Monday, June 21, 2010

Duit Felda & penjelasan kerajaan

Kerja jadi wartawan ni kadang-kadang payah sungguh sebab orang politik bengap.
Benda yang mudah, tapi kerana mereka TAK PANDAI jelaskan, jadi rumit.

Atau benda yang tak ada apa-apa sangat, tetapi sebab mereka LAMBAT jelaskan, jadi skandal besar.

Lebih rumit lagi apabila ada orang kerajaan, sudah tukar daun, lalu menyerang kerajaan, tapi pihak kerajaan s l o w nak respond.

Tentang isu Felda ni - macam mana wang Federal Land Development Authority ni boleh hampir habis, tapi kerajaan tak pandai menjelaskan.
Jika dulu RM4.5 bilion kini hanya tinggal RM200 juta saja.
Hairan kan?

Ini serangan oleh bekas timbalan menteri tanah. Juga di sini.
Perkara serious ni beb.
Ini bukan Anwar atau Kitty Siang (nama kucing PM Najib?) atau Hadi serang.
Ini luahan bekas orang dalam (dari Gerakan), jadi orang luar tentunya lebih berfikir: Eh jika orang dia sendiri pun dah attack, pastinya betul (Beliau dah join PKR, dah dapat bini baru).

Lepas tu ditambah oleh penyokong PAS di sini.
Jika nama PM sendiri dah kena serang, kamu dalam kerajaan tunggu apa lagi?

Apa yang telah dijelaskan di Parlimen oleh Ahmad Maslan (timbalan menteri di JPM) di sini.

Lihat video youtube di sini - beliau jawab dari segment 6.40min.

Maaf kata, pada saya, tak patut hanya campak number-number besar - kasilah breakdown dan kasi data itu pada wartawan semua dan blogger.
Bagus tu ada video ni - biar semua lihat.
Kasi lagi bertubi-tubi biar orang faham. Jika betul tak ada apa yang nak disembunyikan.

- Replanting fund RM2bilion (over what period? diberi di skim Felda mana? siapa yang handle ni semua? kenapa dulu tak ada pakai sampai RM2bil tapi duit dah banyak dibelanja begitu banyak?),
- isu bangunan HQ Felda baru (berapa banyak dah dibayar, bangunan ni dah berapa peratus siap? kenapa buat di tengah bandar bukan di tapak asal lebih murah Jalan Semarak? kenapa diberi kontrak pada syarikat Naza, tak ada tender - adakah harga ni lebih murah daripada jika ditender? isi bangunan akan disewa agar dapat tambah aset Felda?)
- Saya nak tambah - kenapa buat Hotel Felda ni banyak-banyak? Saya nampak di Kuala Terengganu minggu lalu - besarnya bangunan! Apa strategi dan pemikiran di belakang projek ni? berapa dah dibuat, dibelanja? apa hasil? hotel occupancy? Maaf kata, pada saya, ini nampak macam project for the sake of project. Kalau nak kata mahu naikkan hotelier bumiputera, kan dah ada Seri Malaysia? Jadi kenapa ada pula hotel-hotel Felda ni?

Tentang isu rakyat di bawah ini (baik kisah FT dan pekerja blue collar di Singapore, atau Felda di Malaysia) saya marah sungguh jika saya rasa orang miskin permainkan.

Baik di Singapore (Orchard Road banjir, security problem di MRT) atau di Malaysia, mahupun di Iran dan China, gone are the days when a Cabinet minister says something, maka kita semua kata: Betul datuk, kami percaya!
Zaman internet ni, rakyat tanya balik.
Untuk Felda  - mungkin ada baiknya bawa dan tunjuk wartawan di mana RM2 bil replanting scheme di telah dijalankan, di mana RM600 juta pinjaman buat rumah tanpa riba ni dah dijalankan, bawa ke tapak Felda HQ dan tunjuk progress pembangunan dan data asset dah naik harga.
Banyak kerja, tapi kata nak lawan fitnah pihak musuh.
Kalau penjelasan baik, orang akan hormat kerajaan dan bekas menteri itu malu besar dan PKR nampak bodoh. Kata nak lawan musuh politik?

Sama juga dengan Singapore - orang masih marah dengan isu Orchard banjir dan security lapse di MRT dan issue Foreign Talent ni. Dah tak boleh buat dunno, dan harap rakyat akan terus undi kita.
Kena pujuk hati rakyat kembali. Itulah fakta politik 21st Century.

No comments:

Post a Comment