Monday, August 23, 2010

Manila hostage crisis - terkejut & sedih

 TAMBAHAN 5PAGI



 Saya bukan pakar menyerbu bas yang ada tawanan dan orang gila bawa senapang nak bunuh mereka.
Tapi saya rasa kecewa - seperti kepala pemerintah Hong Kong Donald Tsang - dengan cara orang Filipina ni serang bas tu.
Maaf, memang senang nak lemparkan kritik, sebab mungkin mereka ada taktik sendiri.
Saya yang selalu nonton wayang rasa janggal dengan apa yang ditunjuk di TV. Selepas satu jam, baru mereka berjaya tembak mati orang gila kat dalam tu. Sementara itu, lapan orang ditembak matinya.
- Apasal lama sangat nak serbu masuk?
The moment the hostage-taker knew police was outside the bus, he will attempt to kill the passengers. Dah tak ada masa lagi dah - terus serbu masuk ler! Itu pada saya yang banyak nonton wayang.


Katanya team SWAT mereka (Special Weapons and Tactics) yang terlibat. Tapi pak, tengok GAMBAR ATAS tu - apa benda yang mereka pakai?
- OK, ada jacket kalis peluru. Tapi, tidak pula dipakai abang polis ketiga dari kiri! Pakaian biasa saja????
- Dan beliau serta yang paling kiri saja hanya pakai beret, bukan topi keledar besi?
Dan jika topi besi pun, kenapa bukan yang tutup seluruh muka agar tak kena tembak kat muka???? Cuma ada satu bullet-proof shield -- lihat di sebelah kanan.

Jika kamu tengok pakaian dan taktik kumpulan anti-terror Indonesia serang JI dan sebagainya, fuyoh, takut beb. GAMBAR BAWAH. Lihat kelengkapan pakaian Densus-88 dan senjata. Ada night vision goggles. Lutut pun kena cover!
CIA-trained brader.
Yang hapuskan orang gila Dr Azahari Hussin dan Noordin Mat Top ialah Densus 88 ni. Detasemen Khusus 88 = Special Detachment 88, squad khas Polri (Polis Republik Indonesia). Baru orang respek dan takut.

- Saya lihat yang Filipina ni pakai tear gas, menurut berita. Kenapa tak gunakan stun bombs? Tapi mungkin takut penumpang mati pula.

- Juga (memang senang nak kritik orang) yang paling janggal pada saya. Kenapa lampu terang benderang brader!
Kamu kasi mati lampu lah! Disorientate the hostage-taker. Sebab gelap dia tak nampak. Kamu masuk pakai night-vision goggles, terus tembak dia kasi mampoi.

- Yang paling janggal pada saya ialah kenapa TV satu dunia dibenarkan buat filem ni! Ditunjuk live. Pengganas satu Filipina nampak taktik kamu, lain kali mereka tahu apa nak buat.
Dan nampak sah kamu tak cekap.

Sedih dan terkejut dengan abang polis Manila ni. Tapi memanglah, senang orang nak attack mereka. Saya pasti orang Hong Kong semua marah.

Lihat komen coolmokcikZ di posting ni yang menyatakan mungkin benda ni berlaku di Singapork. Ya, pengganas dan orang gila kat mana-mana sekarang ni, terutama mereka dendam negara "Israel" di selatan Malaysia ni.
Tapi saya pasti komando Singapore tak buat mistake macam di atas ni.

Apabila pesawat SIA kena serang pengganas pada 1991, komando Singapore serbu plane tu. Dalam satu minit (katanya "30 second sweep"!!!) mereka pecah masuk pesawat dan tembak EMPAT pengganas Pakistan kat dalam. Penumpang semua selamat. Bukan satu jam baru nak serang masuk oi.
Four bullets in 30 seconds. Mereka dapat tembak empat mamat bodoh tu walaupun ramai orang dalam pesawat tu.
Pesawat SIA tu kena hijack kat Subang, dibawa masuk ke Changi. Detail di sini. Israel-trained brader, katanya.




Saya pertama kali cari gambar komando Singapork di internet.
Ada pun. Lihat GAMBAR BAWAH ni - kelengkapan mereka.
Baca cerita di sini dan sini.


Semua orang tidak mahu keluarga tersayang kena kidnap pengganas, tentunya. Tapi bila dah kena, kita tentu mengharap orang yang nak rescue kita tu atau yang nak rescue keluarga kita tu, biarlah yang ada training yang betul.
Dah tak boleh tunjuk belas kasihan lagi kepada pengganas ni, lebih lagi jika (seperti orang gila di Manila) dah threaten nak bunuh penumpang. Lepas tu beritahu stesen radio dia dah tembak mati dua orang. Tunggu apa lagi beb!

---------------------------------------------
Saya sedang menonton live images dari TV - BBC, Mediacorp Singapore - hostage drama dalam bas di Manila.
Terkejut dan sedih.
Apa nih main tembak-tembak pelancong!?!?!
Gila punya orang.
Sini dan sini.

Alamak, ada satu mayat lelaki tergantung keluar di pintu bas depan. Sedih jika itu bapa, abang, suami kita.

No comments:

Post a Comment