Monday, March 14, 2011

Loji nuKILLER, lilin & rare earth

Siapa pun tak mahu kena nuKILLER (nuclear) radiation.
Kerana intensity dari radiation ni membakar dan membunuh cell badan kita. Itu sebab siapa kena akan kojol dalam jangka masa pendek.
Sama macam kita letak lauk kari semalam dari dalam icebox, masuk microwave. Ayam kari kena serang dengan radiation - walhal tak nampak 'api' dan tak rasa 'panas' dari luar oven tu.

Saya khuatir dengan si Jepun tu.
Tapi saya khuatir juga dengan argument yang banyak keluar di seluruh dunia bahawa akibat apa yg terjadi di Jepun, kita semua tak payah lah pakai tenaga nuklear.
Kalau boleh, saya pun tak mahu. Takut merosakkan alam sekitar.


Tapi mereka yang bangkang ni adalah orang yang sama yang tak mahu kerajaan membina loji tenaga gunakan minyak, gas atau arang batu. Dan harga minyak dan gas serta arang batu terus melonjak untuk anak-cucu kita nak tanggung.
Dan takut merosakkan alam sekitar. Saya setuju.

Tapi kerajaan nak buat banyak lagi empangan agar air sungai boleh menjana kuasa pun orang bangkang mati2an. Orang utan hilang rumah. Pokok kena tebang. Takut merosakkan alam sekitar. Saya setuju.

TAPI masalahnya, Malaysia dan Singapura tak boleh jana kuasa gunakan solar (tak cukup tanah), kuasa angin (tak banyak angin kuat, melainkan hot air yang bertiup kencang dari Parlimen), ombak laut (ombak tak kuat). Saya pernah bincang secara detail di sini dan sini.

Jadi kalau semua tak mahu, macam mana nak jana kuasa di masa depan? Pakai lilin?


SAYA rasa apa yang perlu dilakukan ialah memastikan projek nuklear di negara kita - jika nak buat ler - diperjelas dengan sebaiknya kepada rakyat. Terutama rakyat yang tinggal dekat projek tu.
Cost-benefit analysis. Kita belanja $xx bilion dapat kuasa selama xx tahun dengan harga $xx.
Bandingkan dengan harga minyak, gas, etc yang akan terus naik. Belanja 20tahun di masa depan, $xx bilion, kena bayar $xx.
Dan kena jelaskan jika Maysia atau Singapork kena gempa mengejut, pecah tak loji nuke ni?
Dan cara nak kurangkan kesan koji meletup.
Dan jika tak mahu juga sebab takut kena bakar macam udang dalam oven, apa jalan keluar?
Kalau rakyat kata guna loji minyak dan gas, OK ler, asal mereka jelas harga masa depan projek ini adalah begitu tinggi. Maksundnya, esok jangan komplen jika harga elektrik begitu mahal 20tahun dari sekarang.

TAPI TOLONGLAH jangan macam kilang rare earth di Gebeng, Pahang tu.
Tak dengar huk tak dengar hak, tiba-tiba dah nak siap?!?!

No comments:

Post a Comment