Wednesday, August 18, 2010

Ekonomi Malaysia terus kukuh. Pujilah sikit!

TAMBAHAN

WHOA. FUYOH. FULAMAK. AIYOMAMA.
Ringgit di paras tertinggi dalam 13 TAHUN!
Kerana ekonomi kuat dan currency controls dikurangkan.

----------------------------------------------------

Untuk Suku Pertama (Januari 1 hingga Mac 31), kuat sungguh ekonomi Malaysia = berkembang 10.1 peratus.
Suku Kedua ekonomi berkembang 8.9 peratus, kerajaan kata petang tadi. Slow sikit tapi tetap kuat.

Kebesaran dan kekuatan ekonomi diukur dengan menggunakan apa yang omputeh kata GDP, atau Utusan dan BH kata KDNK. Apa benda tu 'bang?  

GDP = gross domestic product.
KDNK = keluaran kasar dalam negara.
Cakap mudah: pendapatan negara. Jika semua barangan yang dibuat di Malaysia, dan semua perkhidmatan di Malaysia diukur dengan matawang. 
Dan dicampur dengan jumlah perdagangan/penjualan sektor pembinaan (KLCC Property Holdings, Gamuda) dan pertanian (Felda dan Sime Darby). Jumlahnya RMxx juta.
Di sana pula, syarikat Dell pasang komputer dan Zaitun keluarkan syampu berjumlah RMxx juta.
Dalam sektor perkhidmatan pula, Hotel Mandarin, Pos Malaysia dan Pelabuhan Klang sediakan bilik penginapan, pos surat dan kotak, manakala kapal masuk port kena bayar 'berthing fees'. Jumlahnya RMxx juta.
Jumlah ini semua dicampur oleh kerajaan dan menjadi KDNK atau GDP.

(Maaf, tapi Makcik Mah jual goreng pisang, Pakcik Man jual ayam percik di bazaar Ramadan Melawati, serta khidmat Kak Piah urut kaki di Carrefour tak dikira sebab terlalu kecil dan business tak berdaftar dengan kerajaan. Dan, ahem, tak bayar cukai pun!).

KDNK ni dibilang sebulan sekali apabila industri (Ikea, Carlsberg, Scomi, Proton dan Nokia) dan syarikat perkhidmatan (KFC, Bursa Saham Malaysia, Kontena Nasional, Suria KLCC, Firefly dan AirAsia, Genting Resorts World, Hospital Pantai) melaporkan jumlah dagangan dan penjualan mereka kepada Jabatan Statistik, Bank Negara, kementerian-kementerian.  
Dan jumlah sesuatu period itu (bulanan, suku tahun atau tahunan) dibandingkan dengan period yang sama di tahun lalu - di situlah kita dapat peratusan sama ada ekonomi telah berkembang atau menguncup.
Jumlah KDNK Malaysia tahun lalu dianggarkan US$378.9 billion (RM1,300 billion) = iaitu jumlah dagangan/penjualan industri dan sektor perkhidmatan setelah dicampur. 
Tahun lalu, ekonomi menguncup 2.8 peratus. 
Untuk seluruh tahun ini, 2010, KDNK akan berkembang "lebih tinggi dari 6 peratus", kata Bank Negara!!!

Dan berita baik lagi, yang apabila saya baca, saya gembira tadi:
-Sektor perkilangan (manufacturing) berkembang kuat! naik 15.9 peratus, menunjukkan export terus kuat.
-Sektor perkhidmatan (services) naik 7.3 peratus.
-Sektor pembinaan (construction) 4.1 peratus.
-Sektor pertanian (agriculture) berkembang 2.4 peratus.

Satu perbandingan untuk tahun ini (saya membantu menyunting laporan dari buro-buro akhbar kami tadi):
Jangkaan KDNK 2010,
- Indonesia = 6 peratus.
- Thailand = 7 peratus. 
- India = 9.1 peratus.
- Singapork = 13-15 peratus.

Harapan besar saya ialah apabila pembangkang menilai angka-angka ekonomi Malaysia ini, mereka tidak akan terus mengecam dan memaki hamun.
Sekali-kali, jadilah pembangkang yang memberi harapan kepada rakyat: ekonomi Malaysia ni baik. Memang ada banyak lagi boleh diperbaiki, tapi kita bersyukur bersama bahawa kita terus sihat di masa ekonomi negara Eropah seperti Greece, Portugal, Spain dan Italy lemah. Dan ekonomi US pun mungkin terus lemah.

Penat rasanya jika apa yang akan kita dengar ialah maki hamun saja. 
Jika tak mahu, tak payah puji kerajaan Najib pun. Sebab tidak semua yang berlaku - seperti eksport terus kukuh, atau orang lebih kerap makan di KFC, atau tourist masuk hotel - kerja kerajaan secara langsung pun.
Tapi jika sekali-sekala semua bersatu padu, dapat sejukkan hati rakyat akan masa depan negara. Dan memberi kebanggaan kepada semua.

No comments:

Post a Comment