Wednesday, July 28, 2010

Anak Melayu Temasek, boss Carrefour

Saya tak kenal mamat Melayu Singapore ni.
Tapi apabila membaca ceritanya, saya tumpang bangga.
Beliau start dari bawah.
Tak ada dasar khas menolong beliau. Bukan anak menteri atau anak datuk.

Bukan mudah mamat Melayu kat Singapore boleh naik pangkat melambung. Dalam syarikat Perancis lagi.
Kini Shafie Shamsudin ni bukan saja CEO untuk Carrefour di Singapore (dua hypermart), tapi juga untuk Malaysia (lapan) dan Indonesia (82 hypermart dan supermart!).


Yang buat saya jealous ialah beliau baru saja 40 tahun.
Yang aku dah 50 tahun - lagi sikit 51 - masih kuli kat bawah. Takpelah, rezeki masing-masing, Kak Piah, Atok Man.
Kat sini ada GAMBAR beliau semasa Shafie Apdal merasmikan sebuah hypermart di Malaysia (paling kiri). Di sini, dengan PM Najib dan Shahrir Samad.

Mamat Melayu Singapore ni, kini dapat hadiah Berita Harian (Singapore) - anugerah tahunan Achiever of the Year. Di sini dan sini.

- The Star pun pernah menulis cerita beliau. Star tulis beliau ada rumah di KL - Alamak, jangan-jangan Mat Malaysia tak?
- Atau Mat Singapore belot jadi setengah Mat Malaysia macam saya?
- Atau mungkin juga, seperti ada 4-5 orang Melayu yang saya kenal - kelahiran Malaysia, lepas tu jadi warga Sinkapour? Kamu ingat Cina dan India Malaysia saja yang lari jadi warga Singapork ke?


Braders dan bradees,
Lihat cerita ini - last paragraph.
Di bawah tu ada senarai nama-nama orang Melayu Singapork yang pernah menang hadiah BH ni. Saya pernah dengar nama mereka semua ini, walaupun tak kenal mereka langsung.
Mereka terkenal sakan di Singapore, bukan sebab mereka Melayu tapi sebab mereka orang yang berjaya. Orang bangsa lain kat Temasek pun kenal nama mereka.

Kamu Google nama-nama mereka, pasti ada cerita dan gambar mereka.
Untuk ramai daripada mereka ini, orang Melayu Singapore tahu cerita mereka. Jadi kebanggaan dan contoh kami.

Past years' winners of the Berita Harian Achiever of the Year award include:
- Prof Aziz Nather, director at the Tissue Bank and consultant with the Department of Orthopedic Surgery at NUS;
- Halimah Yacob, Assistant Secretary General of National Trades Union Congress and an MP; makcik sebaya saya ni pakai tudung lagi.
- master potter Iskandar Jalil;
- veteran composer Iskandar Mirza Ismail;
- Ashley Isham, young fashion designer.



List ni tak termasuk yang lain.
Saya pernah tulis panjang lebar apabila ada orang kata Melayu Singapork tertindas.


- anak Melayu kini jadi MD di bank besar Swiss, UBS.
- seorang executive director UBS Investment Bank pun ialah anak Melayu.

- ada MP Melayu kini, dulu CEO SingTel international.
(yang tiga di atas ni saya kenal).
- CEO Cathay Organisation.
- seorang lagi MP Melayu kini MD syarikat MNC amerika.
- anak Melayu Singapore pernah jadi bos Apple di Singapore 10(?) tahun dulu. Kini bekerja di Malaysia.
- Pernah ada Umat M jadi GM di DHL Singapore.

Nasib baik "Melayu kena tindas" di Singapork, kalau tidak semua kami dah conquer semua agaknya....


Walau bagaimanapun, berbohonglah saya jika saya tidak katakan juga bahawa masih ramai orang Melayu Singapore ni yang:
- miskin dan kedana.
- makan tak cukup.
- pelajaran tak pandai.
- pekerjaan sungguh rendah dan dihina orang.

Tapi kami kena cubalah, secara sendiri.
Apa nak buat, nak minta orang kat sebelah situ dan sana, mereka pun sedang sibuk berkelahi sesama sendiri....
Nasib-nasib.


Cerita dulu dan lucu.

--------------------------------------------
YOU'RE MALAY AH? IMPOSSIBLE!

TERINGAT saya cerita 1992 dulu.
Apabila saya baru jadi financial correspondent untuk agensi berita glam Amerika Syarikat, *AP-Dow Jones News Service.
(*gabungan Associated Press dan Dow Jones. AP ialah agensi berita Amerika yang terbesar. Dow Jones pula syarikat yang memiliki akhbar Wall Street Journal dan juga pemilik indeks saham Dow Jones di New York.
(Kini AP dan bercerai dengan DJ, yang kini dikenali dengan nama Dow Jones Newswires).

Masa tu ada hanya dua wartawan APDJ ni. Seorang rakan pompuan Cina dan saya.

Bos saya mat salleh Amerika yang duduk di KL (pejabat di Wisma Bernama. Depa seorang saja).
Editing story saya oleh bos-bos di Tokyo.
Lepas jam 5petang di Singapore, Tokyo dah malam, jadi editing semua berpindah ke New York.
Kini Dow Jones Newswires ada lebih kurang 30 wartawan di Singapork saja! Di KL, mereka kini ada 4 atau 5 wartawan di Menara Dion.

Sebab baru masuk tahun 1992 tu, tak ramai contact, susah nak buat laporan tentang pasaran saham, Simex futures, oil market, foreign exchange, economy, companies earnings.
Saya pun redah - cold call 100 bank, broker, fund manager, futures houses. Dalam tahun pertama, agaknya saya telefon 200-300 orang - kalau tak dapat satu orang dalam syarikat tu, saya try yang lain!
Nak cari contact.
Masa tulah saya tertelefon orang yang jadi rakan baik saya - "Pakcik Melayu" yang baru terserempak minggu lalu. Masa tu beliau manager di sebuah bank Australia di Raffles Place. Nasib baik ada orang seperti beliau dulu, jika tidak songsang saya tentang "pasaran" ni.

Masa tu belum ada internet, nak cara nombor mereka kena beli buku direktori dan nak ilmu apa-apa pun, kena beli buku kewangan atau tanya orang.
Ini antara yang saya pening dulu tak paham:
i) - apabila "tankan report" keluar saja, kadang hancur pasaran saham Jepun, matawang yen dan bond Jepun (samurai bonds).
Sekarang zaman internet, saya Google saja dah tahu apa itu tankan report. Used as a measure of business sentiment in Japan.
ii) - lepas tu, pasaran saham, futures, bond, matawang US dollar pula takut dengan "crab index". Apa benda omputeh Amerika takut nah dengan ketam! Terbalik saham dan bond mereka jika crab index ni keluar.
Sekarang senang nak tahu - rupa-rupanya CRB Index (Commodities Research Bureau). Used as a measure of inflation in the US.
Manalah aku tahu! Hahaha.
Sampai hari ini, saya gelak malam bila nak tidor teringat tankan report dan crab index ni.

Antara yang pertama saya nelpon (telefon cakap Jawa) ialah Nikko Futures. Selepas memperkenalkan diri....
Futures trader Cina Singapore: What's your name?
Saya: Reme Ahmad, sir, reporter with AP-Dow Jones.
Trader: You're Malay ah? Impossible!
Saya: Eh why?
Beliau: Oh nothinglah.

Mamat ni, sebaya saya, namanya Cheang, lepas tu jadi rakan karib saya dan banyak mengajar saya tentang pasaran futures di Simex (Singapore International Monetary Exchange) dan juga tentang ekonomi Jepun.
Bosnya, warga Jepun - Mr Kan - lagi baik. Orang tua ni lepas saya nelpon beliau dua kali, dan nampak sah tak faham pasaran, beritahu saya - "Since you are new to the market, come and have lunch with me and we shall talk. I will pay."
Mampoi kena belajar makan ikan mentah, pakai sepit kayu. Para trader Jepun ni tak makan benda lain - sushi dan sashimi.
Depa togok sake, saya togok green tea. Makin dia mabuk, makin banyak ceritanya!
Orang tua ni jadi semacam ayah angkat saya. Walhal, saya Melayu bongok 32tahun, beliau bos (MD atau GM) Nikko Futures, mungkin 50tahun. Dan bos salah satu dari 'Big Four Japanese trading houses' masa tu - Nomura, Daiwa, Nikko, Yamaichi. Depa luangkan masa nak ajar saya sebab lihat mamat ni masih kekok dengan pasaran.
Sekarang ni baru saya terfikir kenapa Mr Kan ni sanggup bantu saya. Namanya tu Mr Kan sebab beliau ialah bangsa Korea, warga Jepun. Tak ramai orang bangsa Korea yang jadi warga Jepun.
Macam Jawa American. Tak ramai beb.
Mungkin depa tahu apa perasaan minoriti, lalu bantu saya. Tak tahulah. Mungkin.
Apabila saya nak pindah ke KL dengan syarikat Reuters, saya telefon semua rakan termasuk Mr Kan, nak cakap bye-bye. Beberapa tahun lepas tu saya nelpon lagi ke Singapore dari KL, Cheang kata bosnya dah balik Jepun.

Di Simex tu didagangkan Nikkei futures, Eurodollar futures, Euroyen futures, FuelOil futures, HangSeng futures. Di sinilah duduknya Nick Leeson dari Baring Futures yang melingkupkan Barings Bank.
Sampai sekarang saya simpan card warna putih Nick Leeson ni! (Jumpa sekali saja di trading floor Simex. Pernah nelpon beberapa kali minta komen tentang pasaran. Rupa-rupanya perampok besar!)

Sekarang Simex dah digabungkan dengan Singapore Stock Exchange, menjadi SGX (Singapore Exchange) - click link tu. Wooi, kini dah ada trading dalam JGB (Japanese Government Bond) futures, China stock futures, Taiwan index futures, Singapore interest rate futures.

(JANGAN MARAH saya masuk bab cerita personal. Biar anak-anak baca satu hari nanti, bila bapak mereka dah 'game'. Kadang-kadang mereka ni ingat kita chop duit. Mereka tak tahu cerita bapak susah payah cari ilmu, nak dapatkan wang, nak belikan mereka latest toys dan kehidupan selesa. Tidak papa dan lapar selalu macam saya di sekolah, sering tak cukup duit.
(Lagipun saya sedang syiok baca semula cerita bekas wartawan akhbar saya yang dulu buat liputan di KL sebelum zaman saya - Ismail Kassim. Bukunya 'A Reporter's Memoirs - No Hard Feelings', ada macam-macam cerita beliau membesar di Temasek, Singapore masuk Malaysia, ditendang keluar, jadi wartawan di Singapore, lepas tu jadi Regional Correspondent di Malaysia dan Indonesia. Kini Ismail ni dah 65-70 tahun agaknya. Segan baca cerita beliau sebab beliau juga pernah berjasa jadi trade unionist, sec-gen Singapore National Union of Journalists. Hingga jadi presiden Confederation of Asean Journalists. Hari ini, kedua-dua pertubuhan tu dah sonyap habis).

No comments:

Post a Comment