Saturday, November 27, 2010

Malaysia tinjau projek tingkatkan makanan

Saya pernah bual kosong (wong jowo kata 'ngobrol') tentang negara-negara Arab, Singapore, dan Indonesia nak buka tanah lebih banyak untuk meningkatkan food security - lebih banyak tanam makanan, lebih terjaga ekonomi negara, jika ada masalah besar dari segi makanan seperti yang berlaku pada 2008.

Cerita lama saya tentang Contract Farming, di sini dan sini.
Juga tentang New Global Battlefield - Food Farms di sini dan sini.
Di penghujung cerita, saya tulis tentang negara-negara yang dah pun ada projek tanaman di negara luar dengan menyewa tanah. Saya ulang di sini:

- Egypt runs farms growing corn in Zambia, rice in Niger, and vegetables in Tanzania. Now it plans to grow wheat in Uganda.

- Pakistan's Board of Investment plans to put about 9.1 million ha of farmland up for lease to foreign countries and companies.

- An Australian investment group, BKK Partners, says its client is targeting 100,000ha of Cambodian land to grow rice, bananas, sugar cane, palm oil and teak. Investments worth US$600 million (S$847 million) planned.

- Jordan is planning a joint grain venture with Kazakhstan, involving US$50 million in investments.

- Investment group Saudi Star is eyeing 350,000ha in Ethiopia to plant rice, maize, sugar cane and oilseeds.

- Indonesia is targeting 1.6 million ha on Papua island for agriculture projects.

- Libya is planning farmland projects worth US$500 million in Brazil.

- United Arab Emirates' Minerals Energy Commodities Holdings is in talks to lease 100,000ha of farmland in Kalimantan, where the company has a railway and coal project worth about US$1 billion.

-------------------------------------------------------
Hari ini, PM Najib kata Malaysia sedang meninjau kemungkinan mengadakan pakatan dengan negara lain hendak mengeluarkan makanan.
Tapi beliau juga berkata "there was no pressing need" - tidak ada keadaan mendesak - nak membuat projek ladang makanan ini.

Secara peribadi, saya harap sungguh bahawa kerajaan Malaysia mempercepat projekkan isu ni.
Takut pulak harga beras, bawang, kentang dan sebagainya dah naik mendadak, orang dah panik, dah marah kerajaan, baru nak sign itu dan ini.

Lagi satu - belum semua negara masuk bidang ini - bercucuk tanam di negara lain.
Jadi harga tanah yang nak disewa tu - baik di Indonesia, Cambodia, Laos, mahupun negara Afrika - belum lagi tinggi sangat.
Takut lambat sangat tunggu, nanti banyak negara dah buat, makin mahal harga nak bayar. Ini belum masuk harga broker lagi.

Kita berdoalah semuanya dapat berjalan lancar di bidang ini.
Kita semua tentu ingat tahun 2008 tu dulu - teruk Pak Lah kena bantai sebab naikkan harga minyak, dan harga makanan tak terkawal. Bukan salah beliau, tapi orang kalau dah marah, tentu kerajaan kena hamun.



UNTUK maklumat, Singapork dah pun nak buat di China - ladang al-khinzir. Yum, yum.
Dan di negara pulau kecik ni, pendidikan dijalankan tambah sains permakanan, sedangkan petani Singapore - ya, kat red dot ni pun ada golongan petani, tapi sedikit sangat - diberi peluang dan dibantu wang nak kembangkan business pertanian mereka. Gambar-gambar tambahan dan cerita di sini.
Singapore import 90 peratus makanannya dari luar negara, jadi tentu takut jika ada problem.


PENJAJAHAN SEMULA = THE NEW COLONISERS
TAPI, isu sewa tanah di luar negara ni isu yang sangat sensitif.
Misalnya, katalah Malaysia ada ladang padi dan sayur di Papua beribu ekar. Terjadi pada tahun 2020 harga beras dan sayuran sedunia naik gila sehingga orang Indonesia tak mampu beli. Mereka pula tahu bahawa padi-sayur yang ditanam dan dibayar oleh Malaysia tu akan dibawa ke negara yang menyewa tanah.
Tapi mereka kelaparan, anak merengek.
Adakah mereka akan biarkan kapal-kapal bawa pulang beras-sayur, atau akan menyerang sebagai pirate?
Sama juga dengan khinzir Singapore di China dan seterusnya.

Ada yang menyifatkan cara bercucuk tanam untuk dibawa keluar tu sebagai Colonisation.
Penjajahan!
Macam British dulu jajah Malaysia, keuntungan tanam gambir dan getah, dan korek perak untuk dibawa ke London untuk Queen Victoria dan King George.
Detail apa yang berlaku dalam isu sewa tanah negara lain ini, ada di FarmlandGrab.org.

No comments:

Post a Comment