Monday, August 16, 2010

Nasib kaum Rohingya didedah agensi berita Kaladan

Masa bulan puasa ni kita syiok beribadah waktu malam dan makan minum beramai-ramai dalam keadaan aman.
Pergi bazaar Ramadan pun syiok juga.

Tapi kita tahu tak semua begitu untuk banyak Umat M lain - yang di Pakistan rumah dah hanyut, di Palestin dah 50 tahun ditindas dan dihina.
Ada lagi satu kaum M yang terus ditindas dan dihina. Malah, hampir tidak ada satu negara pun ambil kisah tentang mereka kerana mereka miskin dan tinggal dipinggir masyarakat mereka.
Kaum Rohingya dari Burma/Myanmar.

Kita semua yang tinggal di KL dan Klang Valley, dan yang pernah ke Makkah dan Madinah, pernah berjumpa mereka. Tapi kita tak tahu sebab kita ingat mereka ni dari Bangladesh.

Mereka tak ada negara sebab pemerintah Burma kata mereka bukan orang kita, sebab bangsa Burma tak berkulit gelap. Pada Burma, there is no such race as Rohingya di negara itu.
Mereka lari ke jiran, Bangladesh, negara Bangla pun tak sanggup menerima mereka sebab miskin jumpa papa.

Jika kamu nampak orang pompuan dan anak-anak mereka di pintu masjid dan surau, atau yang minta sedekah di tempat lain berupa orang Bangla - kebanyakannya itu adalah orang Rohingya. Tak percaya tanyalah.

Di Makkah pun saya pernah jumpa mereka yang bekerja dengan Arab di kedai-kedai. Apabila saya kata saya dari Malaysia, mereka berbahasa Melayu dan kata mereka pernah bekerja di KL atau Johor.

Di KL, saya pernah ke kawasan di Cheras di mana ada satu persatuan mereka dan ada restoran menjual makanan mereka!

Berita mereka ini, seperti saya pernah tulis dulu, ada dalam Kaladan Press Network, agensi berita untuk kaum ini yang berpusat di tepi Bangladesh. Saya pernah jumpa editornya semasa conference di Jakarta pada 2008.
Mujur ada pemerintah omputeh (Sweden dan Norway antaranya) yang recognise kepayahan hidup mereka ini dan beri bantuan walau sedikit. Ada agensi UN pun yang bantu mereka - tapi nasib Rohingya ni kebanyakannya orang buat tak tahu.

Malaysia sebenarnya banyak berjasa kepada kaum mereka sebab beri mereka perlindungan - kalau tidak masakan ramai mereka boleh minta sedekah dan bekerja di sini.

Pemerintah mereka di bawah jeneral kuku besi, terus mencengkam mereka - boleh baca di berita Kaladan ini.
Nak berpuasa dan bertarawih pun payah - baca ni.
Di bulan ini, spare a thought for them.

No comments:

Post a Comment