Monday, February 21, 2011

Penting Suez Canal & Red Sea


Sedang satu dunia kecoh tentang apa yang terjadi di Mesir, Tunisia, Libya dan negara Arab lain, ada beberapa perhitungan yang dibuat oleh Umat Am.
Bukan, ini bukan 'Umat M' = malayo islam al-mereng wal-bongoks.
Tapi Umat Am ini ialah Am'rika dan sekutunya Israel Darul Pembunuh.

Lihat peta Mesir tu. Di situlah duduknya Suez Canal.
Itulah 'longkang besar' - orang Johor panggil Parit, orang Penang panggil Permatang - yang menjadi nyawa Umat Am dan juga negara-negara Eropah.
Dulu sebelum ada Suez Canal - dibuka tahun 1869 (142 tahun lalu) - kapal yang membawa muatan minyak dari Timur Tengah, getah dari Malaysia, makanan dari Vietnam dan kain dari Bangladesh, terpaksa pusing keliling benua Afrika apabila hendak ke Britain dan negara Eropah lain.

Dan dari Britain tu boleh seterusnya barangan boleh dibawa seberang Lautan Atlantic untuk mendarat di New York, Boston dan bandar-bandar Am'rika di sebelah timur, the U.S. East Coast.

Ini jalan pintas laut = shortcut for ships. Setiap kapal yang lalui Suez Canal kena bayar toll (mereka pun pandai macam Semi Value).
Dan kerana air laut Mediterrean dengan air di Red Sea sama parasnya, tidak perlu ada 'canal locks' = iaitu jalan air bertingkat dari satu paras ke paras lain seperti jika anda naik bot di Sungai Nil.
Tak faham apa itu 'canal locks'? Lihat cerita Panama Canal = Short-cut kapal terpenting di dunia selepas Suez Canal. Jika naik kapal dari Lautan Atlantic nak ke Pacific, gunakan Panama Canal, tak payah pusing selatan Amerika.

Kamu lihat GAMBAR ni nak faham apa itu channel locks atau canal locks. Ianya terpaksa di buat gitu sebab tanah bergunung di Panama. Tapi lece, sebab kena tunggu beberapa jam nak penuhkan air dalam locks = kapal kena 'lock up' = sebelum kapal ditimbulkan atau paras air direndahkan yang membolehkan anda berlayar ke tingkat lain.

------------
CERITA SELINGAN
Laut Merah, Red Sea = airnya berwarna biru. Tapi pak arab nampak merah sebab katanya ada algae-tumbuhan laut warna merah yang membuat air tu tukar warna.
-----------

Cerita syiok dan panjang pembinaan Suez Canal ni anda boleh baca sendiri, contohnya di Wikipedia.
- Canal ini ialah sepanjang 193km - jarak dari KL ke Ipoh ialah 205km.
- Lebar Suez Canal ialah 205 meter. Lebar highway dan jalanraya kita biasanya
seluas 3 meter SETIAP lorong.
Jadi maknanya si Canal ni seluas 68 lorong jalanraya.
Atau ikut skala lain - kita semua tahu berapa jarak 100m di track and field. Ah, ini dua kali jarak itu. Luas brader.


Kini, setelah pembesaran beberapa kali, Canal ni bukan saja boleh dilalui kapal dagang dan kapal minyak dan gas, tapi juga oleh US aircraft carrier beb. Aha!
Lihat ni GAMBAR US carrier sedang menyelinap di Suez Canal.

Maknanya senang Umat Am'rika ni nak dikejarkan dari pangkalan tentera mereka di Britain dan Eropah untuk ke Timur Tengah nak protect - bukan negara Arab - tapi MINYAK negara Arab.
Dah lihat ni, baru kita paham kenapa Yahud wan Nasara ni gemar sangat dengan Mubarak dan kerajaan Saudi. Satu control Suez Canal - jalan pintas untuk kapal minyak, kapal dagang dan kapal perang mereka.
Yang satu lagi ialah negara yang mempunyai minyak dan gas terbesar di dunia.
Negara yang mempunyai minyak bawah tanah KEDUA terbesar di dunia? Iraq. Ini datanya.
Lu ingat mereka tawan Iraq tu sebab apa? Hingga hari ni pun sistem jamban dan sekolah pun mereka tak buat dengan baik di Iraq. Sebab itu bukan priority mereka. Yang penting ialah dapat kawal minyak dan rakan karib mereka Israel Darul Pembunuh.
Cukup dulu.

No comments:

Post a Comment