Saturday, November 6, 2010

Apa kata kita kongsi kuasa nuklear di Asean (?)

NOTA: Untuk mereka yg dah baca posting ini Sabtu - semalam baru tambah lagi dua benda kat bawah tu - Geothermal dan Biomass.
Panjang cerita. Sebab syiok sendiri.

-------------------------------------------
Minggu lalu, terkejut saya apabila terbaca bahawa Indonesia nak membina loji nuklear (nuclear plant) di sebuah pulau dekat dengan Singapoora.
Bukan satu, tapi DUA loji nak dibina di pulau yang hanya sejam dari Singapore jika kamu naik pesawat - pulau tu terletak halfway antara Singapore dan Jakarta. Cerita lanjut di bawah nanti.

Sebelum tu, saya cerita dulu bab penjanaan kuasa ni.
Di Asean, negara-negara ini dah kata sedang mengkaji atau hendak membina loji nuklear:
- Indonesia
- Malaysia
-Singapore
- Vietnam.
Satu advantage besar nuklear ialah harga letrik lebih murah, walau harga kos binaan lebih tinggi berbanding yang lain.

ADVANTAGES

- NUCLEAR. Membina nuclear reactor memanglah bagus: ia tak merosakkan alam sekitar seperti ampangan - baik Bakun Dam mahupun Three Gorges Dam di China, di mana puluh ribuan manusia kena halau, tanah nenek moyang puluhan ribu hektar tenggelam. Binatang kena pindah, tanaman semua mati.
Apabila saya dibawa mengunjungi kawasan Bakun Dam ini pada 2004 (bukan 2005 dalam cerita tu), mak oi. Habis semua pokok kat situ kena tebang, tanah dan gunung kena korek dan toreh, air sungai dah jadi warna teh tarik. Itulah kemajuan, apa nak buat.

- FUEL/GAS/COAL POWER PLANTS. Begitu juga rancangan gunakan loji penjana kuasa = power plants, yang gunakan minyak atau arang batu/coal.
Loji begini mengeluarkan asap yang merosakkan alam sekitar, dan harga minyak dan arang ni naik-turun tak menentu. Begitu juga jika gas digunakan, takut harganya terus naik.

- WIND TURBINES. Ada negara pula pasang kipas besar-besar di atas gunung, atau tepi laut atau dalam laut.
Apabila angin tiup, kipas berputar dan energy is created. Kuasa ini digunakan jadi kuasa letrik. Lihat GAMBAR - bot tu kecil saja berbanding kipas. Maknanya setiap kipas tu setinggi bangunan 10-20 tingkat.
Saya pernah nonton di TV pekerja buat maintenance kipas besar ni di tepi padang pasir di Amerika. Tinggi sungguh mamat mentenan ni kena panjat nak naik ke blade kipas! Dia masuk ke dalam mesin kipas, nak check wiring putus, ada burung mati kat dalam, letak minyak hitam.
Tapi, Singapore dah pun buat research dan mendapati bahawa kerana pulau ini kecik, kat mana nak pasang kipas besar2 beb?
Jika kami pasang kat Selat Johor, nanti Syed Hamid dan Nurjazlan marah. Nak sedut pasir dari Johor.
Jika pasang menghadap Sumatra, nanti Indonesia kata kurang ajar - nak tiup balik asap jerebu ke Sumatra. Nak pasang ke selatan, takut kapal tak ada lorong nak lalu.
Lagipun kawasan kita ni tak banyak angin (yang banyak, hot air orang politik. agaknya jika kita letak kipas2 ni kat luar parllimen spork dan msia, berligat laju!).
Saya percaya di Malaysia pun payah nak cari tiupan angin kencang yang boleh dijanakuasakan.

Oleh itu, nampaknya, kena juga pasang loji nuklear....
Tapi di mana....?
BERSAMBUNG

------------------------------------------
Eh! Tunggu dulu (tersedak Mak Limah yg sedang minum latte kat Coffee Bean tu! Beliau nak 'act' gunakan iPad baca blog ni kat depan orang ramai).

Sebenarnya ada lagi beberapa cara nak menjana kuasa untuk kegunaan letrik.

- SOLAR POWER. Gunakan kuasa mentari. Pasang cermin banyak-banyak. Panas cahaya tu boleh dikumpulkan dan diconvert jadi kuasa letrik. Saya pernah tulis di sini, semasa saya terbang dari Dallas ke Tucson dulu - beratus-ratus batu semua padang pasir dan gurun batu antara dua tempat tu. Siapa yang pernah nonton Top Gun (Tom Cruise) boleh lihat tempat fighter jet mereka training - kat situlah tempatnya.
Dengan keluasan ini, mereka boleh letak kipas2 besar ni atas gunung - ada saya nampak dan petik gambar - tapi nampak nun jauh.
Dan mereka boleh letak cermin solar power ni kat situ.

Singapork nak letak solar power panel kat mana? Orchard Road?
Malaysia? Kamu letak kat hutan Perak, terbakar semuanya nanti sebab panas.
Dan kuasa solar ni tak berapa 'power' berbanding loji nuklear atau loji penjana kuasa minyak-gas-arang.

- TIDAL POWER - ah ini pun problem. Lihat gambar ni = jika ada kuasa ombak laut yang kuat, boleh pasang kipas bawah laut collect power. Mesin ombak (GAMBAR).

Tapi, sekali lagi, mana nak pasang ni?
Kat Selat Melaka, gerenti kena langgar kapal minyak.
Nak pasang kat Laut China Selatan - depan Kelantan atau Terengganu, ombak tak kuat sangat dan air cetek.
Tak seperti North Sea di Scotland = ada ombak kuat, angin kuat!
Atau letak tepi Atlantic dan Pacific Oceans (untuk Amerika).
Nak letak kat depan Sabah dan Sarawak pula, PakLah dah beri kawasan laut tu pada Brunei.
Dan lagi, memang tak kuat ombak.
Maksud saya ialah, jika nak jana beribu watt nak kuasakan bandar KL - kenalah mesin ombak yang banyak! Kalau pasang satu dua, nak cahayakan Keramat atau Bandar Utama pun tak boleh.


Sama seperti nak pasang Solar Panels tu - jika hanya boleh pasang 1-2 km panjang panel ni kerana tak ada tanah, tak cukup nak digunakan untuk power up industri dan bandar-bandar, buang masa saja beb.
Cuma pada saya, ada satu advantage besar pasang Solar Energy ni - mungkin setiap bandar kecil boleh pasang 1-2 km solar panels, untuk kegunaan mereka saja.
Kawasan perumahan pula pasang kat bumbung mereka untuk kegunaan tempat itu saja.
Lepas tu mall cuma pasang kat flat roof mereka, untuk kegunaan mereka saja.
Masalahnya: jika semua pasang kat bumbung, panas tempat kita!

- WATER POWER = DAMS. Ini semua dah tahu dah, selepas lihat Bakun.

---------------------------------------------
Terima kaseyyyy Q, tambah lagi dua:

- GEOTHERMAL - Ulang semula dulu: Yang kita lagi bincang ialah isu bagaimana nak terus ada penjanaan kuasa di masa depan dengan cara -
a) Termurah. Fossil fuels = minyak dan gas, akan pupus dalam 200 tahun lagi mungkin. Dan akan terus naik harga.
b) Tak merosakkan alam sekitar. Atau setidak-tidaknya, kurangkan rosakkan environment.
c) Teknologi itu mesti boleh menjana kuasa bandar besar seperti KL (tak campur bandar lain di Malaysia) atau satu Singapore, di masa depan.
Jika setakat pasang solar power atas bumbung rumah agar air mandi dipanaskan, dan mungkin ada power sikit untuk buka lampu waktu malam, tentunya boleh.
Tapi jika nak power-up bangunan2 pejabat di KLCC dan factory di Jurong, mesti kena buat secara besar-besaran.
Ada teknologi yang, saya rasa (bukan expert, cuma pandangan), tak boleh langsung di Malaysia, Singapore - seperti nak pakai kuasa angin (pasang kipas) atau tidal power (kipas besar bawah laut).
Nak pasang ratusan ribu solar panel agar dapat power-up bandar sebesar KL di Malaysia kena tebang hutan di Perak, Kedah, Kelantan, Pahang atau/dan Terengganu agar boleh letak benda ni.
Kata nak preserve green environment? Tak payah pasang benda ni pun dah ramai orang politik songlap 'green gold' (timber) di negeri-negeri di atas tu, tak termasuk di Sabah dan Sarawak lagi. Baik nama dia Bee-End atau Pakat-datang.
Kat Singapore tak ada tempat nak pasang cermin solar ni, melainkan Orchard Road kena tutup semua - itupun kuasa yang diraih tak seberapa sebab kecil saja tempat tu.

Tentang kuasa geothermal - ia tak ada di Malaysia secara besar-besaran.
Saya pernah mandi air panas ialah di Hulu Langat (dah bertahun tak pergi). Dan saya tahu kat Selayang pun ada kolam mandi air panas.
Di Philippines ada ambil kuasa panas bawah tanah ini untuk tenaga letrik. Tapi bukan secara besar-2an.
Geothermal ni begini = kuasa wap panas = very hot air is used to turn turbines that creates energy = di pulau yang jauh dari Manila, jika tak salah. Lihat wiki tentang isu ini di Philippines di sini.
Dah masuk bab Phil ni, kamu mungkin tak tahu. Di antara semua negara Asean (10 negara), dia DAH ADA nuclear plant! Dah lama siap, 100km saja dari Manila.
Tapi jadi isu politik dan bribery zaman Marcos. Hingga kini, kerana reactor dah dipasang, ia ada pekerja yang hidupkan plant itu tiap hari agar tak rosak, tapi tak janakan kuasa nuclear.

Saya tak tahulah jika Hulu Langat dan Selayang boleh digeothermalkan secara komersil.
Yang saya dengar cerita hantu ini di Hulu Langat (diceritakan oleh penjaga tempat itu, bila saya suka mandi di sana dulu): kolam air panas tu ada dibuat bilik mandi wanita berasingan. Kaum lelaki mandi kat tepi di sebelah sini.

Dulu banyak tourist bus Korea dan Jepun datang ke situ. Mereka kerap tiba dah senjakala.
Satu hari, kata orang yg jaga tu, tiba-tiba sekumpulan perempuan Jepun lari berteraburan naik bas dengan pakai tuala saja. Terpekik-pekik.
Ditanya kenapa, mereka jawab, mereka mandi bogel sebab dah gelap, tiba-tiba ada makhluk besar timbul kat depan mereka. 
Itulah pengajaran agar berpakaian sopan bila mandi di khalayak ramai.
Pandai pulak hantu ni kejar minah Jepun. Dia ingat sashimi kot.


- BIOMASS - Secara ringkas, benda yang dulunya 'hidup', digunakan sebagai bahan bakar.
Sampah sarap pun boleh digunakan. Di Temasek ada enam incineration plant - tempat membakar sampah.

Mereka gunakan energy bakar sampah tu untuk power-up loji-loji itu sendiri, dan lebihnya, letrik disalurkan untuk kegunaan ramai.
Singapore dah berpuluh tahun buat begini sebab negara kecik. Tempat tanam sampah ialah di Pulau Semakau, tapi kebanyakan sampah dibakar.

Mungkin boleh dicuba di Malaysia. walaupun mungkin tak cukup nak jana kuasa untuk KL, sekurang-kurangnya save tempat menanam sampah ni.
Masalahnya untuk Malaysia ialah, dulu dah pernah cuba nak buat. Mula-mula nak buat incineration plant kat PJ. Orang dah marah, pindah pula ke Broga, Semenyih. Tentunya orang marah - NIMBY - Not In My BackYard!

Kenapa jadi gini? Ianya ialah kerana rakyat tak percaya dengan kerajaan - takut projek ni projek kebas duit, nanti bila projek gagal, atau orang mati terhidu gas bakar sampah, semua buat tak tahu.
Masa sibuk orang gaduh dulu, saya pergi ke Broga nak buat story. Rupa-rupanya rumah Prof Dr P. Ramasamy kat situ (beliau masa tu pensyarah, kini dah jadi Timbalan Ketua Menteri Penang).
Tempat cantik, dan secara theory bagus, tapi projek main-nak-steamroll-rakyat ni orang tentu marah.
Lepas tu saya ke Ijok. Dari KL hingga ke Ijok tu saya ikut lori-lori sampah, sebab ada tempat menanam sampah kat situ. Bau busuk dan orang marah, tapi orang KL buat tak tahu, sebab NIMBY.

Apa pun, biomass juga sebenarnya ialah menggunakan bahan seperti palm oil, corn oil dan seterusnya untuk digunakan sebagai bahan bakar/fuel.
Secara theori ini lagi cantik.
Minyak sawit, minyak corn dan sugarcane diconvert jadi ethanol, lepas tu boleh power-up enjin kereta dan loji jana kuasa.

Tapi jika diteruskan secara besar-besaran, saya gerenti perang dunia! Sebabnya ialah sawit, jagung/corn dan sugarcane ini makanan manusia.
Kita goreng telur, makan aiskrim dan coklat, ada minyak sawit di dalam. Bahan solek pun letak minyak sawit.
Jagung dimakan manusia dan juga jadi minyak masak. Ada yang dijadikan makanan lembu yang kemudian kita disembelih, kita makan.
Sugarcane dibuat gula, sehingga kita kencing manis.

Beberapa tahun lalu, dunia heboh sebab harga makanan semua naik giler-giler.
Antara sebabnya - selain dari pengeluaran beras kurang, ialah kekhuatiran bahawa kereta dan power plants semua nak gunakan ethanol dari biomass ni.
Jika diteruskan, bermakna semua hutan rimba kena tebang nak tanam pokok sawit, jagung, cane sugar dan lain-lain.
This is not an environmentally-friendly solution at all.
Saya nak masuk cerita haze Indonesia baru ini dan sebabnya, panjang sangat. Tapi kait-mengait dengan biomass plan ini beb.

Tak ada ada hutan lagi jika kita nak gunakan sebahagian daripada makanan kita untuk diisi dalam enjin kereta kita dan nak power-up our homes and offices.
Syarikat besar dan politikus akan fikirkan cara terbaik nak tebang SEMUA hutan di mana pun - 'nak bantu rakyat miskin!' - agar dapat jual ethanol dengan harga tinggi.
Saya pernah cerita baru-baru ini - saya naik Firefly keluar-masuk Subang. Saya pasti anda juga nampak sama bila pesawat naik-turun KLIA.
Semua yang hijau kat Selangor tu hanya pokok sawit. Kerakusan manusia ni nanti membelit leher kamu sendiri.

Saya tak kisah sangat jika orang utan saja yang mati. Yang kita perlu khuatir ialah binatang lain juga semua akan pupus jika 'hutan' yang kita ada hanya sawit.
Tak akan ada gajah dan kancil. Rimau dan monyet. Berbagai jenis serangga dan pokok yang mungkin ada kaitan dengan balance of life.

Kamu kata tak kisah, sebab memang tak suka hutan?
OK, saya tukar argument: Tanpa hutan rimba yang tebal, musim hujan di Malaysia akan berubah. Without cool mountains and forests to attract rain clouds, weather patterns will all change.
Sungai semua akan kering sebab dah tak ada pokok-pokok - sebab tu kamu lihat, di sekeliling Macritchie Reservoir dan kolam air Singapore lain, dibiarkan berhutan.
 Sama juga di keliling Langat Dam tu (dipenghujung Jalan Ampang).
Agar udara sejuk, tarik rain clouds.

Cakap pendek: Biomass production ni, jika rakyat tak control perbincangannya, akan dikidnap oleh politikus rakus di negara mana pun, digadai masa depan kita kepada syarikat rakus.
Aish, masih nak masuk cerita hutan Indon ni sikit: kerana Indonesia mulai tahun depan tak akan benarkan lagi syarikat mana pun tebang hutan* (ini theori lah), maka syarikat balak dan sawit kini dah berpindah ke Africa dan South America.
Mereka rakus tak kisah kiamatkan dunia. Jangan kita bantu mereka.

(*Jakarta setuju ban tebang hutan sebab Norway akan beri berjuta-juta dollar! Baca sini dan sini).

TERAKHIR: Ini ngobrol kosong saja, tuan puan. Saya bukan pakar, cuma kita bual-bual kosong, ni pandangan peribadi.

TAMAT (for now).... Bah.2 soon.

No comments:

Post a Comment