Sunday, August 29, 2010

Ucapan National Day S'pore.... & isu umat M

Perdana Menteri Singapore Lee Hsien Loong kini sedang berucap, live di TV.
Dari zaman bapanya dulu, National Day rally ni semacam wajib dinonton oleh orang yang nak tahu politik dan business pulau kecik ni.
Setahun sekali, perdana menteri akan explain secara detail kenapa pemerintah buat sesuatu itu, dan jawab isu-isu panas.

Dah lama saya tak nonton sebab kerja di KL dan selalu waktu hari bertugas. Hari ni tak kerja.
Tadi depa start 6.45petang. Mula dengan berucap dalam bahasa Melayu, seperti bapanya Kuan Yew dulu. Saya tak tahu masa Goh Chok Tong jadi PM dulu beliau berucap dalam bahasa Melayu ke tidak.

Terlambat, saya miss ucapan dalam bahasa Melayu.
Kini lagi bual bahasa Mandarin.
Last, dan paling panjang, baru nanti bual dalam bahasa Inggeris.

Isu-isu yang nak dikatakan termasuk Education, Foreign Talent dan Economy tempatan.
Dengan bisikan bahawa pilihanraya akan diadakan pada December atau Januari, waduh pak, speech ini menjadi lebih penting nak menarik hati pengundi.
Selain isu FT ni, warga Singapork marah tentang harga rumah yang tinggi.
Ekonomi Singapura tahun ini (KDNK) dijangka tumbuh 13 hingga 15 peratus - ekonomi terkuat di dunia (China dan India lebih kurang 9 peratus saja). Sebab ada dua kasi-no.

More later....

--------------------------------------------
ALAMAK, 7.40pm hingga 8pm ada break pulak! Lepas tu baru nak cakap bahasa Inggeris.
Baru saya tanya dalam hati tadi - nampak ramai muka Melayu dalam dewan tu, macam mana mereka nak buka, bermaghrib?
Setahu saya, selalunya tak ada break gini.
Takbir! (mampoi polis Singapore tangkap aku).

--------------------------------------------

(Cerita tentang ucapan PM Lee - baca sini dan sini).


--------------------------------------------
BAIK SAYA JAWAB INI 
 
Di posting sebelum ini,
Pinggoo said...

Hi Rem.
I am beginning to be addicted to your blog. I think I am not the only one....hee hee.
Btw, what do you think of the 2 umat M yang kena tangkap kat Singapore tu? They are very brave and courageous to face the PAP machine. Habis tu mamat yang kena ISA itu hari...apa hal? Citer la sikit.
Kesian diorang, bulan puasa pulak tu ...terus kena cekup...
Sape sape nak tahu, pergi lah kat sini....temasekreview.com
Selamat berpuasa.


JAWAPAN:
Eeks, tak payah puji-puji beb. Ini tulisan syiok sendiri.
Harap jangan gunakan apa yang saya tulis sebagai fatwa atau investment advice. Ini macam kita duduk kat kedai kopi bual-bual kosong, pakai apa ilmu yang ada.
Sama macam di kedai kopi, jika orang tak sedap dengar apa yang kita kata, mereka akan beredar ke tempat lain.

Tentang mamat Singapore yg kena cekup tu. Utk pembaca yg tak familiar, di Singapour baru selesai diadakan Youth Olympic Games atau YOG. Buat pertama kali dalam sejarah.

Untuk pengkritik - pemerintah buang duit ratusan juta. Tak ramai yg nonton, volunteer dapat makanan basi hingga ada yg sakit perut.

Untuk penyokongnya pula - orang muda dan keluarga mereka dari 204 negara kini dah masuk Singapork dan tahu brandname pulau ini. Macam saya gi US dua minggu dulu, mereka yg masuk ke sini tu ditunjuk macam-macam benda yg baik dan cantik. Dan bakat muda pun dah mula nampak dalam sukan Singapour - team bola under-15 tu menang tempat ketiga (bronze medal). Wah. Team table tennis dan swimming pun bagus.

Salah satu pengkritik ialah budak Melayu yg menggunakan bahasa kasar, dalam mengkritik YOG dan menteri belia. Baca sini dan sini. Lalu mamat ni kena cekup polis dan nak dibawa ke mahkamah.
Adakah pemerintah dan polis over-react? Itulah yg jadi isu panas di cyberspace.

[Kat Singapore ni siapa nak baca pengkritik pemerintah baca TemasekReview atau TheOnlineCitizen (antara banyak website kritik Sinkapour).
Di zaman internet, pemerintah dan ulama dah tak boleh control spin lagi. The people talk back. They ask difficult questions. Yes, sometimes these websites and blogs ask stupid questions and give shallow answers.
Kalau kamu kata pemerintah Singapore tak boleh kena kritik, salah juga. Baca saja artikel-artikel di dua website too - lebih dasyat dari blog Petra].

Kes kedua pun mamat Melayu juga.
Errr Pinggoo, ada link mamat ni? Saya terbaca kat New Paper tapi dah lupa kesnya, jika tak salah kritik YOG juga.

Jawapan saya kepada kes orang lawan pemerintah Singapork:
Pemerintah PAP dalam keadaan kukuh serba-serbi. Macam Umno-BN zaman Mahathir dulu. Ia tidak biasa dipersoal secara kasar.
Jadi jika nak raise issue tu, kena gunakan bahasa yang slow.

Macam saya jika di pejabat kerajaan Malaysia, mahupun pejabat kementerian Temasek: 'Encik, minta maaf, kenapa saya kena tunggu 5jam nak kollect satu benda ni? Orh, pegawai gi makan 3jam? Terima kasih ya, tuan'.


INI cerita-cerita lama di Singapore ni (detail cerita ni mungkin kurang tepat, tapi lebih kurang beginilah. Jika ada info tepat tolong beritahu):

1) Kira-kira 20tahun lalu (jika tak salah), umat M di Temasek dah tinggi sifat agamanya, mahu anak perempuan dan lelaki mereka memakai seluar panjang semasa Senaman di sekolah, PE atau Physical Education.
Macam mana nak minta pemerintah? Ini isu sensitif ni sebab kaum lain semua anaknya pakai seluar pendek semasa PE.
Maka katanya (lebih kurang gini ler) pemimpin umat M slow talk di belakang tabir dengan menteri pelajaran dan sebagainya. Kerana tak lawan tauke dengan cara kasar, maka ianya dibenarkan. Tak masuk paper pun jika saya tak silap, takut jadi isu meletup.
Siapa nak pakai seluar panjang nak tutup aurat, go ahead. Kalau tak nak, suka hati juga.

Isu tudung? Dulu umat M nak anak pompuan masuk sekolah pakai tudung.
Pada saya, mungkin saya silap, ada pihak yang nak minta hak ini cara kasar. Masukkan media, guna bahasa marah-marah.
Takkan pemerintah nak go-stan jika kamu cabar kekuatannya.
Kalau slow talk dulu, mungkin dah dapat.

2) Umat M nak buat masjid di sini tak cukup wang. Takkan nak minta pemerintah PAP kasi wang cukai rakyat - nanti orang lain minta bina gereja dan kuil pula.
Slow talk lagi.
Maka dimulakan skim MBF - Mosque Building Fund. Pemerintah kapir Singapork bantu umat Islam indirectly dengan memastikan setiap majikan potong gaji umat M yang ditolak untuk buat masjid. Jika anda tak mahu, boleh opt out.
Belasan masjid dah dibuat, setiap satu berjuta dolar - yang empat tingkat pun ada. Semua guna duit umat M sendiri yang tak kaya ke mana pun. Tapi kami tak minta sedekah dengan orang lain, tak pakai duit cukai dari casino dan kilang arak. Semua duit keringat umat M jadi office boy dan drebar, jadi pegawai bank dan ahem, wartawan terbilang, gemilang dan hampir hilang.

3) Lagi satu. Umat M kat sini ramai juga yang papa. Maka ditubuhkan Majlis Pendidikan Anak-Anak Islam Singapura (Mendaki), dan kemudian Association of Muslim Professionals (AMP) pun naik sendiri, nak bantu pendidikan kami.
Di zaman saya dulu belum ada Mendaki dan AMP - yang offer cheap tuition, bantu scholarship dan macam-macam lagi. Masuk website mereka ni dan baca kalau mahu. Dulu nak tuition bayar sendiri, nak scholarship kena queue panjang sebab hanya ada beberapa persatuan Islam kecil yg ada duit.


Jika dulu bising depan-depan minta hak (macam Hindraf dan Dong Jiao Zong) pastinya pemerintah tak kasi. Jika tak silap pemerintah kasi rental sangat murah untuk sekolah-sekolah yang dijadikan HQ Mendaki dan AMP ni.

Jadi itulah saudara: Kamu tak setuju tak apa.
Tapi pada saya, cara nak betulkan pemerintah yang kuat ni ialah dengan slow talk, bukan direct confrontation, tunjukkan marah.
Tapi ini utk Singapore saja ler. Di Malaysia dan Indonesia, India dan China, cara berhadapan dengan pemerintah dan dapatkan apa yang dikehendaki, lain-lain.

No comments:

Post a Comment