Friday, August 20, 2010

Mercy Relief - hero cili padi Singapore

World Humanitarian Day disambut pada Ogos19.
Ia diadakan untuk memperingati kerja-kerja kumpulan dan orang yang sanggup masuk ke kawasan bencana, apabila ratusan ribu orang lain hendak lari dari situ.

Di Temasek Darul Dollar - di mana anda dianggap berjaya atau gagal kerap diukur dengan Five Cs (career, cash, condominium, credit card, country club membership) - ada kumpulan bencana alam yang kecil tapi dihormati kerana kerja-kerja mereka.
Namanya Mercy Relief.

Lihat gambar-gambar terbaru di website mereka tu - termasuk gambar basikal yang paling bawah - sistem penapis air dipasang di basikal!
Susah beb kerja mereka ni. Saya ikut mereka sekali saja, sampai sekarang tak boleh lupa - sebab first time tak dapat relax semasa 'holiday' luar negara.
Lari ke sana ke sini, tidur dalam bilik tiga orang, banyak meeting. Adoi.
Dan saya mabuk perhatikan pekerja mereka nelpon sana sini, sini sana, nak pastikan bantuan masuk dan semua berjalan lancar.

Mereka telah memberi bantuan di banyak negara - Pakistan, China, Philippines, Sumatra dan Jawa, Sri Lanka, Afghanistan, India, Iran, Palestine, Vietnam, Bangladesh, Yemen, entah mana lagi.
Oh jangan lupa, apabila Johor banjir dalam tahun 2006, Mercy Relief masuk ke Muar.

Rakankerja saya baru pulang trip lima hari semasa Mercy masuk ke Peshawar bawa bantuan untuk banjir di Pakistan, ceritanya di sini. Kerja kena banyak sabar beb. Sebab di luar sana, orang bukan effisien macam di Singapore-Malaysia.

Mercy kehilangan seorang kakitangan, Shalahudin Johari (GAMBAR), yang mati lemas semasa berenang di laut tahun lalu. Beliau semasa tu bertugas di Philippines membuat projek follow-up.

Gembira saya baca kerja mereka membina sistem air dan toilet - ya, buat jamban - untuk sebuah kampung di Sumatra. Dan sistem pam air.
Basic stuff untuk kita, tapi untuk orang kampung, sesuatu yang mereka tidak ada.

Mereka juga hulur bantuan - dengan donation dari rakyat Singapore - untuk baiki jambatan dan buat sekolah di China.


Kata PM Lee Hsien Loong dalam 2008:
"Mercy Relief started off as a modest initiative by the Muslim charitable organisation, Perdaus. It is now an independent organisation, enjoying strong and active volunteer support. 
It attracts and brings together energetic and enthusiastic people of all races, religions and backgrounds to fulfil its mission. 
More than 75% of volunteers and 65% of donors are non-Muslims. Since its inception, Mercy Relief has embraced a global outlook. 
It extends humanitarian assistance to all, regardless of country, culture or creed."  

Kini kerja Mercy Relief dipuji oleh Timbalan PM Teo Chee Hean.

Braders and bradees, I salute you.
Bro Hassan, deep apols tak dapat attend Humanitarian Day event kelmarin.

No comments:

Post a Comment