Wednesday, March 2, 2011

Float like a Butterfly, Sting like a Bee

Ah, tahun 1960an. The 1960s.
Beatles. Engelbert Humperdinck. Elvis. Tom Jones.

Masa tu saya kecik lagi, jadi miss ni semua.
Tapi saya masih ingat seorang boxer kulit hitam dari Am'rika yang menentang racism orang kulit putih. 


SAYA baru habis nonton dokumentari Thrilla in Manila - perlawanan boxing Muhammad Ali dengan Joe Frazier.
Dengan tak sengaja termasuk channel tu di Starhub cable TV (selepas nonton favourite show saya, Restaurant Makeover).
GAMBAR atas. Ali berdiri, Sonny Liston pingsan.

Teringat kembali zaman di sekolah menengah di kampung saya di Pasir Panjang Road, dekat Zehnder Road - kini sebahagian dari kampus National University of Singapore.
Masa tu zaman TV hitam-putih dan semuanya kecik = lupa saiz, tapi saya rasa 15-20inci saja.
Maklumlah kampung, orang Melayu ramai tinggal di 'banglo satu tingkat'. Jamban kat belakang, kena naik tangga sebab jamban tong. Hee.

Kami semua Melayu Singapork miskin masa tu (sekarang pun masih ramai miskin!), kat rumah tu kalau ada TV, dah kira glamour beb!
Apa lagi jika juga ada 'esbok' (icebox = fridge).


Jika ada TV, esbok DAN telefon - wow, kayanya!


LIVE ON TV

SIAPA yang pernah berulang kali dapat nonton siaran langsung atau delayed telecast (ditunjuk pada hari yang sama) si Muhammad Ali ni, angkat tangan!!!
Saya boleh angkat tangan lima hingga tujuh kali! Baru kamu tahu saya ni dah tua nyanyu (bukan nyanyok), cuma tunggu bila nak taubat saja.

Bila ada fight mamat Ali ni, satu dunia stop kerja - begitulah popularnya beliau.

Lebih lagi setelah gagak hitam Cassius Clay masuk Islam jadi Muhammad Ali, semua negara Islam sedunia tutup kedai atau orang ponteng kerja.

Dua fight Ali ni yang paling gemparkan dunia.


- Satu ialah Thrilla In Manila pada zaman Marcos. Masa tu saya Menengah Tiga, umur 15 tahun. Hari ni umur saya dah terbalik, 51.
Fight tu Oktober 1975. GAMBAR atas.


- Yang satu lagi ialah Rumble In The Jungle, Ali lawan George Foreman, setahun sebelum itu iaitu Oktober 1974, di Kinshaha, ibukota negara hutan rimba Zaire (kini Democratic Republic of Congo). GAMBAR atas - Foreman tersungkur kena bantai.


FUYOH. Tadi saya nonton ulang tayang perlawanan Ali-Frazier tu, dengan interview Joe Frazier yang dah tua, serta wartawan yang buat coverage masa tu.
Frazier masih sedih hingga hari ini.

Ditunjuk dari Round 1 hingga Round 14.
Mak oi. Macam gangster lawan gangster - tumbuk non-stop. Takutttt.
Sebab tu orang yang boxing ni bila dah tua, percakapannya jadi slurry = cacat, macam orang mabuk atau makan dadah. Kedua-dua Ali dan Frazier dah jadi begitu. Sebab otak asyik kena tumbuk maka perbualan pun dah tak betul.

Setelah bantai membantai, nak masuk Round 15:
- Ali dah tak larat dan suruh orang dicornernya potong tali boxing glovenya. 'Tolong potong, aku dah tak boleh bangun lagi'.
- Tapi nasib baik beliau - sebab Frazier dah kena bantai sampai kedua matanya hampir buta (berdarah teruk), maka coach si Joe yang surrender dulu. Walaupun Joe nak terus lawan di Round terakhir biar mati pun.
Setelah dideclare pemenang, Ali pingsan kat situ juga, sebab dah letih sangat.

Muhammad Ali beritahu orang lepas tu:
"If God asks me to go for holy war, I want Joe Frazier by my side."


SAYA pernah beli dan baca buku autobiography Ali ni 15tahun lalu, tapi dipinjam rakan terus tak kasi balik - The Greatest.
Anak setan yang pinjam tu dah berbelas tahun tinggal kat London!

DAN kemudian, lagu ni jadi terkenal satu dunia: 'Black Superman (Catch Me If You Can)'.  Liriknya di sini.




Masa tu zaman Elijah Muhammad, Black Muslims dan Malcolm X, seorang hero saya yang saya cuba tiru hingga hari ini.
Anda baca autobiography Malcolm X ni, it might change your life too. Saya baca 20 tahun lalu - ah, baru kamu tahu siapa guru saya.

GAMBAR bawah, Ali bersama Malcolm X - "By Any Means Necessary".
Fight against all odds. Fight alone if you must.
Never mind what other people do or say.

Kalau malas nak baca, order video 'X' ni dari Amazon.com (starring Denzel Washington).

Antara kata hikmah Mr X (ingat, ini zaman Negro lawan White Supremacists):

-  "We declare our right on this earth to be a human being, to be respected as a human being, to be given the rights of a human being in this society, on this earth, in this day, which we intend to bring into existence By Any Means Necessary."

- "Be peaceful, be courteous, obey the law, respect everyone; but if someone puts his hand on you, send him to the cemetery."

- "Education is the passport to the future, for tomorrow belongs to those who prepare for it today."

- "Nobody can give you freedom. Nobody can give you equality or justice or anything. If you're a man, you take it."

- "My alma mater was books, a good library - I could spend the rest of my life reading, just satisfying my curiosity."

- "Usually when people are sad, they don't do anything. They just cry over their condition. But when they get angry, they bring about a change."


No comments:

Post a Comment