Wednesday, May 12, 2010

Akhbar di Singapore gunakan gambar 3D!

A first for a Southeast Asian newspaper (and must be one of the first in Asia also).
Saya tak pernah dengar akhbar lain gunakan teknologi ini, tapi mesti dah ada.
Ceritanya begini:

Filem 3D atau tiga-dimensi mula jadi popular dengan Avatar.
Ini diikuti dengan Alice In Wonderland.
Lepas tu ramai pembuat filem dan syarikat pembikin TV pun kata - kami akan mula gunakan teknologi ini di masa terdekat.
Orang buat sofwe komputer pun sedang sibuk nak reka 3D ni.




Kini akhbar saya pun mengikut jejak itu.

The Straits Times hari ini/Rabu, buat pertama kalinya, menerbitkan gambar-gambar dalam bentuk 3D untuk tatapan pembaca.
Bukan semua gambar dalam akhbar hari ini dalam 3D, tetapi banyak juga.
Saya dapat lihat gambar bakal presiden Filipina, Noynoy Aquino dalam 3D, dan juga lukisan sebuah kapal besar.
Dan yang paling cantik ada satu mukasurat besar gambar-gambar burung warna warni dalam 3D.

Art Department kata, nak '3D-kan' gambar ni kena extra work. Mereka kena sedut makhluk atau benda yang nak di tiga dimensikan agar 'terkeluar' daripada gambar latar belakang lain. Tak tahulah macam mana mereka buat.
Lain kali saya nak singgah Art Department, nak ngendap.


Dan bukan itu saja, beberapa pengiklan pun letak advertisement mereka dalam 3D.
Syiok juga lihat kereta Land Rover dan Peugeot, Samsung TV dan iklan Stanchart Bank dalam 3D.

Cuma yang leceh kena pakai cermin mata sebelah merah, sebelah biru. Lihat GAMBAR.
Kalau tidak, nampak gambar tu biasa saja.
Cermin mata plastik dilekatkan dalam akhbar hari ini.

Samalah dulu saya nonton Avatar, dua kali you.
Yang pertama gambar biasa.
Kali kedua kena pakai cermin mata besar, ala Elton John, nonton planet Pandora dan lihat ikran dan toruk terbang-terbang dalam 3D.
Pedih mata lepas dua jam. Selepas habis wayang, cermin mata plastik ni kena kasi balik.

Dalam gambar di atas tu, jika pakai cermin mata khas tersebut, anda akan nampak Aquino dan dua wanita disebelahnya (si baju putih dan baju merah) dalam tiga dimensi. Yang lain di belakang, macam biasa.


Saya rasa akhbar saya akan terus lakukan projek 3D kot. Tapi kena ikut citarasa pengiklan. Kalau mereka sanggup bayar lebih, why not?!
Asal iklan 3D tak pakai duit rakyat OKlah tu, beb....

No comments:

Post a Comment