Monday, November 2, 2009

Melayu Singapura gemar pindah ke Australia

Golongan middle-class di Singapura yang mempunyai wang, atau setidak-tidaknya pekerjaan profesional, gemar berpindah ke Australia, Canada, UK dan juga Amerika.
Atau sekurang-kurangnya mereka ada taraf penduduk tetap (PR) di negara-negara tersebut.

Untuk berholiday pun begitu, orang Singapore ni 'action' gemar ke tempat seperti itu - sebab Malaysia dikhuatiri banyak jenayah dan boring, kerana terlalu mirip seperti pulau kecil ini dari segi shopping, makanan dan manusiawinya.

Yang Melayu Singapore pun sama jugalah. Tak semua, tetapi ada yang pandang rendah Tanah Melayu.
Dan kini, ada laporan di Berita Harian Singapura, tempat pertama saya bekerja sebagai wartawan (tahun 1987-1990), bahawa semakin ramai anak Melayu berpindah ke Australia untuk kehidupan yang lebih selesa.
Masing-masinglah.

Walaupun saya selalu kondemn, saya selesa juga duduk di KL sebab kulit dan rupa saya di Keramat sama seperti ramai yang lain di sana, jadi tak dipandang dua kali.
Kalau saya kat Perth, tak tahulah.

Dan saya boleh makan di mana-mana di Malaysia Darul Restoran Kakilima.
Jenayah? Memang takut tetapi kita berhati-hati dan di rumah pun kita tinggal dalam sangkar emas sebab depan-belakang pasang jeriji besi! Hahaha.
Kalau ada kereta pun, biar jangan yang menjolok mata, biar perampok kidnap mereka yang mempunyai kereta glam.

Terima kasih kepada PM Najib, Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein dan IGP Musa Hassan kerana hendak kurangkan jenayah sebanyak 20 peratus tahun depan.
Alahai 'bang, tembak sajalah penjenayah ni semua, saya sokong.
Atau ISA-kan mereka kasi makan nasi semalam.

No comments:

Post a Comment