Sunday, January 16, 2011

Ekonomi N-11 akan pesat, Malaysia tak ada

Saya pernah tulis di sini tentang STINC, BRIC, BRIIC yang datang selepas Tiger Economies.
Tiger Economies ialah nama jolokan para ekonomis untuk negara yang membangun pantas dalam tahun 1990an. Ia termasuk Singapork, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Malaysia.

Kenapa perlu nama jolokan seperti itu?
Ia memudahkan syarikat broker saham, bank pelaburan dan para ekonomis bila nak 'menjual' nama negara itu kepada pelabur pasaran (portfolio investors. Beza antara portfolio investors dan foreign direct investors di sini).
Dan nama jolokan ini segera diambil oleh media dan orang politik.
Dr Mahathir misalnya, berbangga dulu menyebut Malaysia sebagai sebuah negara 'Tiger Economy'.

Ada pula gunakan nama jolokan STINC - Singapore, Thailand, Turkey, Indonesia, Chile.


Kini investment bank Goldman Sachs yang memberikan nama jolokan BRIC (Brazil, Russia, India, China) - yang kini dipakai ramai - menambah lagi satu jolokan baru, Next -11.

Goldman Sachs ni nama bank pelaburan terkemuka di Amerika dan seluruh dunia. Sama seperti nama-nama Lehman Brothers (dah bankrupt), Solomon Brothers, Merrill Lynch. Di pasaran saham, bond, komoditi dunia, mak oi, jika kamu sebut nama mereka ni, gentar orang.
'Solomon analyst says buy Tenaga stock' atau 'Merrill's latest report says sell out of Southeast Asia and buy Latam (Latin America)'.
Jadi kini mereka kata N-11 ni boleh menjadi ekonomi-ekonomi terbesar di dunia di masa depan, selepas BRIC.

Senarai N-11: 
Bangladesh, Egypt, Indonesia, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan, Philippines, South Korea, Turkey, and Vietnam.
Tujuh dari 11 itu negara yang bertaraf 'negara Islam'.

- Saya pernah cerita banyak kali mengenai potensi Indonesia dan Turkey.
- Nama Vietnam di situ pun saya tak terkejut kerana dengan diam-diam, ekonomi negara sosialis ini sedang naik pantas, walau banyak corruption dan wastage serta cronyism (samalah dengan cerita di dunia ketiga semuanya).
- Yang saya terkejut ialah nama Korea Selatan di situ. Bekas Tiger Economy, kini kena kejar di belakang BRIC countries. Ekonominya akan dapat naik pantas kembali, menurut Goldman.
- Dan saya terkejut lihat nama lain seperti Bangladesh, Egypt, Iran, Mexico, Nigeria, Pakistan dan Philippines!
Kerja saya ialah 'menjaga' berita Asia Tenggara (9 negara Asean TIDAK termasuk Temasek) serta Asia Selatan (India, Pakistan, Afghanistan, Sri Lanka, Bangladesh, dan yang lainnya termasuk Bhutan dan Nepal).
Tak pulak saya nampak potensi ekonomi besar dari Bangladesh, Pakistan dan Philippines ini. Tapi baguslah jika para ekonomis tu kata negara-negara ini akan maju.



Malaysia? Tak ada.
Tapi seperti saya pernah kata beberapa kali, it's nothing to do with kekecohan politik atau so-called corruption of the judiciary dan lainnya.
It's just business. Mereka tak takut kamu debat politik, tapi mereka bertanya - What is your investment story?

Kamu nak jual ubat kepada pelabur - apa dia yang kamu nak offer? Adakah lebih baik dari yang terdapat di negara yang sama kecoh seperti Pakistan dan Iran?
Saya dah mula nampaklah adanya ETP = Economic Transformation Programme. Tapi masih terlalu banyak retorik politik dari semua pihak yang mengkaburkan pandangan pelabur.
Mereka tak takut jika kamu bertengkar antara Pakatan dan BN, yang mereka mahu lihat hanyalah consistency dalam mesej pelaburan kamu.
Tapi sayang, nampaknya masih kabur sebab semua politikus sedang sibuk nak pertahan/masuk Putrajaya, bukan memacu ekonomi.

JIKA tanya saya - kurangkan riuh rendah retorik. Nak bertelor biar cepatlah, wahai Najib dan Anwar, Kit Siang dan Ibrahim Ali.
Kamu sibuk bertengkar satu kampung, tapi tak ada cerita baik untuk membuat pelabur berkata - 'Mereka ni negara demokratik tak seperti Singapork, jadi kita faham kenapa selalu bising dan banyak isu. Tapi investment story mereka tetap cantik!'

So, what is your investment story?

No comments:

Post a Comment