Friday, January 21, 2011

POTUS, FLOTUS, Pee-Em, FLOM

Di Amerika, presiden mereka yang dijaga oleh secret service digelar POTUS. Presiden of the United States.
Walaupun kulit hitam, semua orang tahu, POTUS Obama ada pejabat bernama Rumah Putih, bukan Rumah Hitam.
Pejabatnya di West Wing of the White House - sebab tu ada siri TV bernama West Wing.

Isterinya pula digelar FLOTUS. First Lady of the United States.
Rakan saya yang pernah kerja di Washington berkata Michelle ada pejabat dan staff sendiri di East Wing.

Di Singapork dan Malaysia, kita panggil Perdana Menteri 'Pee-Em'. Kerana Pee-Em juga bermakna Prime Minister, maka senang kerja wartawan. Satu label telah didwibahasakan.
Di Temasek, isteri Pee-Em Lee ada pejabat sendiri di bangunan lain, sebagai boss Temasek Holdings, wealth fund (dana kekayaan negara) terbesar di Tenggara Asia. Jarang masuk akhbar, melainkan ada berita besar Temasek atau jika suami lancarkan sesuatu atau makan dinner, beliau pun muncul tapi tanpa hek, tanpa hok.

Di Malaysia, Pee-Em dulukala semua ada pejabat, tapi sang isteri duduk kat Sri Perdana.
Jika datang kunjungi suami pun sebagai pelawat, mungkin diberi bilik tumpang duduk kejap.
Dan setahu saya, Isteri Pee-Em mungkin diberi staff, tapi ia untuk memastikan keselesaan beliau.
Iaitu untuk bantu Isteri Pee-Em jika nak gi shopping, potong reben untuk sesuatu majlis, atau lancarkan itu dan ini. Mesti nak kena pastikan semuanya lancar dengan kereta dan tukang sambut sebagai orang berstatus tinggi.


TAPI kini ada cara baru.
Bukan lagi PM's Wife atau Isteri PM, tapi ambil gelaran First Lady.
Gelaran First Lady timbul dalam iklan New York Times - di sini.
Lepas tu adakan seminar antarabangsa First Ladies' Summit (Pakai duit rakyat tu brader, tanpa hasil yg ke mana pun, setakat sok sek sok sek dengan isteri-isteri ketua politik Afrika).

Terbaru, terbaca saya tentang pejabat baru dalam Pejabat Perdana Menteri (PMO = Prime Minister's Office) bernama FLOM Division. Juga di sini.
First Lady of Malaysia Division.
Aiks, dah jadi pejabat rasmi dalam PMO.

Saya tak 'caya. Lalu saya masuk dalam website PMO = pmo.gov.my.
Cari-cari tak jumpa. Lalu saya buat SEARCH (atas sebelah kanan, kotak warna kuning): Saya taip 'FLOM'.
Ah dapat pun!
Kamu click di sini dan scroll down. Ada F.L.O.M Division dengan empat pegawai dan dua staff penolong.

Dan di muka depan website PMO, ada lagi kejutan: Kamu click di RESOURCES (paling kanan) ada column 'Former First Ladies'.
Eh, bila pulak Tun Siti Hasmah dan Tun Jeanne Abdullah tu digelar First Lady????


MAAF, jika saya nampak seperti menyerang Datin Seri.
Yang saya khuatir ia dah jadi isu - dengan orang dalam pun.
Dalam politik, yang dilantik ialah mereka yang diundi rakyat.
Yang tak dilantik - isteri, menantu, anak-anak, ibubapa, should be seen, not heard.

KHUATIR isu ini diKhairykan dan diAriffahmikan.
MAAF jika terganggu tulisan ini.

No comments:

Post a Comment