Tuesday, November 16, 2010

Gold Standard, matawang kertas.... Bah. 3

Penggunaan Emas dan Perak sebagai matawang negara bertapak kuat sejak manusia tinggal dalam komuniti besar yang memerlukan benda yang mudah dibawa ke sana ke sini yang boleh dijadikan untuk membayar barang yang dibeli atau khidmat yang diterima.
Jika tidak digunakan secara harian pun, sekurang-kurangnya Emas dan Perak (E&P) ini dijadikan sebagai 'token' bayaran barang/khidmat mahal.
Misalnya, askar empayar Rome dibayar jongkong garam, tapi bila orang atasan membeli barangan/khidmat mahal maka E&P digunakan.

Ini penting jika kita nak faham apa yang Dr Mahathir katakan dan apa yang dibuat oleh kerajaan PAS Kelantan.
PAS di Kelantan nak galak E&P untuk dibayar barang/khidmat harian dengan wang dinarnya. Sehingga pekerja kerajaan Kelantan pun nak dibayar setengah gaji dengan matawang baru ni.
Kelantan nak jadikan E&P sebagai token bayaran harian - untuk semua urusniaga, macam kita gunakan matawang 'Agong' Malaysia. Katanya nak ikut zaman Rasulullah, tapi tanpa perkiraan zaman dah beredar. Ini ilmu dunia beb, bukan bab agama. Dulu E&P tak bertukar harganya selalu, kini tiap hari harganya lain.

Pada saya ini bahaya, sebab harga E&P bertukar di pasaran dunia Setiap Hari, malah setiap minit pun!
Nak ngendap harga harian precious metals di sini. Bukan setiap hari saja, tapi setiap minit pun boleh. Melainkan Sabtu dan Ahad.


Kalau gaji saya RM3,000 sebulan, bila harga precious metals tu naik turun, macam mana kamu nak bayar saya?
OK, kamu bayar saya pada hujung November ni, mengikut harga pasaran masakini  E&P.
Tapi setelah kamu bayar saya, esok harga E&P jatuh mendadak. Macam mana saya nak beli susu untuk anak, dan bayar duit rumah? Sebab dah jatuh wang RM3,000 saya!
Baru tiga hari lalu, Emas jatuh 3 peratus dan Perak jatuh 5 peratus dalam satu hari!!!
Kerana ini berlaku, maka jika saya ke kedai nak beli barang atau nak bayar duit rumah, maknanya wang saya dah jatuh RM90 (Emas jatuh 3 peratus)!
Siapa yang nak ganti RM90 ini? Boleh beli susu untuk sebulan oi!

Memang cantik jika harga E&P terus naik dan naik tanpa jatuh, tapi ia tidak begitu sebab didagangkan satu dunia.

Saranan Dr M untuk penggunaan Emas, lain pula. Katanya ia hanya digunakan untuk offset perdagangan antarabangsa.
Iaitu misalnya, Singapore dan Malaysia berdagang selama setahun, dan di akhir bulan atau tahun, Singapork dah jual RM400 billion barangan dan khidmat kepada Malaysia, sedangkan Malaysia pula telah menjual RM500 billion kepada Temasek.
Maka Temasek kena bayar (offset payment) Malaysia RM100 b dengan Emas, bukan dengan matawang kertas.
Setahun atau sebulan sekali saja dibayar, bukan setiap hari (atau mungkin setiap tiga bulan). Ini lebih selamat beb.
Kamu ikut cara Kelantan tu, bila E&P naik mendadak, rakyat untung kerajaan Kelantan rugi.
Bila E&P jatuh teruk, takut nanti Nik Aziz dan Husam Musa kena kutuk kerana bodoh. Itu pandangan saya.
Ini idea yang dikatakan oleh Dr M, dari 2002 dulu:
"The dinar can be held as central bank reserve. Trade need not be paid
in actual dinar but the imports and exports of a pair of trading nations can be balanced and only the difference paid in dinar."
Juga di sini (baca para tekakhir):
"Let's take an example from our export and import trading. We export our goods to Bahrain and we import from them as well. We exchange goods with goods. Dinar will only be used to pay the difference, when our import value is more than our export value."

Tentang gold dinar Kelantan tu, Dr M kata:
"Barter trade involves the exchange of goods with goods, not the exchange of gold or silver coins with goods, even when the trader returns the balance from the purchase with ringgit notes.
"If you look at the situation carefully, is it not the same as what we have always been doing? The government of Kelantan has failed to understand the concept of barter trading."



APA JALAN KELUAR?

Pada saya benda ni tak praktikal, negeri kecil Kelantan yang tak banyak hasilkan income.
Kalau hendak sangat, lobi satu dunia kembali gunakan GOLD-BACKED CURRENCY. Atau pada zaman dulu: GOLD- AND SILVER-BACKED CURRENCY (dipanggil bimetal currency).

Ada pula yang mungkin kurang faham apa bezanya gunakan matawang 'Agong' dengan matawang yang disokong oleh Emas atau E&P.

DAN ramai orang bertanya tentang saranan rakan baik Anwar Ibrahim, presiden World Bank Robert Zoellick tentang 'gold standard' ni. Apa tu?

OK kita boleh ngobrol, tapi kena go-stan sikit dulu.
PENTING: Saya gunakan perkataan 'ngobrol' bukan 'bincang', kerana saya bukan pakar. Pada saya ini cerita kedai kopi beb, jangan kamu salah sangka saya ini timbalan presiden World Bank. Saya tengok cermin tadi, saya pun lebih hensome dari Zoellick.

--------------------------------------------
Gold-backed and bimetal currency. BERSAMBUNG....

No comments:

Post a Comment