Thursday, January 28, 2010

Saya dah pulang, marah dgn MAS - Reaksi MAS

Terima kasih kepada rockybru, Pena Minang dan Kamal-talks, blog cilik saya ramai membaca dan komen tentang isu Malaysia Airlines dan KLIA ini.
Apabila saya menulis tentang isu ini, memang saya marah (although I have slept 12 hours at home before writing it! Jadi saya rasa baik saya lepaskan geram - yang baca pun dua tiga kerat orang saja. Tapi zaman internet, cerita kecil boleh meletup).
Memang pun saya merapu. Tetapi saya harap sistem dan planning dapat dibaiki.
Itu saja.

Saya letak nama, dan gambar-gambar saya lagi.
Sebab sebagai wartawan, saya tak rasa saya patut baling batu sembunyi tangan.

Di sini, saya nak komen sikit tentang apa yang dikomen oleh beberapa rakan.
Saya sebenarnya bukan marah secara peribadi dengan MAS dan KLIA.
Tetapi sebagai seorang penduduk tetap (PR) Malaysia - saya masih warga Singapura dan bekerja di pulau itu - saya mahukan dapat berbangga dengan kedua-dua negara saya ini.

Apabila saya berumrah, saya dan keluarga kerap ditanya Pak Arab di Saudi : "You from Malisia?"
Kami kata "Ya" saja sebab pada masa itu saya menetap di KL dan ke sana ikut Tabung Haji.
Jawapan mereka: "Malisia good!", "Mahathir good!". Ini di tahun 1997 dan 1999.
Siapa yang tak bangga?

Sama juga apabila saya ke India kali ini.
Mereka tahu saya dari Singapura (sebab saya wakil media Singapore), dan semua orang memuji "Singapore clean", "Singapore no corruption", "Singapore is efficient".
Syiok kita dengar. Negara dipuji.
Mereka tak cakap kepada saya tentang Malaysia sebab ada wakil wartawan dari Malaysia.


Jadi apabila benda ini terjadi kepada MAS dan KLIA, lemah semangat saya.
Sedih.
Saya pun dah banyak kali sangkut flight berjam-jam.
Pernah flight yang cancel lagi - bukan MAS.
Tetapi taklah sampai orang panik begini, sebab dah 10.40mlm waktu Delhi dan syarikat penerbangan macam buat donno.
Betul, selain Singapore Airlines, China Eastern ada dua tiga pegawai yang memekik-mekik membawa penumpang mereka naik bas.
Thai dan Continental pun sama macam MAS juga. Maknanya bukan MAS saja yang senget. Tetapi takkan kita nak ikut orang yang bodoh pula.

Biarlah syarikat penerbangan memberi penjelasan dengan baik kepada penumpang.
Dan beri arahan jelas agar penumpang tak marah. Lagipun kabus ni dah dua minggu di Delhi, jadi tentunya bukan perkara baru.
Dan di Delhi memang setiap tahun kebelakangan ini, kabus tebal dan flight kena cancel.
Tentu dah dapat pelajaran. Dah tahu apa nak buat.

Yang menulis bahawa pengurusan MAS patut ditukar, tak payahlah.
Jangan juga tukar pengurusan MAS di Delhi.
Itu bukan niat saya.
Yang saya harapkan ialah masalah diatasi segera, agar orang puji MAS dan Malaysia.
Lebih ramai nanti penumpang dan tourist datang ke sini.
Kerana saya dah bertahun naik MAS, ini kali pertama ada masalah sebesar begini hingga saya rasa malu.
Flight delay adalah perkara biasa. Tetapi ground crew yang seperti mati kutu walaupun benda ni bukan masalah baru adalah sesuatu yang memalukan.

Tentang makanan veg dalam pesawat tu, pada saya benda kecil. Sebab semua steward dan stewardess kerja teruk saya lihat. Macam-macam request mereka kena layan dalam 5jam perjalanan, jadi tak payahlah memayahkan mereka. Kasihan mereka.

Cuma sistem planning boleh diperbaiki: Tentunya flight Delhi-KL dah bertahun. Tentu ada statistik, dalam setiap flight secara purata berapa nak makan veg, berapa ramai nak makan ayam.
Dari statistik itu boleh diagak berapa banyak makanan jenis popular patut disediakan, dan mungkin ditambah 10 peratus? Tentu orang airline lebih pintar membaca statistik penumpang ini.


Begitu juga di KLIA.
Betullah maid pun pandai baca signboard dan tak sesat. Tetapi maid datang dari Indonesia. Flight 3jam saja.
Ini flight 5jam, selepas menunggu di airport Delhi empat jam. Dan sebelum itu sangkut semalaman. Dan dah lewat malam di KLIA - lepas 11mlm.
Penumpang dah letih dan ngantuk. Lagi kalau ada bawa budak dah merengek dan tidor.
Jadi kan baik jika ada pegawai pembantu.
Kalau tak silap, pada siang hari memang ada pegawai pembantu KLIA.
Tak ada shift malam ke?

Dan seperti saya kata, di Changi dan KLIA memang ada information desk.
Tetapi di Changi ditambah pegawai pembantu nak beri bantuan.


Di bawah ini ialah reaksi dari MAS.
Alamak, yang tulis ialah Wai Fong, tak tahu beliau ingat saya lagi ke tidak.
Dah lama saya tak cover MAS sejak tinggalkan Malaysia.
Jangan marah, maam. Ini feedback.
Walaupun bahasa kasar sebab ini bahasa merapu orang letih.


-------------------------------------------------------
Hi Rem,

Thanks for your feedback on your experience with Malaysia Airlines, we appreciate it as we value all our customers’ feedback and experience with MAS.

We sincerely apologize on the inconvenience you have gone through, as well as the poor service that the ground crew put you through. That kind of service and attitude is not acceptable in Malaysia Airlines and we will take necessary action after investigating the matter thoroughly. We will update you once we have conducted the investigation. Thank you.

Regards,
Tan Wai Fong
Head of Media Relations
Malaysia Airlines.

No comments:

Post a Comment