Friday, November 27, 2009

Dubai tak boleh bayar hutang, dunia ketakutan

AHAD 7.30MLM
-------------

Salah satu akhbar dunia yang saya gemar membaca ialah The Guardian yang diterbitkan di UK (Numero uno untuk saya ialah International Herald Tribune dan New York Times - keduanya milik syarikat yang sama. Memang pun saya kena baca setiap hari kerana sebahagian dari pekerjaan saya).

Cerita Guardian ni selalu menyakitkan hati - iaitu menyakitkan hari pemerintah dan kerajaan mana yang kena serang. Pandai wartawan depa cari angle kesalahan orang!
Di Guardian kini ada cerita tentang projek membina pulau The World, seperti yang ada dalam GAMBAR ni.
Menurut laporannya, projek ini dah jadi projek terbengkalai (kau ingat projek bumiputera Malaysia saja ke?) dan pasir yang dilonggok menjadi pulau dah mula tenggelam kembali.
Kesian, nasib baik saya tak belanja US$20 juta kelmarin beli sebuah dari 300 pulau yang sedang dibina.

Dan menurut agensi berita lama saya, Zawya Dow Jones (di negara Arab dia ada partner dengan syarikat Zawya), bank pusat UAE akan menjadi guarantor pinjaman wang sebanyak US$59 billion yang tak mampu dibayar kerajaan Dubai. Jika benar, baguslah tu.
Ia akan menenangkan pasaran saham dan bon seluruh dunia.

Lagi satu cerita Guardian mengenai Dubai di sini - ouch!
"We've all made a pact with the devil to be here. You get the tax-free salary, but in return you have to give up all your rights.
"There's no accountability, no transparency, no rule of law. There's no legislative body. Very few employment rights. It looks like a modern country, but it takes more than a few skyscrapers to create one of those.
"Scratch the surface and it's a different story."

Ini baru suara seorang mat salleh yang tinggal di perumahan orang kaya di Dubai!

-------------------------------------------------------
CERITA ASAL

Jika anda nak beli rumah baru atau kereta baru (atau isteri baru), nanti dulu!
Baca ini dulu, 'bang.


Negara yang banyak projek 'mengarut' dan dari alam fantasi ialah Dubai.
Niatnya mungkin baik - nak memberangsangkan ekonomi - tetapi bahaya kalau duit banyak keluar dengan harapan dapat imbuhan cepat.
Dan depa membangun menggunakan tenaga kerja asing (TKI) bukan pribumi - samalah juga seperti Singapura dan Malaysia. Tetapi ia lebih teruk lagi kerana banyak pekerja profesionalnya orang mat salleh (di Temasick dan Malingsia, TKI kebanyakannya ialah buruh kasar). Ang moh dibayar gaji lumayan, dah habis kerja cabut lari, tak payah ajar kaum pribumi.
Tapi takpe lah, nafsu masing-masing.

(Saya kerap marah - kenapa negara-negara pak arab banyak wang minyak - bawalah lebih sikit jurutera dan profesional muslim dari seluruh dunia. Biar mereka belajar dari mat salleh ni, jadi lepas tu boleh bawa teknologi dan pengalaman ke negara masing-masing. Biar tak hina sangat umat Muhammad ni, nak betulkan paip dan letrik kat rumah pun kena panggil orang lain kerana keturunan kita hanya pandai jual goreng pisang saja kat Geylang dan Chow kit).

Yang masalahnya di Dubai ialah apabila projek sangkut. Hutang pun berganda. Dan tak boleh bayar. Sebanyak US$59 bilion (RM200 bilion).
Harga membina Putrajaya (termasuk highway dan semua infra dan bangunan) ialah RM20 bilion lebih kurang. Jadi hutang depa boleh membina 10 Putrajaya. Tenggelam dalam pasir keffiyeh pak dubai ni.
Kini pasaran kewangan satu dunia ketakutan kerana pemerintah Dubai (kerajaan Dubai? Sebab depa pakai raja kot) tak boleh bayar al-hutang wal -piutang.
Habis pasaran saham sedunia jatuh semalam - nasib baik pasaran saham di Singapore, Indonesia dan Malaya tutup. Tapi pasti akan terbakar hangus jutaan ringgit Isnin ini apabila pasaran dibuka.
Jum'-at, kita beraya haji (dan saya pulang ke Temasek naik pesawat Jetstar), pasaran hancur:

Amerika, indeks Dow Jones jatuh 1.5 peratus.
Jepun, indeks Nikkei runtuh 3.2 peratus.
Hong Kong, indeks Hang Seng ranap 4.8 peratus.
Indeks pasaran Korea Selatan terbalik 4.7 peratus.
Kerana saya pernah jadi pengamat ekonomi, ini berita buruk brader. Gerenti isu ini akan meletup-letup dalam beberapa minggu.
Fudzail, abang Melayu di gurun Dubai melaporkan di sini - ada banyak related news jika anda nak baca dan demam seram sejuk.

Jadi, anda di Temasick dan Malingsia, jangan ler beli benda besar yang mahal tu dulu (termasuk isteri baru).
Kat ang mor: This looks like Real bad news.

GAMBAR: Anda boleh tinggal di pulau sendiri di Dubai jika ada wang. Projek ini berbentuk benua-benua di dunia. Namanya ialah The World dan di antara pembelinya ialah Brad Pitt/Angelina Jolie dan Rod Stewart.
Kalau nak beli villa kat Palm Jumeirah tepi laut pun boleh.
Pak Mat dan Ah Leong, takpe lah, beli rumah kecik kat sebelah kampung saya di Wangsa Maju pun ok lah tu.


No comments:

Post a Comment