Thursday, December 2, 2010

Skim Bas Pompuan KL - saya tak setuju!

Semasa saya baru mula tinggal di KL penghujung 1994, saya tak ada lesen kereta.
Di Singapork, negara kecik. Ada MRT dan banyak teksi. Naik bas pun mudah sebab - ala kecik saja pulau ni - macam Shah Alam ke Gombak. Soksek soksek dah sampai dari hujung ke hujung. Kalau pandu kat highway dari Tuas (Second Link) ke Changi Airport - satu jam dah beres! Kalau naik Zonda saya, 45minit.
Saya cuba dapatkan lesen memandu kat Singapork sekali dua, tapi fail, terus give up.

Lagipun mahal sangat nak beli kereta ni. Pada tahun 1990an itu - harga Honda Civic di KL (lebih kurang RM80,000 masa tu), hanya dapat membeli Perodua Kancil di Singapore.
Atau dilihat dari sudut terbalik: Satu Honda Civic di Temasek harganya ialah sama dengan TIGA Kancil pada masa itu.

Kini dah murah sikit: Harga sebuah Civic di KL (RM130,000), boleh beli Proton Pesona di pulau selatan.

Saya tiba di KL tu baru tukar kerja - lompat dari agensi berita A ke B. Boss di KL masa tu Amerikan.
Opis di Wisma Budiman - masih ada bangunan tua pendek di sebelah Bursa Malaysia.
Masa tu bangunan Bursa belum ada, hanya bukit kosong sebelah Bangunan Maybank, kat hujung Jalan Raja Chulan. Ini cerita 16 tahun dulu ler.

Saya pula sewa rumah di Setiawangsa masa tu (dekat dengan Stesen LRT Setiawangsa, tapi masa tu seluruh sistem LRT belum bikin pun).
Jadi, saya kena tunggu bas setiap pagi.

Kerja agensi berita ni strict brader. MESTI sampai opis jam 0830pagi.
Sebabnya? Pasaran saham start 0900. Jadi mesti dah duduk tengok skrin apabila trading mula, sebab macam-macam boleh terjadi.
Kena juga jenguk pasaran Ringgit (foreign exchange), Money Market (inter-bank loans dan bond) dan juga berita korporat.
Semuanya start lebih kurang 0900.

TAPI kerana tak ada lesen kereta, kena naik bas.
Masa tu saya baru apply belajar memandu dengan sebuah syarikat memandu di Keramat.
Aduhai tunggu bas ni, cik adik.
Masa tu zaman BMW - Bas Mini Wilayah, warna pink. Siapa ingat, angkat tangan!

Paling lewat 0700 dah tunggu kat bus stop. Walhal nak ke opis tu bukan jauh sangat - tak sampai 10km pun.
Tapi traffic jam masa tu teruk sebab sekeliling KLCC kena block sebab projek KLCC tu sedang naik. Jalan P.Ramlee ditutup.
Berdiri tunggu bas 1jam tu biasa brader. Bila sampai bas dah penuh.
Yang saya syiok, nanti mamat tiket bas pekik dengan para akak gemuk - 'Kak, tarik napas, masuk dalam!'
Bayar 50 sen saja boleh pusing satu KL!!!

Pagi bas gerenti penuh selalu. Banyak kali saya bergantung tepi pintu tu! Syiok dan seram pun ada. Asal jangan terlelap saja.
Masa bulan puasa, petang hari - tangan dah lemah pun kena gantung juga kat pintu. Nak cari makan untuk kucing dan ikan dalam kolam.



ARIS, KRU, ELLA, AMY JADI RAKAN

Tapi terima kasih kepada era bas mini itu, maka saya mula tertarik dengan lagu-lagu dan penyanyi Melayu.
Siapa kat Malaysia, pada masa itu, tak kenal Aris Ariwatan dan hitnya Lamunan Terhenti. Amy dan Isabella. KRU dan Ooo-la-la-la-la (lupa nama lagu). Farenheit. Ella.
Kerana pemandu mabuk bas mini selalu main lagu Melayu kuat-kuat, telinga Singapork saya - Englang-spikong dengan Bee Gees, Deep Purple, Olivia Newton-John, Bad Company dan Uriah Heep - telah di ariskan dan diellakan.
Pertama kali dalam hidup saya beli album lagu Melayu - Gempaq (1). Hahaha. Syiok.
Dah lupa - Siapa nyanyi lagu Bagaikan Puteri? Juga lagu Ibu (penyanyi baru kena masuk jail lepas curi telefon rakannya di Spore).

Lepas tu saya dapat lesen kereta 3bulan kemudian - sekali test dah pass! Saya tidak bayar under table money, sebab takut! Maklumlah baru tiba dari Temasek - takut dengan undang-undang dunia.
Dah duduk lama kat Malaysia, dah tak takut undang-undang dunia, tapi takut undang-undang akhirat (phwee-weet).


BAS UNTUK POMPUAN

TAPI ini bukan cerita zaman muda dulu (dah 16tahun dulu oi).
Saya teringat naik BMW ni, bayar 50 sen, apabila terbaca KL dah ada bas untuk pompuan saja - di sini dan sini.
Untuk peak hours.
Orang yang introduce tu tak pernah naik bas tiap-tiap hari, agaknya!
Tak pernah menderita tunggu bas berejam-rejam.
Cantiklah nak umumkan bas pink wanita ni. Tapi jika saya dah tunggu satu jam, bas pompuan yang datang, saya yang jantan nak kena tunggu lagi ke?

Kalau saya nak naik dengan isteri atau anak pompuan, macam mana pula? Kena tunggu bas jantan juga?!?! Jadinya bas jantan penuh, bas pompuan syiok kosong.

Kerja bodoh betul mereka ni - maaf biar saya hangjebatkan sikit. Mengamuk giler.
Tolonglah RapidKL - kamu suruh pegawai duduk kat bus-stop tu tiap hari selama sebulan, baru kamu putuskan nak teruskan sistem bas pompuan ni atau tidak.
Lainlah kalau kamu juga announce - kami doublekan jumlah bas-bas kami agar orang semua dapat naik cepat, tak payah tunggu lama.
That is the real solution, bukan gimmick macam ini.

Coach pompuan untuk keretapi KTM tu okay! Sebab yang datang BANYAK gerabak.
Ini bas yang datang SATU saja, lepas tu saya tak boleh naik sebab jantan, walaupun bas kosong.

Kalau ibu ada anak jantan 12 tahun boleh naik. Tapi kalau anak jantan 15 tahun tak boleh - walaupun dia nak ikut emak dia? Bodoh tak kena tempat.


NAK KASI ORANG TUMPANG

Pengalaman 1994 saya tu masih saya ingat. Payah brader tunggu bas lama-lama. Kena berdiri, nak gi toilet takut pulak tertinggal bas!
Selesaikan dongeng: Apabila saya dapat lesen 3 bulan kemudian, beli kereta Toyota Corolla lama warna putih (GAMBAR model yang sama di atas).
Dua hari pertama saya nak pandu masuk KL, saya berhenti di bus stop sama dan bertanya - ada yang nak ke Jalan Raja Chulan? Saya kasi tumpang.
Terperanjat al-beruk semua yang kat bus stop tu! Walhal mereka kenal muka saya yang dulu tunggu berejam-rejam dengan mereka.

Yang jantan ingat saya gay nak molest mereka.
Yang pompuan kat situ ingat saya mamat gatal nak kacau mereka!

Sebab orang Malaysia tak biasa ada skim tumpang kereta ni.
Setelah dua hari orang semua takut nampak Corolla tua berhenti, saya give up.
Saya 'on' lagu Isabella kuat-kuat sangkut dalam kereta traffic jam!
Welcome to Malaysia. Truly Asia. Traffic jam setiap masa.


---------------------------------------------
JENIS-JENIS BAS DI SINGAPOORA

Terima kasih kepada komen WakeUp!, saya nak tunjuk gambar-gambar bas yg digunakan di Temasek. Mungkin dapat digunakan atau diadapt di KL jika nak teruskan skim bas pompuan ni.

1) Bas dua tingkat.
Tak payah panjang cerita sebab semua orang dah nampak.
Jantan semua kena naik atas?
Pompuan kat bawah agar lebih dekat dengan drebar jika ada masalah. Jantan biar dia belajar naik tangga - dulu kan pandai panjat pokok.





2) Bas super-panjangggg (tak tahu praktikal atau tidak di jalan KL PJ). Dipanggil Long Bus, atau Non-bendy. Sebab tak boleh bengkok macam di Gambar 3).
Lebih panjang dari bas biasa - misalnya bas RapidKL.
Ini menyenangkan orang yang dah tunggu lama. Satu kali bas ini datang, dapat kaut lebih ramai orang berbanding bas panjang biasa.
Jantan semua, tarik napas jalan ke belakang.



3) Bas banyakkkk panjangggggg (tak tahu boleh digunakan di KL PJ). Dipanggil Extra-Long Bus.
Ah! Yang ini jika kamu kata didepan untuk pompuan, di belakang untuk jantan, okay what!
Bas disambungkan dengan 'accordion' getah = sama macam getah yang sambungkan gerabak LRT di KL.
Tapi kesian drebar, dia nak corner manyak susah.
Kalau dia kena u-turn......!?!?!?
Pompuan di depan, jantan di belakang sekali.
Tapi bas 2) dan 3) ni kena pakai conductor/mamat tiket, saya rasa. Takut ada yg masuk dari belakang, tak mahu bayar.




Di Singapore ada strict laws - makin diperketat baru-baru ini: Apabila public bas nak keluar dari bus stop, kereta WAJIB beri jalan.
Jika tidak, boleh kena saman.

Dan setiap public bas ada KAMERA yang dikawal drebar!
Jika ada kereta biasa (bukan teksi atau ambulans) masuk ke lorong bas semasa Peak Hours, drebar tangkap gambar.
Sehari dua karang, saman datang kat rumah kamu. Sebab tu bus lanes kat Singapore selalu clear!
GAMBAR: Ko nampak tu brader! Donch play-play! Kalo drebar marah ko block dia, dia snap gambar, kena saman terus. No discounts in Singapore.

No comments:

Post a Comment