Wednesday, November 4, 2009

Kelantan dapat 'advance bonus', belum lagi royalti

OKlah, jadi ler buat sementara ini.
PM Najib Razak semalam menyatakan bahawa Kelantan akan mendapat 'Wang Ehsan'.

Bukan wang royalti minyak dan gas yang diminta Pok Nik dan rakan. Cerita PAS berkempen nak royalti di sini, ada peta lagi you.

Pelik juga sebab jika Wang Ehsan Terengganu diberikan terus kepada kerajaan negeri, ini nampaknya yang akan menerima ialah Umno Kelantan.
(Atau mungkin dijaga terus oleh kerajaan pusat? Belum dijelaskan setakat ini).


Jika diberi kepada Umno, sama seperti dalam 1999-2004 apabila PAS memerintah Terengganu.
Dr Mahathir menukar royalti kepada wang ehsan lalu diberi kepada Idris Jusoh dan Umno Terengganu.
Lepas tu Sultan Terengganu murka sebab dana ehsan ini tidak digunakan dengan betul, khabarnya.
Adakah pisang akan berbuah dua kali - banana grow fruits double trouble?


Tetapi, yang pasti ialah sekurang-kurangnya To' Sri mendengar rintihan rakyat hendakkan pembangunan di hujung timur-utara Semenanjung.
Tentunya PAS akan terus menekan sehingga mendapat royalti.
Buat sementara ini, Kelantan dapat advance bonus, kata sahabat saya kickdefella.


Saya nak minta satu saja sebagai 'ore luar' yang selalu ke Klate: To' Sri, boleh suruh perbaiki jalan Kota Baru ke Rantau Panjang (RP) dan Pengkalan Kubor (PK), tak? (gambar masjid 'Cina' dekat RP di sini)
Lebih syiok lagi saya nak shopping nanti :-)
Saya jika ke Klate semalam pun akan singgah ke RP.
Jika dua malam, saya akan ke PK!


GAMBAR: RP.

No comments:

Post a Comment