Sunday, June 6, 2010

Rusa nak masuk kampung! Ke KB & KT

Minggu ini ada dua event yang saya diarahkan membuat liputan.
Rusa Geylang betul-betul nak masuk kampung.


1) Muktamar tahunan PAS, di Kota Baru, 9-13 June.

Dah lama tak tulis tentang parti Islam terbesar di Malaysia dan antara yang terbesar di rantau ini.
PAS, dengan 800,000 hingga 1juta ahli, lebih besar daripada parti politik Islam di Indonesia - Tiga Pay (PPP) dan Pay Ka Bey  (PKB, bekas parti Gus Dur).
Tapi mungkin kurang keanggotaan dari Pay Ka Es (PKS) di Indonesia.

Sekarang ni PAS dalam Pakatan Rakyat, tapi pada saya ia dianaktirikan dalam alliance ini. Walau ia jauh lebih ramai ahli, banyak wang dan lebih teratur daripada DAP dan PKR, ia juga paling lemah (pandangan peribadi) dalam membentangkan isu.

Ia begitu mengharap mendapat sokongan daripada kaum Cina dan India, pada saya, sehingga mengabaikan perjuangan Islamnya. Atau apa yang dikatakan Islam dulu kala.

Misalnya, saya sering bertanya - apa itu isu 'kafir mengkafir'? Kan sebab Hadi Awang kata Umno anak haram sebab bekerjasama dengan MCA dan Gerakan dan MIC. Orang kafir.
Tapi kini dah terbalik. PAS tak mahu langsung berbuat baik dengan sesama Melayu Muslim Umno. Lebih baik berdakapan dengan yang disebut 'kafir' dulu dan Melayu suka togok dan berlumba kuda.

Saya sokong PAS kerana menentang judi sukan (sports betting), tapi kenapa pula tak berkeras lawan jualan minum keras di Selangor dan Penang?
Kenapa pula tak push untuk haramkan kedai perjudian di Selangor dan Penang?

Jadi saya nak dengar perwakilan muktamar ni, sebab mungkin saya terpesong - mungkin ahli PAS rela ini semua berlaku asal dapat berkuasa di Putrajaya; lepas tu baru nak 'Islamkan' kerajaan Khalid Ibrahim, Guan Eng; nak Islamkan pemahaman pengundi Cina dan India.


2) Perhimpunan 'Mei 13', di Kuala Terengganu, 14 Jun.

Dianjurkan oleh Ibrahim Ali dan rakan-rakan.
Dr Mahathir Mohamad akan berucap.
Pada saya Perkasa dan kumpulan Melayu ini adalah NGO dan pressure group, sama seperti Hindraf dan Dong Jiao Zong.
Memperjuangkan hasrat dan cita-cita bangsa sendiri.
Lantang bersuara, kadang kita muak pun. Sama macam kita muak dengan Hindraf dan Dong dong dong ini.
Tapi Perkasa tak kisah dimaki dan dicemuh oleh website pembangkang Malaysiakini dan Insider.
Yang hairan - apabila Perkasa buka mulut kena cemuh oleh website-website berita. Tapi bila Hindraf dan Dong buat kecoh, disokong pula sebagai hak asasi. Tak tahulah aku.

Cuma masalah besar Perkasa ialah yang di depan ialah si Ibrahim Ali atau Tok Him, orang yang bukan petah memberi hujah dengan baik.
Inilah kelemahan kumpulan-kumpulan Melayu - baik PAS atau Perkasa dan yang lain (pandangan peribadi lagi).
Di persada dunia pun gitu - kita semua pakai emo nak bentang isu Palestin dan Islam.
Tak ada intelektual yang bijak dan credible mengenengahkan kepada umum dengan ilmiah dan data apa yang kamu mahu dan kenapa kamu kata begitu.
Pakai hentam kromo, maka semua jadi bodoh. Maaf kata.


Saya beritahu rusa nak masuk kampung, bukan apa.
Jika ada rakan-rakan pembaca blog ini yang ada di sana pada masa itu - Sila email saya phone anda, Insya Allah saya contact, kita boleh minum teh dan makan canai. Anda belanja.
Kalau nak dengar cerita-cerita off-the-record boleh saya kongsi. Saya pun nak feedback tentang apa citer kat Malaysia tu.

Jangan segan jika kamu SB pun. Pada saya SB hanya menjalankan tugas. Susah jadi polis ni sebab orang selalu hina, tapi saya tabik mereka sebab jaga keamanan untuk semua. Cuma tolong perkenalkan diri, jangan bohong.

Agar sesi dengan polis, dan sesi dengan "peminat" (oi, perasaan!) dipisahkan.

OK tuan/puan, ustaz/datin, sila email saya.

No comments:

Post a Comment