Sunday, March 6, 2011

BN 8, Pakatan 8

Jika dalam perlawanan bola, BN pada first half, hancuq. Kena bantai teruk.
Tapi keadaan dah lebih pulih dan kurang berkecamuk dengan PM baru di atas sejak hampir dua tahun lalu.

Lihat cara Najib main bola - depa tak macam Dr M yang hentam setiap lawan yang buka mulut. Bukan juga seperti Abdullah Badawi yang suruh anjing peliharaan menyalak kuat apabila diserang.

Banyak kali Pakatan, Anwar, Kit Siang etc pukul, PM Najib buat donno dan teruskan kerja. Rollout projek demi projek, dan buat lawatan ke Batu Caves, Brickfields, Chinatown, Kampung Baru dan seterusnya. Cuma bila Kak Mah kena serang teruk baru sang suami defend.
Itulah cara Najib sebagai negarawan. Tak mesti macam Muhammad Ali - go blow for blow. Sometimes the best weapon is to ignore the attacks and just do your work.

Dan kerana ekonomi terus kukuh, jenayah pun berkurangan, dan kecoh antara bangsa India, Cina dan Melayu terus terkawal, maka rakyat kasi chance juga nak undi BN kembali.
Dan yang tak disedari hingga kini oleh DAP ialah: dengan kamu bersuara terlalu lantang nak hak Cina, orang Melayu semakin benci kamu, maaf kata. You have the right to ask for your rights, but when you bang on the door too loudly, every day, it put off many Malays.
'Belum berkuasa dah perangai begini, nanti kalau masuk Putrajaya, akan dihapuskan semua hak Melayu dan Islam', itu feedback yang saya dapati.
Dan kerana Nik Aziz dan PAS serta PKR pun tak mahu defend hak Melayu, maka orang Melayu lari kembali ke Umno. Bukan sebab sayang Umno, tapi takut dengan ancaman DAP-Pakatan. Maaf jika terlalu direct dan mungkin silap pun.
Sekarang pun kita dah dapat lihat: Dalam pilihanraya umum kelak, DAP akan muncul sebagai parti pembangkang paling besar di Parlimen, walau PAS mempunyai paling ramai ahli dan yang paling organised. PKR mungkin jadi parti pembangkang paling kecil.

JADI dalam second half (dah 3 tahun sejak pilihanraya 2008), BN catch-up balik selepas tertinggal jauh dalam permainan - pernah dulu tertinggal 5-1 kalau tak salah.
Besar beb tanggungjawab jika rakyat dah lebih percaya kepada kamu.
Yang paling saya khuatir ialah, maaf kata, walau Umno-BN sudah Talk the Talk, mereka belum Walk the Talk lagi.
Masih banyak janji daripada menunaikan apa yang dah dijanji.
Takut jadi Badawi Syndrome. Janji macam-macam, rakyat undi depa. Depa ingat rakyat sayang depa, lalu tidoq. Sedangkan orang mengundi kamu tu nak lihat kamu tunaikan semua janji.

Jadi bila orang dah bagi kamu 8-8 dengan kemenangan di Kerdau dan Merlimau, kamu kena kerja lebih kuat lagi. Yang saya khuatir ialah Umno-BN akan kata: 'Ah, bagus. Rakyat dah percaya kembali dengan kami. Mari kita teruskan aksi merompak!'

UNTUK Pakatan dan sekutunya pula, ada baiknya kamu terus kalah. Boleh perbaiki kedudukan kamu sebelum terlambat. Nak terus caci Umno-BN saja cacat dan merampok.
Kamu tu baik sangat ke?
Saya tak mahu sebut lagi perkara yang pernah disebut
- banyak kepincangan di Selangor kerana ada exco sasau, orang Melayu ni diam, tapi dia muak bila semua perkara main OK saja - termasuk jual arak kat mana-mana dan boleh masuk masjid ikut suka hati;
- di Kedah kerana projek GLC dibahagi rakan. Lepas tu website mereka semua buat dunno;
- dan di Kelantan banyak maksiat walau mengaku Serambi Mekah. Malu saya lihat gambar-gambar dalam kickdefella - sini dan sini antaranya. Cerita dah keluar baru mereka nak raid tempat maksiat, dan jual loteri;
- dan di Penang yang menjadikan Melayu khuatir kedudukan mereka (betoi juga Umno jadi tukang cucuk. Tapi jika semua dibuat dengan baik, siapa cucuk pun tak akan jalan).

MASA ada masa untuk kedua pihak perbaiki diri sebelum general election selepas June tahun ini, atau pun mungkin awal tahun depan.
Yang saya kata kat atas tu mungkin 100 peratus salah. Umno-BN bukan perompak, dan Pakatan bukan perampok yang menanti giliran nak masuk Putrajaya. Tapi dalam politik, perception is reality.

SEMENTARA itu, Sarawak bergolak kerana hujung April akan ada pilihanraya.
DAN Singapork pun kecoh sebab hujung May akan pilihanraya umum. Ah, lain kali saya bawa cerita Temasek, di mana pembangkang yang hanya ada dua kerusi, mungkin akan dapat tambah lagi.

No comments:

Post a Comment