youtube ke format MP3?
Atau bagaimana nak download video itu semua sekali masuk dalam laptop agar kita dapat bawa ke sekolah/kampung tunjuk kawan/keluarga?


2) Kira-kira dua tahun lalu, komputer saya kena malware. Ia bukan virus yang merosakkan system files atau trojan yang mencuri maklumat.
Malware yang saya kena, dah lupa nama, setiap sejam gitu akan flash advertisement nak jual itu dan ini. Kita lagi syiok tulis email atau main game, dia flash advertisement. Kurang ajar betul.
Menggelacat saya kena Google cari 'ubat' nak bunuh malware ini. Berjam-jam dan macam-macam saya cuba, akhirnya dapat bunuh juga.
Nak format semula satu komputer, payah sangat.

Tapi mana kita nak cari 'ubat'?
Who do you call? Ghostbusters?

Atau mungkin kita nak update virus protection, tapi nak yang percuma.
Semua kita nak free sajalah. Biasalah tu.
Mana nak cari? Takut salah download kena attack pulak laptop atau PC kita.


3) Saya nak tanya: Siapa yang menggunakan browser Internet Explorer (IE), angkat tangan!
Kahkahkah, buang masa oi!
Sejak 5tahun lalu, saya gunakan Firefox dan Opera. Saya hanya menggunaka IE di tempat kerja kerana security system tak membenarkan kita gunakan browser lain.
Anda juga mungkin nak cuba Chrome (by Google) atau Safari (by Apple).
Firefox lebih pantas nak upload dan download, dan lebih mudah digunakan dari IE.
Dan kini, jeng jeng jeng, Opera Version 10.5 baru saya download semalam.
Mak oi! Lebih pantas dari Firefox.
Saya kini dah mula gunakan.

GAMBAR ATAS: Logo Firefox. Musang peluk dunia.
GAMBAR BAWAH: Logo Opera. Berbentuk donut warna merah.


4) Atau kita nak cari game atau utility software yang lain. Di mana tempat yang paling selamat kita nak cari?
Percuma dan tak ada virus dan malware yang akan didownload bersama?


5) Atau kita fed up dengan Media Player kat laptop kita. Apa nak buat?
Saya memang agak anti dengan si Microsoft ni. Saya tak gunakan IE dan saya juga, sebolehnya, tak gunakan Windows Media Player.

Saya berminat dengan Real Player.
Dulu saya gemar dengan WinAmp.
Atau mungkin anda nak cuba iTunes dari Apple.
  Sebab saya kurang penggunaan produk Microsoft?
Saya tak mahu hanya satu saja syarikat software control dunia. Nanti dia naikkan harga, mampoi kita semua.
Macam dulu apabila hanya Microsoft dan operating system Windows.
Dia letak harga tinggi pun kita terpaksa bayar.
Kini dia kena lawan dengan Linux dan Apple's Snow Leopard.

Kita tak perlu lagi pakai Microsoft Office.
Dalam GMail ada 'Documents' (lihat atas sekali, sebelah kiri). Buka tu, dan ada Word, Spreadsheet, Presentation. Semuanya percuma!
Dah habis buat, kita save, kat mana ada Internet, kita boleh buka dokumen kita! Data disimpan di cloud computing, yang pernah saya cerita di sini.


Saya dah lama tak pakai Microsoft Word, biar harganya jatuh oi.
Anda juga boleh download secara percuma, OpenOffice.org - Word, Spreadsheet, Presentation semua ada.




BAHAYA MONOPOLI

Nak tambah sikit.
Dulu, hanya ada MAS dan SIA terbang antara KL-Singapore. Harganya RM400 one-way.
Sekarang dah ada AirAsia, Firefly, Jetstar dan Tiger, RM150 boleh dapat. Kadang-kadang lebih murah lagi.
Jadi kalau boleh, mari kita s l o w sikit gunakan produk Microsoft ni.
Sebab itu saya juga tak beli iPod ni. Sebabnya? Laporan menyatakan 70-80 peratus market MP3 dicontrol oleh iPod buatan Apple ni. Eh, bahaya tu!
Nanti tinggal dia sorang saja, mampoi kita semua, dia pasti naikkan harga.
Belilah MP3 buatan Sony, Creative (syarikat Singapore), Samsung dan yang lain.

Si Google ni pun sekarang dah jadi gergasi bahaya.
Dia miliki Google search, Blogger/Blogspot, GMail, Facebook, Youtube, Google Earth, Chrome dan kini ada software telefon bimbit Android.
Sebab tu kita, walaupun hanya orang biasa, kena jaga-jaga.
Sebuah monopoli tu apabila dah besar sangat, bahaya 'bang.

Jika berjuta-juta orang macam kita di seluruh dunia tak gunakan produk mereka, kerana ada produk alternatif, mereka baru nak dengar 'suara rakyat' ini. Mereka lebih prihatin kepada kita.
Samalah macam orang politik.
Dah ramai pembangkang dalam Parlimen, baru si Umno-BN ni ada slogan "Rakyat di Dahulukan, Pencapaian di Utamakan". Kalau dulu, 'Aku di Dahulukan, Pencapaian jadi jutawan di Utamakan'

OKlah, banyak sangat si remgold ni bawa cerita.
Nak tahu macam mana nak cari software bagus, percuma dan selamat (tak ada virus, trojan, malware).

Tuan,puan, Mak Datin, Tok Batin,
Memperkenalkan (kalau belum kenal):
download.com.


Dah bertahun saya gunakannya untuk mendapatkan software percuma.
Kita boleh lihat software yang paling popular, jadi boleh tahu yang nak didownload tu bagus ke tidak.
Ada review oleh pemilik website ini, CNET, sebuah syarikat teknologi gergasi.
Nak cuba software, lepas tu beli pun boleh.

Jadi jawapan-jawapan untuk soalan saya di atas:

1) Nak download video Youtube ke MP3 kita di komputer dan lepas tu upload ke iPod.
Ada software 'Free Youtube to MP3 Converter'.
Kalau nak download video Youtube ke komputer pun ada dalam software ni. Mudah nak digunakan.
Saya download lagu Hindustan sekarang ni. Hahaha.

2) Taip 'anti virus'.
Ada macam-macam software disenaraikan.
Ada yang boleh digunakan untuk dua minggu atau sebulan, lepas tu kena beli.

3) Untuk browser, taip lah apa yang saya dah tulis tu. Lepas tu cuba sendiri.

4) Taip 'free games' atau 'pc games'.

5) Taip 'media player' atau 'free media player'.

Selamat melayari dunia siber.

Wednesday, September 9, 2009

Palm Pre, Palm Pixi, iPod Nano, Blackberry Curve

Being a gadget freak has a lot of disadvantages because one is always attracted to the latest toy, most times things that one doesn't really need.
I am using the Palm Centro (with Palm OS, not with stupid Windows OS) for my Malaysian mobile, and the Blackberry Curve 8900 for my Singapore mobile (linked to company's email account).
But there are temptations out there!


The Centro I am using is my third Palm in a row; I used the previous two Palm Treo versions. Treo started off the touchscreen fad long before Apple iPhone came onto the stage, but it was only popular with 'business' users, as compared to the mass market of youths. If you watched the series '24' or American spy movies you can sometimes see the Treo being used by the hero or villians.


Whereas the iPhone is for those who like to listen to music, it is impractical for people like me who need a proper (if tiny) keyboard to type stories on the go.
I had used the three Palm over the years to file stories while in Kedah and Perlis in the 2004 elections, and from Kelantan in the 2008 one.
And other stories from Johor to Penang.
There is nothing like using the Palm with a foldable keyboard in a mamak restoran if you want to stop traffic! See here - an old Treo mounted on a foldable k'board.

While others need to lug their laptops, I didn't and I don't.
I can and have typed stories while in cabs on the way back to a hotel which is like 2hours away from Kota Baru or Alor Setar. Or in the airplane without the bother of having to take out a big laptop.


In Singapore, I use the Blackberry so that I could be directly linked to my office email.
People asked why do you want to be instantly reachable to your bosses?
My answer is that every morning when I wake up, my first instinct is to reach for my 'berry and 5mins later I know what is happening at the office and around the world.
I know who or which bureau of The Straits Times has/have been praised or scolded by the bosses, what are the headlines around the world, and even what new gadgets have just been offered in the world of technology.
I feel at peace, because knowledge is power. Some say Ini kerja orang Gila.


- Anyway, Palm has a new mobile to replace the Treo. It is called Palm Pre (Palm OS and not the quirky Windows OS which I hate). Stupid name, I know.
This one is a curvy slider with tiny keyboard.
It is not in Singapore or Malaysia yet. Supposed to be introduced here next month.
But overnight, a new machine has been introduced. Palm Pixi. Another stupid name.
It looks a bit like the Blackberry Curve. See PICTURE.
It is a bit smaller than the Pre but without wi-fi.
Haiya. Metinks I will stick to the plan to buy the Pre.


- And Blackberry also has a new machine upgrade from the Curve 8900. It is the Curve 8520.
At least it is the same size from the 8900.
The Blackberry Bold is too big, and please do NOT buy Storm because it does not have any keyboard (like the iPhone, you have to use the electronic screen keyboard - susah nak pakai, cos we all have fat fingers).


- And overnight too (overnight in this part of the world), Steve Jobs introduced a new iPod Nano with video recording.
Up to you guys who want to pay high prices for stupid machines. But as some reviewer had already written, it is pretty difficult to record videos with a small Nano - how do you hold the bloody thing steady?


- While kids are so proud to play their music with iPhone and Nano, I have something that few people have. I play music from my 'berry using Sony Ericcson's bluetooth (ie wireless) headphones. All the music without the cords. Mahal nak mampos, but worth it.


- And now, I am looking for an Omron pedometer, after turning my back on a planned purchase of a Polar training monitor/pedometer cos it is too pricey.


- After that, maybe a bluetooth watch, and then maybe a drone missile. I did say at the start that being a gadget freak has its disadvantages, right?