Thursday, February 17, 2011

Demo, revolusi & makanan atas meja

Aha. Teruskan brader-brader sekelian.
Bahrain, Libya, Yemen, Iran.
Dan pemimpin di Jordan, Syria, Saudi pun dah mula pandang belakang.
Yang kat Iraq pun dah seram sejuk, dan tentunya di Morocco dan negara-negara kecil United Arab Emirates*.

(*Apa rasanya orang Qatar = mamat Timur Tengah cuba kasi komen sikit? Atau adakah orang Qatar semua gemuk-gedempol macam raja depa dan semua bahagia di syurga sebagai fat cats?).

Bagus, bagus.

Kasi roboh kota Melaka.
Muahahaaaaa (evil laughter, tertawa orang gila).
Keekeekeeeeee (hilai pontianak).

SAYA bukan dengki apa. Tapi jika anda tak ada pekerjaan, perut lapar, pemerintah corrupt, abang polis suka tangkap-rompak-pukul rakyat sebarangan, ah kau siap.



Antara banyak negara ini, yang paling disappointing pada saya ialah Iran. Sebab mereka dah ada pun revolusi hanya 32tahun lalu.
Shah Iran dijatuhkan semasa saya masuk politeknik pada 1979. Tapi kumpulan menggunakan slogan Islam naik lalu menekan rakyat atas nama agama pulak.
Mereka sibuk nak buat nuklear - atas nama keamanan atau nak buat bom, suka hatilah - tapi kurang sibuk menjana pekerjaan untuk rakyat.
Dan lebih parah lagi, rejim Syiah Iran ni sama corrupt dan busuk seperti rejim Shah Iran dulu. Baik abang polis, mahupun polis agama mereka pun sama juga.

KEPADA yang suka demo (termasuk Mahfuz Omar, naib presiden PAS), saya harap mereka kini akan buat demo lagi dan suruh PAS sekelian kondemn kerajaan Bahrain, Libya, Yemen, Iran, Iraq, Jordan, Syria, Saudi dan negara-negara UAE.
Baguslah kita ajak rakyat melayu semua berdemo setiap hari pun, buat apa nak kerja keras cari ilmu nak kalahkan musuh. Kita pekik-pekik lagi sedap.
Tak sibuk pun si DAP dan kaum lain tu demo tiap-tiap isu.
Jelas nampak umat M bodoh, suka tunjukkan perasaan, sedangkan orang lain berfikir dan merancang secara strategik.

(Maaf, bukan saya benci Mahfuz, PAS atau DAP, cuma saya khuatir nafsu demo lebih kuat dari otak yang suruh kita berfikir secara strategik nak bawa perubahan. Baik di Maysia mahupun Singapork Darul Kasino, memang perlu ada pembangkang yang kuat. Saya lebih gemar cara KitSiang = gunakan perkataan nak main pedang dengan kerajaan, bukan dengan pekik tepi jalan).

YANG orang lupa, tak semua negara yang telah ada revolusi akan dapat memperbaiki kehidupan rakyat.
- Di Indonesia, selepas 13tahun Suharto jatuh kerana Reformasi, ekonomi mereka kini jadi kegemaran ramai - banyak pelabur asing nak masuk.
Itu pun belum dapat siapkan pekerjaan untuk semua rakyat - sebab tu ada 2juta rakyat Indonesia di Malaysia, 1juta di Saudi dan negara Arab lain.

- Di Filipina, selepas 25tahun People Power oleh Cory Aquino, rakyat mereka masih teruk brader. Kamu gi Manila, di keliling bangunan megah kondo dan pejabat ada banyak slums - kampung setinggan papa kedana.
Tiga hari lepas, kampung setinggan terbakar dan 10,000 orang kehilangan rumah. Minggu lalu, kampung setinggan terbakar, 20,000 orang kehilangan rumah. Begitulah daif mereka, rakyat revolusi.

Ada setengah juta rakyat mereka di Singapork cari makan.

- Di Soviet Union dah 25tahun sejak zaman Glasnost dan Perestroika oleh Presiden Gorbachev. Negara Soviet hancur berpecah menjadi Russia dan 15 negara lain yang kecil.
Tapi walau ekonomi lebih baik, politiknya tak berubah. Biasalah cerita rejim ganas - abang polis jahat, corruption berleluasa dan seterusnya.


JADI kena ingat tidak semua revolusi akan memperbaiki kehidupan.
Sebelum kamu gi pekik-pekik 'revolusi' dan 'reformasi' di mana pun, kena fikir juga siapa yang akan beri kamu pekerjaan dan letak makanan atas meja untuk keluarga.
Sekali sekala, tentunya tak salah umat M ni berfikir secara strategik, bukan jadi bodoh berdiri bawah mentari pekik-pekik lepaskan geram.
Egypt dan Tunisia kini masalah besar. Ribuan rakyat Tunis lari ke Italy dan Eropah naik bot (GAMBAR) nak cari pekerjaan dan nak makan. Kita doakan negara mereka akan pulih segera.

Tak salah nak demo, tapi kalau selalu sangat berdemo dan pekik-pekik, kasi KL traffic jam teruk dan menyusahkan orang nak buat business, kamu merosakkan nama negara sendiri.
Sama seperti orang Thailand, yang setiap minggu ada demo Yellow Shirts atau Red Shirts. Kerja bodoh yang rosakkan nama negara.
Kesannya lebih besar jika kamu hanya sekali-saja demo.


1) Pssst, kamu lihat tak - Israel sonyap saja. Tak ada demo pro-demokrasi, sama macam DAP. Lain sungguh orang berstrategi dengan yang pakai hati tapi tak pakai otak.
Apa mereka buat? Mereka lagi buat rancangan baru beb. Nanti lain kali boleh cerita.


2) Sedang kita semua lalai berdemo, sedar tak anda bahawa Sudan kini dah dipecahkan? Orang Nasara dah menang besar, dapat South Sudan. Dulu satu negara besar, tapi pemerintah Sudan Arab-Muslim di utara ni zalim tak kena tempat.
Ah sekarang dah dipecahkan. Mampos lu - sebab minyak di di selatan Sudan (termasuk projek Petronas).
Tak lama lagi saya rasa Darfur tu pun akan dicuri.
Teruskan kan brader-brader di KL, teruskan berdemo tanpa fikir panjang.


-------------------------------------------
TAMBAHAN PAGI

Umat M ni satu bilion lebih. Tapi habuk tak ada yg jadi inventors.
- Kita bangga naik Mercedes yg sejuk dan laju. Buatan Jerman.
- Bangga ada iphone. Buatan Amerika.
- Bangga ada banyak bank akaun dan bond. Rekaan yahud wan nasara.
- Bangga ada TV 52inch nipis macam kertas. Buatan Korea.
- Kita hanya pandai buat kueh lapis dan nasi lemak. Dah makan, kena kencing manis.

Empat-lima tahun lalu, saya mengunjungi pameran ciptaan sains Islam anjuran kementerian teknologi Malaysia di KL, anjuran menteri masa tu, Jamaluddin Jarjis.
Hai, malu aku. Semua yg dinamakan teknologi tu benda ribuan tahun. Mesin angkut air dari sungai, doktor umat M dulu yg jadi pioneer nak operation orang sakit, sistem pengiraan perjalanan mentari dan sebagainya.
Aku ingat ada benda baru yg kita bina!? Habuk tak ada.
Semua tu pak arab dulu buat. Pak arab sekarang malas, yg melayu tak pernah rajin.

Saya dah banyak kali mengomel, bila nak naik, sapu dunia ni semua? Bukan susah sangat - hanya perbaiki benda yang orang dah reka. Improve upon a product.
- iPad = mesen touchscreen dan komputer jenis tablet. Ia bukan direka Steve Job. Dah lama benda tu ada. Tapi beliau bijak memperbaiki sofwenya dan hardwarenya berbentuk seksi. India dan China pun ada reka hardware ni, diisi dengan sofwe Android.
- TV nipis = yg reka dulu siapa? Mamat Amerika? Kini TV yang sungguh cantik, dan saya bila terlihat kelmarin (kata omputeh) was floored, ialah jenis LED flat screen buatan Samsung. Nipis giler. Dan belakangnya pun cantik macam iPad!
Kadang tak payah buat benda baru, sebagai Creator atau Inventor. Cuma nak cari umat M yang boleh jadi Designer pun jadilah.
- News cable TV = sebenarnya ada juga ler umat M dapat naikkan perbaiki produk yg sedia ada.
Emir gumok Qatar tu buat Al Jazeera (bahasa Arab). Kini jadi pujaan satu dunia Arab - di MENA (Middle East dan North Africa).
Cable TV dah banyak, seperti CNN, BBC, Sky, Fox, tapi masa tu belum yang ada secara besar-besaran dalam bahasa Arab dan dapat dinonton di banyak negara Arab, pan-Arab news channel. Lalu Al J ni masuk. Syabas.
Kini dah diikuti pula Al-Arabiya milik Saudi nak lawan mereka. Baguslah ada competition dan wartawan pun ada banyak kerja.
Dan biar mereka nonton berita dari kacamata sendiri.

INI hanya example mudah.
Any big ideas from the Muslim world?, tanya mamat arab ni (terima kasih blogger Fudzail).
Arab ni banyak duit, depa ler kena biaya projek produk baru ni.

Nasib baik aku dah tua, ada excuse - pak chic dah tempang dan ada penyakit diabetes, macam mana nak kerja kuat. Otak pun dah karat, asyik pikir bila nak duduk masjid bila masuk waktu (phwee-weet).
Baca ngomel lama saya sini, sini, sini dan sini. Kadang ada idea besar, tapi executionnya lemah. Tidak apa, sekurang-kurangnya mencuba juga.

No comments:

Post a Comment