Wednesday, October 6, 2010

Cucu dedah cara hidup Kuan Yew & isteri

Mendiang isteri Lee Kuan Yew, Kwa Geok Choo, disemadikan hari ini.
Petang tadi mayatnya dibawa ke crematorium Mandai untuk majlis pensemadian privet.
Sebelum itu, Kuan Yew memberikan eulogy atau kata akhir di majlis peninggalan isteri. Juga di sini.

Cerita hidup beliau dengan ibu juga diceritakan oleh anaknya, PM Lee Hsien Loong.

Tapi yang paling menarik pada saya ialah cara hidup mereka sekeluarga yang didedahkan oleh cucu (anak PM Lee).
Gambar ah moi 29 tahun itu, Lee Xiuqi, dan ceritanya di sini.
Eulogy penuh di sini.
Ini pertama kali saya dan saya pasti hampir semua orang di Temasek nampak gambar budak ini.
Saya sebelum ini tak tahu pun apa nama anak-anak mereka!

Kuan Yew dan isterinya satu Singapore tahu tinggal di lorong bernama Oxley Road, dekat Orchard Road.
Rumah banglo lama dan tak besar mana. Mereka tak pernah pindah dari situ pun.
Orang luar jarang masuk ke situ kerana dijaga Gurkha dan polis.


Antara yang menarik:
- Atok dan nenek mandi pakai gayung! Apabila nenek (Geok Choo) kena stroke semasa di London dan dimasukkan ke hospital di sana, cepat-cepat ahli keluarga lain buat renovation dalam toilet - pasang shower!

- Nenek tak suka belanja banyak. Tapi satu hari ternampak berus rambut cantik di Jepun beli juga.

- Nenek kopekkan buah-buahan untuk Atok (tak kata pula buah apple atau limau) dan pack baju Kuan Yew apabila nak berlayar.
Teringat saya dulu apabila PM Abdullah Badawi nak kahwin dengan Jeanne Abdullah, salah satu sebab yang diberitahu oleh Ketua Menteri Melaka Ali Rustam kenapa perlu ada isteri ialah agar ada orang dapat pack baju suami yang hendak berlayar. Betul tu!

- Cucu ni suka ikut Atok dan Nenek apabila mereka ke luar negari membuat kerja negara. Tapi katanya, Kementerian Kewangan tak payah khuatir, sebab tak gunakan duit rakyat untuk bayar duit pesawat.

- Hidup nenek dibahagikan oleh nenek sendiri sebagai Before Stroke dan After Stroke, sebab Geok Choo kena stroke pertama kali pada 2003. Sakit dan berubah cara hidupnya.


Ummie, makhluk dua alam SingaMalay seperti saya, ada cerita dan gambar eulogy penuh Kuan Yew.

-------------------------------------
CAKAP tentang eulogy ini, teringat saya antara eulogy yang bermakna dalam, itu eulogy untuk salah satu hero saya, Malcolm X - di sini.
Cerita wikinya dan ada movie juga berdasarkan kehidupan Malcolm Little yang ditembak mati sebagai El-Hajj Malik El-Shabazz.

-------------------------------------

APABILA rakan karib saya, Eddie Toh, meninggal pada 2008, saya tulis eulogy untuknya yang diterbitkan dalam akhbar MyPaper (akhbar percuma Singapore Press Holdings).
Eddie mamat Malaysia yang pernah kerja di Singapore dan KL bersama saya.
Dia kena heart attack semasa 40 tahun lagi (banyak merokok?).
Cerita saya tentang Eddie di sini.

No comments:

Post a Comment