Sunday, January 31, 2010

Psst Datuk, nak beli Lamborghini Madura?


Orang marketing ni memang pandai nak menarik perhatian kita agar membeli produk dan melanggan services mereka.
Sebab itu ada kereta bernama Ferrari California, Mitsubishi Pajero (nama sejenis kucing di Argentina) dan Toyota Harrier (nama sejenis burung - sebab tu logo di depan SUV ini ialah burung).
Ada website dinamakan sempena sungai terkenal di Brazil, amazon.com.
Ada sofwe graphics yang sama nama dengan sejenis kopi, java.com (sebab engineer sofwe ini suka minum java coffee - kopi pahit. Walaupun di Tenggara Asia, mungkin kita lihat nama ini sebagai nama pulau Jawa).
Browser pilihan saya namanya pun cantik, firefox.

Saya selalu berharap mungkin satu hari nanti ada supercar dinamakan berasaskan sebuah tempat yang saya kenal.
Misalnya, Ferrari Geylang atau Aston Martin Keramat.
Atau Audi Pekan mungkin. Mitsubishi Woodlands pun OK.

Tapi apakan nasib.
Orang Itali dah pilih pulau Indonesia sebagai concept car baru: Lamborghini Madura - di sini . Glam macam kereta Batman kereta orang Jawa ni - di sini.

Giler punya nama, pada kita.
Kata mat salleh: This name rocks! Nama ini kerasbatu!

Nanti bila dah keluar, nak juga aku tengok berapa ramai jutawan Damansara Heights dan Orchard Road beli Lambo Madura.
Kat Orchard Road, ramai jutawan Indonesia (kebanyakannya bangsa Tionghua) yang mempunyai kondo mewah. Tentu mereka syiok menunggang Madura.

TAMBAHAN: Eh! Ada datuk baru dari kalangan wartawan! Psst, Datuk Rocky, nak beli Madura? Saya nak tunggu Lamborghini Bawean.



No comments:

Post a Comment