Monday, October 12, 2009

Naik ojek ke bandara sebab macet

Bahasa Indonesia dan Malaysia banyak bezanya.
Semasa di Sumbar (Sumatra Barat) selama lapan hari minggu lalu, saya terpaksa cakap secara s l o w sikit jika mahu difahami oleh orang sana.
Dan orang Sumbar sebenarnya lebih serumpun dengan orang Melayu Malaysia-Singapore daripada yang datang dari Pulau Jawa (sebab mereka ini orang Jawa).
Mujur saya ada dua orang pemandu, adik-beradik, yang membantu saya untuk 'menterjemah' soalan-soalan kepada mangsa gempa ni.
Encik Wahid dan adiknya Encik Mursal biasa membawa parawisata (tourists) Malaysia, jadi mereka lebih faham lenggok bahasa saya.
Dan orang Minang Sumbar memang ada bahasa dia sendiri, jadi ini pun perlu di terjemah oleh Wahid dan Mursal ni.
Misalnya, kita kata Ibu Kandung, dia kata Bunda Kanduang.
Kita kata Ayam Berlada, dia kata Ayam Belado.

Macam orang Kelantan jugalah.
Kita kata Islam, si Klate ni kata Is-le.
Kita kata Nik Aziz, dia kata Pok Nik.

Di Indonesia, yang menarik lagi bagi saya ialah perkataan short form yang digunakan secara meluas. Pening kepala kadang-kadang.
Tetapi saya rasa ada baiknya jika Malaysia 'curi' sebahagian dari vocab Indonesia di bawah ini kerana nak selamatkan mulut dari berbuih - alah, 'Bang, Malaysia kan dah curi rendang, keris, batik, songket, pendet. Baik curi lagi yang lain :-)

Misalnya, ini yang dikatakan orang Malaysia:
'Saya nak ke lapangan terbang tapi jalan sesak, lalu saya naik motosikal sewa'.

Dalam bahasa Indo, senang saja:
'Saya nak ke bandara tapi macet, lalu saya naik ojek'.

Berapa punya pendek! Tak sesak nafas!!!

a) Bandara = bandar udara = lapangan terbang. Saya rasa perkataan ini lebih baik dari 'lapangan terbang'.

b) Macet = jalan sesak atau trafik jam.

c) Ojek = motosikal sewa = taxi motorcycles. Kat Malaysia tak ada ini. Tetapi di Indonesia kita boleh tahan motosikal di tepi jalan, pekik 'Ojek'. Jika budak ini memang ada servis ojek dia akan berhenti dan kita boleh naik.
Bayarannya lebih kurang dari rumah saya di Wangsa Maju ke KLCC, 8km, agaknya kira-kira 20,000-30,000 rupiah (Sing3-4.50/RM7-10, iaitu jika di Jakarta lah).
Sama harga teksi di Malaysia mungkin, tetapi jika jalan macet, cepat boleh sampai.

No comments:

Post a Comment