Tuesday, April 27, 2010

Kontroversi besar di dua pulau Indonesia

1) BATAM

Minggu lalu, saya terkejut apabila terbaca News Flash ada protes dan riot/pergaduhan besar di pulau Batam di Indonesia. Menjadi berita besar dalam akhbar saya.
Kerja saya monitor berita Tenggara Asia dan Asia Selatan (India,Pakistan,Afghanistan.SriLanka), jadi jika ada apa-apa berlaku kami di Foreign Desk cepat dapat tahu agar dapat muatkan dalam akhbar.

Batam ialah pulau yang sangat popular di kalangan warga Singapore. Hanya kira-kira satu jam naik feri - 20km di selatan - ia terletak di kepulauan Riau.
Rakyat Temasek yang gemar sun, beach and sea selalu ke sana. Banyak hotel-hotel yang murah.
Untuk pak jantan pula, mereka berholiday di sana dengan niat lain.
Dan industri-industri yang mahukan tanah dan gaji pekerja murah, mereka membuka kilang besar di sana, termasuk banyak syarikat dari Singapore.

Ini bermakna Batam menjadi competitor kepada Johor - di Johor ada tanah murah dan pekerja bergaji rendah, dan ada Desaru, tapi di Batam lebih murah lagi gaji pekerja, sewa tanah kilang dan harga bilik hotel. Makan seafood pun murah.
Ini kata orang, saya sendiri jejak di Batam sekali saja - mungkin 20 tahun lalu - kerana nak melawat pulau lain, nak tukar bot. Tak masuk Batam pun, hanya di feri terminal.
Masa tu adik saya nak kahwin dengan minah di sebuah pulau tak jauh dari Batam. Namanya Pulau Mongkol (betul Tok Sakmongkol, bukan saya buat lawak! Tak percaya Google 'Pulau Mongkol Riau'). Sekarang adik ipar saya tu dah jadi warga Singapore, anak dua.

Begitu ramai warga Temasek ke Batam sehingga matawang di sana - malah di banyak pulau-pulau di Riau - bukan rupiah, tetapi Singdollar.
Mereka tak suka nonton TVRI tetapi Mediacorp Singapore (samalah orang Johor ketepikan RTM dan TV3, nonton Mediacorp dan Channel News Asia).

Dan beberapa buah pulau dekat Batam menjadi tumpuan ramai warga Kota Singa.
Singapore sama saiz dengan Perlis. Tapi Perlis ada 450,000 penduduk, Singapore ada hampir 5 juta, jadi orang rimas apabila hujung minggu ramai calibut ke JB atau Batam.
Ada lagi pulau-pulau dekat Batam yang popular dengan Singaporeans kerana banyak resort tepi laut- Bintan dan Karimun. Saya pun tak pernah sampai, sebab lebih suka ke Langkawi, Penang atau Melaka. Nak makan seafood ke pasar tani Pasar Melawati di UK, Ulu Kelang.
(Hidup Malaysia!)

Jadi apabila saya terbaca sebuah limbungan kapal telah dibakar dan pergaduhan besar berlaku di Batam, dan 21 buah kereta dibakar, saya amat terkejut.
Polis terpaksa intervene dengan senapang dan riot gear menyelamatkan para pekerja India dan yang bukan Indonesia.
Apa yang berlaku ialah seorang supervisor di limbungan itu, seorang warga India, katanya menegur seorang buruh Indonesia dengan berkata warga Indonesia 'semua bodoh'.
Waduh Pak. Cari maut itu.
Dia kena bantai, mereka membakar dan terbalikkan 21 kereta, dan membakar warehouse serta membongkar pejabat.

Ceritanya dan gambar di sini, sini dan sini.

Pemerintah Singapore pun khuatir sebab banyak industrinya terletak di pulau itu - Batam saiznya sama besar dengan Singapore.
Mujur isu ini dah reda, limbungan (shipyard) dah dibuka semula.



2) BALI

Kini ada kontroversi baru.
Juga melibatkan pulau peranginan, Singapore dan orang India.

Seorang filmaker warga Singapore berbangsa India bikin filem 'Cowboys In Paradise'.
Filem belum ditunjuk pun, tapi gazeknya ada kat Youtube, jadi orang Indonesia dah nonton, lalu mengamuk.
Ia menceritakan gaya hidup gigolo di pantai Bali.
Gazek di sini (tak perlu khuatir, tak lucah).

Sedangkan isu ini bukan isu baru.
Terkejut dan rasa malu, pemerintah Indonesia terpaksa tangkap golongan lelaki di pantai Bali ini.
Lagi orang marah!
Cerita Cowboys in Paradise tu di sini, sini dan sini.

Ini macam filem Malaysia 'Remp-it'. Benda tak seberapa, tapi jadi mainan media, maka filem pun laris.

Kalau gitu, saya pun nak bikin movielah, agar cepat kaya.

Nama movie ialah 'Saya pun Kuda Melayu'.
Cerita tentang kisah dua ekor kuda - seekor bernama 'Hulu Selangor' dan seekor lagi 'Sore Loser'. Kahkahkah.
Cukuplah tu, nanti orang kata saya penyokong BN pulak.
Pada saya kalau dah kalah tu buat bertenang, brader.
BN kalah nipis di Manek Urai, tak sibuk pun ejek-ejek pemenangnya.
Mereka terima.
Pandang ke depan - untuk Pakatan, kenapa pengundi Melayu lari.
Untuk BN - jangan happy sangat. Lebih kurang 20 peratus saja Cina yang sokong kamu. Dan 54 peratus India.


Selamat malam.

No comments:

Post a Comment