Saturday, February 12, 2011

Mubarak & kenapa Reformasi lemah

Semasa zaman Reformasi Maysia pada 1998-1999 abang polis agak mati akal pada mulanya. Ribuan rakyat KL-Selangor keluar mengamuk di jalan raya setiap hujung minggu, terutama Sabtu malam.
Apatah lagi setiap Sabtu malam ada Pasar Malam di Jalan Tunku Abdul Rahman - dekat dengan Medan at-Tahrir (Liberation Square) KL - Dataran Merdeka.
Beribu akan keluar, olok-olok beli kueh dan kwaci, teeshirt murah dan VCD (masa tu belum ada DVD), lepas tengok kiri-kanan, berkumpul dan mula berpekik.
- 'Hancur hancur, hancur BN'.
- 'Hidup hidup, hidup Anwar'.
- 'Undur undur, undur Mahathir!'

Juga di Masjid Kampung Baru.
Olok-olok sembahyang maghrib, tapi niat nak demo. Heehee.
- 'Undur mahafiraun!' - maksud mereka Mahathir, bukan firaun Mesir, Mubarak!
- 'Bebaskan Anwar'.
- Ada juga yang pekik: 'Izzah, I love you' - tak tahu mamat ni sokong Anwar atau sokong 18-year old (then) Izzah.

Abang polis mati akal. Sebab ramai ditangkap di akhir semua demo ni. Puluhan kena cekup, disumbat satu malam.
Akan dilepaskan Ahad pagi, petang, atau selewatnya Ahad malam.
Minggu depan, mereka berkumpul lagi!
Orang tak serik!!

Cerita ini ada kena mengena dengan kejatuhan Hosni iPad Mubarak (sebab model baru nak keluar!), dan mengapa perkara yang sama tidak akan berlaku di Maysia - macam saya sebut baru-baru ini.
Reformasi akan terus longlai di KL.


Sambung dongeng: Selepas berminggu dan berbulan demo ratusan orang - kadang ribuan - akhirnya saya nampak sesuatu berlaku.
Tak ramai keluar lagi di jalan-jalanraya KL. Kenapa?

Saya tak tahu ini genius abang polis atau terjadi dengan tak sengaja. Dan tentunya sebab ada isu lain yang berligar.
Mereka yang dicekup tu, TIDAK LAGI dilepaskan pada hari Ahad. Yang kena tahan akan dilepaskan hanya hari Isnin dan Selasa.
Tukang demo pun takut nak tunjuk perasaan lain di tepi jalan.
Apa yang jadi?

Bayangkan jika kita kerja dengan kerajaan Maysia sebagai kakitangan awam, atau syarikat GLC (Telekom dan Syabas, Tabung Haji dan Permodalan Nasional), mahupun syarikat privet Cheena seperti Public Bank, Ah Long Travel, dan Best Hong Plastic Factory.

Yang demo rata-rata muka Malayo.

Jika kita demo Sabtu malam, kemudian kena cekup, mulanya dibebaskan pada Ahad.
Majikan tak tahu kita sokong Reformasi atau anti-Mahafiraun. Hari Isnin hingga Jumaat kita kerja macam biasa. 'Buat muka decent', kata mamat rock Singapork.

Tapi jika polis terus tahan hingga Isnin atau Selasa, problem beb.
- 'Datuk Azman, maaf saya kena ambil emergency off hari ini, macam minggu lalu bila saya tak dapat datang hari Isnin. Sebab kena cekup polis, tuan'.
- 'Tauke Wong, sorry ah saya tak masuk kerja niari sebab masih di balai polis. Err saya kena tahan sebab demo lawan kerajaan'.

POLIS dapat hentikan demo jalanan, antaranya, kerana perut rakyat masih penuh.

Shortcut cerita:

1) Ada pekerjaan.
Kerana rakyat semuanya ada pekerjaan tetap, maka takut nak demo sebarangan. Rakyat Mesir dan Tunisia tu ramai tak ada kerja, miskin sakan dan terlalu tertekan dengan pegawai kerajaan.
Saya katakan ini sebab kita tahu ada yang dah mula cucuk-cucuk nak bawa isu Arab ke sini (baik Maysia, mahupun di Singapork Darul Paradise On Earth).
Kononnya rakyat marah nak demo besar-besaran tak lama lagi.

2) Ramai rakyat Maysia ada rumah dan tanah. Lebih lagi orang Malayo, Bangsa Emo Suka Demo.
Setiap orang yang berkeluarga dan ada rumah dan kereta/motosikal, ada saham nak pastikan negara terus aman.
Warga Cainis Maysia ada syarikat, factory, kedai dan pejabat. Takkan nak demo tak tentu pasal? Nanti kerja tak jalan, bangunan mereka kena bakar!

Hanya jika isu terlalu mencabar, maka rakyat akan marah.
Isu Anwar dan Reformasi tu tercetus kerana orang rasa sesuatu masalah besar berlaku dan orang politik terus kata Everything Is AOK. Media tempatan pun laporkan macam nothing is wrong, memang Anwar tu jahat sakan.

Walhal orang itu baru semalam ialah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, malah Bakal Perdana Menteri dan orang yang dilihat warak al-mala'ikat pijak semut tak mati.
Tapi esoknya di tuduh oleh media perdana sebagai:
- Kaki pompuan, bukan seorang mangsanya.
- Kaki jantan a.k.a. Gay, bukan seorang saja kekasihnya.
- Agen Amerika.
- Perompak wang berbilion, sehingga ada Master Accounts.

Hingga kini kesemua isu di atas masih dipersoalkan, dan mungkin ramai kata semuanya betul pun! Tapi pada 1998, TPM, Menteri Kewangan dan Pak Sheikh al-alim dituduh macam-macam tanpa bukti. Melenting rakyat.

Lepas tu mahkamah dengan begitu efficient dalam masa sehari - hari yang sama - dapat menentukan bahawa adik angkat Sukma Dermawan dan speech writer Munawar Anis rupanya telah digaykan oleh Anwar.
Saya masih ingat lagi headline mukasurat satu NST hari esoknya:
'We were sodomised'.

Dirasakan pembohongan melampau. Mengamuk rakyat.

Reformasi jalanan dan people power ala-Mesir dan Tunisia hanya akan berulang di Maysia, mahupun masuk Singapork, jika rakyat merasakan sesuatu masalah besar dah berlaku tapi orang atas terus ngorok dan mahu terus berbohong.
Ingat juga, pada 1998 tu ekonomi teruk dan ramai kena retrench, jadi ia bantu memanaskan keadaan. Sehingga pasaran saham tumbang, ringgit meleset dan IMF nak masuk.

KINI Abang Anwar ni, pada setengah rakyat, banyak main politik sehingga semuanya salah.
PKR pecah-belah pun disalahkan Umno-BN semuanya!
Reformasi macam lauk semalam. Dah basi.
Kenalah improve beb jika nak tawan Putrajaya.
Umno-BN masih berlagak besar, masih arrogant. Pada saya projek-projek yang diannounce tu banyak yang janggal harganya. Mana kamu nak dapat wang utk belanja dan terus belanja? Nak keluarkan bond? Tambah hutang negara???
Umno-BN masih mudah nak dijatuhkan, tapi pembangkang kena make your house in order.
Tak boleh hanya harapkan kelemahan musuh, kena kuatkan barisan kamu sendiri juga.

3a) Warga Cainis terus takut nak demo, walaupun marah dengan BN hari ini. Sebab apa?
Perut kenyang. Kecoh pembangkang hentam Melayu ada 19 peratus kekayaan negara, tapi Cainis ada 50-60 peratus tak ada pula yang persoalkan!
Jika kamu di kolam besar KLCC tu (dekat garden), sila pusing dan lihat keliling kamu - berapa banyak bangunan dan kondo di situ milik Melayu?
Yang ada Tabung Haji, bangunan PNB, MAS HQ, Petronas Towers - semuanya GLC, bukan milik tycoon Melayu. Yang lainnya semua milik Cainis.

Dan lihat keliling bilik kamu atau living room - dari siapa kamu beli barang-barang itu semua?
Kaum mereka kerja kuat dan pandai berniaga, tidak seperti orang Melayu yang terus mengharap dapat kontrak kerajaan dan skim cepat-kaya.
Kamu makan di 'restoran mamak' - sebenarnya banyak restoran mamak ni kini dimiliki tauke Cainis!

Lagipun di dunia global hari ini, mereka tak payah duduk lagi di Maysia. Dah fedup? Gi kerja kat Singapork.
Menarik apa yang saya lihat hari ini:
- Saya gi makan kat restoran halal milik Cina Singapork pagi tadi, bernama Qiji. Yang di kaunter mamat Cainis muda Malaysia.
- Saya jalan-jalan masuk kedai TV - yang layan saya mamat Cainis Malaysia juga. Tak beli apa-apa cuma nak lihat L.E.D. TV (lebih canggih dari Plasma dan LCD).
Saya tahu mereka warga Maysia sebab mereka berbual lenggok Maysia. Cheena muda Singapork hari ini, 99 peratus dah tak pandai bahasa Melayu.

Bangsa mereka ini tak emo, buang masa berdemo, tapi terus cari rezeki halal. 'Jika kamu tekan kami kat Maysia, kami calibut'.
Jika mereka bukan profesional dan tak boleh kerja di Amerika atau Australia, mereka jadi restaurant helper dan electronic store salesman di Temasek pun tak apa.
They don't have to take the sxxt from the government anymore.

Kerajaan mana pun (baik BN atau Pakatan di Kedah dan Selangor) akan ada problem besar jika Cainis mula demo kat tepi jalan!
Macam isu Teoh Beng Hock dulu. Sebab ia menunjukkan dah marah benarlah bangsa mereka tu! Dirasakan akan sesuatu yang salah besar-besaran tapi orang atas buat tak tahu.

Dalam banyak isu, yang pekik-pekik buang masa ialah Malayo. Lepaskan geram tanpa berfikir secara strategik.

Pada saya, jika Melayu demo kat depan embassy Amerika atau di bangunan sekretariat kerajaan Selangor, itu macam buih di laut. Macam sampah kat Sungai Klang.

b) Bangsa India pula demo besaran Hindraf pada 2007 kerana terlalu marah kerana kuil dirobohkan tanpa respect.
Nak robohkan dewan solat orang lain, kena tunjuk hormat, kan itu ajaran agama kamu?

-------------------------------------
JAGA HATI MINORITI

Saya kasi example - kamu nak kata saya bodek Kuan Yew pun tak apa, cuma nak tunjuk cara jaga hati minoriti.
Sebab tu bila Kuan Yew hamun kami kerana kononnya tak mahu duduk semeja dengan mereka, ramai marah.
'You dissed us, man!', kata nigger Am'rika.
Yang bahalol tak marah, saya sorang saja, sebab sedap kena ganja PAP di SPH. Hahaha.

Di Singapork, puluhan surau dan masjid dah dirobohkan sejak 1970an apabila negara membangun pesat dan kampung-kampung semua dirobohkan. Tapi orang Melayu marah taik ayam.
Kerana takut dengan PAP? Kerana Melayu ditindas oleh Lee Kuan Yew?
Bukan. Sebab sebelum robohkan, mereka beritahu dulu - akan diganti dengan masjid besar dan cantik.
Dengan kapasiti jemaah lebih ramai dari 3-5 masjid dan surau yang nak diroboh di kawasan yang sama.
Semua masjid moden Singapork tiga dan empat tingkat! (sebab tanah mahal).

Ini sama seperti cara Mentri Besar Selangor Khalid Ibrahim handle isu kuil Hindu di Shah Alam. Kamu pujuklah mereka dan beri kuil lebih besar, walau jauh sikit dari tempat asal. Sebelum kamu robohkan kuil mereka yang ada.

Masjid Singapore ni pelik-pelik - baca sini saya tulis dulu. Yang kat basement dalam tanah pun ada. Yang berbentuk castle dan factory.

Setiap masjid moden Singapore yang membinanya ialah umat M sendiri - pakai wang kami sendiri. Setiap warga Muslim derma paling kurang S$2 sebulan, dipotong gaji kamu oleh majikan masuk Mosque Building Fund = Tabung Dana Masjid. Kini dah jadi Mosque Building Fund and Mendaki Fund - untuk pembelajaran anak MalayoMoslem.
Di sini ada detail berapa dah dicollect dan berapa masjid dah dibuat, dan harganya berapa.

-------------------------------------

Balik cerita: Kaum India ni minoriti lemah macam Melayu di Singapork. Mereka mahu ditunjuk respect oleh kaum majoriti. Itu saja.
Lawatlah mereka di Batu Caves bila ada keramaian mereka. Atau sambut hari kemeriahan mereka di Little India tu (Marah pulak Jakim Jawi Jais - sesat tak umat M, jika mereka ada patung besar di Batu Caves?).

Dan kerana mereka lemah dalam pelajaran dan payah nak cari pekerjaan yang baik - serupa dengan orang Malayo Singapoora - bantulah mereka.


ITULAH antara perasaan saya hari ini selepas melihat Mubarak tumbang.

Analisa cetek, tentunya.
OK beb, kamu kini boleh komen dan hentam saya!

No comments:

Post a Comment