Wednesday, June 23, 2010

Makin ramai jutawan di Temasek

Data seperti ini menakutkan orang biasa seperti saya.
Lebih ramai jutawan (dikira dalam US$) menetap di Singapoora.
Bukan jealous ke apa, yang saya khuatir ialah jurang kaya-miskin.

Walaupun bagus jika ramai orang kaya ialah mereka ada spending power, yang dikhuatiri ialah orang di bawah akan frust sebab tahu tak akan dapat kejar untuk kurangkan gap itu.
Yang diharapkan ialah yang kaya ini juga ialah job creators - orang business yang akan employ ramai pekerja.
Tapi menurut pengetahuan saya (saya tak ada fakta cuma cakap kosong) ramai di sini yang kaya adalah pekerja profesional di syarikat MNC (banks, syarikat pengeluaran dan juga syarikat serantau yang berpusat di sini - baik mereka warga Singapore atau Foreign Talent).
Yang lain adalah hanya penduduk tetap - mereka warga luar yang ada anak sekolah di sini, jadi ambil PR.

Nak tahu Singapore ni ramai orang kaya atau tidak, senang saja.
Duduk di tepi jalan Orchard atau Raffles Place (pusat kewangan) dan kira berapa banyak Ferrari-Lambo, Maserati dan Aston Martin yang berlalu.
Kat sini orang dah tak main Merc, Beemer, Lexus - ramai sangat yang dah ada.
Semasa 1996 atau 1997, kereta paling laris di Singapore ialah Mercedes! Bukan Proton atau Toyota.
Dan hanya dua hari lalu, akhbar saya melaporkan, Merc kini kereta kedua paling laris selepas Toyota - di sini.
(Toyota ialah kereta paling laris di sini. Untuk orang Singapork, Altis seperti Myvi di Malaysia - almost everyone drives one. Di syarikat saya, Altis ialah transport car untuk bawa wartawan ke assignment, sedangkan di KL, Altis ialah middle-class car).

Saya khuatir bahawa rakyat Singapore sangkut di tengah-tengah.
Di atas warga kaya yang tak ambil pusing tentang orang miskin, sebab mereka tinggal di condo mewah, makan di restoran mahal, shopping di Orchard dan luar negeri.
Yang di bawah ialah FT dari negara miskin yang 'mencuri' kerja orang biasa, dan menekan gaji pekerja blue-collar warga Singapoora.
Di negara lain, masalah besar ialah ramai sangat orang papa. Di sini, terbalik pula.

Tapi janganlah mengeluh panjang sangat. Belajar dan kerja kuat, kamu juga boleh jadi macam yang diatas.

No comments:

Post a Comment