Thursday, August 12, 2010

Memperbesar Good News cara Singapore

Jika kamu baca laporan-laporan di bawah ni, sebenarnya ia 'cerita biasa'.
Betul ada syarikat Singapork yang export ke luar negara - benda baru ke tu?
Betul ada syarikat asing yang melabur di dalam syarikat kecil dan sederhana (small and medium enterprises, SMEs) Temasek - benda baru ke tu?

Cerita pertama - syarikat bee hoon tempatan (Defu Lane tu tempat yang ulu di Temasek, saya pun tak tahu kat mana!) yang eksport produk ke 15 buah negara. Jumlah dolar bee hoon yang dieksport tak ditulis pun. Berapalah harga sepaket beehoon? Takkan boleh sampai RM100 juta setahun pun???

Tapi cerita ia Big News di akhbar saya minggu lalu. Satu mukasurat besar dengan gambar itu sekali.
Tujuannya (ni bukan saya tanya editor, tapi saya agak) - nak kembangkan berita bahawa walau kecik, syarikat anda boleh jadi gini.
Walau benda yang kamu buat itu barangan biasa, satu dunia menunggu produk itu jika kamu pandai marketing.

Good News must be spread to give hope to others.


Cerita kedua (juga di sini) - beberapa syarikat tech Singapork yang jadi buruan syarikat besar asing.
SMEs Temasek buat deal yang mana syarikat besar di Malaysia akan tertawakan kerana terlalu sedikit.
Hai jual syarikat US$5 juta atau US$15 juta pun jadi big news?
Berita ini jadi lead story dalam business section akhbar saya. Besar lagi gambar-gambar yang digunakan.

Tujuannya sama, spreading the Good News.
Boleh dijadikan syarikat contoh.
Tunjukkan kepada pembaca bahawa syarikat di pulau kecik ini pun banyak yang bagus dan ada produk yang baik-baik.

Lepas tu Menteri Kanan Goh Chok Tong (bekas PM) ingatkan rakyat Darul Dollar ni supaya kurang apa yang beliau namakan The Singapore Gripe.
Berita di sini - di sebelah kiri boleh click ucapan penuh beliau. Juga di sini.
Di pulau ini, orang nak tahu kamu ni berjaya atau tidak dengan cara mudah. Berapa daripada "Five Cs"cash, credit card, car, condominium, country club membership. kamu ada -

Goh kata itu cerita lama. Cuba Spin Your Own Dreams.
Jangan asyik komplen (macam remgold tua). Orang Singapork suka komplen tentang banjir, FT (pekerja asing) atau MRT sesak.


LIVING IN HOPE

Berita seperti itulah yang saya kerap harap dimainkan besar-besar oleh editor akhbar Malaysia dan Indonesia. Bukan saja berita tentang pergaduhan politik, terrorist ditangkap, dan berita-berita hitam yang menyedihkan dan mengkhuatirkan rakyat.
There is too much cynicism about the country and its politics already. Why add to it?

Siapa saya ni nak ajar editor besar pilih berita?
Bukan sesiapa pun, hanya rakyat biasa yang khuatir kita sentiasa diselubungi dengan laporan bersifat 'negatif' sehingga tak nampak berita baik yang patut diwarwarkan.

Berita yang anak kita boleh kata - Wow, mamat tu buat sofwe sampai McAfee beli syarikat dia? Aku pun nak buat juga!
Berita yang mamat kampung boleh kata - Wow, buat bee hoon pun boleh jual satu dunia. Saya pun boleh buat!




---------------------------------------------
MAHASISWA & POLITIK

Saya tahu Malaysia sedang hot bincang isu sama ada pelajar uni patut dibenarkan aktif dalam politik atau tidak.
Basuh Baju dan Rockybru ada muatkan berita itu.
Sebagai anak kelahiran Temasek yang tidak berkecimpung dalam politik semasa belajar dulu, saya pun cucuk dengan letak komen dalam blog mereka.
Maklumlah wartawan nakal. Saya pisaukan sikit: panggil orang politik banyak 'macam sampah'. Mampoi saya kena marah. Saya pantang nah orang politik ni nak kacau pelajar.
Yang rosak nanti Umat M juga saudara, sebab yang kemarok berpolitik, bual kosong buang masa, gaduh sama sendiri ialah orang Melayu, bukan bangsa Cina yang rajin belajar dan pandai cari wang.
Ini pandangan saya:

"

pada pendapat saya, pelajar ni biar dia tumpukan kpd pelajaran dulu.
sedangkan suruh belajar pun dia masuk politik. tak payah diajar.

takut pula jika tidak dilarang masuk politik maka parti2 politik akan berkempen di kampus, yg tercicir pelajar melayu dan muslim juga. sebab bangsa lain lebih bijak fokuskan kpd pelajaran kot.
parti politik tak akan kisah jika pelajar tercicir dan ibubapa di kampung hampa anak tak dapat degree, asalkan mereka dapat pekerja baru yg kerja kuat dgn free tak payah bayar gaji.

yg diperlukan negara msia kini ialah pelajar cemerlang agar menjadi engineer dan akauntan cemerlang yg dapat naikkan nama negara.
sedangkan orang politik ni macam sampah (maaf kata) - kat mana2 dah ada, dah banyak.
tapi nak cari pekerja profesional yg bijak dan pandai, naikkan martabat bangsa, agama dan negara, agak payah.

"

No comments:

Post a Comment