Sunday, October 17, 2010

Ke Galas naik kereta tanpa drebar Google

TAMBAHAN PAGI

Belum ada cerita baru.
Cuma saya nak tambah - sifat 'kiasu' ni - scared to lose, atau takut kalah, ada baiknya.
Itulah yang menjadikan negara kecik ni dapat naik. Semuanya cuba dilakukan dengan sebaik mungkin. Bukan kerana cekap dan bijak, tapi sebab takut dan malu kena ejek atau ditertawakan orang lain jika gagal.

Bandingkan dengan sikap acuh tak acuh setengah orang. 'Tak apa lah, 'bang, kita gagal pun ok, bapa kita tak marah, orang pun tak kisah'.

Yang tak bagusnya sifat ini ialah suka menunjuk tak tentu pasal - satu sifat orang Singapork yang kuat.
Jika jiran beli kereta Camry, aku terpaksa beli Accord.
Penyakit ini ada baiknya - dan telah menular di mana saja pun. Yang baiknya, kita akan terus melawan nak jadi kaya (lebih baik dari jika kita kata - Alah, dah memang rezeki kita gitu, tak apalah dia beli Camry, kita naik MRT saja).
Yang tak baiknya, yang tak mampu pun akan cuba nak lawan walau gaji kecil.

Sifat kiasu ni yang tak bagus juga ialah takut untuk mencuba sesuatu: Eh baik jangan try, nanti kalau gagal.... Takutlah saya nak cuba, jika gagal nanti orang ketawakan.

ADA lagi satu sifat orang Singapork - Kiasi - takut mati.
Terus takut nak cuba apa-apa.
Di Temasek, orang kata kiasu tak apa, jangan kiasi.

Cukuplah tu, mana saya letak kunci Zonda saya ni tadi? Nak start engine, show-off dengan jiran yang ada Merc SLK kejap.

--------------------------------------
POSTING ORI

Kesian kita.
Semasa kita sibuk berdebat nak buat keretapi MRT bawah tanah (Malaysia) atau bagaimana nak pastikan Orchard Road tak banjir lagi (Singapork), nasib baik ada orang lain yang memikirkan cara nak memajukan manusia dunia ni!
Terkejut al-berok saya membaca berita ini.

Google telahpun dapat membuktikan bahawa kereta biasa - Proton Inspira anda dan Lembughini saya - yang dipasang kamera dan komputer boleh dipandu TANPA DREBAR.  
Driverless car!
Ini bukan testing kat makmal beb.
Dah dibawa ke jalan raya pun!
Baca ceritanya di sini, sini dan sini.

Videonya di sini (maaf, tak boleh 'embed') .

BEST!
Saya dah pun fikirkan - jika nak ke Galas nanti dari Kota Baru, ada tiga jam nak kena pandu. Saya hanya perlu duduk kat depan, boleh taip laporan sedangkan kereta dipandu dengan sendirinya.
Cuma saya harap komputer kenal lembu dan ayam ditengah jalan. Kerana ada harga binatang ternakan ini, jangan pula terlanggar.
Tapi jika kereta nampak politikus PAS atau Umno atau PKR dan DAP terus digelek sampai kemek tak apa, the world doesn't lose anything of value. Muahaha.


GAMBAR: Saya baru beli Pagani Zonda ni. Jangan marahlah saya tunjuk sikit.
Nanti saya nak letak camera Google kat atas bumbung, boleh ke Galas.
Sebab saya tahu, di setiap by-election, baik politikus Umno, PAS mahupun PKR akan tunjuk kereta-kereta mewah mereka.
Tak malu nak tunjuk mereka kaya raya depan orang kampung. Tak ada sifat merendah diri nak mengecek undi orang miskin.
Dulu ada mamat masuk kampung di by-election Permatang Pasir, Kelantan, berkempen naik Harley Davidson. Nasib baik bukan menantu saya.

Kereta sports Pagani ini lebih exclusive dari Ferrari dan Lambo, dan lebih mahal lagi. Sebab dalam satu dunia ni hanya ada 117 buah saja yang pernah dipasang!
Dan harganya ialah... if you have to ask how much, then you can't afford it.

Katanya di Singapork ada dua atau tiga biji, termasuk yang warna oren-pink ini. Pastinya ada beberapa biji dalam garaj-garaj bilionwan Malaysia.

Pagani, buatan Italy, lebih exclusive juga daripada Bugatti Veyron (buatan Perancis), Saleen Mustang (Amerika), Koenigsagg CCR (Sweden) atau Tesla Roaster (Amerika).
Oops mungkin silap - saya rasa Koenigsagg dan Pagani seiring sama mahal dan terror-merror. Lebih kurang US$2 million each.
Tak pernah dengar nama-nama kereta sports exclusive ni? Maaf saya act sikit, sebab saya suka download wallpaper kereta dari sini - dieselstation.com.
Those who can, park them in their huge garages. Those who can't, download from the Internet.



-----------------------------------------------

RAHSIA! RAHSIA! RAHSIA! 

Ini rahsia - exclusive untuk pembaca blog ini. Blogger lain: Tolong JANGAN petik berita ini dari blog saya -
Temasek Holdings sedang merancang nak membeli dua syarikat kereta besar, nak lawan Proton dan Perodua dari Malaysia.
Mamposlah kau Malaysia, kamu ingat kamu saja boleh keluarkan kereta!

Temasek, katanya, akan membeli syarikat kereta Kia dari Korea, dan Suzuki dari Jepun.
Kedua syarikat itu akan digabungkan, dan diberi nama:
KiaSu Cars.
Oh-pocot!

No comments:

Post a Comment