Friday, January 15, 2010

Krisis besar, atau Business As Usual?

AHAD 11.10pagi
-------------------------------------------------------

Saya menunggu hari ini, Ahad, sebelum meluahkan perasaan.
Hari ini dah genap 10 hari sejak gereja dibakar di Malaysia dan tiga lain diserang. Maknanya dah satu-pertiga dari sebulan. One-third.
Kalau kita makan nasi, ditahap satu-pertiga paling syiok. Dah dapat rasa lauknya semua tetapi belum kenyang!

Tapi ini cerita membimbangkan, bukan cerita makan asam pedas ikan merah:
Tidak pernah dalam sejarah Malaysia gereja di serang, dan begitu banyak pula.
Dan selalunya pergeseran agama adalah pendek dan cepat - baik di Kampung Medan 2001, mahupun apabila budak-budak gila menyerang kuil di Kerling dalam tahun 1977.
Masjid pun dah kena serang - satu surau di Klang, satu masjid di Sarawak.

Tetapi dah 10 hari, kerajaan terus business as usual. Maaf jika saya tersilap, itu pandangan orang kerdil seperti saya.
Kerajaan kata nak tunggu hingga kes dibawa ke Mahkamah Rayuan.

Yang saya khuatir kenapa tak dengar desas-desus bahawa orang kerajaan sedang dalam perbincangan dengan pihak Kristian dan Islam untuk meleraikan perkara ini yang telah membusukkan nama negara dan membahayakan orang ramai.
Tetapi walaupun wartawan tak dengar desas-desus, saya harap memang ada orang di atas tu sedang mengadakan pertemuan-pertemuan sulit nak selesaikan isu ini.
Saya kata gini sebab saya sayangkan Malaysia, bukan nak kritik kerajaan selalu.
Gusar hati apabila nampak perkembangan dari pihak kerajaan nampaknya v e r y s l o w.


Sedangkan orang PAS lebih bijak lagi.
Saya angkat songkok kat PAS.
Seorang pemimpin mereka dah pun bercakap di depan pihak Kristian dalam gereja - di sini.
Dan Nik Aziz Nik Mat - lihat cerita di bawah posting ini - dah panggil nak makan minum dengan paderi, sami dan ulama.
Dan Nik Aziz - tak kisahlah kita tabik beliau atau rasa beliau pentingkan keluarga saja - ada gambar beliau melawat SFX di PJ yang diserang.
Apa tu SFX? Saya pun tahu hanya seminggu dulu. Tetapi pada orang Kristian Katholik ini gereja penting. Saint Francis Xavier church.

Mari kita bersama -
Sejukkan hati, ubatkan kelukaan umat Muslim dan Kristian.


-------------------------------------------------------
POSTING AWAL

Isu Allah ni krisis untuk Malaysia.
Krisis besar.

Kerja saya membaca akhbar banyak negara - kau buka sajalah akhbar mana online, Malaysia kena hentam macam-macam tentang isu ini.
India, Indonesia, Turkey, Philippines, Amerika, Thailand.
Bukan saja mereka kata orang Melayu bodoh (oops!) kerana nak monopoli perkataan Allah ni, yang lebih teruk kenapa banyak sangat serangan - walapun kecil - ke atas gereja.

Rakankerja saya di Amerika memberitahu - Fox TV (yang paling popular di sana) memainkan cerita 'Churches in Malaysia attacked'.
"No one will go there after this".

Imej negara rosak, pelabur pun tentu terkejut, dan nama Islam - dah memang gelap sejak 10 tahun ini - semakin mendung lagi di dunia.
Malaysia negara 'moderate Islam'? Selepas isu ini, saya tak tahulah.

Tetapi dalam hari dah hujan lebat ini pun, urusan kerajaan dan negara mesti diteruskan.
Tetapi saya terkejut kerana sejak beberapa hari ini kedua-dua PM Najib Razak dan Timbalan PM Muhyiddin Yassin ke luar negeri.

Ya, betul. Rancangan dah dibuat dulu lagi, dan kalau cancel susah nak buat rancangan baru.
Dan kalau cancel pula, takut pulak nampak kerajaan ni macam dalam krisis besar sangat.
Jadi nak tunjukkan 'It's business as usual' lah.

Dan lebih-lebih lagi pertemuan ketua negara yang dirancangkan oleh PM Najib.
Susah nak arrange.
Beliau bertemu dengan ketua negara Saudi, Abu Dhabi dan lepas itu India.

TPM Muhyiddin pula ke UK - bertemu pelabur, hadir di forum pelajaran, bertemu rakyat Malaysia.

Tetapi dalam krisis negara sebesar ini - di mana 60 peratus rakyat (orang Muslim) marah dan berpecah, dan 40 peratus penduduk lain marah sebab penyerangan tak berhenti - pada saya yang kerdil ini, sepatutnya salah seorang daripada mereka duduk di dalam negara saja.
Kalau nak keluar pun, jangan biarkan kedua-duanya tak ada dalam negeri pada masa yang sama.

- Jadi menunjukkan kepada rakyat Malaysia dan pemerhati luar bahawa isu ini sedang ditangani oleh menteri Kabinet kanan.
- Atau jika memang tak boleh elakkan keluar negara, tolonglah canangkan kepada media bahawa 'Walaupun di luar negeri, saya berhubung secara kerap dengan menteri-menteri dan polis dalam isu ini'.
- Mungkin juga katakan 'Walaupun terpaksa bertugas di tempat lain, isu ini sedang dalam pemerhatian rapi dan pegawai atasan saya sedang terus berbincang cara nak mengatasinya'.

Jika tidak, tengok apa dah jadi.
Menteri di Pejabat PM Nazri Aziz dah memberi pendapatnya.
Beliau ditanya wartawan. Maka beliau memberi pandangan.
Yang kita tak tahu, ini pendapat peribadi atau keputusan Kabinet?
Ia merumitkan isu lagi.

Dan lihat di sini, pihak Kristian dah tolak pun.
Kan memalukan kerajaan.
Jadi siapa sebenarnya wakil ketua kerajaan sekarang ini?
Jika ada yang kata bahawa kerajaan tak serius menangani isu ni, marah pula depa!

Tak kisah juga?
Lihat ni: Sedangkan kerajaan Umno s l o w nak memujuk hati pengundi bukan Islam, PAS dah bergerak pun.
Nik Aziz Nik Mat nak jumpa dan makan lewat-pagi dengan lebih 20 orang ketua agama lain di Kota Baru tak lama lagi. Ulama, paderi, sami akan duduk bersama.
Tulisan akhbar saya tentang isu ini di sini.
Ish ish ish.

No comments:

Post a Comment