Wednesday, October 7, 2009

Salam dari Negara Gempa!


Wah, udah lama gue nggak mengupdate blog hingga rasanya udah dilupa-in.
Oops wrong channel: Kena gunakan bahasa Malaysia.

Saya masih di Padang.
Ya, hotel sudah ada internet!
Saya di hotel murahan Hotel Hang Tuah - lima hotel yang besar di sini semua hancur.
Masih banyak tempat nggak ada listrik dan air, kena minum air sumur dan gunakan gen set, pak!
Masih banyak tempat belum ada letrik dan air, maka kena minum air perigi dan sungai, dan menggunakan set generator jika nak api diwaktu malam. Tetapi untuk orang yang berada, boleh makan di Pizza Hut dan nasi padang mewah di Lubuk Idai dan Lamun Ombak (orang Malaysia yang kerap ke sini tahu tempat-tempat ini).

Masih banyak kerja saya - tetapi anda boleh membaca beberapa tulisan saya di sini dan sini. Scroll ke bawah dan click cerita-cerita di bawahnya.

Saya telah mencium bau mayat di hotel Ambacang hingga nak pengsan, lihat rumah hancur, orang tak makan seminggu, dan melihat tanah runtuh (tanah longsor, kata orang Padang) yang teruk sehingga hingga kini - dah seminggu selepas gempa - 72 orang kampung masih hilang.
Tanah runtuhnya tak boleh dibezakan langsung dengan di Bukit Antarabangsa, sebab teruk habis sehingga tiga kampung tenggelam.
Kerana payah sangat nak dikorek, mereka terus dikuburkan di situ saja.

OK, kita jumpa lain kali.
Capek saya, pak, ibuk, ke pendalaman meliput berita untuk koran Singapurr.
Saya berasa sedih dan trauma.

PICTURE: That's me near Padang's hotel stretch. The worst-hit was Ambacang hotel (collapsed with maybe 100 people trapped). The rest on this road that were badly hit by the quake was Hotel Mariani (new wing collapse, old wing steady) and hotel Bumi Minang (the biggest and tallest hotel but so badly damaged that the owners might as well tear it all down).
Th face mask is needed cos of dreadful smell of dead bodies and clean up of area that brings in gusts of dust from broken bricks.

No comments:

Post a Comment