Friday, May 14, 2010

Saya berkelana; jumpa di time zone lain

Sejak beberapa hari ini, saya sibuk membaca website ini:
zabihah.com (terima kasih, kenalan di sebuah kedutaan).
Nak cari tempat makan.

Saya akan berkelana mulai esok pagi/Sabtu. Selama dua minggu.
Naik flight saja boleh pingsan sebab sehari semalam.
Dah bawa buku, majalah, netbook kecil (laptop tablet dan touchscreen, you! Ringan, tapi tak sebaik iPad, pada pendapat saya).
Juga berbekal minyak angin, pil mabuk, biskut, apple. Kalau boleh bawa bantal pun akan dibawa, sebab saya payah nak tidur dalam pesawat.


Kata orang, syiok jadi wartawan sebab ada beberapa kelebihan.
1) Kami tahu cerita 'orang dalam' walaupun tak boleh tulis.
Jika anda baca cerita skandal, percayalah: Itu selalunya hanya 20-30 peratus daripada apa yang wartawan tahu dan dengar.
Yang lain tak boleh ditulis sebab tak ada bukti, atau mulut dikunci oleh newsmaker.
Walau sudah pasti anda di luar sana juga ada dengar desas-desus tentang sesuatu skandal itu, berita yang wartawan dengar selalunya dari orang dalam, bukan sumber ketiga dan keempat. Dan mereka denga desas-desus sebelum orang lain.
Wartawan selalunya nampak sendiri apa yang berlaku, sedangkan orang lain dengar saja cerita atas cerita.
Misalnya, saya berada di dalam mahkamah kes Anwar dituduh liwat, 1999-2000. Berbulan-bulan dalam mahkamah. Banyak benda 'tak relevan' yang keluar dan banyak lagi yang kami dengar sendiri di dalam mahkamah.

2) Boleh minta phone number sesiapa saja, dan minta beliau akan kasi komen.
Wartawan jantan di tepi jalan boleh stop minah cun, nak minta komen tentang sesuatu isu. Dan apabila dengar perkataan 'wartawan', orang pun akan berhenti nak berbual.
Lepas tu apabila diminta phone number ('saya tak akan telefon adik manis, kecuali untuk cerita ini'), beliau pun akan beri!
Walhal ini stranger, beb!
Wartawan boleh stop perdana menteri dan sultan, ketua polis dan orang terkaya di dunia, dan tanya depa macam-macam. Termasuk soalan sensitif seperti: Datin, umur berapa sekarang ni?

Tapi jika kamu kata saya Datuk Umno paling kaya atau Ulama teralim Pas No.1 pun, belum tahu orang di tepi jalan nak berbual dengan kamu, apatah lagi nak kasi mobile number beliau!

3) Dapat travel free, tinggal di hotel lima bintang, dapat layanan VIP (sebab orang takut kita tulis cerita negatif), makan di restoran mahal dibayar orang lain.
Lepas tu, masih tulis cerita negatif! Hahaha.


Jadi itulah, remgold kena bertugas di luar negara lagi.
Belajar tentang negara asing.


Nanti dah tiba, saya kasi detail.
Pada ramai rakan di sana, negara ini tempat mainan mereka. Tapi untuk orang kampung macam saya, ini pertama kali.
Kita bertemu di lain time zone.

Maaf jika tidak akan berkesempatan update blog secara kerap, dalam dua minggu ini.

No comments:

Post a Comment