Sunday, December 12, 2010

Diplo jumpa journo, cakap sembrono

Bayangkan senario ini:
Anda dan rakan-rakan duduk di restoran lima bintang nak makan tengah hari.
Tiba-tiba masuk seorang mamat Melayu dengan wanita ada iras Jennifer Aniston.
Mamat tu pendek berbanding wanita omputeh lampai lawa.

Semua percakapan dalam restoran terhenti. Semua memandang ke arah pasangan ini: Macam Tom Cruise pendek dengan isterinya yang lebih tinggi dulu, Nicole Kidman.
Masalahnya: mamat Melayu tu tak ada rupa Cruise langsung. Lebih mirip kepada Ahmadinejad.

Tentu pemerhati dan mat kepo dalam restoran buat andaian:
1) Minah omputeh ni nak makan bersama pakcik Melayu ni kerana si jantan orang kaya atau anak orang kaya.
2) Mamat pendek ni ada business yang nak diumpil oleh minah lampai.
3) Mereka rakan pejabat tapi mamat ni nak tunjuk lawa bawak omputeh cantik makan di sini.
4) Pakcik tak sedar diri muka hodoh nak action-jackson depan khalayak ramai.
5) Minah omputeh ni gila.
6) All of the above!

ITULAH yang terjadi kepada saya sekitar 2002-2004 dulu.
Pakcik hodoh tu saya, dengan baju lengan pendek dan seluar lusuh berusia lebih 10 tahun.
Yang saya bawa masuk restoran ialah maam diplomat lawa dari embassy negara Barat.
Apabila masuk ke restoran di Mandarin Oriental di KL, semua terkejut al-gorilla (abang kepada terkejut-al-beruk) dan pandang kami atas-bawah, fikirkan enam point di atas tu.

Walhal apa yang jadi ialah: Rakan wartawan saya dari agensi berita nelpon saya: remgold, ada diplomat wanita dari embassy xxxx nak kenal dengan wartawan asing lain. Kau jumpa gi makan, dia baru juga mula bertugas di KL.

Saya baru tulis bagaimana pemberita cari berita.
Ini antara caranya: jumpa dengan contact baru.
Dan bagi diplomat ini, beliau juga nak widen her contact base.
Kami gelar mereka sebagai diplo. Mereka panggil kami journo.

SAYA buka cerita ni sebab ada yang bertanya di posting sebelum ini tentang diplo Singapore yang didapati bantai negara Malaysia, Najib, Anwar.
Dan para diplo Singapork tu juga 'menghina' India, Jepun, Thailand. Baca di sini.
Bak kata Semi Value: 'Kemaluan besar' mereka apabila kena exposed begini.


BALIK cerita saya dan Jennifer Aniston.
Saya sebenarnya tak tahu beliau cantik atau tidak, sebab tak pernah jumpa. Malah, itulah kali pertama dan terakhir kali jumpa omputeh ni.
Lalu kami dibawa duduk di meja yang dibook embassy maam ni.
Mat dan minah kepo terus memandang ke arah meja kami. Syiok juga saya rasa jadi celebrity ni - walhal yang mereka pandang Jennifer bukan Ahmadinejad yang baru keluar Tanjung Rambutan.

Dalam makan satu jam tu, macam-macam isu yang kami bual. Tapi saya sedar benar, maam ni banyak bertanya.
Saya tanya, beliau jawab pendek. Lepas tu beliau tanya macam-macam.
Masa tu (dah lupa), Dr M sedang nak turun takhta, atau Abdullah baru naik junjung. Jadi banyak isu yang diplo nak tahu.

Saya juga berbual tentang isu Selatan Thai dan umat M kerana ditanya. Saya kata saya tahu detail benda ni (masa itu) sebab ada rakan NGO baru masuk ke situ dengan group yang ditaja United Nations buat laporan detail tentang apa yang berlaku. Mamat NGO ni orang Malaysia.
Saya faham kenapa beliau banyak bertanya sebab bukan pertama kali makan dengan diplo, businessmen asing mahupun orang politik - mereka nak korek info. Untuk diplo, mereka nak buat laporan tentang apa yang didengarnya.

Selesai makan, beliau bayar - kamu yang ajak saya makan! Beratus ringgit you, depa kena bayar. Nasib baik saya tak order champagne dan caviar tadi!

Beberapa hari selepas itu, saya nak buat story, maka nelpon Jennifer: Boleh kasi komen sikit tentang isu ini (lupa isu apa).
Jawabnya manis: Maaf, kami di embassy dilarang beri komen.
Saya kata: Saya tak akan quote nama kamu, dan tak akan mention pun dari embassy mana, cuma akan tulis 'diplomat dari embassy Barat di KL'.
Maaf, tak boleh pak chic.
Kurang ajar punya maam!

Beberapa hari lepas tu, beliau hantar email, nak minta nombor mamat NGO yang ke Thailand tu.
Saya tak layan langsung.
Maka selesailah cerita saya dengan Jennifer ni.
She got the message: Jika kamu tak mahu bertukar info, podah!


BEGITULAH kerja mereka, dan kerja saya.
Jadi saya tak terperanjat apabila keluar cerita macam-macam - termasuk mengenai diplo Singapork - dalam wikileaks.
Kamu lihat di sini - banyak benar negara terjejas, termasuk Spain, Vatican, Brazil, Iraq, China. Hamid Karzai Afganistan dikatakan oleh diplo Amerika sebagai corrupt. Saudi takut benar dengan Iran. Di Saudi banyak parti di rumah anak raja di mana alkohol dan dadah bebas dikongsi. Jika Queen Elizabeth meninggal, belum tahu lagi jika Prince Charles nak ditabal sebagai kepala negara Commonwealth.
 
Diplo dan journo ni kerjanya cari maklumat.
Lepas tu masing-masing buat laporan. Diplo hantar ke HQ, journo keluarkan dalam akhbar.
Dan banyak benda yang dibual tu bukan untuk pengetahuan umum. Baik diplo mahupun journo, mereka dapat inti sikit, lepas tu akan ditanya orang lain nak tebalkan info sebelum hantar HQ/masuk akhbar.
Dan kedua makhluk diplo-journo ni sering jumpa dalam apa yang digelar cocktail party. Ngobrol kosong kat hall jamuan hotel atau embassy.
Embassy Jepun dulu pandai nak pancing saya - diplo mereka nelpon dan berkata - 'I heard you are on of the best reporters on Malaysian politics. Would you be able to meet me for lunch?'
Perghh, kalau saya sebagus itu, saya minta Toyota Camry dan Sony Bravia 52inch sekali!

Tentunya bila bual tu, macam-macam akan keluar. Dan masing-masing tahu bahawa UNLESS YOU ASK PERMISSION, apa yang dibualkan tu bukan untuk maklumat orang ramai.
Kalau kamu tanya saya secara peribadi tentang Anwar mahupun Khairy atau RM (Rosmah Mansor, bukan Ringgit Malaysia), tentu jawapan saya berbeza dengan apa yang saya akan kata di depan orang ramai.

JADI apabila wiki telah leaks benda-benda privet, maka tentu diplo malu. Tapi apa nak buat, itulah freedom of information yang dilaungkan orang - termasuk beruk-beruk kat Malaysia.
Pada saya, ada sekatan terhadap freedom of expression, freedom of the media ni.


Ah sekarang pemerintah Barat pun dah sedar. There is a limit to freedom of information dan freedom of the media.
Dulu bila Kuan Yew dan Dr Mahathir kata ada limit, mereka kata diktator. Dah kena batang hidung masing-masing, ah, baru sedar!


---------------------------------------------
TAMBAHAN - Kenapa Good News tak disebar?

Sering sangat saya dah kata. Orang politik dan website online Malaysia ni suka gaduh semua benda.
Berita buruk diperbesarkan oleh kinisidertoday dan rakan-rakan yang sewaktu dengannya.
Tapi berita baik semua orang tak nampak atau dijadikan berita kecil.

Bila FDI Malaysia - foreign direct investments, pelaburan asing - jatuh, wah setan-setan semua main muzik kuat-kuat tentang jahanamnya negara ini di bawah pemerintah yang ada.
Aish, bila pelaburan melonjak. Senyap semuanya.
Termasuk media mainstream yang - maaf kata - bahalol.

Baca di sini dan sini.
Kalian ni semua memang suka hancurkan negara sendiri.
Letak ler sebagai berita paling atas, bukan berita Anwar atau Najib dan pergaduhan politik yang tak sudah.

No comments:

Post a Comment