Friday, October 15, 2010

Bajet 2011 - Perlu Malaysia buat bangunan 100 tingkat?

BETUL KE?
RENOVATE RUMAH PM RM65 JUTA???

The prime minister's official residence will go through a RM65 million spruce-up over the next two years, courtesy of premier Najib Abdul Razak's Budget 2011, revealed a DAP parliamentarian.
Bukit Bendera MP Liew Chin Tong (left) said the renovation plan of the 10-year-old complex is part of the RM16 billion Prime Minister's Department budget.
The spending for the renovation will be spread out between 2011 and 2012.

Dari Malaysiakini. 


----------------------------------------------
POSTING ORIGINAL

Pada saya nak buat bangunan sampai ke bulan pun OK.
Tapi gunakan duit siapa?
Jika pihak privet, teruskan. Kita sokong!

Jika bangunan Warisan Merdeka berharga RM5 bilion ni nak gunakan wang rakyat, kerana dibuat oleh PNB, tak payah dulu beb.
Lebih perlu untuk Malaysia, pada saya orang luar, naikkan taraf pendidikan pelajar dan latihan kemahiran untuk pekerja.
Itu bawa pulangan yang berganda nanti. Lihat saja India dan Taiwan dan China (saya tak mahu sebut Singapork, nanti orang marah). Rakyat mereka laku kerja di mana saja - kamu lihat dalam sofwe dan hardwe companies, banyak mamat dari negara ini! HP dan Dell, Apple dan Google.

Adakan sistem untuk rakyat (pelajar dan pekerja) dapat naikkan taraf English dan skills (sama ada repair kereta atau buat kuih, repair telefon atau masak roti canai pun, agar dapat niaga kecilan). Itu kan lebih baik untuk naikkan nama negara di masa depan? Apa lagi jika kamu ajar mereka buat software programming.

Maaf saya komen marah sedangkan saya ni orang luar, tapi nampak tak kena.
Projek ni siapa dapat nanti sebagai main kontraktor? Ada tender? Tentu jadi isu.

Memang betul bangunan tinggi ni boleh tarik business - kontraktor dapat projek, supplier barangan pun dapat, elektrician dan seterusnya. Tapi di masa kerajaan agak kekurangan wang - dan deficit baget dah berbelas tahun tak dapat ditutup - apa kejadah nih!?!?
Saya tak mahu negatif sangat, jadi kasi chance mereka explain.
Cuma sekilas pandang macam nak habiskan wang ke tempat yang tak perlu.

Di tepi US embassy di Jalan Tun Razak, bangunan The Icon tu masih kosong. Juga bangunan di sebelahnya. Maknanya bangunan pejabat dah banyak.
Dan Felda pun ada buat bangunan besar di seberang jalan.
Dan nak buat lagi International Financial District kat tepi Pasar Rakyat di KL (dekat Jalan Tun Razak, bangunan RHB).
Dan nak membangunkan lapangan terbang Sungai Besi lagi.
Hello, berapa banyak bangunan yang kamu nak buat nih!?!?!

I have one word of caution for all these: Dubai.
Kamu tengok negara tu sekarang, banyak sangat bangunan tapi tak pandai nak tarik business yang nak sewa atau beli bangunan tu. Lingkup brader.
Nasib baik ada Abu Dhabi jiran dia kaya yang bailout.
Hiba rasa di hati jika kerajaan tak pandai explain ni semua.

Nak buat bangunan mudah sungguh. Tapi nak tarik business yang nak masuk kat situ, is another matter altogether.
Saya harap sungguh ada projection tentang business growth, job creation yang jitu sebelum kita masuk era membangun projek ni sekali lagi - dulu dah kena tahun 1998-1999.


----------------------------------------------
HIGHLIGHT Bajet yang lain:
di sini (NST) dan sini (freemalaysiatoday.com).

1) Ini projek perumahan di tanah Malaysian Rubber Board di Sungai Buloh, harga RM10 bilion. Ini tanah kerajaan = 2,680 ekar. Jika anda jalan tepi kedai-kedai bunga di Sungai Buloh tu kan banyak pokok getah. Ah antaranya tanah itu ler.


Dibahagi free kepada seseorang atau joint venture, atau bagaimana? RM10 bilion ni wang kerajaan atau swasta atau bagaimana?
Takut jadi macam di Hartamas - tanah kerajaan diberi murah kepada syarikat tu, dia janji nak buat convention centre dengan harga yang jauh lebih murah - saya pernah komen di sini.

Maaf jika anda marah saya bertanya ini - tapi saya pasti pembangkang pun akan tanya sebab dah macam-macam desas-desus yang keluar.
Pengundi hari ini dah nak tahu mana nak dapat wang berbilion ni, sedangkan deficit dalam bajet (lebih banyak belanja dari pendapatan) terus melopong.
Jangan pula blogger bertanya terus buat laporan polis, rampas laptop dan modem blogger. Tapi dah tiga hari dah, tak jawab apa yang dituduh.

2)  Projek Nexus Karambunai RM3 bilion eco-nature entah apa di Sabah.
Banyak duit, wahai abang? Sekali lagi: Duit siapa tu?

3) RM111 juta untuk program Permata, yang dipromosi adinda tersayang. Banyak tu. Saya tahu pembangkang pasti kondem sebab ada direct link dengan Datin Seri Rosmah.
Saya kasi chance dulu sebab nak dibina 32 children's centre dan kelola 52 pusat seperti itu. Mungkin ada baiknya, walaupun dirasa janggal isteri yang tak ada portfolio pun dapat bajet sebesar itu, bukan Kementerian Pelajaran.
Kalau tiga tahun karang tak ada hasil, baru saya nak tanya.

4) Sistem MRT (train bawah tanah macam di Singapork, Hong Kong, London, New York, Delhi dan ibu negara besar yang lain). RM40 bilion. Projek ni bagus. Tapi nak kena jelaskan dengan penuh belanjawan ini dan siapa yang dapat menang TENDER, bukan 'dikasi' kepada pihak tertentu.

Saya kurang faham cara Malaysia dalam isu memberi projek kepada syarikat yang menjadi first proposer sesuatu projek.
Dalam pemerintahan Dr Mahathir, siapa yang propose idea tu, maka dia dapat projek dan kerajaan akan bantu mereka jadi kaya secara kilat. Jika gagal, akan dibailout pakai duit kerajaan juga.
Maka macam-macam orang propose nak privatise asset kerajaan, termasuk MAS, air jamban (Indah Water), buang sampah (Alam Flora) dan macam-macam lagi. Sehingga membekal barangan hospital dan pekerja asing buat health check-up pun dah ada yang sapu! Bekal letrik dan air pun dah dicontrol oleh kumpulan tertentu dengan harga yang dibayar rakyat. Errr, begitu juga highway-highway. Syarikat padi negara dan Pos Malaysia! Apa kejadah nih!!!
Supply public buses pun ada anak orang atas yang dapat, sehingga bas-bas yang lain yang masih boleh digunakan kena buang. Dibiarkan berkarat di padang jarak padang tekukur.
Saya difahamkan, nasib baik Pak Lah kalah teruk dalam Mac 2008, sebab dah ada ura-ura bahawa lepas pilihanraya tu, ada seorang muda terkenal akan dapat projek 'menjaga' semua health check setiap drebar teksi di Klang Valley.

Sama juga sistem MRT ni.
Jika betul KL-PJ-Shah Alam perlukan MRT - dan saya setuju SANGAT PERLU - maka sepatutnya orang kerajaan, Kementerian Pengangkutan, yang draft projek ni, bukan pihak swasta draw up the plans lepas tu 'jual' dengan kerajaan.
Kan dulu dah pernah gagal teruk apabila sistem LRT diberikan kepada DUA syarikat joint venture swasta. Sehingga kena bailout oleh syarikat Prasarana (duit rakyat oi).
Kenapa nak ikut jalan yang sama?

MRT ni perlu untuk KL-PJ-Shah Alam.
Lihat Jakarta - ia ibunegara negeri besar satu-satunya di dunia yang tak ada mass rapid transit (MRT) system ni. Tak ada LRT pun! Sesak traffic giler babi masa office hours.
LRT di KL tak cukup kerana hanya bawa ratusan orang dalam satu trip, misalnya dari Gombak ke Subang Jaya. MRT sistem boleh bawa ribuan dalam trip yang sama kerana gerabaknya lebih besar dan panjang, dan jalannya lebih pantas.

--------------------------------------------

JANGAN CONDEMN SAJA. Ini yang baik saya lihat:

1) Ada allocation untuk buat ternak ikan di darat dan untuk peladang termasuk buat rumah layang-layang (birds' nest farms). Kita lihat dulu. Saya menaruh harapan besar untuk peladang kerana tanpa mereka tanam padi dan ternak ikan, kita makan habuk.

2) RM6.4 bilion nak upgrade sekolah, hostel dan facility. RM213juta untuk naikkan gaji cikgu. Bagus, bagus. Susah nak tarik guru menjadi guru jika bayar gaji rendah. Dan jika sekolah tak cukup barangan dalam makmal dan untuk bersukan.
 Errr, brader, tapi upgrade tempat dan naik gaji saja ke?
Nak naikkan taraf pelajar dan baiki sistem pendidikan?

3) Eh adalah! RM250 juta untuk sekolah kebangsaan, Cina, Tamil, Islamik. Aish, Kata nak 1Malaysia? Kenapa masih perlu ada sekolah Cina dan Tamil? Islamik juga? Semua harus masuk sekolah yang sama! Seperti di kebanyakan negara lain.
Dan ada lagi, termasuk membawa cikgu luar negara ajar English. Bagus tu.
Nak naikkan guru PhD lagi you.

4) Berbilion akan dibelanja nak naiktaraf dan buat jalanraya di kawasan pendalaman termasuk di Sabah dan Sarawak. Jika anda dah pernah masuk ke kawasan pendalaman, anda akan appreciate allocation ini.
Saya pernah ke Bakun Dam dan lepas itu bermalam di Kapit pada tahun 2000 atau 2001 (kamu cari peta Sarawak - kat pendalaman betul tu! Dari Bakun Dam ke Kapit naik bot sejam!).
Pekan kecil tu tak ada jalan raya.
Nak keluar ke jalan besar, saya kena naik four-wheel-drive naik turun bukit dua jam - bukan jalan raya atau jalan kampung pun, tapi lorong dalam hutan yang becak dan tanah lubang-lubang. Ketakutan saya.
Semua yang nak ke sana sini kena naik bot dan feri - sebab tu bila Sungai Rajang banyak balak dan sampah minggu lalu, saya teringat orang di sana yang tak dapat keluar kampung kerana sungai kena block.

--------------------------------------------
DEFICIT

Deficit belanjawan atau bajet untuk 2011 dijangka 5.4 peratus dari GDP atau KDNK (Apa pelesit itu GDP/KDNK = sini saya pernah berborak mengenainya).
Ini rendah sedikit dari deficit 5.6 peratus daripada tahun ini.

Ikut cakap para economists, jika deficit (belanja lebih dari pendapatan) tu 5 peratus ke atas, mereka akan ketakutan, kerana banyak sangat.
Malaysia ni bajetnya dah berdeficit sejak 12-15 tahun. Lama tu!
Makin lama makin banyak - dari decifit 2 peratus, 3, 4, lepas tu hampir 6 peratus.


Cakap mudah: Macam kita juga. Gaji RM3,000 sebulan tapi belanjawan kita RM3,150.
Itu maknanya, deficit kita ialah RM150, atau 5 peratus.
Setiap bulan kita bawa balik (lepas tolak EPF/CPF) RM3,000, tapi kita belanja terlebih RM150, sebab nak lawan kereta Camry orang sebelah, kita beli Accord baru.

Lama kelamaan, mampoi ekonomi rumah kita, brader.

Para economists tidak khuatir jika dalam setahun dua, atau mungkin pun untuk lima tahun, ekonomi Malaysia ada deficit. Kerana memang kadang-kadang kena belanja besar untuk beberapa bulan untuk belanja rumah kita pun - misalnya jika baru beli rumah nak kena renovate, atau baru dapat anak ketiga, atau bulan Januari anak-anak masuk sekolah nak baju, buku baru.

Tapi jika berbelas tahun terus deficit, maka ekonomi dalam bahaya.
Kerana apa?
Kita berbalik contoh perbelanjaan rumah kita - setiap bulan kita kurang RM150.
Maknanya simpanan kita tak ada langsung. Bila anak tiba-tiba sakit masuk hospital, macam mana?

Untuk negara, jika selalu ada shortfall/kekurangan ni, tiba-tiba terjadi masalah economic crisis, kerajaan kena belanja wang yang banyak nak pulihkan economy - dengan mengePAM ekonomi. Apa yang dipanggil "pump-priming".

- Maksudnya pam duit banyak masuk ke dalam ekonomi - seperti Dr Mahathir dan Tun Daim bina PLUS highway dulu apabila ada economic crisis 1985-88 dan ramai orang hilang pekerjaan.

- Apabila Singapore kena serang penyakit SARS dulu, sejurus selepas perang Iraq dan Afghanistan (sekitar 2000-2002), pemerintah PAP terpaksa belanja banyak wang nak pulihkan ekonomi.
Sebab masa tu orang takut nak berbelanja kerana takut hilang pekerjaan. Orang takut nak makan kat luar atau shopping kat luar pun, sebab takut kena bersin orang lain. Takut nak picit butang lif takut orang lain ada SARS. Takut nak naik teksi takut udara dalam tu bekas penumpang ada SARS.
Maka di'pump prime' ekonomi - projek jalanraya, cat bangunan, dan juga buat sistem MRT baru. Berbilion dibelanja sehingga dalam satu tahun itu, ekonomi Singapork pertama kali dalam deficit (untuk setahun saja).

- Sama juga kerajaan PM Najib tahun 2009 pump-prime economy kerana economy US tenggelam. Banyak projek dijalankan. Nasib baik masih ada duit Petronas. Tapi ini bermakna, deficit terus berada di tahap lebih dari 5 peratus.


Maknanya, jika tahun biasa pun kita dah ada deficit, bila ekonomi tempatan ada problem, dikhuatiri satu hari nanti tak cukup duit nak 'hantar anak masuk hospital' = iaitu tak cukup duit nak pam ekonomi.

Sebab tu saya bertanya tentang perlu atau tidak bina bangunan 100 tingkat tu, jika digunakan wang rakyat, dan juga projek-projek yang lain.
Projek-projek tu kan lebih baik disimpan dulu untuk pump-prime bila perlu....

No comments:

Post a Comment