Friday, June 4, 2010

Palestine holocaust - cara nak dapat perhatian dunia

TAMBAHAN 1ptg

- RACHEL CORRIE - Remembering a young heroine from America. She was murdered by the Israelies at 23.
- "These people, they protect us." Tak semua kat luar sana tu musuh umat. Berbuat baiklah dengan mereka yang boleh bantu umat yang lemah.

------------------------------

Orang Yahud ni pandai nak ambil perhatian dunia.
Saya dah kata kelmarin, jika kita cuit dia sikit saja, dia akan menjerit 'Holocaust' dan semua orang di Barat akan tunduk dan minta maaf, dan biarkan mereka terus membunuh rakyat Palestin.
Walhal cara dia menyekat, menyiksa dan membunuh kaum Palestin (15 peratus rakyatnya beragama Kristian), juga sama seperti 'Holocaust' dan ethnic cleansing.

Sejarah ringkas tapi padat kenapa mereka jadi begini dan tertubuhnya Israel, ada di blog ini oleh ninotaziz.


DISOKONG KUAT NASARA

Dan Yahud ada satu lagi advantage besar: sokongan orang Nasara atau Kristian, terutama yang di Amerika. Dan sokongan lebih kuat dari golongan yang mengaku born-again Christians (termasuk gereja yang di Singapore dan Malaysia).
Pada kaum Nasara ini, mengikut bacaan kitab mereka, wujudnya negara Israel itu termasuk dalam kehendak Tuhan. Termasuk dari simbol dunia di akhir zaman.

Jadi bila umat berdepan dengan negara Yahud itu, yang pasti kamu juga berdepan dengan penyokong kuat mereka beragama Nasara termasuk di negara-negara kita semua.
Sebab tu saya nak sangat tengok sama ada ada golongan lain yang demo di KL semalam. Yang saya nampak dalam gambar-gambar cuma muka Melayu saja dan Lim Kit Siang seorang.
Kamu sibuk tentang isu mereka, tapi tentang isu umat Islam, orang buat tak tahu.

Bukan saya suruh kamu membenci mereka. Jangan, beb.
Tapi nak kena terangkan kepada mereka - ini bukan isu agama. Ini isu human rights dan kebebasan manusia nak hidup dengan dignity.

Saya tulis terang-terang gini, kamu nak kata racist atau bigot, suka hati ler. Ini fakta (bukan setakat pandangan dan perspektif).

Yang kat bawah ini baru opinion:

Jadi jika nak lawan propaganda mereka, umat ni pun kena pandailah sikit.
Baguslah tu dah demo ramai-ramai semalam.
Menurut berita, 10,000 demo depan kedutaan Amerika di KL, dan hanya 200 orang di Masjid Negara anjuran Umno. Kan saya dah kata sebelum ini adalah lebih baik jika kamu demo bersama - kan sekarang dah jelas kamu ni tak ada sokongan.

Apapun, selepas demo dan naik kapal nak masuk Gaza, apa lagi yang boleh dibuat oleh orang kecil seperti kita?

Nak harapkan pemerintah Singapore atau kerajaan Malaysia, mereka ada banyak isu lain nak dipertimbang.

a) Statement yang dikeluarkan oleh Ministry of Foreign Affairs di Temasek - disini.
Antaranya termasuk hint bahawa two-state solution yang disokong oleh Singapore (walaupun kamu di Malaysia ramai tak percaya bahawa Temasek Darul Kapir ni sebenarnya bukan musuh Palestin):

"This tragic incident yet again underscores the need for a just and lasting solution to the underlying problem that will take into account the legitimate interests of all parties."

Notis juga bahawa Singapore tidak menghentam Israel pun, sama macam Amerika dan banyak negara lain yang menjadi rakan Israel. Sebab tentunya ada pertimbangan lain. Singapork pun bukan negara Islam, jadi tak payahlah terkejut jika depa tak 'rapat' dengan isu ini sangat.


b) Di Malaysia pula, orang politik kerajaan pun ramai dah menyinga.
Kalau boleh mereka pencak silat. Ada yang terbang ke Jordan ramai-ramai nak tunjuk prihatin. Tentunya pakai tambang dan duit hotel sendiri.

Tapi pada hari sama orang marah-marah, ini kenyataan Menteri Pertahanan Malaysia Ahmad Zahid Hamidi - Malaysia akan sertai latihan perang Cobra Gold yang diketuai oleh Amerika, negara penghalang besar terhadap penyelesaian isu Palestin.

Beberapa negara lain dah lama sertai latihan perang Cobra Gold itu - Singapork, Filipina dan Thailand. Kini Malaysia pun nak masuk sama. Disini dan sini.
Saya seronoklah nak lihat Malaysia dan Singapore join satu team ini.

Tapi itulah saya kata. Orang di atas ada banyak pertimbangan lain yang perlu dibuat, tak boleh salahkan mereka jika isu Palestin ni hanya buih di mulut mereka.

Di negara Arab pun - isu Palestin ni hanya sedap jadi benda yang dapat menyatukan negara, tapi mereka tak ada niat nak selesaikan masalah ini dengan bekerja rapat antara satu sama lain.


APA YANG KAMU BOLEH BUAT?

a) Jika kamu tulis atau berkata tentang isu Palestin, saya harap benarlah kamu gunakan perkataan 'Palestine holocaust'.
Orang Yahud membunuh rakyat Palestin sama seperti holocaust. Pembunuhan mengikut bangsa dan kejam.
Sama seperti Yahud wan Nasara attack Islam dan Muslim satu dunia sehingga kini orang kata Islam equals terrorism.
Kalau kamu cucuk setiap hari dan setiap peluang, benda ni melekat juga.
Bahawa apa yang dilakukan oleh Israel ialah Holocaust untuk Palestin.
Biar masuk kat media kamu laungkan ini setiap masa. Sebab itu pakcik tua remgold letak headline setiap kali 'Holocaust'.
Saya nak tekankan itulah yang dilakukan mereka. Yahud dah lupa sejarah sendiri. Mereka dibunuh dengan kejam, tanpa belas hanya 50 tahun lalu. Kini mereka lakukan yang sama terhadap kaum yang lemah.

Benda ni sensitif. Sebab pada mat salleh dan omputeh, Holocaust ni untuk Yahud saja.
Kejap lagi agaknya ada persatuan Yahud yang kondemn bekas rusa ni sebagai 'anti-Semitic. Biarlah.
Bila kita cucuk perkataan ni ke muka mereka selalu, mereka tentu marah. Itulah yang kita mahu! Sedarkan mereka.

"The Jews and Israel are causing a Palestine holocaust. They are killing innocent people!
"Holocaust! Holocaust! Help! They are killing innocent civilians like in the European ghettos. Help!"
"They are putting the Palestinians in the open ovens in Gaza by their blockage! Help! They are delivering holocaust to children and women!"


b) Yang ini susah nak buat - cari spokesman yang pintar berbahasa Inggeris masuk TV antarabangsa untuk bincang isu ini.
Saya pun tak tahu nak dapat kat mana mereka ini.
Dulu ada Dr Mahathir, syiok juga beliau bantai mereka.

Tapi kini orang Pakatan dah haramkan pentadbiran Mahathir selama 22 tahun itu sebagai merosakkan bangsa dan negara. Tak kisah lagi mereka ini bahawa dulu mereka miskin, jamban di tepi sungai; kini rumah besar ada tiga toilet dan ada dua kereta. Jasanya dah dilupakan.

Jadi mungkin umat kena gunakan Abang Anwar.
Sekarang kita lihat Abang Nuwar jadi macam hero umat pula dan hero Palestin.

Pada saya, beliau buat demikian kerana nak hentam musuh ketatnya yang menghalang beliau jalan mudah ke Putrajaya, Najib Razak. Lalu digunakan isu Apco dan Yahud.
Dan satu lagi, sebab Anwar selalu dituduh sebagai menjual hak Melayu dan spy Yahud, jadi beliau kena jadi hero Melayu dan Islam buat masa ini, dengan mengwar-warkan isu Islam dan Palestin.

Tak kisahlah kita.

Umat yang nak tenggelam, will grasp at any reed to stay alive.

Jika Abang Nuwar jadi spokesman untuk rantau ini dalam isu Palestin pun OKlah.
Takkan nak dibiarkan Turkey dan Iran saja ada hero.

Saya harap beliau dan pegawainya dapat pujuk CNN, BBC, Al Jazeera dan sebagainya panggil hero baru kita untuk bercakap tentang isu ini.
Jika tak selalu masuk TV, brader, orang akan cepat lupa.

Janganlah gunakan orang seperti Zainuddin Maidin lagi. Lihat youtube clip yang terkenal di sini. Interview beliau dengan Al Jazeera.

Kami di Temasek kena minta tolonglah dengan orang petah dari Malaysia nak bentangkan isu ini kepada dunia. Kat sini kalau cakap banyak nanti tak boleh soruk, kata orang.

c) Yang ini, lagi impossible nak buat.
Bentangkan kekejaman mereka secara berkesan - gunakan youtube? Blog? Twitter? Facebook? Lepas tu adakan SMS dan email viral campaign, macam omputeh buat di America.
Apa cara pun, asal cara aman, beb.
Jangan guna cara kasar, sebab ini akan melemahkan moral standing kamu dalam isu ini. Yahud pandai kat depan TV dan media mulut manis; kena tiru merekalah.
Omputeh kat America bila nak tentang sesuatu, mereka adakan kempen SMS dan mass email. Termasuk email direct kepada Senator dan Congressmen.
Inilah yang dilakukan oleh lobi Yahud.
Kita tak sampai ke situlah, jauh sangat.
Tapi jika dapat kempen kat rantau ini, dah bagus tu.

Antara kekejaman mereka:
- Semasa saya di Jerusalem dan Mesir/Egypt tahun lalu, kumpulan kami dari Mercy Relief dapat bertemu dengan beberapa NGO yang bekerja dalam West Bank dan Gaza.
Mereka tunjukkan video clip selepas Israel menyerang Gaza atas alasan nak hentikan serangan roket Hamas.
Klip jelas menunjukkan bukan saja orang yang nak lawan mereka ditembak mati dan tempat mereka dihancurkan.
Kami ditunjukkan banyak mayat lembu mati ditembak Yahudi. Mereka nak kasi orang mati kebulur dengan membunuh ternakan.
"The Israeli army is causing Holocaust in Palestinian land! Help!"
Begitulah kejamnya mereka.
- Kami juga ditunjukkan klip Yahud menjahanam businesses dan factories orang Palestin. Mereka nak kasi semua orang mati tak ada kerja.
- Wartawan The Star Shahanaaz yang ada di sana juga ada menulis tentang isu ini.


"Before the war, the Gaza fishermen could fish up to six nautical miles off the coast but now, under the watchful eye of Israeli navy ships, this has been cut down to three nautical miles. Their catch has thus been reduced by 63%.
"The military offensive too destroyed 17% of land and rendered 30% unusable.
"Farmers who own land close to Israel risk being shot at if they come within 1,200m of the border. Others have to be more than 350m away while some cannot reach their farms at all."




Tentunya kamu ada banyak idea lain.
Saya wartawan kerdil dari negara pro-Israel, tak pandai gerakkan NGO dan kempen. Hanya doa dari jauh dan sibuk-sibuk tulis blog.
Orang kat Singapork kalau marah tentang sesuatu isu, tulis surat kepada akhbar. Pemerintah tentu baca dan ambil perhatian.

Menurut beberapa laporan, satu hingga tiga buah kapal yang nak masuk Gaza itu di'beli' oleh Dr Mahathir.
Saya tak rasa itu wang beliau, tapi daripada kerjasama orang-orang pro-Palestin melalui Global Perdana Peace Foundation. Sebab tu ramai warga Malaysia di atas kapal, termasuk wakil Global Perdana.
Rupa-rupanya pemimpin yang kamu kini perlekehkan masih bijak. Dengan cara kapal keamanan ini, malu besar Israel dan dapat tarik perhatian dunia mengenai Gaza dan Palestin.

Teruskan.

No comments:

Post a Comment