Sunday, October 10, 2010

Zaid nak beri laluan kepada Khalid?

Hmmm, semakin berkecamuk nampaknya pertandingan No. 2 PKR.
Zaid Ibrahim kata beliau sanggup tarik diri jika Khalid Ibrahim nak bertanding jawatan sama. Kini Menteri Besar Selangor Khalid dah confirm nak tanding.

Jadi Zaid masih nak tanding atau tarik diri?
Atau tunggu Nurul Izzah masuk?

Saya tak gemar masuk komen isu politik Malaysia sangat, tapi syiok juga lihat percaturan ni. Sebab Zaid dulu dianggap hero besar yang boleh jadi Perdana Menteri jika Anwar Ibahim dipenjarakan.
Sampai gitu tinggi harapan pembangkang.

Kini beliau terang-terang dituduh sebagai Trojan Horse - atau pembelot bersembunyi - yang menyelinap masuk PKR dengan niat nak menghancurkannya.
Yang paling saya terkejut ialah membaca di sini - Soh Chee Wen, rakan Zaid, dituduh sebagai Wormtongue, character pembelot dalam Lord of the Ring. Yang menuduhnya bukan orang sebarangan, tapi Nathaniel Tan, orang muda PKR yang dihormati.

Pada saya, jangan bertepuk sorak PKR bergaduh besar. Sebab setiap parti itu ada kerjanya dalam politik Malaysia.
Cuma yang saya nak komen ialah cara berparti jemaah.

Cuma PAS saja, saya lihat , yang sanggup berdiam diri jika nampak ada problem. Apabila pompuan Cainis masuk surau pakai kebaya SIA, yang sibuk kata okay ialah Nik Aziz Nik Mat.
Hadi Awang, Haron Din, Nasharudin Mat Isa, Harun Taib dan ribuan ustaz dan ulama dalam PAS semuanya sonyap je. Bukan mereka kata 'semuanya OK' tapi mereka tak mahu jemaah mereka pecah.
Sampai gitu. Kebenaran diketepikan untuk menyesuaikan diri kerana nak jahanamkan Umno.
Tak ada yang berani cuit sikit beri friendly warning agar wanita tu biar hormat sikit masuk masjid, dan agar surau dan masjid tak dijadikan medan politik. Kerana bila Umno gunakannya untuk tujuan politik kena hentam habis.
Dan yang saya pasti ialah jika Ng Yen Yen berpakaian kebaya SIA masuk surau dan beri ceramah di tapak yang sama, akan berbaris ulama PAS tukang bantai.


Apapun, kalau parti lain, termasuk Umno dan DAP, semuanya suka gaduh depan-depan. Ada baiknya gaduh depan orang ramai.
Tapi mungkin penyelesaian di belakang tabir pun bagus juga.

No comments:

Post a Comment