Orang main video, takkan saya tak lawan balik!
Saya pun ada video yang sedang meletup satu negara.
Clip ini sangat dasyat, sehingga heboh semua berhenti nak nonton!
Meletup-letup isu ini.
Nak hukum orang ni, atau kita ikut tertawa bersama.
Sehingga abang polis pun mabuk tak tahu nak kata apa.
Negaranya ialah Indonesia, dan videonya lebih syiok dan selamat.
Baca sini, sini, sini dan sini.
Sebelum itu, video asalnya di sini.
Ia disahkan asli dan tidak direka oleh sesiapa.
Ini dari movie apa ya? Cuba kasi tahu siapa peminat Bollywood.
Itu Abang SRK nyanyi atas keretapi.
Pandai mamat Brimob ni - nampak dia hafal semua perkataan tu. Brimob ialah briged mobil, Mobile Brigade.
Gorontalo ialah sebuah Kabupaten (Regency. Agaknya kalau kat Malaysia kita panggil district/mukim, kot).
Kabupaten Gorontalo ini ialah sebahagian daripada Propinsi Sulawesi Utara, salah satu dari 33 propinsi/provinsi di Indonesia (Malaysia panggil Negeri).
Dengan satu lagu ni saja, mamat polisi brimob tu menjadikan kabupatennya, propinsinya dan pulaunya begitu popular!
NONTON SRK dansa atas tren ni, saya rasa berpeluh dan dah kurus dah. Hee.
Showing posts with label songs. Show all posts
Showing posts with label songs. Show all posts
Monday, April 4, 2011
Thursday, December 30, 2010
Tahun Baru - Tears in heaven
Anak Eric Clapton, Connor 4tahun meninggal setelah terjatuh dari condo tingkat 53.
PERJALANAN HIDUP - Ramli Sarip
Aku yang masih di perjalanan hidup ini
Begitu lama berlegar di persimpangan dunia
Menempuh jarak dan titian
Rimba dan lautan
Mencari sesuatu yang abadi
Aku yang masih di perhentian hidup ini
Begitu jauh mengembara ke serata dunia
Mengejar siang dan malam
Surut dan pasang
Mencari sesuatu kebebasan
Mencari sesuatu kedamaian
Di mana berakhirnya perjalanan ku ini
Esok dan lusa bukan milikku
Oh Tuhanku
Lindungilah hambamu yang hina ini
Aku setia hanya padamu
Oh Tuhanku
----------------------------------------
SAUDI, PAS & NEGARA ISLAM
Bukan saya saja yg marah tentang bangunan jam gede di Makkah tu. Ramai lagi.
Lihat ni, musuh pun dah tahu, umat M boleh dijual hanya kerana wang. Masuk New York Times you, dan inilah pemandangan jam besar tu dari kawasan Kaabah. Sedih.
Saya tanya lagi: Apa perlunya bangunan yang memperkecilkan martabat Kaabah?
Hotel mewah dan orang kaya lebih dimuliakan.
Nanti kita tawaf sibuk nonton jam tu, nak tengok bila nak makan. Dan nak tahu bila kita boleh masuk kembali ke bilik hotel kita yg mewah kat depan mata tu.
Agama telah dikomersilkan? Wah, marah nanti Pak Saud tak kasi hamba ke sana lagi. Tapi ini hanya luahan orang kecik.
Yang lebih sedih - artikel NYT tu tulis banyak lagi pembangunan kondo mewah nak dibuat kat situ.
Mereka nak OrchardRoadkan dan KLCCkan Makkah. Bahalol betoi.
DAN di Malaysia, ada orang atas dah nak tutup konsep Negara Islam PAS.
Takut tak dapat undi dan terus jadi parti kampung, anak ulama kata baik PAS jadi parti nasionalis. Berpijak di bumi nyata.
Bagus tu, sebab konsep Negara Islam kuno. Takut nanti orang lempar batu, halau kita dari kampung mereka. Tak undi kita.
Kita modenkan Islam, kasi orang masuk masjid pakai ketat-ketat tak payah bertudung, jual arak di convenience store, ludah bila orang sebut agama. "Over my dead body".
Saya sokong. Syabas.
Errr cuma saya konfuse sikit.
United Malays NATIONAL organisation - "kebangsaan Melayu" - apasal pura-pura nak jadi parti Islam? Nak gubal dasar Islam itu dan ini? Perangai masih merampok rakyat.
Tak 'yah lah. Jadi parti nasionalis macam PAS bagus. Senang dapat undi.
Saya syorkan nama baru utk PAS = Parti Assyabiyah = masih boleh kekal namapendek "PAS".
Sunday, November 14, 2010
Permata educator, First Lady, soon top singer (?)
Selingan sebelum masuk topik manusia, emas dan matawang Bah. 3.
Mungkin ramai dah tahu tentang lagu ni. Saya baru diberitahu.
Mungkin ramai dah tahu tentang lagu ni. Saya baru diberitahu.
Monday, November 1, 2010
Father & Son - Take your time, think a lot
Anak dah besau.
Masuk National Service di Singapork Darul Cainis.
Si mamat bujang ni, Lance Corporal, took part in the 2010 National Day Parade.... and is proud of it (alamak, teringat lagu Razak Baginda).
And this, the song that always reminded me of my dad, and our relations.
And of my son.
Born in the Year of the Dragon, mamat ni fiery juga bila kena cucuk sikit, nasib baik bapa ni orang Year of the Pig, jadi pandai pujuk dia dengan main oink, oink.
Masa muda, macam-macam kita nak buat. Rasa boleh gegar dunia.
Tak mahu dengar cakap orang, kadang-kadang.
Our job is to help them along, not block them.
Jika anda pernah berumrah - anda akan lihat anak-anak bangsa Arab. Ibubapa mereka main lepaskan gitu saja biar merayau dan mengacau orang. Anak-anak kita semua control.
Saya rasa cara Arab tu bagus juga - let them explore the world and make mistakes. Like we did. So that they will grow tougher, and hopefully, become better at adapting to circumstances (Cuma pak arab ni dapat minyak banyak sangat, jadi pemalas dan sombong bodoh).
Apa pun, ini lagu versi baru - Ronan Keating dengan pak chic Yusuf Is-le.
Kalau tak suka lagu ni tak apa, lagu ni lagi syiok - baca posting lama saya di sini. The lyrics are here!
Boleh gila tertawakan Singapork ni.
"We live in Singapura" by Hossan Leong.
I live in Singapura
It's not perfect living
But at least it's interesting!
The song has become an Internet classic for Singaporean youtubers.
Also do see another version of this song, and laugh more!
Masuk National Service di Singapork Darul Cainis.
Si mamat bujang ni, Lance Corporal, took part in the 2010 National Day Parade.... and is proud of it (alamak, teringat lagu Razak Baginda).
And this, the song that always reminded me of my dad, and our relations.
And of my son.
Born in the Year of the Dragon, mamat ni fiery juga bila kena cucuk sikit, nasib baik bapa ni orang Year of the Pig, jadi pandai pujuk dia dengan main oink, oink.
Masa muda, macam-macam kita nak buat. Rasa boleh gegar dunia.
Tak mahu dengar cakap orang, kadang-kadang.
Our job is to help them along, not block them.
Jika anda pernah berumrah - anda akan lihat anak-anak bangsa Arab. Ibubapa mereka main lepaskan gitu saja biar merayau dan mengacau orang. Anak-anak kita semua control.
Saya rasa cara Arab tu bagus juga - let them explore the world and make mistakes. Like we did. So that they will grow tougher, and hopefully, become better at adapting to circumstances (Cuma pak arab ni dapat minyak banyak sangat, jadi pemalas dan sombong bodoh).
Apa pun, ini lagu versi baru - Ronan Keating dengan pak chic Yusuf Is-le.
Kalau tak suka lagu ni tak apa, lagu ni lagi syiok - baca posting lama saya di sini. The lyrics are here!
Boleh gila tertawakan Singapork ni.
"We live in Singapura" by Hossan Leong.
I live in Singapura
It's not perfect living
But at least it's interesting!
The song has become an Internet classic for Singaporean youtubers.
Also do see another version of this song, and laugh more!
Thursday, September 9, 2010
Keagungan Tuhan - dunia hanya naungan
Macam-macam benda kita dah nampak di dunia ini.
Tapi satu makhluk yang apabila saya bertembung kali pertama, kata omputeh, I nearly fell off my (proverbial) chair, ialah makhluk ini.
Bukan, bukan polong atas pokok, atau hantu galah.
Bukan Uji Rashid nyanyi dengan Hail Amir lagu Raya.
Saya nampak makhluk ini dalam balang air di Langkawi Underwater World beberapa tahun. Saya tak tahu ada makhluk seindah begini.
Eh, ini sea horse/kuda laut, atau daun, atau patung.
Betul ke ni?
Atau mainan?
Masih hidup ke depa ni? Diam saja dan slow-moving.
Makan apa dia?
Rupanya mamat ni makhluk betul, berasal dari Australia.
Namanya ialah Leafy Sea Dragon (Naga laut berdaun?).
Keagungan Tuhan.
Cerita mamat sea dragon ni di sini, dan hingga hari ini saya masih cuba nak beli coin sea dragon ini - limited edition dan mahal (Satu hobi saya ialah collect special coins).
LAGU D'LLOYD
Semasa saya budak sekolah rendah di sebuah kampung di Pasir Panjang, Singapore, antara lagu yang saya paling gemar ialah yang dinyanyikan kumpulan dari Indonesia, D'lloyd.
Zaman Uji Rashid dan Hail Amir.
Hingga kini, bila dengar lagu ni, sayup rasa di hati.
Tak sangka, budak kecil yang menumpang rumah nenek di kampung Melayu, keluarga miskin, anak kepada drebar dan amah, akan merantau begitu jauh dalam hidup. Saudara saudari pun ramai yang begitu; dah jauh perjalanan hidup.
Keagungan Tuhan.
LIRIK lagu
Insaflah wahai manusia
Jika diri mu bernoda
Dunia hanya naungan
'tuk makhluk ciptaan tuhan
Dengan tiada terduga
Dunia ini kan binasa
Kita kembali ke asalnya
Menghadap Tuhan Yang Esa
Chorus
Dialah Pengasih dan Penyayang
Kepada semua insan
Janganlah ragu atau bimbang
Pada Keagungan Tuhan
Betapa Maha Besarnya
Pencipta alam semesta
Siapa selalu berbakti
Mengabdi pada Ilahi
Kan sentosa selamanya
Di dunia dan akhir masa
Tapi satu makhluk yang apabila saya bertembung kali pertama, kata omputeh, I nearly fell off my (proverbial) chair, ialah makhluk ini.
Bukan, bukan polong atas pokok, atau hantu galah.
Bukan Uji Rashid nyanyi dengan Hail Amir lagu Raya.
Saya nampak makhluk ini dalam balang air di Langkawi Underwater World beberapa tahun. Saya tak tahu ada makhluk seindah begini.
Eh, ini sea horse/kuda laut, atau daun, atau patung.
Betul ke ni?
Atau mainan?
Masih hidup ke depa ni? Diam saja dan slow-moving.
Makan apa dia?
Rupanya mamat ni makhluk betul, berasal dari Australia.
Namanya ialah Leafy Sea Dragon (Naga laut berdaun?).
Keagungan Tuhan.
Cerita mamat sea dragon ni di sini, dan hingga hari ini saya masih cuba nak beli coin sea dragon ini - limited edition dan mahal (Satu hobi saya ialah collect special coins).
LAGU D'LLOYD
Semasa saya budak sekolah rendah di sebuah kampung di Pasir Panjang, Singapore, antara lagu yang saya paling gemar ialah yang dinyanyikan kumpulan dari Indonesia, D'lloyd.
Zaman Uji Rashid dan Hail Amir.
Hingga kini, bila dengar lagu ni, sayup rasa di hati.
Tak sangka, budak kecil yang menumpang rumah nenek di kampung Melayu, keluarga miskin, anak kepada drebar dan amah, akan merantau begitu jauh dalam hidup. Saudara saudari pun ramai yang begitu; dah jauh perjalanan hidup.
Keagungan Tuhan.
LIRIK lagu
Insaflah wahai manusia
Jika diri mu bernoda
Dunia hanya naungan
'tuk makhluk ciptaan tuhan
Dengan tiada terduga
Dunia ini kan binasa
Kita kembali ke asalnya
Menghadap Tuhan Yang Esa
Chorus
Dialah Pengasih dan Penyayang
Kepada semua insan
Janganlah ragu atau bimbang
Pada Keagungan Tuhan
Betapa Maha Besarnya
Pencipta alam semesta
Siapa selalu berbakti
Mengabdi pada Ilahi
Kan sentosa selamanya
Di dunia dan akhir masa
Thursday, March 25, 2010
Psst! Nak software percuma dan berguna?
Dah lama tak masuk bab Internet-software-internet.
Kita jengok kejap dunia siber ni.
1) Ramai orang tentu suka melayari Youtube nak lihat trailer wayang, dengar lagu dan tengok aksi orang politik dan keluarga mereka (cerita 'Rosmah puaka' dulu popular benar! Maaf Datin Seri, saya cuma tulis apa yang semua orang suka buat. Saya tak nonton pun. Errrr, sekali saja adalah....).
Atau mungkin nak lihat Shah Rukh Khan joget, mendengar ceramah agama dan sebagainya.
Kadang-kadang kita syiok benar dengan sebuah lagu atau nasyid. Atau ceramah politik.
Kita nak download ke iPod (atau untuk saya, ke Walkman W Series untuk buat jogging), atau ke PC kita.
Tapi bagaimana nak tukar video dalam Youtube ke format MP3?
Atau bagaimana nak download video itu semua sekali masuk dalam laptop agar kita dapat bawa ke sekolah/kampung tunjuk kawan/keluarga?
2) Kira-kira dua tahun lalu, komputer saya kena malware. Ia bukan virus yang merosakkan system files atau trojan yang mencuri maklumat.
Malware yang saya kena, dah lupa nama, setiap sejam gitu akan flash advertisement nak jual itu dan ini. Kita lagi syiok tulis email atau main game, dia flash advertisement. Kurang ajar betul.
Menggelacat saya kena Google cari 'ubat' nak bunuh malware ini. Berjam-jam dan macam-macam saya cuba, akhirnya dapat bunuh juga.
Nak format semula satu komputer, payah sangat.
Tapi mana kita nak cari 'ubat'?
Who do you call? Ghostbusters?
Atau mungkin kita nak update virus protection, tapi nak yang percuma.
Semua kita nak free sajalah. Biasalah tu.
Mana nak cari? Takut salah download kena attack pulak laptop atau PC kita.
3) Saya nak tanya: Siapa yang menggunakan browser Internet Explorer (IE), angkat tangan!
Kahkahkah, buang masa oi!
Sejak 5tahun lalu, saya gunakan Firefox dan Opera. Saya hanya menggunaka IE di tempat kerja kerana security system tak membenarkan kita gunakan browser lain.
Anda juga mungkin nak cuba Chrome (by Google) atau Safari (by Apple).
Firefox lebih pantas nak upload dan download, dan lebih mudah digunakan dari IE.
Dan kini, jeng jeng jeng, Opera Version 10.5 baru saya download semalam.
Mak oi! Lebih pantas dari Firefox.
Saya kini dah mula gunakan.
GAMBAR ATAS: Logo Firefox. Musang peluk dunia.
GAMBAR BAWAH: Logo Opera. Berbentuk donut warna merah.
4) Atau kita nak cari game atau utility software yang lain. Di mana tempat yang paling selamat kita nak cari?
Percuma dan tak ada virus dan malware yang akan didownload bersama?
5) Atau kita fed up dengan Media Player kat laptop kita. Apa nak buat?
Saya memang agak anti dengan si Microsoft ni. Saya tak gunakan IE dan saya juga, sebolehnya, tak gunakan Windows Media Player.
Saya berminat dengan Real Player.
Dulu saya gemar dengan WinAmp.
Atau mungkin anda nak cuba iTunes dari Apple.
Sebab saya kurang penggunaan produk Microsoft?
Saya tak mahu hanya satu saja syarikat software control dunia. Nanti dia naikkan harga, mampoi kita semua.
Macam dulu apabila hanya Microsoft dan operating system Windows.
Dia letak harga tinggi pun kita terpaksa bayar.
Kini dia kena lawan dengan Linux dan Apple's Snow Leopard.
Kita tak perlu lagi pakai Microsoft Office.
Dalam GMail ada 'Documents' (lihat atas sekali, sebelah kiri). Buka tu, dan ada Word, Spreadsheet, Presentation. Semuanya percuma!
Dah habis buat, kita save, kat mana ada Internet, kita boleh buka dokumen kita! Data disimpan di cloud computing, yang pernah saya cerita di sini.
Saya dah lama tak pakai Microsoft Word, biar harganya jatuh oi.
Anda juga boleh download secara percuma, OpenOffice.org - Word, Spreadsheet, Presentation semua ada.
BAHAYA MONOPOLI
Nak tambah sikit.
Dulu, hanya ada MAS dan SIA terbang antara KL-Singapore. Harganya RM400 one-way.
Sekarang dah ada AirAsia, Firefly, Jetstar dan Tiger, RM150 boleh dapat. Kadang-kadang lebih murah lagi.
Jadi kalau boleh, mari kita s l o w sikit gunakan produk Microsoft ni.
Sebab itu saya juga tak beli iPod ni. Sebabnya? Laporan menyatakan 70-80 peratus market MP3 dicontrol oleh iPod buatan Apple ni. Eh, bahaya tu!
Nanti tinggal dia sorang saja, mampoi kita semua, dia pasti naikkan harga.
Belilah MP3 buatan Sony, Creative (syarikat Singapore), Samsung dan yang lain.
Si Google ni pun sekarang dah jadi gergasi bahaya.
Dia miliki Google search, Blogger/Blogspot, GMail, Facebook, Youtube, Google Earth, Chrome dan kini ada software telefon bimbit Android.
Sebab tu kita, walaupun hanya orang biasa, kena jaga-jaga.
Sebuah monopoli tu apabila dah besar sangat, bahaya 'bang.
Jika berjuta-juta orang macam kita di seluruh dunia tak gunakan produk mereka, kerana ada produk alternatif, mereka baru nak dengar 'suara rakyat' ini. Mereka lebih prihatin kepada kita.
Samalah macam orang politik.
Dah ramai pembangkang dalam Parlimen, baru si Umno-BN ni ada slogan "Rakyat di Dahulukan, Pencapaian di Utamakan". Kalau dulu, 'Aku di Dahulukan, Pencapaian jadi jutawan di Utamakan'
OKlah, banyak sangat si remgold ni bawa cerita.
Nak tahu macam mana nak cari software bagus, percuma dan selamat (tak ada virus, trojan, malware).
Tuan,puan, Mak Datin, Tok Batin,
Memperkenalkan (kalau belum kenal):
download.com.
Dah bertahun saya gunakannya untuk mendapatkan software percuma.
Kita boleh lihat software yang paling popular, jadi boleh tahu yang nak didownload tu bagus ke tidak.
Ada review oleh pemilik website ini, CNET, sebuah syarikat teknologi gergasi.
Nak cuba software, lepas tu beli pun boleh.
Jadi jawapan-jawapan untuk soalan saya di atas:
1) Nak download video Youtube ke MP3 kita di komputer dan lepas tu upload ke iPod.
Ada software 'Free Youtube to MP3 Converter'.
Kalau nak download video Youtube ke komputer pun ada dalam software ni. Mudah nak digunakan.
Saya download lagu Hindustan sekarang ni. Hahaha.
2) Taip 'anti virus'.
Ada macam-macam software disenaraikan.
Ada yang boleh digunakan untuk dua minggu atau sebulan, lepas tu kena beli.
3) Untuk browser, taip lah apa yang saya dah tulis tu. Lepas tu cuba sendiri.
4) Taip 'free games' atau 'pc games'.
5) Taip 'media player' atau 'free media player'.
Selamat melayari dunia siber.
Kita jengok kejap dunia siber ni.
1) Ramai orang tentu suka melayari Youtube nak lihat trailer wayang, dengar lagu dan tengok aksi orang politik dan keluarga mereka (cerita 'Rosmah puaka' dulu popular benar! Maaf Datin Seri, saya cuma tulis apa yang semua orang suka buat. Saya tak nonton pun. Errrr, sekali saja adalah....).
Atau mungkin nak lihat Shah Rukh Khan joget, mendengar ceramah agama dan sebagainya.
Kadang-kadang kita syiok benar dengan sebuah lagu atau nasyid. Atau ceramah politik.
Kita nak download ke iPod (atau untuk saya, ke Walkman W Series untuk buat jogging), atau ke PC kita.
Tapi bagaimana nak tukar video dalam Youtube ke format MP3?
Atau bagaimana nak download video itu semua sekali masuk dalam laptop agar kita dapat bawa ke sekolah/kampung tunjuk kawan/keluarga?
2) Kira-kira dua tahun lalu, komputer saya kena malware. Ia bukan virus yang merosakkan system files atau trojan yang mencuri maklumat.
Malware yang saya kena, dah lupa nama, setiap sejam gitu akan flash advertisement nak jual itu dan ini. Kita lagi syiok tulis email atau main game, dia flash advertisement. Kurang ajar betul.
Menggelacat saya kena Google cari 'ubat' nak bunuh malware ini. Berjam-jam dan macam-macam saya cuba, akhirnya dapat bunuh juga.
Nak format semula satu komputer, payah sangat.
Tapi mana kita nak cari 'ubat'?
Who do you call? Ghostbusters?
Atau mungkin kita nak update virus protection, tapi nak yang percuma.
Semua kita nak free sajalah. Biasalah tu.
Mana nak cari? Takut salah download kena attack pulak laptop atau PC kita.
3) Saya nak tanya: Siapa yang menggunakan browser Internet Explorer (IE), angkat tangan!
Kahkahkah, buang masa oi!
Sejak 5tahun lalu, saya gunakan Firefox dan Opera. Saya hanya menggunaka IE di tempat kerja kerana security system tak membenarkan kita gunakan browser lain.
Anda juga mungkin nak cuba Chrome (by Google) atau Safari (by Apple).
Firefox lebih pantas nak upload dan download, dan lebih mudah digunakan dari IE.
Dan kini, jeng jeng jeng, Opera Version 10.5 baru saya download semalam.
Mak oi! Lebih pantas dari Firefox.
Saya kini dah mula gunakan.
GAMBAR ATAS: Logo Firefox. Musang peluk dunia.
GAMBAR BAWAH: Logo Opera. Berbentuk donut warna merah.
4) Atau kita nak cari game atau utility software yang lain. Di mana tempat yang paling selamat kita nak cari?
Percuma dan tak ada virus dan malware yang akan didownload bersama?
5) Atau kita fed up dengan Media Player kat laptop kita. Apa nak buat?
Saya memang agak anti dengan si Microsoft ni. Saya tak gunakan IE dan saya juga, sebolehnya, tak gunakan Windows Media Player.
Saya berminat dengan Real Player.
Dulu saya gemar dengan WinAmp.
Atau mungkin anda nak cuba iTunes dari Apple.
Sebab saya kurang penggunaan produk Microsoft?
Saya tak mahu hanya satu saja syarikat software control dunia. Nanti dia naikkan harga, mampoi kita semua.
Macam dulu apabila hanya Microsoft dan operating system Windows.
Dia letak harga tinggi pun kita terpaksa bayar.
Kini dia kena lawan dengan Linux dan Apple's Snow Leopard.
Kita tak perlu lagi pakai Microsoft Office.
Dalam GMail ada 'Documents' (lihat atas sekali, sebelah kiri). Buka tu, dan ada Word, Spreadsheet, Presentation. Semuanya percuma!
Dah habis buat, kita save, kat mana ada Internet, kita boleh buka dokumen kita! Data disimpan di cloud computing, yang pernah saya cerita di sini.
Saya dah lama tak pakai Microsoft Word, biar harganya jatuh oi.
Anda juga boleh download secara percuma, OpenOffice.org - Word, Spreadsheet, Presentation semua ada.
BAHAYA MONOPOLI
Nak tambah sikit.
Dulu, hanya ada MAS dan SIA terbang antara KL-Singapore. Harganya RM400 one-way.
Sekarang dah ada AirAsia, Firefly, Jetstar dan Tiger, RM150 boleh dapat. Kadang-kadang lebih murah lagi.
Jadi kalau boleh, mari kita s l o w sikit gunakan produk Microsoft ni.
Sebab itu saya juga tak beli iPod ni. Sebabnya? Laporan menyatakan 70-80 peratus market MP3 dicontrol oleh iPod buatan Apple ni. Eh, bahaya tu!
Nanti tinggal dia sorang saja, mampoi kita semua, dia pasti naikkan harga.
Belilah MP3 buatan Sony, Creative (syarikat Singapore), Samsung dan yang lain.
Si Google ni pun sekarang dah jadi gergasi bahaya.
Dia miliki Google search, Blogger/Blogspot, GMail, Facebook, Youtube, Google Earth, Chrome dan kini ada software telefon bimbit Android.
Sebab tu kita, walaupun hanya orang biasa, kena jaga-jaga.
Sebuah monopoli tu apabila dah besar sangat, bahaya 'bang.
Jika berjuta-juta orang macam kita di seluruh dunia tak gunakan produk mereka, kerana ada produk alternatif, mereka baru nak dengar 'suara rakyat' ini. Mereka lebih prihatin kepada kita.
Samalah macam orang politik.
Dah ramai pembangkang dalam Parlimen, baru si Umno-BN ni ada slogan "Rakyat di Dahulukan, Pencapaian di Utamakan". Kalau dulu, 'Aku di Dahulukan, Pencapaian jadi jutawan di Utamakan'
OKlah, banyak sangat si remgold ni bawa cerita.
Nak tahu macam mana nak cari software bagus, percuma dan selamat (tak ada virus, trojan, malware).
Tuan,puan, Mak Datin, Tok Batin,
Memperkenalkan (kalau belum kenal):
download.com.
Dah bertahun saya gunakannya untuk mendapatkan software percuma.
Kita boleh lihat software yang paling popular, jadi boleh tahu yang nak didownload tu bagus ke tidak.
Ada review oleh pemilik website ini, CNET, sebuah syarikat teknologi gergasi.
Nak cuba software, lepas tu beli pun boleh.
Jadi jawapan-jawapan untuk soalan saya di atas:
1) Nak download video Youtube ke MP3 kita di komputer dan lepas tu upload ke iPod.
Ada software 'Free Youtube to MP3 Converter'.
Kalau nak download video Youtube ke komputer pun ada dalam software ni. Mudah nak digunakan.
Saya download lagu Hindustan sekarang ni. Hahaha.
2) Taip 'anti virus'.
Ada macam-macam software disenaraikan.
Ada yang boleh digunakan untuk dua minggu atau sebulan, lepas tu kena beli.
3) Untuk browser, taip lah apa yang saya dah tulis tu. Lepas tu cuba sendiri.
4) Taip 'free games' atau 'pc games'.
5) Taip 'media player' atau 'free media player'.
Selamat melayari dunia siber.
Sunday, December 27, 2009
Melayu S'pore top lagi - tapi jika di bidang ilmu....
Taufik Batisah, Hady Mirza, dan sekarang, Sezairi Sezali.
Saya tak pernah nonton langsung Singapore Idol ke, Malaysia Idol ke, atau Zimbabwe Idol.
Saya banyakkan wirid (chessss sabah).
Tapi kalau kat Singapore ni, nak lawan budak Melayu menyanyi, berjoget, atau main bola memang susah.
Baguslah.
Melayu ni kat Temasick macam orang negro kat Amerika.
Dia top dalam sukan, entertainment dan ambil dadah.
Yang nak jadi terroris bodoh pun Melayu juga.
Jangan suruh dia belajar jadi pandai sudah. Terus masuk longkang
Sengaja I cakap gini biar dapat respon dari keturunan Sang Nila Utama.
Baca di sini.
Saya tak pernah nonton langsung Singapore Idol ke, Malaysia Idol ke, atau Zimbabwe Idol.
Saya banyakkan wirid (chessss sabah).
Tapi kalau kat Singapore ni, nak lawan budak Melayu menyanyi, berjoget, atau main bola memang susah.
Baguslah.
Melayu ni kat Temasick macam orang negro kat Amerika.
Dia top dalam sukan, entertainment dan ambil dadah.
Yang nak jadi terroris bodoh pun Melayu juga.
Jangan suruh dia belajar jadi pandai sudah. Terus masuk longkang
Sengaja I cakap gini biar dapat respon dari keturunan Sang Nila Utama.
Baca di sini.
Wednesday, September 9, 2009
Palm Pre, Palm Pixi, iPod Nano, Blackberry Curve
Being a gadget freak has a lot of disadvantages because one is always attracted to the latest toy, most times things that one doesn't really need.I am using the Palm Centro (with Palm OS, not with stupid Windows OS) for my Malaysian mobile, and the Blackberry Curve 8900 for my Singapore mobile (linked to company's email account).
But there are temptations out there!The Centro I am using is my third Palm in a row; I used the previous two Palm Treo versions. Treo started off the touchscreen fad long before Apple iPhone came onto the stage, but it was only popular with 'business' users, as compared to the mass market of youths. If you watched the series '24' or American spy movies you can sometimes see the Treo being used by the hero or villians.
Whereas the iPhone is for those who like to listen to music, it is impractical for people like me who need a proper (if tiny) keyboard to type stories on the go.
I had used the three Palm over the years to file stories while in Kedah and Perlis in the 2004 elections, and from Kelantan in the 2008 one.
And other stories from Johor to Penang.
There is nothing like using the Palm with a foldable keyboard in a mamak restoran if you want to stop traffic! See here - an old Treo mounted on a foldable k'board.While others need to lug their laptops, I didn't and I don't.
I can and have typed stories while in cabs on the way back to a hotel which is like 2hours away from Kota Baru or Alor Setar. Or in the airplane without the bother of having to take out a big laptop.In Singapore, I use the Blackberry so that I could be directly linked to my office email.
People asked why do you want to be instantly reachable to your bosses?
My answer is that every morning when I wake up, my first instinct is to reach for my 'berry and 5mins later I know what is happening at the office and around the world.
I know who or which bureau of The Straits Times has/have been praised or scolded by the bosses, what are the headlines around the world, and even what new gadgets have just been offered in the world of technology.
I feel at peace, because knowledge is power. Some say Ini kerja orang Gila.
- Anyway, Palm has a new mobile to replace the Treo. It is called Palm Pre (Palm OS and not the quirky Windows OS which I hate). Stupid name, I know.
This one is a curvy slider with tiny keyboard.
It is not in Singapore or Malaysia yet. Supposed to be introduced here next month.
But overnight, a new machine has been introduced. Palm Pixi. Another stupid name.
It looks a bit like the Blackberry Curve. See PICTURE.
It is a bit smaller than the Pre but without wi-fi.
Haiya. Metinks I will stick to the plan to buy the Pre.
- And Blackberry also has a new machine upgrade from the Curve 8900. It is the Curve 8520.
At least it is the same size from the 8900.
The Blackberry Bold is too big, and please do NOT buy Storm because it does not have any keyboard (like the iPhone, you have to use the electronic screen keyboard - susah nak pakai, cos we all have fat fingers).
- And overnight too (overnight in this part of the world), Steve Jobs introduced a new iPod Nano with video recording.
Up to you guys who want to pay high prices for stupid machines. But as some reviewer had already written, it is pretty difficult to record videos with a small Nano - how do you hold the bloody thing steady?
- While kids are so proud to play their music with iPhone and Nano, I have something that few people have. I play music from my 'berry using Sony Ericcson's bluetooth (ie wireless) headphones. All the music without the cords. Mahal nak mampos, but worth it.
- And now, I am looking for an Omron pedometer, after turning my back on a planned purchase of a Polar training monitor/pedometer cos it is too pricey.
- After that, maybe a bluetooth watch, and then maybe a drone missile. I did say at the start that being a gadget freak has its disadvantages, right?
Tuesday, September 1, 2009
Indonesians hack Malaysian websites, pelt eggs
I always say 'Don't trouble Trouble, unless Trouble troubles you'.
But this is amazing.
Malaysians and the Malaysia government have not reacted.
But Indonesians just keep on insulting Malaysia Darul LetihPuasa.
1) First it was the Balinese pendet dance, which they claimed that Malaysia stole from them. I wrote about it here.
2) Then they said Negaraku was also stolen from Indonesia (when it was actually an old tune from another country).
3) And the Indonesians want a new law to protect their claimed assets.
4) And then, taking it a step further - they claimed that during Merdeka day, 120 Malaysian websites were hacked. Ada gambar lagi.
5) And jeng jeng jeng, since Malaysian are all relaxed as all these have not been reported, the Indonesians did something else - pelt the Malaysian high-comm with eggs.
(I quoted just from two newspapers, but the stories are also in the Bahasa news websites).
If Malaysia reacts by throwing out the 2mil Indonesians who cari makan in the country, how?
Not nice, you know.
Apa ini pak? Kan katanya satu rumpun. Satu agama. Lagi puasa.
A public affairs guy try to cool things down.
Luckily, Indonesia also wants to copy Malaysia in one respect - Indonesia regretted having thrown out the ISA laws, and wants them back!
But this is amazing.
Malaysians and the Malaysia government have not reacted.
But Indonesians just keep on insulting Malaysia Darul LetihPuasa.
1) First it was the Balinese pendet dance, which they claimed that Malaysia stole from them. I wrote about it here.
2) Then they said Negaraku was also stolen from Indonesia (when it was actually an old tune from another country).
3) And the Indonesians want a new law to protect their claimed assets.
4) And then, taking it a step further - they claimed that during Merdeka day, 120 Malaysian websites were hacked. Ada gambar lagi.
5) And jeng jeng jeng, since Malaysian are all relaxed as all these have not been reported, the Indonesians did something else - pelt the Malaysian high-comm with eggs.
(I quoted just from two newspapers, but the stories are also in the Bahasa news websites).
If Malaysia reacts by throwing out the 2mil Indonesians who cari makan in the country, how?
Not nice, you know.
Apa ini pak? Kan katanya satu rumpun. Satu agama. Lagi puasa.
A public affairs guy try to cool things down.
Luckily, Indonesia also wants to copy Malaysia in one respect - Indonesia regretted having thrown out the ISA laws, and wants them back!
Subscribe to:
Posts (Atom)


