Wednesday, October 13, 2010

Cerita Hantu (Switch on lights before reading. Seriously!)

Ramai tentu dah baca cerita dari sebuah kampung di Terengganu.
Budak bernama Siti Balqis, 22 tahun, katanya kena kidnap secara kerap oleh .... errr tak tahulah siapa.
Orang bunian?, djinn?, Perkasa?, PAS malaun yang sokong Umno? Namewee racist? Hantu galah?

Tapi satu hari SB (Siti Balqis) dijumpai atas pokok, esok kat dalam lori pembancuh simen, lepas tu kat kubur, dan dalam almari kat rumah.
Satu masa, beliau sempat SMS beritahu ibu ada dalam gua, pernah telefon kata ada kat kubur!
Terima kasih kepada Maxis dan Celcom dekat Besut.

Katanya satu kampung kadang kala jaga keliling rumahnya, itupun boleh lesap dan dijumpai kat tempat lain.
Alamak, takuttttt.....
Ini kena main lagu Twilight Zone.


Ada cerita SB ni di sini dan sini.
Tapi cerita hantu brader, lebih syiok baca dalam bahasa Melayu. Terima kasih Utusan dan BH. Seronok baca cerita ni, muak saya dengan politik tak habis-habis Malaisia ni.

Yang seram ialah gambar-gambar - terima kasih Ummie dan NST.

Memanglah kita orang bandar, susah nak percaya cerita seperti ini.
Saya baru cerita kelmarin tentang hidup saya sebagai budak kampung di West Coast Road, Singapore: tak jauh dari Jurong.
Saya tak berani tertawakan cerita SB ni sebagai karut.

Ini pengalaman saya:
Masa tu tahun 1960an, saya masih di sekolah rendah.
Di tepi jalan kampung kami ada serumpun besar pokok buloh (Play The Exorcist song here!).


Satu hari arwah bapa saya pulang dari kerja - naik basikal beb, maklumlah zaman P.Ramlee lagi.
Tiba-tiba tak tahu kenapa, beliau meracau kat rumah. Saya tak ingat detailnya - jika tak salah pergi mengaji (masa kecik rajin ler mengaji, kalau tidak kena rotan!).

Heboh satu kampung.
Beliau dibaringkan atas katil di rumah sewa kami - dan macam cerita P.Ramlee juga - bilek sewa tu ada tembok kayu yang boleh dipanjat nak ngendap bilek sebelah! (macam cerita Masam-Masam Manis).

Orang-orang tua satu kampung pun datang. Saya tak ingat bapa saya meracau apa.
Cuma yang ingat ialah salah seorang tu pegang ibu jari kaki arwah bapa - ibu jari kaki kiri.
Lalu beliau tanya 'makhluk' dalam badan bapa saya - pada masa itu satu kampung dah heboh 'Pak Mat kena sampuk'.
"Kamu datang dari mana?"
Nasib baik djinn/bunian/namewee tu pandai cakap Melayu beb.
Jika djinn/bunian/namewee bangsa Arab, atau Cainis si mata sepet, atau dari Russia, tak kecoh kamu!
Atau jika yang masuk tu alien, ha!, tak mampoi kamu, depa jawab dalam slang American: Take me to your leader!

Nasib baik dia (bapa saya) jawab dalam bahasa kebangsaan Singapura: "Dari pokok buloh".
Fuyoh. Itu bukan suara bapa aku.
Apasal pulak bapa aku suaranya garau macam suara Ramli Sirap.... oh-pocot! Ramli Sarip???
"Pokok buloh mana?"
"Kat depan kampung".
Takutttt.....

Saya tak ingat apa jadi lepas tu.
Ada jampi dan doa-doa.
Orang yang pegang ibu jari tu 'menghalau' benda tu suruh balik.
Nasib baik kawan tu friendly, agaknya dia keluar ler.
Masa tu belum zaman Islam Saudi Wahhabi, belum zaman revolution Iran, belum zaman PAS kafir-mengkafir, dan Umno mengaku Islamic state.
Tapi beliau baik juga. Esok dah okay.

Yang pasti, lepas tu, kita semua elak jalan kat pokok buloh tu.

No comments:

Post a Comment