Thursday, June 3, 2010

Holocaust - Singapore & isu Gaza-Israel


OKlah. Kerana saya bekerja dengan akhbar ini di Tumasick, takkan nak komen banyak.
Cuma saya tunjukkan apa yang saya terbaca sejak beberapa hari ini.
1) Selain berita seperti yang dimainkan akhbar lain, ada komentari atau OpEd panjang yang begitu kritikal terhadap Israel - di sini
Penulisnya terkenal dan memang selalu kritikal terhadap rejim Yahud. 
Antara yang ditulisnya:
"Israeli intelligence has its agents among the people organizing the flotilla, of course, so you know that there is nothing dangerous in the 10,000 tonnes of cargo. Most of it is concrete and steel to help in the reconstruction of homes and schools destroyed during Israel’s “Cast Lead” operation against Hamas militants in the Strip early last year.
"The Cypriot authorities checked all the ships meticulously before they sailed for Gaza and certified that they are not carrying weapons or other dangerous cargo."

2) Dan lepas itu ada surat yang berkata kenapa orang ramai harus kondemn Israel dalam isu boat bantuan - di sini.
"Israel is definitely not endearing itself to Muslims with this latest act of 'self- defence'. The United Nations Security Council and Secretary-General Ban Ki Moon have condemned Israel's acts. Singapore should do the same.
The Israeli-Palestinian issue is a rallying cry for many extremist groups to attract Muslims to their twisted causes.
If the authorities do not show solidarity with the victims of the Israeli attacks, this will add grist to the mill of extremist groups."

3) Hari ini/Jumaat, PAS, PKR dan DAP akan adakan demo bermula dari Masjid Kg Baru ke kedutaan Amerika.
Saya sungguh berharap orang Umno, Perkasa dan yang neutral pun join sama. 
Yang satu lagi saya nak lihat - orang Melayu kini katanya ramai sungguh dah support DAP, dan sanggup bekerja keras untuk DAP menang di Sibu, dan jadi pengundi di tempat lain.
Saya nak lihat hari ini, dalam isu 'Melayu' adakah ramai orang Cina yang akan turun demo bersama dalam panas terik (atau hujan?). 
Atau setakat Melayu saja yang bodoh berjuang untuk DAP, sedangkan Cina tak sanggup berjuang untuk PAS walau isu sekecil ini - keluar, berarak bersama, pekik-pekik sikit.
Selain Kit Siang dan dua tiga kerat, saya harap kalau ramai 'Cina biasa' yang turun, kamu petikkanlah gambar dan hantar kepada saya. That will be a milestone.
Saya dah bertahun cover demo Israel atau isu 'Melayu' di KL, payah betul nak nampak mereka.

Akhir kalam, untung kamu di Malaysia.
Kat Singapore ni tak boleh demo apa-apa, beb. Empat orang berkumpul tanpa permit politik, boleh ditahan.
Jadi semua orang main tulis surat saja. Seperti surat yang di atas tu.
Kahkahkah. Kami jadi armchair critic saja. 
Hidup Singapork!


TAMBAHAN 10PG

Umno akan adakan demo di Masjid Negara.
Sekali lagi, perpecahan begitu ketara. Nafsi-nafsi.
Lepas tu ada nafsu nak lawan Yahudi?


No comments:

Post a Comment