Tuesday, June 22, 2010

Wartawan top Indonesia pulangkan anugerah



Saya berkesempatan mendengar ceramah oleh wartawan yang disegani di Indonesia, Goenawan Mohamad, apabila menyertai satu program di Jakarta pada penghujung 2008. Blog beliau di sini.

Dalam ceramahnya, beliau bertutur satu persatu, slow and steady, menjelaskan isu dan menjawab soalan.
Jauh bezanya dengan wartawan sure heboh dan hi-hi-bye-bye yang kita selalu jumpa (Macam aku!).
Apabila beliau masuk bilik meeting itu di hotel glam Mulia Senayan, ada kira-kira 50 wartawan dari Asia Pasifik. Saya lihat yang kira-kira 10 dari Indonesia begitu hormat dengannya.


Beliau disegani kerana berani menentang bekas diktator Indonesia Suharto dulu, sebagai bos majalah berita top di sana, Tempo.
Kini tempo ada news website - sini.

Masa Suharto tu, siapa yang menentang kadang-kadang terus 'lenyap' tak dijumpai lagi. Beratus-ratus orang, katanya, telah hilang begitu saja, sampai sekarang tak ditemui, termasuk pemimpin pelajar universiti.
Berani betul mereka yang menentang pemerintah pada zaman itu.
Pak Goenawan, 69 tahun, ialah antara nama di depan gerakan reform dari dulu - iaitu negara besar ini harus diperbaiki dari zaman kronisma dan perampok politik dan korporat.

Pada 2007, Pak Goenawan mendapat anugerah besar di Indonesia yang dibiayai oleh businessman besar dan ahli politik gede, Aburizal Bakrie.
Aburizal bos konglomerate Bakrie Bros dan juga pengerusi parti politik Golongan Karya (Professionals Group), Golkar - bekas parti Suharto.

Aburizal juga pribumi paling kaya di Indonesia.
Malah, menurut Forbes, beliau Indonesian terkaya.
Malangnya, beliau juga dituduh oleh bekas Menteri Kewangan Indonesia Sri Mulyani Indrawati sebagai orang yang anti-reform. Cakap mudah: financial reform dan political reform di Indonesia diblock, kononnya, oleh Aburizal, sebagai pengerusi Golkar, sebuah parti dalam coalition yang memerintah Indonesia.


Kini, Pak Goenawan kata baik saja saya pulangkan anugerah ini. Baca di sini dan sini.
Tamparan hebat kepada orang kaya.
Tabik!

Lepas tu, Pak Goenawan tembak:
“For me, he's a political and business figure who has done a lot of violations.”
Ouch.

Para wartawan ni tak banyak kekayaan kami.
Tapi jika berani buat begini kita tabik!.
Sebab biasanya, wartawan di Singapore, bukan di Malaysia ya, mudah di'kawal' dengan harta, pangkat dan gaji besar.

No comments:

Post a Comment