Sunday, January 30, 2011

Lepas Egypt?

Lebih 150 rakyat Mesir dah mati dalam Revolusi ini.
Dari malam semalam, saya nonton CNN, Fox, Sky dan BBC.
Al Jazeera tak ada siaran kat Singapork. NEWS: Pemerintah Mesir dah suruh Al J (bahasa Arab) tutup serta merta.

Saya nampak di TV jambatan di tengah bandar Cairo yang menyeberang Sungai Nile (pak arab panggil 'Nil').
Teringat saya pernah lalu di atas tu beberapa kali, dan naik boat di bawahnya.
Banyak tempat shopping dan bazaar di situ, dan banyak five-star hotels dan restoran untuk tourist atas air. Saya tak sempat turun masa tu sebab ke sana buat kerja lain.

Kini jambatan Nil tu penuh dengan tank dan APC tentera Mesir (Gambar: Panji tentera).
Dengan rakyat yg pekik-pekik marah dan gembira.
Begitu orang jadi berani bila dah marah.

Saya dapati Sky ada maklumat ni malam semalam - Gamal Mubarak (Gambar), anak Mubarak yg berusia 47 tahun, dah calibut dengan jet peribadi ke London.
Dan 19 buah jet peribadi lain dipenuhi orang kaya Mesir dan harta mereka dah terbang keluar.

Maklumat lain yang mungkin anda belum dapat (kalau ada yg lain, sila tambah):

- 50,000 hingga 100,000 warga Amerika ada di Egypt. Sebagai tourist kebanyakannya. Ramai dah berpusu di airport.

- Kumpulan pembangkang terbesar di Mesir, the Society of Brothers (Muslim Brotherhood), Al Ikhwan Al Muslimin, tak nampak. Tak ada slogan Islam di jalan raya. Ini mungkin taktik mereka. Muslim Brotherhood (yg dituduh ada kaitan disokong Arab Saudi dengan Anwar Ibrahim sekali - tapi katanya tak betul) kena ban oleh pemerintah Mubarak.
Jadi jika mereka di depan, nanti ada sebab untuk crackdown yg kasar.
Jadi mereka sembunyi belakang tabir dulu, menurut laporan.

- Israel masih terus senyap. Ketakutan.
Kata sokong demokrasi - suruhlah rakyat bangkit!
Dulu suka nah laung - kami satu-satunya demokrasi di Timur Tengah, sokonglah kami. Nenekdiamatitercekikbawahjambatan.
Penipu besar. Macam Amerika.

Mereka takut sungguh Muslim Brotherhood naik. Mungkin sebagai salah satu dari parti yang akan memerintah Egypt lepas ini (jadi ruling coalition partner macam BN dan Pakatan).
Jika ini berlaku, Muslim Brotherhood (Gambar: Logo Al Ikhwan) ni sokong kuat Hamas di Gaza. Mungkin mereka akan buka pintu masuk-keluar Gaza di Rafah!

- Kenapa rakyat ramai sokong Al Ikhwan? Ini kerana selama 30 tahun Mubarak jadi presiden, sistem bantuan kerja dan orang miskin, hospital - social systems - semuanya rosak, tak bergerak. Sedangkan Brotherhood ni ramai bantu rakyat.

- Perampok di mana-mana. Merompak dan pecah kedai dan rumah. Ramai penduduk dan pekedai buat group kawalan sendiri, agar kawasan mereka selamat.
Ada rumour bahawa ini kerja abang polis - bahawa pemerintah suruh mereka huru-harakan negara agar rakyat benci dengan demo.

Di Tunisia, semalam, sedang orang demo dan terus demo (walau pemerintahan Ben Saleh tamat), tiba-tiba puluhan kumpulan lain datang - siap dengan batang kayu dan baseball bat. Mereka adalah para pekedai yg fed-up kerana rakyat terus demo dan orang takut nak belanja. Dan kerana perampokan terus berlaku.
Sama macam di KL, nak demo tu kena hati-hati. Kerana ada orang nak berniaga, nak hantar barang, ada tugas. Jangan lama-lama sangat jalan ditutup.

- Yusuf Qaradawi pun dah berani bersuara:
As Mubarak refused to quit, influential Arab clericYusuf al-Qaradawi accused him of having turned "blind, deafand dumb" and asked him to step down,
"President Mubarak ... I advise you to depart fromEgypt ... There is no other solution to this problem but forMubarak to go," Qaradawi said.


ORANG dah mula bertanya. Lepas Egypt, ke mana nak bawa revolution ni?

--------------------------------------------
GAMBAR SAYA PETIK FEB 2009 DI MESIR

Sedih saya lihat kiri-kanan jalan raya di Cairo.
Dari Cairo, kumpulan kami dari kumpulan bantuan Singapork, Mercy Relief, menuju ke semenanjung Sinai dan terus ke Rafah - border nak masuk Gaza.


Gambar atas ni saya petik sebab pada apa yang saya lihat, jarang nampak 'kondo' secantik ini di Cairo (maaf jika salah). Ini semasa perjalanan KELUAR dari Cairo.

Gambar di bawah ni - dekat airport Cairo. Airport mereka dekat betul dengan downtown. Macam Subang masuk KL gitu. Jika ini tempat kondo glam mereka, tak cantik langsung. Skylinenya tak secantik KL mahupun JB atau Penang.



Yang janggal ialah dalam beribu kereta usang dan van dah tua, nampak Mercedes cantik baru, dan kereta 4-wheel drive Ford besar warna merah. Itu kereta orang kaya Mesir, kroni Mubarak.



Ah, pemandangan begini (atas) yg banyak saya nampak. Sedih, berabuk, bangunan raw brick wall yang tak dicat pun, berwarna tanah padang pasir.
Tapi notis juga - jalan raya okay! Maknanya ada juga benda yang dijaga baik oleh pemerintah Mubarak.



Gambar atas - pintu masuk di Rafah. Tapi ditutup oleh Egypt dan Mubarak. Di keliling tempat ni banyak tentera dengan senjata. Di sebelah sana tu ialah Gaza.
Di keliling tempat ini juga - padang pasir - banyak lubang-lubang besar dikorek. Untuk smuggle masuk barangan makanan, fridge, pakaian, dan juga senjata dari Mesir ke Gaza.
Ada cerita detail tentang pengorekan tunnels ni, tapi nanti jika saya berani, saya cerita di lain masa.


PETA: Cairo ke Rafah (Gaza Strip) - merentas jalan padang pasir. Seberang Suez Canal dan melalui El Arish (dekat Port Said).
Naik van kira-kira 6jam Cairo-Rafah.
Suez Canal - jalan laut yang bantu tembus dari Mediterranean ke Red Sea. Dulu kapal dari Eropah nak ke India dan Tenggara Asia, kena pusing benua Afrika. Suez Canal ni short-cut. Setiap kapal yang nak lalui Canal ni kena bayar duit toll.

Kami naik van nak masuk Semenanjung Sinai naik jambatan besar dan maha tinggi - sebab ada banyak kapal jalan kat bawah.

Tuan, puan,
Setelah seberang Suez Canal tu, kami masuk ke Semenanjung Sinai (Sinai Peninsula). Apabila Nabi Musa lari dari Firaun (dekat Cairo) dengan kaum yahudi, mereka lari ke Sinai.
Ini tanah yang ada tapak nabi. Sedih rasanya beribu tahun kemudian, tanah ini masih berkecamuk.
Cousin lawan sama sendiri - pak arab dan pak yahudi. Sehingga kita satu dunia pun jadi payah.

No comments:

Post a Comment