Monday, April 5, 2010

Ceramah PM Najib di bangunan bersejarah Singapura

Semasa saya budak-budak lagi dan tinggal di kampung, apabila dibawa ke tengah bandar, rasanya glam langsung.
Agaknya dua atau tiga kali saja saya dibawa oleh arwah bapa dan ibu saya ke tengah bandar Singapore - di tepi laut dekat dengan Esplanade. Maklumlah orang miskin - nak ke bandar bukan murah.
Glamour, brader, dapat tengok laut dekat Collyer Quay. Dulu di situ belum ada patung Merlion. Walhal kampung saya pun tepi laut juga, di West Coast Road.

Di situ ada dua bangunan zaman British yang besar dan megah.
Salah satu daripadanya ialah bangunan Supreme Court - gambar bangunan zaman British itu di sini.
Bangunan lagi satu dekatnya ialah apa yang orang Singapore semua panggil GPO. General Post Office. Pejabat pos besar. Ia betul-betul di tepi Singapore River dan mengadap laut.
Dan ianya terletak di sebelah apa yang akan muncul sebagai Raffles Place - pusat kewangan Republik itu. Singapore's financial centre.



GAMBAR ATAS - Bangunan paling kanan ialah GPO. Gambar lama ini menunjukkan pada masa itu belum banyak bangunan tinggi di Raffles Place. Inilah pemandangan yang saya masa ingat tentang kawasan itu semasa saya kecik dulu. Bangunan tepi laut yang berbumbung hijau itu (kalau ingatan saya betul) ialah tempat naik boat ke Indonesia (dan Malaysia?).



Lepas tu, kira-kira 15 tahun lalu, apabila saya bekerja di Raffles Place sebagai wartawan agensi berita kewangan, GPO tu dah ditukar menjadi Pejabat Cukai. Nak bayar income tax semua kena ke situ. Dan banyak pejabat pemerintah yang lain.

Tetapi semasa saya (ahem) berjuang di Malaysia, iaitu dalam tahun 1990an, bangunan megah itu dijual kepada developer dan ditukar menjadi hotel serba glam.
Berbintang lima.
Namanya ialah The Fullerton Hotel.


GAMBAR ATAS - Dah banyak bangunan tinggi di sekeliling bangunan lama ini. Ia siap dibina pada 1919 -- 91 tahun lalu. Kini dah jadi The Fullerton Hotel, tempat permainan orang kaya lebih-lebih lagi kerana ia bersebelahan pusat kewangan yang besar di Raffles Place.


Di dalam bangunan bersejarah inilah PM Najib Razak dijemput makan malam dan memberi 'ceramah'.
Beliau dijemput oleh Foreign Correspondents Association of Singapore, FCA.

Singapore ialah pusat kewangan terbesar di Tenggara Asia, jadi ramai wartawan asing duduk di sini yang membuat liputan berita di negara-negara jiran.
Atau pusat mereka untuk Tenggara Asia/Southeast Asia terletak di Temasek.

- Misalnya, meja menyunting berita (editing desks) dan bos-bos agensi berita kewangan Bloomberg, ThomsonReuters dan Dow Jones Newswires berpusat di Temasek.

- Begitu juga pejabat rantau agensi berita minyak dan komoditi terbesar di dunia seperti Platt's, Argus Media, ICIS News. Tak pernah dengar?
Kalau kamu businessmen, pedagang/trader atau banker dalam sektor minyak, getah, sawit, coal, gas dan petrokimia kena ikut berita-berita mereka ini. Kalau tidak, hancur.

- Agensi berita hutang-piutang antarabangsa (debt/bond markets) DebtWire dan IFR. Tak pernah dengar? Baguslah. Kalau hutang kamu hanya setakat US$1-2 juta, mereka tak main. Ini untuk syarikat dan pemerintah yang pinjam meminjam ratusan juta.

- Majalah berita kewangan BusinessWeek dan Forbes.

- Dan wartawan akhbar-akhbar besar seperti Financial Times (UK) dan akhbar besar German, Der Spiegel. Dan banyak akhbar besar Jepun, seperti Nikkei.

- CNN berpusat di Singapore tapi cover berita di Malaysia dan Indonesia.

- CNBC mempunyai pejabat penyiaran besar di sini.
(Hanya Al Jazeera yang memilih Malaysia sebagai pusatnya bagi Asia Tenggara).

Ini bukan nak menunjuk-nunjuk Singapore ni terror ke mana, cuma nak jelaskan mengapa PM Najib datang ke sini nak berbual dengan FCA ni.
Dengan sekaligus, beliau boleh jelaskan kepada semua wartawan serantau apa yang dalam sanubarinya.
Dan kamu juga boleh faham kenapa Anwar Ibrahim, dan ketua politik banyak negara lain (termasuk dari Thailand dan Indonesia) suka main-main kat Singapore.
Kerana Temasek juga pusat kewangan antarabangsa, ini juga satu sebab utama kenapa ramai orang kaya dari Asia dan politikus main kat sini - mudah keluar-masuk duit dari mana pun.

---------------------------------------------
BUKAN agensi/akhbar berita antarabangsa ni tak kondemn Singapore kerana menyekat media dan nampak seperti cepat sangat nak saman.
Mereka serang habis-habisan pun (juga di sini dan di sini).
Tapi mereka juga tahu: kau jangan main tuduh-tuduh sebarangan - ini bukan politik Filipina, India atau Malaysia, beb.
Dan mereka juga tahu, jika tak ada presence di pusat kewangan terbesar di Asia selepas Tokyo, syarikat mereka susah nak cari makan.

---------------------------------------------

Apapun, saya juga akan hadir di majlis makan malam PM Najib ini.
Tapi sibuk kena buat laporan. Tak tahu sempat update blog ke tidak malam karang. Sebab kalau start 8malam, tentunya tamat kelak jam 11malam. Nak kena tulis lagi.


No comments:

Post a Comment