Thursday, March 10, 2011

Czeslaw Slania, syiling, wang kertas & setem

TERBARU

Skala dinaikkan kepada 8.8! 
Tsunami 10m.


----------------------------------------
HUGE NEWS

Jepun kena gempa bumi skala 7.9. Kena tsunami juga - 6m high!
Nonton CNN - ada live pix bot hanyut macam bot kertas!
Rakan kerja saya di Tokyo kata bangunannya masih bergoyang.

----------------------------------------
POSTING AWAL

Maaf jika saya tukar topik dari politik, Pemilupork dan Maysia.
Nak buka meja cerita lain.
Cakap tentang HOBI saya.

NOTA PENTING:
1) Ini bukan nak ajak saudara masuk bersama. Jadi jika anda masuk dan duit hangus, jangan cari pak chic, ya?
Ini ngobrol dan ngomel kosong.
2) Kerana saya amateur, bagi anda yang ada pengetahuan dalam, jangan ler ketawakan. Tolong bagi komen perbetulkan.

Saya sekarang lagi suka collect setem. Omputeh kata stamp. Postage stamps.
Jadi hobi masakini.
Dan jadi collector stamp ukiran Czeslaw Slania. Siapa tu?
Nanti dulu.


COINS, GOLD & SILVER

Dulu saya mula dengan kumpul syiling (coins) perak dan emas sebagai pelaburan.
Sebab nak beli saham harganya mahal sangat.
Dah banyak-banyak kumpul, harga naik, saya pun jadi boring.

Harga silver kini tertinggi dalam 31 tahun, sekitar US$35 satu ounce.

Emas pula kini hanya beberapa dolar di bawah harga rekod dalam sejarah manusia, US$1,441.



Saya melabur sikit saja, tapi yang lebih penting ialah saya banyak dapat ilmu belajar sendiri tentang pasaran Gold dan Silver. Tentang inflasi. Pasaran komoditi.
Ini antara website emas dan perak yang selalu baca dan baca. Juga sini dan sini.
Selain berita harian tentang pasaran emas dan perak ada Precious Metals yang lain - platinum, palladium, copper, bronze.

Orang Indonesia panggil Precious Metals sebagai Logam Mulia - cantik nama tu. Ada refinery logam mulia lagi.

Di Singapura dan banyak negara Barat, ada pasaran emas, dan pasaran perak di mana anda boleh jual-beli benda allah ni macam kita jual-beli saham. Tapi saya tak masuk sebab fulus berkurangan.

MEMBELI dan menjual coins ini ada dua jenis (secara umum):
1) Bullion coins. Ini gold dan pure silver coins yang anda beli sebagai pelaburan.
Saya kini faham apa beza 24K gold berbanding 22k gold. Dan 9999 silver dengan 999 silver. Dan cara emas dikorek dari bawah tanah. Dan kenapa harganya naik turun, tunggang terbalik.
2) Numismatic coins. Iaitu matawang lama yang kini jadi collector's items. Misalnya anda nak beli syiling zaman Roman empire 2000 tahun dulu? Ada.
Nak beli syiling zaman Salahuddin Ayubi 800 tahun lalu? Ada.

Cuma kamu kena bayar kira-kira US$3,000-5,000 ke atas ler untuk sebiji syiling.
Jika tidak, kita boleh jual-beli syiling Maysia atau Singapork 20-30 tahun dulu. Harganya dari RM5 ke RM5,000.

Semuanya dikira dari segi RARITY.
Jika syiling gambar Tunku atau F1 di Sepang tu hanya sedikit saja dikeluarkan dulu, maka harganya akan lebih tinggi dari harga syiling 10 sen yang keluar 30tahun lalu - ada berlambak kat mana-mana.
Nak beli, kena pergi kedai-kedai dealer di Temasek atau KL. Kerana saya amateur saja, kerap juga kena tipu - beli harga terlalu tinggi.
Tapi kerap juga saya dapat beli yang murah jika dibandingkan dengan yang dijual di auction sites ebay, bidStart, delcampe.net, atau lelong.com.my.

Macam-macam perkataan baru saya pelajari.
Kamu nak beli syiling ni kena bual bahasa mereka.


BU (brilliant uncirculated), Proof (syiling bersinar macam cermin), EF (extremely fine), UNC (uncirculated) dan macam-macam lagi.
Harga antara coins yang UNC dan EF boleh berbeza beratus dolar!

GAMBAR: Canada's maple leaf gold coin. Nampak tulisan 9999 tu? Ini adalah syiling emas paling tulen yang anda boleh beli = 99.99 peratus pure gold. Iaitu emas 24K yang berkualiti tinggi. Coin lain hanya 999 = 99.9 saja.
Emas yang anda pakai sebagai gelang atau di jam tangan itu paling tinggi ialah 22k atau 20K = dicampur logam lain agar tahan lasak, sebab 24K gold ni kalau kita gigit dia bengkok. Gold is very malleable.


BANKNOTES

Lepas tu dah boring, sebab mahal sangat nak beli emas dan perak, ada orang kata - kamu mulalah melabur dalam wang kertas, iaitu banknote.
Saya pindah dan mula collect matawang lama Singapore, Malaysia, Straits Settlements, Indonesia, UK.
Ditambah pula dengan banknotes China dan kini India.

Macam-macam benda baru saya pelajari.
Sama seperti orang yang collect Numismatic Coins, pasaran ini ialah permainan orang kaya. Saya ni masuk dengan gaji wartawan.
Jadi orang beli numis coins dan banknote yang harga beribu-ribu dolar, saya main yang murah-murah.

Kerana harga emas dan perak dah tinggi, ada yang nak melabur wang masuk pasaran banknotes ni. Tapi ia tidak seperti berdagang dalam emas, perak, saham dan bond serta minyak dan sawit.
TIDAK ADA structured market. Tidak ada bursa saham.
Kalau anda ke bank dan kata nak pinjam wang sebab nak beli banknote collection, anda akan kena tendang keluar.
Pasaran ini macam pasaran Art Market - kenapa harga satu lukisan tu boleh jadi berjuta dolar, sedangkan lukisan yang saya draw tak ada yang nak beli?
Ini semua terpulang kepada orang yang nak beli. The market decides what it wants and everybody goes out to buy them! And hoard them.
Dan juga sebab rarity factor. Picasso hanya buat SATU saja lukisan tu dan dia dah mampoi. Jadi harga lukisannya berjuta.


Saya kasi example. Wang kertas siri pertama Malaysia - iaitu banknote pertama yang dikeluarkan Bank Negara - ialah dalam 1967.
First series of Malaysian banknote. Saya beli RM10 = ditulis perkataan 'Sa-Puloh Ringgit'.
Saya beli yang UNC = grade paling tinggi kerana wang itu masih cantik. Tidak pernah dibengkok, dilipat, dan tak ada calar apa pun.
Harganya RM280. Lihat GAMBAR.
Tiga tahun dulu, anda boleh beli dengan harga RM150 agaknya.
Lima tahun lalu? Hanya RM100.
A good quality banknote rises in value over the years.

GAMBAR bawah ni pula ialah wang lama semasa belum ada Maysia, belum lahir Singapork. Kerajaan British yang control, dipanggil Straits Settlements.
Nak tahu harga wang kertas ni berapa?
Dealer di Temasek yang jual tu kata dia jual banknote ni dengan harga S$250,000 (RM600,000)! Dah ada orang beli pun. Gambar bawah ini ialah gambar poskad wang kertas yang telah dijualnya.
Sebabnya? Hanya 2-3 keping lagi masih ada di dunia, dan nak dapat yang kualiti kertanya masih baik - macam yang ini - sangat payah. Selalunya kertas dah beratus tahun dah warna coklat dan koyak rabak.




Dan kerana ekonomi China dan Indonesia terus naik dan naik, saya dah mula kumpul matawang Indonesia. Yang dari China harganya dah naik banyak, tapi wang kertas Indonesia masih murah dan saya beli banyak dah.
Sebabnya? Masih ramai miskin di sana.
Apabila lebih ramai orang jadi middle class, mereka akan mula membeli rumah, kereta.
Dah jelak, mereka beli saham.
Lepas tu, mereka masuk bullion, numismatic coins, banknotes. Itu yang terjadi kepada saya, dan saya perhatikan, yang telah berlaku di negara Barat dan China.
Orang Cainis ada yang kumpul snuff bottles! Atau patung jade atau precious stones. Juga yang kumpul wine, cognac dan paintings.
Ah bab ni semua, nanti saya kena belajar dulu!

The best blog untuk wang kertas Indonesia - uang-kuno.com.
Banyak benda basic tentang hobi ini boleh dipelajari di sini - cuma kena faham sikit bahasa Jawa. Bila depa kata 'langka' itu maknanya 'rare'.
Blog uang-kuno kerap adakan auction wang kertas Indonesia. Jika anda ikuti, ngeri tengok mereka bid harga!
Sekeping kertas Seri Hewan (Animal Series) 1957 boleh jadi sampai beribu dollar!
Yang saya lebih syiok ialah, kebanyakan wang tu saya dah ada, jadi best lihat harga makin naik!

Baik di Singapork atau KL, dah macam-macam dealer dan penjual serta pembeli coins dan banknotes saya jumpa sejak dua tahun ni.
Mereka ingat saya ni kaya, sehingga saya beli hanya yang murah-murah. Hee.
Dan jika kamu pernah ke Amcorp Mall di PJ atau ke Chinatown Point Square di Temasek pada Ahad, boleh nampak pak chick2 tua dan dealer yang jual syiling lama, wang kertas lama dan juga setem.

Ada orang-orang superkaya yang mempunyai collection berjuta ringgit. Antaranya ialah bos penjual kereta Nissan di Malaysia, dan seorang banker besar di Singapura.
Bos Nissan ni begitu cantik collectionnya sehingga beliau membuat coffeetable book berwarna dan menjualnya - nak action tunjuk koleksi beliau.
Banker ni pula mempunyai sehelai wang Straits Settlements yang hanya ada SATU di dunia. Nilai wang kertas tu?
S$250 juta = RM600 juta!
Ini bukan cerita dongeng beb. Yang beritahu saya ialah seorang penglola di The Singapore Mint.


STAMPS

Lepas tu dah boring, saya tanya dealer, apa lagi nak beli bos?
Dia kata China stamps!
Berjuta rakyat cainis di China, Malaysia, Singapura apa lagi di Hong Kong, Taiwan, Macau dan seluruh dunia main setem China sebagai pelaburan dan speculation! Dan orang Cheena ni ramai middle class.
Baca artikel ni dari New York Times dan Wall Street Journal.


Saya harap kamu JANGAN masuk membeli sebelum membaca tentang ini secara detail Sebab harga setem China ni sejak 10 tahun dah melonjak dari 50 peratus hingga 500 peratus!
Setem China yang agak rare - dalam tahun 1970an - di mana Komunis melarang orang kumpul setem - dah jadi harga menggila!
Saya masuk selama dua-tiga bulan, lepas tu lari, sebab tak mampu.
Dapat kumpul sikit, kena simpan 1-2tahun, lepas tu boleh jual.
 Jika kamu taip 'China stamps' dalam ebay, pingsan lihat orang bid kertas kecik ni.

Setem China yang terkenal antaranya ialah - 1980 zodiac, red Monkey stamp (GAMBAR).
Harganya? US$1,500. Nak mampos.
Tak mahu beli, go away.

SAYA lepas tu dikenalkan kepada pengukir setem, Czeslaw Slania (GAMBAR).
Setem ukirannya masih murah.
Cerita bersambung.....

SAYA kongsi hobi ni nak jumpa rakan lain yang ada hobi sama.
Saya tahu Kama Bakar (yang tak pernah saya jumpa) ada hobi simpan coins sebab pernah bekerja di Royal Mint of Malaysia. Ah lihat koleksi beliau. Cantikkkk. Ini baru sikit saja. Maam, ko action tunjuk lagi please!
Ini harta karun yang boleh dibagi kepada anak bila kita dah kojol. Sebab baik coins, banknotes atau stamps (tapi bukan semua setem Singapork dan Malaysia) harganya terus naik, secara umum ler.


No comments:

Post a Comment