Monday, April 19, 2010

Razak Baginda/Singapura = 2. Belajar tentang Islam

Razak Baginda berceramah selama sejam tadi, di S. Rajaratnam School of International Studies (RSIS), sebahagian daripada Nanyang Technological University (RALAT: Bukan Nanyang Uni, tapi Nanyang Techno Uni).Lepas tu soal jawab selama setengah jam.
Topik dan background saya dah beri tadi di sini.
Beliau kini berjanggut dan dah tambah kilogram.

Yang datang 40 orang - akademik, kumpulan retirees dan wartawan.
Di Singapore ni, ada satu phenomena yang ditakuti oleh wartawan, yang kami gelar 'retirees'.
Mereka biasanya lelaki yang berumur di atas 60 tahun, higher middle class atau orang kaya, dan banyak membaca.
Maknanya, kamu jangan nak bedek dengan mereka sebab mereka tahu banyak perkara dan isu secara mendalam. Mereka suka berdebat.
Dan jika ada ceramah percuma, atau shareholder meeting, mereka akan datang ramai-ramai.
Dan seperti biasa tadi, golongan inilah yang banyak bertanya dan memberi pandangan.
Adoi, yang bertanya tadi termasuk tiga retirees Muslim - dua saya tahu orang kaya. Mak oi, dia punya olahan cerita panjang sehingga Razak pun goyang kejap, dan penglola majlis tak tahu nak sampuk macam mana.
Olahan mereka berisi, bukan cerita pakcik tua nyanyok.
Di kumpulan akhbar kami, SPH, kami hormat-takut kumpulan retirees ni - sebab mereka yang banyak melanggan akhbar-akhbar kami, dan yang suka komplen dengan menelefon dan hantar email!
Idle-rich retirees, mungkin.

Apapun, isu Radical Islam and the New Caliphate yang dibawa oleh Razak tadi syiok juga, termasuk pandangannya bahawa Islam di Malaysia ini cetek.
Dan yang penting, bagi saya, beliau berkata sejak keluar daripada penjara (semasa perbicaraan beliau merengkok selama 22 bulan - hampir 2 tahun!), beliau kini menjadi seorang Muslim yang baik, macam Zaid Ibrahim lah.

Kalau Zaid bertaubat sejak masuk PKR, Razak bertaubat sejak ke UK dan buat penyelidikan mendalam tentang Islam.
Razak kata kini memberi ceramah mengenai Islam termasuk di masjid di Britain apabila dijemput.
Katanya, jika tak kerana isu Altantuya ini, beliau pastinya tak akan merapatkan diri dengan agama. Kini dah berumrah dan bersujud selalu, katanya.
God moves in mysterious ways, kata mat salleh.

Lepas tu tiga wartawan termasuk saya interview dia.
Soalan pertama saya ialah: Eh kan ada ash cloud di Eropah sebab gunung berhabuk Iceland, macam mana pesawat kamu boleh tiba di Singapore?
Ada orang buat joke sebelum itu - Razak dapat ke Singapore dari London sebab beliau tak naik pesawat. Tapi tumpang kapal selam Scorpene.... Ish ish ish, jahat budak-budak Singapore ni :-)
Jawapan rasmi Razak: Beliau menaiki antara pesawat terakhir dari Heathrow pada Jumaat lalu, terus ke KL. Dan dari KL ke Singapore tadi/Isnin.
Esok pulang ke KL.

Cerita-cerita lama mengenai Altantuya ditanya.
Beliau kata semua off-record, jadi saya hormati permintaan itu.
Terkejut juga dengar ceritanya.


--------------------------------------------------
TAMBAH CERITA SLEEPER AGENT APCO NI

Ada yang bertanya di bawah posting saya di sini.



Agen Tiga Suku said...Sdr Remegold; kenapa nampak kurang percaya kewujudan Zionist Sleeper Agents diAPCO dan juga dimana mana? Baca buku MOSSAD by Mordecai Vanunu. Tu org Israel sendiri punya pengakuan.

So jgn terperanjat jika org yang paling dekat dgn kita yg kita sanjung sebenarnya pembelot!!!

Buku MOSSAD itu ceritakan macammana Israel menyucuk jarum utk menjadikan meeka ini berpaling tadah - tak ubah cara Shin Bet memusingkan kepala Anak pemimpin Hammas utk jadi double-agent. Ini bukan James Bond, hanya ini realiti yang lebih dahsyat.


--------------------------
Jawapan saya:
Agen 3/4,
bukan saya tak percaya tentang sleeper agen, tapi apa yg saya tak percaya ialah ada spy agensi yg begitu bodoh sehingga menggunakan apco utk merisik, sedangkan nama bekas perisik mereka (kalau betul kata pkr) bekerja dgn syarikat itu.

cerita sikit: saya pernah ke markas pas di melewar kira2 10thn lalu mendengar ceramah.
drpd kira2 2,000 orang di situ, rakan wartawan angkat tangan dari jauh dgn seorang yang bersarban, berjubah dan berjanggut tebal. kata orang macam osama.

wartawan tu tanya saya: 'kau tahu siapa tu? itulah orang SB. siapa sangka kan?'
pada saya itulah namanya sleeper agen.
seseorang yg sama rupa seperti kumpulan yg nak diinfiltrate. bukan gunakan nama bekas agen perisik lepas tu masuk msia gunakan pintu depan.

sebab tu saya buat jenaka, dlm movie james bond saja hero semua hemsome, yg jahat muka setan dan yg cantik tu sleeper agen.
dlm spying mission sebenar, sleeper agen ialah orang yg kamu ingat rakan baik kamu!

No comments:

Post a Comment