Tuesday, August 24, 2010

Beza antara Hits, Page Views & Unique Visitors

TAMBAHAN 5.45PAGI - MALU NAMA NEGARA

Rupa-rupanya bukan saya saja yang bantai cara lemah polis Filipina cuba lepaskan orang tawanan dalam hostage drama Manila.
Satu dunia pun dah bantai mereka - baca CNN, BBC dan juga Google search words 'Mrs Leung, hostage, bus'.
Lapan mati gitu saja sebab polis bongok.
Polis dah minta maaf pun. Nyawa dah terbang habuk pun tak guna. Hong Kong begitu marah hingga larang pelancong ke negara itu, dan maid di Hong Kong pun ramai kena herdik di sana.
Dalam bas itu ada TV rupa-rupanya, jadi mamat gila tu boleh nonton apa polis kat luar sedang buat dan rancang! Nak ketawa pun kita menangis sebab kecekapan = zero.
Bottomline: Apabila diberi tugas, buatlah dengan sempurna, bukan sembrono. Rosak nama satu negara dalam pandangan dunia.

--------------------------------------------
POSTING ORI - PAGE VIEWS 200,000

Blog ini dah mencapai 200,000 Page Views 'jap tadi - lihat WebStats di sebelah kanan bahagian tengah.
Siapa yang kena loteri 200,000 itu akan menang jongkong emas 10kg dan trip untuk keluarga ke London seminggu. Hahaha.

Apa beza antara Hits, Page Views dan Unique Visitors?
Besar bezanya!

Jika saya gunakan Hits untuk mengira orang yang mengunjungi blog ini, dah lama saya sampai ke angka 1juta.

Jika saya gunakan Unique Visitors, tak tahulah dah sampai 100,000 atau tidak, sebab cara mengira adalah strict.

Saya memilih jalan yang tengah - Page Views. 200,000 Page Views.
Apa bezanya?

Apabila zaman websites dan blogging bermula di zaman internet, orang yang ada website dan blog tentu nak tahu - ramai ke orang yang baca big story yang aku tulis ni? Syarikat yang pamerkan produk mereka juga nak tahu ramai atau tidak yang masuk website mereka dan dari mana.
Jadi macam-macam cara direka nak mengira. Yang paling mudah ialah cara Hits.


HITS

UK-based Raja Petra baru-baru ni berkata dalam interview dengan akhbar London bahawa setiap hari, websitenya ada 500,000 hingga 1juta HITS.
Jika dikira begitu memang nampak banyak.
Tapi sebenarnya pada saya, ia tidak tepat.
Ini sebab, apabila anda mengunjungi sesuatu blog atau website yang mengunakan cara kita HITS, kunjungan anda dikira begini:
a) remgold.blogspot.com = 1 hit.
b) setiap gambar, posting dan widget di muka surat pertama blog saya dikira dalam Hits (saya baru kira) = 25.
Ini kerana di muka surat pertama blog saya ada tiga gambar komando, 1 gambar bas kena serang, 15 widget (harga minyak, pasaran lain), dan banyak posting saya.
 
Maknanya, jika ada 100 orang mengunjungi blog saya hari ini, Hits saya ialah = (1+25) x 100 = 2,600.

Jika anda melawat blog atau website lain, ada yang ada berpuluh story dan gambar dalam mukasurat pertamanya. Ini semua menjadikan Hit yang tinggi.
Anything clickable on the page is considered as One Hit.

Misalnya, jika anda kira di mukasurat pertama CNN, ada lebih kurang 100 gambar, cerita, advertising yang boleh di click.
Jadi jika 100 orang masuk website itu, jumlah Hitsnya ialah 100 orang x 100 clickable items = 10,000 Hits.
Walhal yang masuk hanya 100 orang saja.



PAGE VIEWS

Jika kita gunakan Page Views, kiraannya mengikut berapa orang yang masuk.
Jika yang baca blog saya 100 orang, maka hanya dikira 100 Page Views.

Jika kita anggap bawa website Raja Petra (ini example saja) itu, Malaysia Today, ada 100 clickable elements, maka apabila beliau kata dapat setengah juta (500,000 Hits sehari), sebenarnya yang masuk baca mukasurat pertama ialah 5,000 orang saja (500,000/100).
Jika sejuta Hits sehari = 10,000 orang yang baca, bukan sehingga 1juta pembaca.

Cara Page Views inilah yang saya gunakan dalam SiteMeter blog saya.
Jika 100 orang masuk mukasurat pertama blog ini, maka akan dikira 100 Page Views.
Jika anda click satu gambar atau satu link dalam blog ini - misalnya gambar komando Singapore - maka ia dikira 1 lagi PageView.
Jadi kiraannya menjadi 101.

Blog ini saya mulakan dulu pada December 2007 - dah 2tahun 8bulan, dah ada 1,122 posting (termasuk yang ini)!
Saya mulakan blog ini kerana masa tu marah sangat dengan Umno-BN di bawah Abdullah Badawi yang pada saya sedang merosakkan negara.
Pada saya masalah Malaysia ialah CERRI.
Saya tulis ni pada Februari 2008.
Pilihanraya diadakan March 2008 di mana hancur Umno-BN akibat isu CERRI ini. Apa tu? Baca di sini tentang buah CERRI ni. 

Blog lain, yang baru hidup pun, cepat sampai 1juta Hits sebab mereka gunakan cara kiraan yang lain.
Mereka bukan menipu, cuma cara kiraan yang berbeza.
Macam ada orang pakai kilogram, yang lain pakai tael dan pound.
Atau macam kita kata - saya berjalan 2,000 meter semalam! Jauhnya!!!
Pada orang yang kira dalam mile = baru 1.3 batu! Pulak.

Ada satu lagi kiraan pengunjung yang kerap dipakai.


UNIQUE VISITORS

Yang ini mengukur mengikut SIAPA yang membuat kunjungan.
Jika saya masuk blog saya 100 kali dalam jangka masa KURANG dari 10minit:
Kiraan mudah:
Jika dikira ikut Hits = 100 kali masuk x 100 clickable items = 10,000 Hits.
Page Views = 100.
Unique Visitors = 1 saja, sebab yang masuk banyak kali tu seorang saja.

Unique Visitors dikira 2 orang jika anda masuk website tu sekali lagi SELEPAS 24jam.

Untuk sesetengah website, kiraan cara ini penting kerana dapat mengukur sama ada pengunjung itu orang yang sama, atau pengunjung baru.
Mereka juga dapat tahu berapa kali orang yang sama, dan dari mana, selalu masuk website mereka.
Misalnya dengan menggunakan cara kiraan ini, website seperti Amazon.com atau Dell (ini contoh saja) dapat tahu berapa ramai pengunjung website mereka dari Amerika, Germany, Malaysia dan seterusnya.
Dan mereka juga akan dapat tahu bahawa, wah mamat dari Malaysia kerap masuk masuk website ni. Dan buat marketing campaign sewajarnya - jika mereka lihat mamat Malaysia suka masuk website Dell ni, mungkin syarikat beli iklan di TV atau akhbar tempatan.



Nak baca lanjut cara kiraan ini - di sini dan sini.

1 comment:

  1. wah, bagus entri ini. Sha faham sangat.
    Baru tahu cara kira hits, pv dan uv

    ReplyDelete